Permalänk
Medlem

Mobil till äldre

Hej!
Jag letar efter en mobil till min far. Så jag tänkte fråga er. Kraven som han har är:

  • Stor skärm

  • Ljusstark

  • Lång batteritid (han pratar väldigt mycket i telefon, ca 6 tim/dag)

  • mitt eget krav, användarvänlig. Han är inte så teknik erfaren

Han har telia komplett för 699:- / månaden och fått ett erbjudande att plocka ut en gratis telefon (vilken som helst) så priset av mobil är inga problem.
De telefoner som jag funderar på:

  • Samsung Galaxy S II

  • iPhone 4S

  • HTC Sensation XL

  • Nokia N9

Vilken av dessa rekommenderar ni? Har ni egna förslag? Det är bara att komma med era åsikter! alla idéer är värdefulla.
//Tack

Permalänk

Doro har en speciellt framtagen Senior serie !
http://www.doro.se/

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Doro har en speciellt framtagen Senior serie !
http://www.doro.se/

Tack, men jag glömde nog ett krav också, internet. Han behöver ofta ta emot mail med telefonen.

Permalänk
Medlem

Har själv provat en Doro och jag måste säga att jag tycker den är underbar för sitt syfte. Till och med min farmor som vägrar lära sig att använda ny teknik kan utan problem ringa med den.
Hur batteritiden är på en Doro kan jag inte svara på men med tanke på att den är rätt mycket klenare på insidan än tex en iPhone så borde den piska smartphones.
Trots stor skärm och ordentligt tilltagna tangenter så är den inte speciellt stor i sammanhanget.
Annars tycker jag att Sony Ericssons mobiler har ett rätt lätt interface med en enkel rut meny.
Ta och gör så att du vandrar in med din fader på valfri Telia butik och be om att få hjälp med att välja ut en mobil som passar hans behov, så får han en chans att tycka till och klämma på mobiler.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är ledsen, men det går inte att finna en smartphone idag med de kraven du har. Absolut största batteritjuven är skärmen och ska den dessutom vara stor (och högupplöst då gärna) OCH ljusstark så kommer batteritiden bli ordentligt lidande.
Ser visserligen att du lagt till Iphone 4s bland alternativen och den har enligt mig inte en stor skärm.
Jag tror alla systemen är ungefär lika lätta (svåra?) att lära sig som ny, (SE's telefoner inkluderar faktiskt en guide), så jag tror nog det bästa hade varit om din far hade fått känna på alla ovannämna telefoner och välja den som känns bäst storleksmässigt för honom

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Iphone 4S är nog den lättaste telefonen att lära sig men har hört att den inte håller speccad taltid när man använder 3G. Ska dock har 14 timmar taltid via 2G...

Har du kollat något på Windows 7 phones? HTC Titan t.ex?

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på den här kombinationen:
Samsung gaxly II och 2000 mAh batteri
Det viktigaste är att den har rätt så stor skärm, pga han har lite dålig syn. Sen är batteritiden det näst viktigaste, därför tänkte jag på s II med 2000 mAh batteriet. Men som sagt jag är inte så jätte kunnig. Så all hjälp är värdefull.

Angående Doro . Vad jag såg så kan den inte maila, så de telefonerna måste tyvärr strykas. Tack för tipset ändå!

Permalänk
Skrivet av Jona001:

Hej!
Jag letar efter en mobil till min far. Så jag tänkte fråga er. Kraven som han har är:

  • Stor skärm

  • Ljusstark

  • Lång batteritid (han pratar väldigt mycket i telefon, ca 6 tim/dag)

  • mitt eget krav, användarvänlig. Han är inte så teknik erfaren

Han har telia komplett för 699:- / månaden och fått ett erbjudande att plocka ut en gratis telefon (vilken som helst) så priset av mobil är inga problem.
De telefoner som jag funderar på:

  • Samsung Galaxy S II

  • iPhone 4S

  • HTC Sensation XL

  • Nokia N9

Vilken av dessa rekommenderar ni? Har ni egna förslag? Det är bara att komma med era åsikter! alla idéer är värdefulla.
//Tack

Ta med din far till en Teliabutik och låt honom välja eller fråga någon i personalen där vad de tror är bäst utifrån de kraven. Eller bägge delar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Iphone 4S är nog den lättaste telefonen att lära sig men har hört att den inte håller speccad taltid när man använder 3G. Ska dock har 14 timmar taltid via 2G...

Har du kollat något på Windows 7 phones? HTC Titan t.ex?

Bör passa äldre rätt bra eftersom det är ganska stora träffområden i wp7 och speciellt på titan. Enkelt att lära sig också:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inte en aning men borde det inte fungera att säga upp abonnemanget och köpa en iPad med skype onlinenummer?

Permalänk
Skrivet av KingsX:

Iphone 4S är nog den lättaste telefonen att lära sig men har hört att den inte håller speccad taltid när man använder 3G. Ska dock har 14 timmar taltid via 2G...

Har du kollat något på Windows 7 phones? HTC Titan t.ex?

Enligt Anandtech håller den ca 9tim taltid på 3G. Sen spelar det ju alltid in vad man mer gör med telefonen. Länken kan vara intressant att kika på då de flesta moderna smartphones är med i batterijämförelsen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 med utökat batteri.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vänta in Galaxy note, verkar gå ihop hyfsat med dina krav, om nu telia erbjuder er den.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Jag tror att en iPhone har den lägsta inlärningströskeln i det här fallet. Det finns många sätt att tweaka batteritiden om man prioriterar det.

Tips när det gäller batteritiden: stäng av 3G, Wifi, Bluetooth och GPS och sätt ljusstyrkan till det lägsta som han kan acceptera. Mail kommer ändå fungera hyfsat med EDGE eller GPRS så länge det inte är stora bilagor. Använd push för att ta emot mail så sparar du ytterligare batteri.

Jag vet inte hur gammal han är, men iPhone har många funktioner för "Accessibility", alltså stöd för funktionshindrade. Om man behöver hjälp med att se, höra, känna osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona001:

Jag funderar på den här kombinationen:
Samsung gaxly II och 2000 mAh batteri
Det viktigaste är att den har rätt så stor skärm, pga han har lite dålig syn. Sen är batteritiden det näst viktigaste, därför tänkte jag på s II med 2000 mAh batteriet. Men som sagt jag är inte så jätte kunnig. Så all hjälp är värdefull.

Det lär bli skitbra!