Permalänk
Medlem

Skrivbordsprojekt!

Nu var det dags att skaffa nytt skrivbord. Då jag har ett ganska litet rum så är storleken väldigt begränsad, men jag vill ändå ha ett "hörnskrivbord" då jag tycker det är snyggt och praktiskt. Skrivbordet kommer antagligen vara Grått/svart/vitt, med runda vita ben.

Men jag vill att skrivbordet ska vara mycket praktiskt och roligt, lite annorlunda, så jag undrar nu om ni glada SweClockare har några roliga tips/ideer till skrivbordet? Det kommer främst användas till gaming, det ska husera en 24" skärm, t-bord, högtalare, musmatta på skrivbordet.

Alla förslag välkomnas, det jag tänkt lite på skulle vara

* Cola "ställ"
* Headset upphängning
* Ett "dumphål" i ena hörnet, ett runt hål med en diameter på 10cm där man kan slänga ner skit, så hänger det en papperskorg upphängd precis under.
* Hål för kabeldragning

Lite det jag tänkt på själv. Vad tror ni om ideérna? Kom gärna med egna förslag. Det börjar förmodligen byggas i slutet av denna helg.

Lite bilder på den nuvarande ritningen, måtten kan inte ändras nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Nu var det dags att skaffa nytt skrivbord. Då jag har ett ganska litet rum så är storleken väldigt begränsad, men jag vill ändå ha ett "hörnskrivbord" då jag tycker det är snyggt och praktiskt. Skrivbordet kommer antagligen vara Grått/svart/vitt, med runda vita ben.

Men jag vill att skrivbordet ska vara mycket praktiskt och roligt, lite annorlunda, så jag undrar nu om ni glada SweClockare har några roliga tips/ideer till skrivbordet? Det kommer främst användas till gaming, det ska husera en 24" skärm, t-bord, högtalare, musmatta på skrivbordet.

Alla förslag välkomnas, det jag tänkt lite på skulle vara

* Cola "ställ"
* Headset upphängning
* Ett "dumphål" i ena hörnet, ett runt hål med en diameter på 10cm där man kan slänga ner skit, så hänger det en papperskorg upphängd precis under.
* Hål för kabeldragning

Lite det jag tänkt på själv. Vad tror ni om ideérna? Kom gärna med egna förslag. Det börjar förmodligen byggas i slutet av denna helg.

Lite bilder på den nuvarande ritningen, måtten kan inte ändras nämnvärt.

http://i53.tinypic.com/29uw23d.png

http://i52.tinypic.com/2zo9hcg.png

http://i52.tinypic.com/28kkq69.png

Ser helr ok ut Vet inte vad du tänkt använda för material men du bör nog tänka på stabiliteten och se till att göra någon typ av ram som förhindrar borsskivan från att flexa. Alternativt kan du köpa färdiga metallramar från IKEA om du hittar någon med rätt mått.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Moderator
Moderator

Varför skulle inte DVD spelaren eller power/reset knapp kunna sättas i skrivbordet istället för i chassit?

Ta en funderare på om du tänker köra med ratt/joystick. Bra sätt att ställa undan dem utan att de är i vägen är värt mycket.

Ta en titt på dina mobila enheter och custom tillverka en laddstationsyta, tänk lite utanför boxen vad det gäller formen.

Det är också värt att tänka på spillrisk och göra kanterna lite upphöjda (speciellt kring hål) så du inte råkar välta ut vätska på dator/el kontakter vid entusiastiska spelsessioner.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Ser helr ok ut Vet inte vad du tänkt använda för material men du bör nog tänka på stabiliteten och se till att göra någon typ av ram som förhindrar borsskivan från att flexa. Alternativt kan du köpa färdiga metallramar från IKEA om du hittar någon med rätt mått.

Okej, tror skivan kommer göras av en 19mm MDF skiva, och sen målas. Märker om den flexar, annars får jag förstärka den underifrån.

