Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tjänst för att hålla koll på budgeten?

Permalänk
Medlem

Tjänst för att hålla koll på budgeten?

För att hålla koll på min ekonomi just nu så sitter jag med ett gäng wordpad-dokument.
Så tänkte jag att det måste finnas ett lättare sätt att hålla koll på det hela. Så jag hoppade in på google... och insåg att jag inte har en aning om vad jag ska söka på.

Det blev allt ifrån "budgetkalkyl" till "ekonomi-översikt". Men det verkade inte bli riktigt rätt.
Jag hittade några appar och en hemsida. Men ingen utav dom var speciellt bra. Alla var onödigt komplicerade.

Jag vill ha;

Inkomster
Utgifter
Konto/Bank/Sparat (ni förstår vad jag menar )

Är det någon som kan tipsa om en hemsida/app/program som dom tror skulle passa?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

http://www.gnucash.org/ är allt du behöver.

Rätt så avancerat, men när du väl kommit in i det så flyter det på fint.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Excel?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag letade också efter något bra program/tjänst för att hålla koll på pengarna. Kör nu Excel och tycker det funkar fint.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Excel tycker jag är klart överlägset allt jag testat tidigare då jag kan sy ihop det så att passar mina egna förutsättningar. Färdiggjorda saker är antingen för begränsade eller på tok för komplexa och överflödiga.

Ska dock ta mig en titt på det där Gnu Cash.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag kör MoneyBook på telefonen, väldigt enkelt när man kan mata in varje inköp direkt efter man lämnar affären. Klarar inte att hålla koll på dina konton direkt, men för att hålla koll på inkomster/utgifter varje månad funkar det riktigt bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag kopiera kontoutdragen från internetbanken, alternativt använda exportera-till-excel-knappen (om sådan finns). Då får man datum, butik och belopp i separata kolumner. Lägger till en ny kolumn som heter kategori och där ges varje butik en siffra mellan 1 och 10 beroende vilken sorts inköp som görs på sådana butiker. T.ex. enligt följande:

1=Matbutik
2=Utemat
3=Resor (Buss, tåg, taxi, flyg)
osv osv.
När man har dessa kolumner så är det sedan mycket enkelt att använda sig av Pivot tables eller charts för att kunna få en fin framställning på hur man spenderar sina pengar. Ett tag så sparade jag kvitton och matade samt delade in i "kostnadsgrupper" manuellt varje vecka men det var för tidskrävande, än dock väldigt exakt.

Med hjälp av kontoutdragen så får man en mindre exakt då man i vissa butiker köper både mat och kläder/teknik/annat. Om det blir några större(dyrare) köp och det hamnar på samma kvitto som någon annan grupp så sparar jag kvittot tills dess jag ska sammanställa, och då manuellt knappa in det kvittot.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Bebben:

http://www.gnucash.org/ är allt du behöver.

Rätt så avancerat, men när du väl kommit in i det så flyter det på fint.

This.

Dubbel bokföring, ganska straight forward att använda när man förstår konceptet. Kan generera enklare sammanställningar av ekonomin etc. Framförallt är det FOSS och multiplatform.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Logga in på din internet bank och kopierar ner den senaste månadens kontohistorik till ett excel dokument.
Se till så att den skapar tabeller som det ska vara. Så namn, datum och kostnad kommer med.

Sedan spelar du in ett macro som delar upp det i olika blad beroende vad det är för något (går att spela in macro direkt i excel). När detta är klart så kan du använda detta macro nästa månad också. Dock om det är några nya osv så kommer nog inte detta flyttas över. Så kan vara så att det kommer funka sådär med macro. Annars får du väl flytta allt manuellt hela tiden beroende på vilken affär du handlat i osv.

Permalänk
Medlem

Om du skulle råka ha SEB som bank och är en ägare av en iPad (kanske finns till Android också) kan jag stark rekommendera SEBs app "Min Ekonomi".

Den mappar upp dina olika utgifter/inkomster från dina konton till kategorier (Mat&Dryck, Transport, Bostad o.s.v). Det mesta fixar den helt automatiskt, och där den inte själv kan avgöra så kan du välja åt den. Sen kan man få snygga grafer för en tydlig överblick över sin ekonomi. Helt suverän app måste jag säga.

Reklamsnutt om appen: http://www.youtube.com/watch?v=Al3THLCLBvk

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Om du skulle råka ha SEB som bank och är en ägare av en iPad (kanske finns till Android också) kan jag stark rekommendera SEBs app "Min Ekonomi".

Den mappar upp dina olika utgifter/inkomster från dina konton till kategorier (Mat&Dryck, Transport, Bostad o.s.v). Det mesta fixar den helt automatiskt, och där den inte själv kan avgöra så kan du välja åt den. Sen kan man få snygga grafer för en tydlig överblick över sin ekonomi. Helt suverän app måste jag säga.

Reklamsnutt om appen: http://www.youtube.com/watch?v=Al3THLCLBvk

Ännu en bra anledning till att skaffa en iPad

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ännu en bra anledning till att skaffa en iPad

Då får jag ju ingen budget att hålla reda på...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Då får jag ju ingen budget att hålla reda på...

haha! Det är också ett sätt att se det på..
Inhandlade precis en ipad2 32gb. Så nu jävlar ska jag hålla reda på min kaotiska budget

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Då får jag ju ingen budget att hålla reda på...

Det var ju därför du skulle köpa en iPad?

Permalänk
Medlem

https://www.smartbudget.se/ har jag använt och tycker den är lätt att arbeta med.

Permalänk
Medlem

Finns ett jävla fint program med rätt känsla i och det följer med QBASIC. Minns ej vad det heter men är standard så antar att det följer med. men jag borde kompilera ihop .bas-filen till en .com genast. DOS gjorde sitt alltså, speciellt om man räknar dollars