Permalänk
Medlem

Har endast problem med dammfilter skulle vara mycket uppskattat om ni ska göra en R4 är att tänka om alla fläkt filter. De i fronten skulle kunna ha någon typ av snabb fäste, typ magneter och några styrningar så att de inte glider, och att fläkten inte ska sitta på dem så att de är lättare att ta bort och sätta dit. Filtren i boten skulle kunna sitta ihop och vara som en längre version än den som sitter framför nätaggregatet.

Annars är R3 riktigt bra. En annan grej skulle va t.ex om man har en 240 radiator så kan man inte ha det i toppen (inte 120 heller för den delen, men dom kan man ju ha i fläktplatsen bak i chassit).

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tacka Fractal Design för otroligt väl uttänkta och byggda chassin samt deras hjälpsamma kundsupport. Ni har fått en kund för all framtid.

Permalänk
Medlem

Nu meddelar Inet.se att Fractal Design Define XL USB 3.0 Titanium blir försenat (beräknad leverans 2011-10-07), vad har hänt och hur lång försening kan man räkna med? Har haft mina nyinköpta datordelar liggandes här hemma i över en vecka i väntan på ett chassi men det verkar vara riktigt svårt att få tag på ett fractal XL. Får kanske börja se mig om efter annat?

Permalänk

Ert dämpningskit verkar riktigt bra! köpte två och delar av/från dem åker in när jag efter mer än en veckas byggande och modifierande äntligen blir klar.

Håller tummarna!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av misfet:

Nu meddelar Inet.se att Fractal Design Define XL USB 3.0 Titanium blir försenat (beräknad leverans 2011-10-07), vad har hänt och hur lång försening kan man räkna med? Har haft mina nyinköpta datordelar liggandes här hemma i över en vecka i väntan på ett chassi men det verkar vara riktigt svårt att få tag på ett fractal XL. Får kanske börja se mig om efter annat?

Det verkar ha blivit någon form av försening på leveransen så vi kan inte säga exakt när de ska finnas på lager igen, men förhoppningsvis ska de komma ut i butik inom 14 dagar.

Permalänk
Medlem

Går det att få in en Phobya G-changer 280 radiator i toppen på Arc Mini? Den har följande mått: 338x145x60 mm.

Eller egentligen har jag sett att det går in en sådan men det ska gå att få dit ett CPU vattenblock också.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag till en eventuell R4 är att gummiringarna kring kabelgenomföringarna bör sättas fast ordentligt.
Fick dra om en PCI-expresskabel och då lossnade 2 stycken väldigt enkelt och är inte lika enkla att få på plats igen.

Trodde att detta var fixat till den nya "USB R3'an" jag köpt men så var icke fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det verkar ha blivit någon form av försening på leveransen så vi kan inte säga exakt när de ska finnas på lager igen, men förhoppningsvis ska de komma ut i butik inom 14 dagar.

hopp, blir till att beställa ett annat chassi då

Visa signatur

i Dare to be stupid

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering på skruvarna till R3 USB 3.0 uppgraderingskitten?

Permalänk
Medlem

Ut med XL 3.0 nu. Det börjar dra ihop sig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hej, jag undrar en sak om Fractal Design Arc. Jag funderar på att köpa ett Arc och köra en Noctua D-14 i det (den är 160 mm hög/djup) tillsammans med en Silverstone 180 mm Air Penetrator (som är 25 mm djup) som sidofläkt. Ni säger att chassit stödjer 180 mm höga CPU-kylare, hur överdrivet är det måttet? Hur mycket plats finns mellan en vanlig moderkortsplåt och sidopanelen egentligen?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av BME:

Någon uppdatering på skruvarna till R3 USB 3.0 uppgraderingskitten?

Nuvarande status är att vi fortfarande tittar på en hållbar lösning, men det är tyvärr allt vi kan säga för tillfället.

Skrivet av micke_930:

Hej, jag undrar en sak om Fractal Design Arc. Jag funderar på att köpa ett Arc och köra en Noctua D-14 i det (den är 160 mm hög/djup) tillsammans med en Silverstone 180 mm Air Penetrator (som är 25 mm djup) som sidofläkt. Ni säger att chassit stödjer 180 mm höga CPU-kylare, hur överdrivet är det måttet? Hur mycket plats finns mellan en vanlig moderkortsplåt och sidopanelen egentligen?

Mellan moderkortsplåten och sidopanelen på Arc Midi är det ca 200 mm, så att chassit stödjer kylare med en höjd på 180mm lär stämma ganska bra. Vi har inte testat själva, men det finns en risk att det kan bli problem att installera en NH-D14 samt en 25mm djup fläkt i sidopanelen.

Permalänk
Medlem

Kikat på ert ArrayR2 för bygge av skrivbordsdator, men den fyller inte alla punkter i min önskelista.
Har ni några fungderingar på att bygga en liknande låda anpassad för PC bygge ist för NAS?

