Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har ert Define R2 chassi. Under en flytt så tog den lilla svarta runda toppen på powerknappen (se bild nedan) och försvann. Ingen större fara den funkar ju fortfarande. Men stör mig rent estetiskt.

Är detta något som är möjligt att kunna köpa någonstans?

Visa signatur

Game: Fractal Design Define R2 - Corsair HX 1050W - ASUS Crosshair V 990FX - AMD Phenom II 965BE @ 4.0 - Corsair H80 - 2 x ASUS 560Ti DCII TOP - Corsair Force GT 120GB SSD - Intel 320 Series 120GB SSD - Enermax Silence Fans - Dell U3011 Ultrasharp 30" - ASUS Xonar Essence ST - Denon AH-D2000 - B&W MM-5 - Steelseries 6Gv2 - Steelseries Kinzu HTPC: ASUS EEE Box 1501P - Logitech DiNovo Mini Server: AMD Athlon x2 - WD Green 2TB x 6

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av mindRIOT:

Hejsan!

Har ert Define R2 chassi. Under en flytt så tog den lilla svarta runda toppen på powerknappen (se bild nedan) och försvann. Ingen större fara den funkar ju fortfarande. Men stör mig rent estetiskt.

http://www.khksupport.se/pics/IMG_0308.jpg

Är detta något som är möjligt att kunna köpa någonstans?

Maila oss på supporten med en länk till bilden så kan vi göra ett försök. dock är knappen inte en reservdel, så jag vågar inte lova att det går att lösa.

Permalänk
Medlem

Ena fläkten som kom med mitt R3 chassi har börjat ge ifrån sig gnisslande ljud vid fullvarv.
Det förekommer endast ibland. Stänger jag av den och sätter på igen så försvinner det ibland men ibland inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Hörde att ett nytt Define R3-chassi med USB 3.0 släpps i mitten av september. Stämmer detta?

Hade tänkt köpa ett Corsair Carbide 400R, men om detta stämmer så blir det ett nytt R3

Permalänk
Medlem

Kommer den nya revisionen av R3 chassit ha stöd för Corsair H100 i taket?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Fick idag mail om att ni skulle släppa "FD usb 3 upgrade kit"
http://www.fractal-design.com/index.php?view=product&prod=63

Funderar på en sådan till min define xl, när kommer dem komma ut i handeln?

Föressten så har mitt mobo bara en intern usb header (så jag ska endast ha möjlighet att använda 2 av de 4 som finns på mitt Define XL, men jag kan endast använda en! hur kommer det sig?)

Permalänk
Medlem

Kommer det att komma en sådan USB 3.0 "upgrade" till Define Mini. Eller ett helt nytt Define Mini case inom en snar framtid som har USB 3.0 ?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingskit ??

Först vill jag tackar för ett snabbt och önskvärt svar.

Uppgraderingskit är naturligtvis bra för de som redan har ett XL chassi. Men knappast för oss som kommer att köpa chassiet nytt. Kommer då inte chassiet att levereras fix och färdig uppgraderat? Jag undrar också om hålet i plåten bakom moderkortet. På bilder ser det ju stort ut, men kommer det att passa till de kommande moderkorten för Sandy Bridge-E. Processorsockeln är ju flyttad på dessa kort.
Slutligen en fråga som ni kanske är ovilligare att svara på. Kommer det att komma ett nytt chassi i still med XL men där hela chassit är uppgraderat? Kanske på de punkter som testare har anmärkt på.

Kan jag komma med en fråga till? Förslag på ett passande nätaggregat. Skall klara att alla hårddiskplatser används, två skivenheter, kanske två grafikkort, mycket minne, alla fläktar samt telefoner, USB minnen och annat som kan tänkas kopplas in.

CGD

Permalänk
Medlem

Förbättringsförslag för R3

I den 3.5"-hållaren som sitter i en 5.25"-plats skulle ni kunna ha monteringshål för att skruva fast 2 stycken 2.5" SSD-diskar i bredd. Jag har själv borrat dessa hål och det fungerar utmärkt. Om man har de övriga 3.5"-platserna fyllda är det praktiskt om man samtidigt vill ha några SSD-diskar.

Öppningen i högra sidoplåten (bakom moderkortet) skulle kunna vara större. Jag har ett moderkort där två av monteringshålen för processorns kylning hamnar utanför öppningen.

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på mitt fractal design r2, byter snart ut det. Har ni kommit fram till nån ide hur fönstret ska se ut?

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Finns det någon sidoplåt med plexiglas till fractal design core 3000 ?

Eller får man gå den hårda vägen och göra detta själv ?