Skrivet av Lan:

Varför skulle inte DVD spelaren eller power/reset knapp kunna sättas i skrivbordet istället för i chassit?

Ta en funderare på om du tänker köra med ratt/joystick. Bra sätt att ställa undan dem utan att de är i vägen är värt mycket.

Ta en titt på dina mobila enheter och custom tillverka en laddstationsyta, tänk lite utanför boxen vad det gäller formen.

Det är också värt att tänka på spillrisk och göra kanterna lite upphöjda (speciellt kring hål) så du inte råkar välta ut vätska på dator/el kontakter vid entusiastiska spelsessioner.

Din första idé var riktigt spännande, ska kika på den iden. Men det måste dock finnas en vanlig knapp ifall jag flyttar datorn. Smart där med kanterna, verkligen något att fundera över!

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns smarta lösningar för att ha både power/reset och dvd som externa enheter och fjärrstyra datorn.

Extern dvd via e-sata till exempel. Om ditt moderkort tillåter det med wake on lan så kanske du kan trigga uppstart med wifi mobil, har inte forskat i det men vem vet?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det finns smarta lösningar för att ha både power/reset och dvd som externa enheter och fjärrstyra datorn.

Extern dvd via e-sata till exempel. Om ditt moderkort tillåter det med wake on lan så kanske du kan trigga uppstart med wifi mobil, har inte forskat i det men vem vet?

Detta verkar vara mycket roliga funktioner. Ska definitivt ses över!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Nu var det dags att skaffa nytt skrivbord. Då jag har ett ganska litet rum så är storleken väldigt begränsad, men jag vill ändå ha ett "hörnskrivbord" då jag tycker det är snyggt och praktiskt. Skrivbordet kommer antagligen vara Grått/svart/vitt, med runda vita ben.

Men jag vill att skrivbordet ska vara mycket praktiskt och roligt, lite annorlunda, så jag undrar nu om ni glada SweClockare har några roliga tips/ideer till skrivbordet? Det kommer främst användas till gaming, det ska husera en 24" skärm, t-bord, högtalare, musmatta på skrivbordet.

Alla förslag välkomnas, det jag tänkt lite på skulle vara

* Cola "ställ"
* Headset upphängning
* Ett "dumphål" i ena hörnet, ett runt hål med en diameter på 10cm där man kan slänga ner skit, så hänger det en papperskorg upphängd precis under.
* Hål för kabeldragning

Lite det jag tänkt på själv. Vad tror ni om ideérna? Kom gärna med egna förslag. Det börjar förmodligen byggas i slutet av denna helg.

Lite bilder på den nuvarande ritningen, måtten kan inte ändras nämnvärt.

http://i53.tinypic.com/29uw23d.png

http://i52.tinypic.com/2zo9hcg.png

http://i52.tinypic.com/28kkq69.png

Det vore riktigt nice att ha lite unika funktioner som tidigare nämnt, men även att du gör en unik färgkombination, t.ex. svart eller grått som du vill ha men att du kanske målar några detaljer av något slag i kanske mörkblått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiral Knäpanna:

Det vore riktigt nice att ha lite unika funktioner som tidigare nämnt, men även att du gör en unik färgkombination, t.ex. svart eller grått som du vill ha men att du kanske målar några detaljer av något slag i kanske mörkblått.

Precis, något speciellt mönster eller dylikt. Har du några tips?

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Precis, något speciellt mönster eller dylikt. Har du några tips?

Ja faktiskt, dock så blir det svårt att förklara.. men jag kan använda en av dina bilder och göra som jag menar ungefär, är dock på arbete just nu så får helt enkelt göra det när jag kommit hem, runt 5 tiden

Permalänk
Medlem

Om du, som jag, gillar att slänga upp fötterna på skrivbordet så rekommenderar jag starkt att du tar och slipparoch rundar av överkanten. Den blir vass annars Jag har byggt ett eget skrivbord jag med som jag hängt på väggen med konsoler, vinnkeln gjorde jag likadant som dig med en liten trekant.

Om du vill kan jag ta bilder till helgen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vore kanon med bilder och förslag, uppskattar all hjälp!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Vore kanon med bilder och förslag, uppskattar all hjälp!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid kul att hjälpa till och sprida ideér

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiral Knäpanna:

Alltid kul att hjälpa till och sprida ideér

Härlig inställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Vore kanon med bilder och förslag, uppskattar all hjälp!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jamen då ska jag fixa detta i helgen. Hade samma fundering som påtalats innan att sätta power knappen på något snyggt ställe på skrivbordet men det fick avvakta.

Horsom haver så har jag målat en svart/vit bild av batman på väggen, detta tog jag hjälp av en overhead. Skissen gjorde jag dock själv med inspiration av konstnärer på deviantart.

Men ska man ha ett mönster på ett skrivbord som är likadant från början till slut så är nog en mall att föredra. Ska du göra t.ex. en tribal kan en overhead funka kanon.

Finns lite tips här också:

http://www.hemmakanalen.se/

Tyvärr tror folk att allt är skitlätt bara för att för att de på TV klarar det men det är offtopic

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Finns lite tips här också:

http://www.hemmakanalen.se/

Tyvärr tror folk att allt är skitlätt bara för att för att de på TV klarar det men det är offtopic

Tackar. Jo jag hade tänkt göra något mönster alternativ skriva något. Ska se om jag komma på något!

Permalänk
Medlem

Typ något sådant. Fast kanske utan mitt "nick". Och såklart större, så det står centrerat över skrivbordet..

Vore coolt att ha någon "datorterm" eller något sådant..

Permalänk

F10+Q+Q
ESC+Q
Alt+F4
Är nog mina vanligaste kombinationer i spel.

Men om du kör med Eyefinity vore det snyggt med ett skärmställ som är halvmån-format med lampor under. Vet att det är väldigt många som har det men det kan nog aldrig bli gammalt.

Du kan ju ha hål för 33cl-drickor OM du skulle bli för ivrig i ett spel.

Kanske förlängningssladdar till mic och hörlurar (tänker mig Sibera V2 nu) som går från datorn, under bordet och sen borra två hål i bordet så dom sticker upp där lite så är det bara att plugga in/ur headsetet lätt om du ska någonstans med det.

MVH

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

coolt projekt. när ska du bygga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

F10+Q+Q
ESC+Q
Alt+F4
Är nog mina vanligaste kombinationer i spel.

Men om du kör med Eyefinity vore det snyggt med ett skärmställ som är halvmån-format med lampor under. Vet att det är väldigt många som har det men det kan nog aldrig bli gammalt.

Du kan ju ha hål för 33cl-drickor OM du skulle bli för ivrig i ett spel.

Kanske förlängningssladdar till mic och hörlurar (tänker mig Sibera V2 nu) som går från datorn, under bordet och sen borra två hål i bordet så dom sticker upp där lite så är det bara att plugga in/ur headsetet lätt om du ska någonstans med det.

MVH

Tyvärr ingen Eyefinity, kostar lite mycket.. :/ Ska se över dina kombinationer, man kanske kan ha flera lite tvärs över bordet lixom..

Det blir nog hål för Headset, mus och T-bord som kommer upp genom ett litet hål någonstans, (inte bestämt mig än). Ska se över "cola-hål"

Skrivet av smajlY:

coolt projekt. när ska du bygga?

Jodå, det blir nog ballt. Jag åker till Spanien imorn, kommer tillbaka på Söndag, och veckan efter det så drar det nog igång lite smått..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Tyvärr ingen Eyefinity, kostar lite mycket.. :/ Ska se över dina kombinationer, man kanske kan ha flera lite tvärs över bordet lixom..

Det blir nog hål för Headset, mus och T-bord som kommer upp genom ett litet hål någonstans, (inte bestämt mig än). Ska se över "cola-hål"

Jodå, det blir nog ballt. Jag åker till Spanien imorn, kommer tillbaka på Söndag, och veckan efter det så drar det nog igång lite smått..

du ska väl göra ett galleri här på sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

du ska väl göra ett galleri här på sweclockers?

Jodå, det gör jag nog. Om ni Sweclockare vill att jag gör det, så blir det galleri!

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att dumphålet är legendariskt!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Härlig inställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ungefär så här jag menade, hastigt och dåligt ritat men så du får en idé av hur jag menade iallafall

Eller så kan du ju måla någon symbol du gillar i stort format, bara skriva ut så stort du kan, klippa lite o göra någon form eller liknande. Du kan ju även använda en projektor som tidigare nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Måste bara säga att dumphålet är legendariskt!

Tackar!

Skrivet av Admiral Knäpanna:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ed3c0aa8_skrivbord.jpg

Det var ungefär så här jag menade, hastigt och dåligt ritat men så du får en idé av hur jag menade iallafall

http://data.fuskbugg.se/skalman02/5913af38_biohazard.jpg

Eller så kan du ju måla någon symbol du gillar i stort format, bara skriva ut så stort du kan, klippa lite o göra någon form eller liknande. Du kan ju även använda en projektor som tidigare nämnt

Snyggt! Tycker första var mycket snyggt, typ en "våg" eller vad man ska säga! Tack för förslaget!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Tackar!

Snyggt! Tycker första var mycket snyggt, typ en "våg" eller vad man ska säga! Tack för förslaget!

Ja ungefär, dock går det ju göra längre, den ser ju typ för jävlig ut haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiral Knäpanna:

Ja ungefär, dock går det ju göra längre, den ser ju typ för jävlig ut haha

Haha, men med lite putsning så. Jag ser ju vart du vill komma liksom! Funderar på en lång horisontell "våg" nere på skrivbordet och skriva "Ctrl+Alt+Del" där uppe. Tror det blir coolt som fan!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Haha, men med lite putsning så. Jag ser ju vart du vill komma liksom! Funderar på en lång horisontell "våg" nere på skrivbordet och skriva "Ctrl+Alt+Del" där uppe. Tror det blir coolt som fan!

Hehe ja det blir nog snyggt blir det dåligt så är det ju bara till att måla om liksom, svårare än så är det ju inte

Permalänk
Medlem

Något jag hade tyckt vart coolt är om du typ ritade ut storleken på din musmatta, slipar ner 3-4mm så ligger musmattan plant med bordet. Blir ju svårt med framtida musmattor, men köp ett par av den du har/vill ha. Skulle se snyggt ut! Jag har pennor och sånt liggandes på mitt skrivbord. Typ en extra drickhållare för pennor?

Permalänk
Medlem

Hej Hej

skriver för att följa tråden:D

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiral Knäpanna:

Hehe ja det blir nog snyggt blir det dåligt så är det ju bara till att måla om liksom, svårare än så är det ju inte

Nej precis. Man kanske märker att huvudfärgen man valt inte riktigt passar heller, så kan man passa på att byta den med

Skrivet av zebra3:

Något jag hade tyckt vart coolt är om du typ ritade ut storleken på din musmatta, slipar ner 3-4mm så ligger musmattan plant med bordet. Blir ju svårt med framtida musmattor, men köp ett par av den du har/vill ha. Skulle se snyggt ut! Jag har pennor och sånt liggandes på mitt skrivbord. Typ en extra drickhållare för pennor?

Absolut! Mycket fina ideér! Jag har precis köpt en förbannat stor och dyr musmatta från Steelseries som jag räknar med kommer hålla ganska länge.. Dock så är det kanske dumt fräsa ur plats, ifall man har en kompis hemma osv och vill vända skrivbordet och sitta på ändarna eller liknande, men kanske iaf rita ut en fyrkant så man vet vart den ska ligga lixom?

Skrivet av LTsm:

Hej Hej

skriver för att följa tråden:D

Angenämt!