Önskelistan:
Ca 30-35cm hög, 25cm bred, 40-45cm djup.
4 externa kortplatser. Flera konkurrenter har bara 2 vilket inte möjliggör SLI eller ett GFX-kort som tar 2 platser och ett externt ljudkort.
Plats för "vanligt" ATX nätagg.
Stöd för mATX & mini-ITX moderkort.
En 5.25" port för t.ex. DVD läsare.
Lika "clean" design som ArrayR2.
Plats för 1st 2,5" (ssd) disk. Möjligtvis även en 3,5". Onödigt med fler då man löser det via extern disk/nas.
Plats för 12cm fläkt på baksidan för att kunna använda t.ex. en Antec Kühler H2O som CPU kylning.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Kikat på ert ArrayR2 för bygge av skrivbordsdator, men den fyller inte alla punkter i min önskelista.
Har ni några fungderingar på att bygga en liknande låda anpassad för PC bygge ist för NAS?

Önskelistan:
Ca 30-35cm hög, 25cm bred, 40-45cm djup.
4 externa kortplatser. Flera konkurrenter har bara 2 vilket inte möjliggör SLI eller ett GFX-kort som tar 2 platser och ett externt ljudkort.
Plats för "vanligt" ATX nätagg.
Stöd för mATX & mini-ITX moderkort.
En 5.25" port för t.ex. DVD läsare.
Lika "clean" design som ArrayR2.
Plats för 1st 2,5" (ssd) disk. Möjligtvis även en 3,5". Onödigt med fler då man löser det via extern disk/nas.
Plats för 12cm fläkt på baksidan för att kunna använda t.ex. en Antec Kühler H2O som CPU kylning.

Imo så förstör en ODD "cleanheten"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med mitt r3 chassi, dock om man ska ta fram luppen och leta saker som kan förbättras så är det tex smidighet att byta fläktar i fronten / ta bort dammfilter, det är lite bökigt om man jämför med mitt tidigare chassi ( sonata designer 500).. Även sidoplåtarna buktar ut lite grann.. . Hursomhelst så väger alla fördelar över väldigt mycket och dessa är mest smågrejer..

9/10 i betyg får R3an av mig. Nästan perfekt chassi och en bra kompromiss för den som är ute efter låg ljudnivå/bra luftflöde och smarta funktioner. Modu-vents är riktigt bra och användbart också.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det ingår ett dammfilter som ska sitta under nätagregatet till Core 3000. Jag fick nämnligen inget....

Visa signatur

Asus A7N8X | XP2400+ | TwinMos Winbond PC3200 2x256mb + 512mb | Sapphire 9500Pro

Permalänk
Medlem

Kommer ni att släppa Fönsterpanelerna separat så att man senare kan uppgradera sitt chassi?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Heinrich:

Jag undrar om det ingår ett dammfilter som ska sitta under nätagregatet till Core 3000. Jag fick nämnligen inget....

Kontakta vår support på support@fractal-design.com så kan de hjälpa dig.

Skrivet av Celcius:

Kommer ni att släppa Fönsterpanelerna separat så att man senare kan uppgradera sitt chassi?

Vår tanke är iallafall att släppa dem separat, så om allt går som planerat bör det bli så.

Permalänk
Medlem

Define & arc har ju fläktfilter i botten både under nätagg och fläkt, har core 3000 det med? Det framgår inte direkt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av AMD_PERA:

Define & arc har ju fläktfilter i botten både under nätagg och fläkt, har core 3000 det med? Det framgår inte direkt.

I dagsläget har Core 3000 ett filter som täcker PSU-platsen i botten, men inte fläktplatsen framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

I dagsläget har Core 3000 ett filter som täcker PSU-platsen i botten, men inte fläktplatsen framför.

Ok.
Då får man klistra dit nått själv...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Halloj!

Är på jakt efter uppgraderings-kittet för USB 3 till R3:an, men jag lyckas inte hitta någon svensk återförsäljare.
Ser att Inet har till Define XL men inte till R3. Har de blivit återkallade?

MvH
Tim

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Fick precis hem ett core 300 och ena sidan ser lite lustig ut, skulle nog kalla det missfärgad. I vissa vinklar när ljuset ligger på rätt så ser man en massa ringar samt "spindelnät" runt kanterna. Är ju inget stort problem men det är lite retfullt när det är nytt.

Så ska jag kontakta er support eller min återförsäljare? Känns lite onödigt att skicka tillbaka hela lådan vilket jag antar att jag får göra om jag kontaktar återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva om ett problem jag hade med Hdmi kontakter och mitt fractal design arc chassi. Fick hem lådan, tryckte i all hårdvara och sedan när jag skulle trycka in HDMI kontakten i krafikkortet så gick det inte för att chassit buktar ut lite mot pci slottsen, sagt och gjort, det fixades ju lätt men, tycker inte att man ska behöver göra detta för att man ska få i en standard kontakt.
(GTX 570 ref)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Ett annat förslag till en eventuell R4 är att gummiringarna kring kabelgenomföringarna bör sättas fast ordentligt.
Fick dra om en PCI-expresskabel och då lossnade 2 stycken väldigt enkelt och är inte lika enkla att få på plats igen.