Permalänk
Medlem

Project Chocolate Temptation...Array R2 Modifikationsbygge!

Kolla gärna in mitt pågående projekt Chocolate Temptation...ett helt vattenkylt bygge, 2radiatorer, 250rad, och mycket mer i ett litet Array R2, är det möjligt, det får ni reda på i projektloggen:

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Glöm inte att lägga en kommentar så jag har lite och skriva på kvällarna !

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Devil May Cry:

Ena fläkten som kom med mitt R3 chassi har börjat ge ifrån sig gnisslande ljud vid fullvarv.
Det förekommer endast ibland. Stänger jag av den och sätter på igen så försvinner det ibland men ibland inte.

Låter som om lagret är på väg att ge upp. Om den blir värre bör den bytas.

Skrivet av PhoenixDown:

Hörde att ett nytt Define R3-chassi med USB 3.0 släpps i mitten av september. Stämmer detta?

Hade tänkt köpa ett Corsair Carbide 400R, men om detta stämmer så blir det ett nytt R3

Skrivet av muSashi:

Kommer den nya revisionen av R3 chassit ha stöd för Corsair H100 i taket?

Det finns inget officiellt släppt om Define R3 (eller XL) med USB3, så lite vagt kan man väl säga att det är rimligt att anta att det kommer en sådan inom kort.

Skrivet av Pewtah:

Fick idag mail om att ni skulle släppa "FD usb 3 upgrade kit"
http://www.fractal-design.com/index.php?view=product&prod=63

Funderar på en sådan till min define xl, när kommer dem komma ut i handeln?

Föressten så har mitt mobo bara en intern usb header (så jag ska endast ha möjlighet att använda 2 av de 4 som finns på mitt Define XL, men jag kan endast använda en! hur kommer det sig?)

USB3 uppgraderingarna ligger på ett flygplan och skall endast landa, tullas in och transporteras ut innan dem är här. Din andra fråga om antalet USB låter som ett drivrutin/inställningsproblem, men svårt att säga då jag inte riktigt kan visualisera problemet med den symptom du beskriver.

Skrivet av Bjorno33:

Kommer det att komma en sådan USB 3.0 "upgrade" till Define Mini. Eller ett helt nytt Define Mini case inom en snar framtid som har USB 3.0 ?

Define Mini har USB3 redan installerat.

Skrivet av CGD:

Först vill jag tackar för ett snabbt och önskvärt svar.

Uppgraderingskit är naturligtvis bra för de som redan har ett XL chassi. Men knappast för oss som kommer att köpa chassiet nytt. Kommer då inte chassiet att levereras fix och färdig uppgraderat? Jag undrar också om hålet i plåten bakom moderkortet. På bilder ser det ju stort ut, men kommer det att passa till de kommande moderkorten för Sandy Bridge-E. Processorsockeln är ju flyttad på dessa kort.
Slutligen en fråga som ni kanske är ovilligare att svara på. Kommer det att komma ett nytt chassi i still med XL men där hela chassit är uppgraderat? Kanske på de punkter som testare har anmärkt på.

Kan jag komma med en fråga till? Förslag på ett passande nätaggregat. Skall klara att alla hårddiskplatser används, två skivenheter, kanske två grafikkort, mycket minne, alla fläktar samt telefoner, USB minnen och annat som kan tänkas kopplas in.

CGD

Gällande USB3 så finns det som sagt inte något officiellt ännu.
Om Intel flyttar CPU Sockeln vet vi inte om det kommer passa då vi har saknar mekaniska ritningar på kommande moderkort.
En total makeover på Define XL är heller inget jag kan svara på, men vi jobbar alltid på förbättringar. Det kommer dock dröja ett tag innan en uppgradering kommer till XL då vi har andra projekt som går före.

PSU är absolut något vi tittar på. Var när och hur är dock för tidigt att säga.

Skrivet av jimsve:

I den 3.5"-hållaren som sitter i en 5.25"-plats skulle ni kunna ha monteringshål för att skruva fast 2 stycken 2.5" SSD-diskar i bredd. Jag har själv borrat dessa hål och det fungerar utmärkt. Om man har de övriga 3.5"-platserna fyllda är det praktiskt om man samtidigt vill ha några SSD-diskar.

Öppningen i högra sidoplåten (bakom moderkortet) skulle kunna vara större. Jag har ett moderkort där två av monteringshålen för processorns kylning hamnar utanför öppningen.

Noterat. Vi skall se om vi kan se över den hållaren.
Vi ser över hålbilden för CPU kylare med jämna mellanrum. Det är inte alltid möjligt att modifiera befintliga verktyg med ändrade infästningar, men vi gör om dem löpande till nya modeller.

Skrivet av Dskjono:

Börjar tröttna på mitt fractal design r2, byter snart ut det. Har ni kommit fram till nån ide hur fönstret ska se ut?

Vi har ett par kandidater som ser lovande ut. Dock är det lite finslip kvar.

Skrivet av Cubebenq:

Finns det någon sidoplåt med plexiglas till fractal design core 3000 ?

Eller får man gå den hårda vägen och göra detta själv ?

Det finns inte med i planeringen, utan gäller endast till Define R3 och Arc Midi som det ser ut idag.

Permalänk

Hej.

Har en fråga angående Newton R2 650 w. Köpte det för två sen till ett nytt datorbygge. Ganska tidigt hördes coil whine från nånstans i datorn. Trodde länge det var grafikkortet som spökade, men för ungefär ett halvår sen bytte jag ut moderkort, processor, grafikkort och internminne. I princip det enda som var kvar sen originalsetupen var chassit (r2 det med och nätdelen. Tråkigt nog fanns coil whine kvar. Det inträffar främst vid surfande på nätet men också väldigt mycket när jag sitter med photoshop. Ljudet är tämligen irriterande speciellt med tanke på att jag ville ha en så tyst dator som möjligt. Nu när jag äntligen kommit underfund med var problemet är skulle jag vilja få det fixat. Vad är er policy med coil whine?? Är det något som man kan få nätdelen utbytt för?

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av benonikenobi:

Hej.

Har en fråga angående Newton R2 650 w. Köpte det för två sen till ett nytt datorbygge. Ganska tidigt hördes coil whine från nånstans i datorn. Trodde länge det var grafikkortet som spökade, men för ungefär ett halvår sen bytte jag ut moderkort, processor, grafikkort och internminne. I princip det enda som var kvar sen originalsetupen var chassit (r2 det med och nätdelen. Tråkigt nog fanns coil whine kvar. Det inträffar främst vid surfande på nätet men också väldigt mycket när jag sitter med photoshop. Ljudet är tämligen irriterande speciellt med tanke på att jag ville ha en så tyst dator som möjligt. Nu när jag äntligen kommit underfund med var problemet är skulle jag vilja få det fixat. Vad är er policy med coil whine?? Är det något som man kan få nätdelen utbytt för?

/ Benjamin

Vi har tyvärr inte möjlighet att svara på supportärenden här utan måste hänvisa till vår hemsida, där man via formulär kan lägga upp ett ärende där du får hjälp med frågor gällande garanti/support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi har tyvärr inte möjlighet att svara på supportärenden här utan måste hänvisa till vår hemsida, där man via formulär kan lägga upp ett ärende där du får hjälp med frågor gällande garanti/support.

Han undra ju bara vad eran policy är gällande coil whine men om inte hans fråga var okej så vill jag gärna veta hur ni ställer er till coil whine rent generellt?
Räknas det som ett fel?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av muSashi:

Han undra ju bara vad eran policy är gällande coil whine men om inte hans fråga var okej så vill jag gärna veta hur ni ställer er till coil whine rent generellt?
Räknas det som ett fel?

Rent tekniskt är det oftast inte ett fysiskt fel när det gäller coil whine. Däremot är vi måna om att ta hand om våra kunder, vilket gör att vi inte har en policy uttalat för nätdelar utan snarare en policy om att vi försöker hjälpa till i alla ärenden till den mån som kan anses vara rimligt.

Att vi vi inte kommenterar RMA ärenden på forum är på grund av då det lätt felciteras, är emot forumregler i många fall , eller missuppfattas. Men vi försöker ändå alltid hjälpa till, när det finns möjlighet.

Lite vagt svar kanske, jag hoppas detta räcker.

Permalänk

Well, jag skickar tillbaka till inet så får vi se vad de säger, är fortfarande garanti kvar så jag kör den vägen först.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define XL Black Pearl och Fractal Design Newton R2 800W PSU leker inte bra ihop, om inte moderkortets 6-pin-kontakt sitter otroligt optimistiskt till dvs.

/Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Fractal Design Define XL Black Pearl och Fractal Design Newton R2 800W PSU leker inte bra ihop, om inte moderkortets 6-pin-kontakt sitter otroligt optimistiskt till dvs.

/Suck

Du menar 4/8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Fractal Design Define R3

Tänkte köpa en Fractal Design Define R3 till min gamingdator, dock så har jag hört att i ett R3 chassi så stiger temperaturerna rätt så rejält bara för att det antagligen är två fläktar i det från början. Jag är ny på det här med luftflöden och så i chassin. Vad kan ni rekommendera att jag stoppar in nya fläktar.

Tänkte köpa två till av era 120mm fläktar och stoppa in, vart sätter jag dem för att de ska fungera på bästa sätt, två i taket eller en i fronten + en i taket?
Eller ska ja sikta på att köpa en 140mm och sätta i botten och en 120mm i taket?

Kanske inte är en fråga du kan svara på, men chansade eftersom du trots allt representerar företaget som gjort chassit och förhoppningsvis sitter på något svar. Om inte så kanske det är någon annan R3 ägare som kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Hej, någon som vet vart man får tag i extra skruvar till h50 kylaren? Tänkte montera en extra fläkt på motsatt sida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeebus:

Hej, någon som vet vart man får tag i extra skruvar till h50 kylaren? Tänkte montera en extra fläkt på motsatt sida..

Det räcker ju om du tar 2 ifrån den första och sätter på den andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3llblazeR:

Tänkte köpa en Fractal Design Define R3 till min gamingdator, dock så har jag hört att i ett R3 chassi så stiger temperaturerna rätt så rejält bara för att det antagligen är två fläktar i det från början. Jag är ny på det här med luftflöden och så i chassin. Vad kan ni rekommendera att jag stoppar in nya fläktar.

Tänkte köpa två till av era 120mm fläktar och stoppa in, vart sätter jag dem för att de ska fungera på bästa sätt, två i taket eller en i fronten + en i taket?
Eller ska ja sikta på att köpa en 140mm och sätta i botten och en 120mm i taket?

Kanske inte är en fråga du kan svara på, men chansade eftersom du trots allt representerar företaget som gjort chassit och förhoppningsvis sitter på något svar. Om inte så kanske det är någon annan R3 ägare som kan hjälpa till.

köp 4-5 stycken 120mm fläktar(beroendes om du vill ha en fläkt som blåser mot graffet eller inte, ett define r2/r3 får plats med ), så kommer du aldrig ha några problem med kylningen...fractalfläktar är såpas tysta att dy inte behöver en fläktkontroll :), säg till om du behöver hjälp med hur du skalll montera fläktarna :), har kanske tom några liggandes i förådet...

Permalänk

Har Fractal Design Array R2 300w utgått ur produktion, eller är den bara omåttligt populär?
I över en månad nu har svenska butikers hyllor gapat tomma efter denna lilla skönhet;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672420

Ni borde kanske öka produktionsvolymerna så länge den säljer som smör?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av PirateKensai:

Har Fractal Design Array R2 300w utgått ur produktion, eller är den bara omåttligt populär?
I över en månad nu har svenska butikers hyllor gapat tomma efter denna lilla skönhet;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672420

Ni borde kanske öka produktionsvolymerna så länge den säljer som smör?

Array R2 har inte utgått och ny leverans är på gång. Vi har skruvat upp takten, men det tar ett tag innan det slår igenom då produktionstiden är relativt lång på den produkten.

Permalänk
Medlem

Jag har en R3, både högtalar uttaaget samt mikrofonuttaget på ovansidan glappar, kan man byta ut dem själv lika lätt som med USB, och kan man köpa dessa hos er?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Hej FD
Jag försöker frenetiskt få tag på usb 3.0 uppgraderingen till min R3:a men butikerna verkar inte ha några, och leverantörerna har det som enbart beställningsvaror, vad beror detta på, dålig tillgång eller är det dålig efterfrågan?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Johnnymann:

Jag har en R3, både högtalar uttaaget samt mikrofonuttaget på ovansidan glappar, kan man byta ut dem själv lika lätt som med USB, och kan man köpa dessa hos er?

Tyvärr har vi inte möjlighet att sälja reservdelar, men hör av dig till supporten via vår hemsida så kanske dem kan hjälpa dig.

Skrivet av godspeed:

Hej FD
Jag försöker frenetiskt få tag på usb 3.0 uppgraderingen till min R3:a men butikerna verkar inte ha några, och leverantörerna har det som enbart beställningsvaror, vad beror detta på, dålig tillgång eller är det dålig efterfrågan?

Dessa är skeppade från fabrik och bör komma i lager under denna vecka förutsatt att det inte blir oförutsedda förseningar på vägen (v38)

Permalänk

Ville bara säga att Fractal Designs support är den bästa! Jag skrev till dem förra veckan att jag hade TAPPAT bort dem "ljuddämpade" kuddarna som man kan sätta igen på fläktplatserna. Fick ett paket hem i Fredags, med 3 stycken nya såna. Helt underbart bra support

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"