Trodde att detta var fixat till den nya "USB R3'an" jag köpt men så var icke fallet.

Det har varit likadant sedan R2 tyvärr, väldigt irriterande.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Xoka:

Halloj!

Är på jakt efter uppgraderings-kittet för USB 3 till R3:an, men jag lyckas inte hitta någon svensk återförsäljare.
Ser att Inet har till Define XL men inte till R3. Har de blivit återkallade?

MvH
Tim

Vi hade lite problem med första leveransen, men detta ska mycket snart vara fixat. USB3-kiten till R3 bör finnas i butik nästa vecka.

Skrivet av cny:

Fick precis hem ett core 300 och ena sidan ser lite lustig ut, skulle nog kalla det missfärgad. I vissa vinklar när ljuset ligger på rätt så ser man en massa ringar samt "spindelnät" runt kanterna. Är ju inget stort problem men det är lite retfullt när det är nytt.

Så ska jag kontakta er support eller min återförsäljare? Känns lite onödigt att skicka tillbaka hela lådan vilket jag antar att jag får göra om jag kontaktar återförsäljaren.

Kontakta vår support så löser de detta.

Skrivet av Thingy:

Tänkte bara skriva om ett problem jag hade med Hdmi kontakter och mitt fractal design arc chassi. Fick hem lådan, tryckte i all hårdvara och sedan när jag skulle trycka in HDMI kontakten i krafikkortet så gick det inte för att chassit buktar ut lite mot pci slottsen, sagt och gjort, det fixades ju lätt men, tycker inte att man ska behöver göra detta för att man ska få i en standard kontakt.
(GTX 570 ref)

Detta är ett problem vi känner till och som vi nu håller på att åtgärda.

Permalänk
Medlem

5:e Fractal chassit jag får hem som är sönder, fractal never again.
Dock denna gången är det ännu värre, 4 chassit har plastplupparna på fronten varit sönder vilket faktiskt är vanligt på fractal chassi (hej google).
Denna gången var det mycket värre, magneterna var lösa i lådan, gula klistret släppt, 4 pluppar sönder.
Men nu var ena frontsidan (metallen) intryckt också.

0 skador på förpackningen vilket är lite komiskt.

Nu åker denna tillbaka och jag köper hädanefter enbart produkter ifrån corsair, antec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

5:e Fractal chassit jag får hem som är sönder, fractal never again.
Dock denna gången är det ännu värre, 4 chassit har plastplupparna på fronten varit sönder vilket faktiskt är vanligt på fractal chassi (hej google).
Denna gången var det mycket värre, magneterna var lösa i lådan, gula klistret släppt, 4 pluppar sönder.
Men nu var ena frontsidan (metallen) intryckt också.

0 skador på förpackningen vilket är lite komiskt.

Nu åker denna tillbaka och jag köper hädanefter enbart produkter ifrån corsair, antec.

http://laddauppbilder.se/?di=113196529106

Jag har 4 felfria chassin från FD, som är köpta i butik, det är att be om trubbel om man köper på postorder.
Om man köper i butik så kan man ju öppna och besiktiga innan man lämnar butiken.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har 4 felfria chassin från FD, som är köpta i butik, det är att be om trubbel om man köper på postorder.
Om man köper i butik så kan man ju öppna och besiktiga innan man lämnar butiken.

Tyvär har jag inget här och köpa i butik.
Kan ju också säga att jag har aldrig fått söndriga chassin via postorder utanför fractals.

Dock har jag oftast köpt dyrare lådor som håller högre kvalite på stålet, r3 "stålet" lr vad det nu är kan man böja med 1 hand.
Så jag antar det är för vekt/mjukt för att klara av postens släp och släng.

Trist att det ska vara så, men får väll lägga pengarna på ett lite dyrare mer rejält chassi som tåler postens hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tyvär har jag inget här och köpa i butik.
Kan ju också säga att jag har aldrig fått söndriga chassin via postorder utanför fractals.

Dock har jag oftast köpt dyrare lådor som håller högre kvalite på stålet, r3 "stålet" lr vad det nu är kan man böja med 1 hand.
Så jag antar det är för vekt/mjukt för att klara av postens släp och släng.

Trist att det ska vara så, men får väll lägga pengarna på ett lite dyrare mer rejält chassi som tåler postens hantering.

Det chassie som tål postens misshandel finns väl inte
Det är ju rätt simpelt av postorderföretaget om dom inte kollar embalaget innan skicket.
Var lådan hel och fin vid framkomst?
Jag köpte ioförsig en Antec 900 från komplett en gång och lådan såg ut som om den var överkörd av en lastbil men innehållet var ok.
Jag tror att FD har erkännt någon stans att de har haft embalageproblem.
Jag köper helst över disk, men så bor jag nära ett flertal bra butiker, 20-30min med bil, så det är ju inte konstigt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri