SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Avstängd

Jaaaassååååå!?!?!?!?!?! Jag har spelat GTA 3,Vice city,Sanandreas,IV,CoD 1,2,3,4,World at war,MW2,Black ops Battlefield 2,BC2 CS,CSS och många fler Jag formligen älskar att skjuta sönder folk och saker i spel Men IRL är jag personen som Hindrar slagsmål och aldrig skulle göra en fluga förnärd (om inte flugan ifråga muckar...då kan jag bli lite arg )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av anon116105:

Hittade lite info från Journalistiska Förbundet och YrkesEtiska Nämnden (YEN) om vilka publicitetsregler och yrkesregler
som man anser gälla för jounalister. (Edit - länk: http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=PORTAL )

Jag tycker man skulle kunna anse att SVT/ansvarig publicist/journalist i varierande grad brutit mot följande punkter.

Publicitetsregler

• Punkt 2 och 4:

2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.

Detta anser jag då SVT blandat ihop flygscener från spel med de videoklipp som Wikileaks släppt på amerikanska helikopterpiloter som skjutit på civilbefolkning. Att ens göra jämförelsen mellan spelet och det amerikanska videoklippet anser jag vara högst oetiskt och dessutom irrelevant då det är mycket noga med att man inte kan/får skjuta på civila i spelet (källa: http://www.eurogamer.net/articles/2011-08-31-dice-wont-let-you-shoot-bf3-civilians. Att det sedan finns vissa likheter mellan spelet och videon är självklart då spelet är gjort för att i största möjliga mån efterlikna verkligheten. Möjligtvis kan man debattera att flygscenerna inte skulle vara med alls p.g.a. att dom distansierar folk från dödandet men det lär väll knappast vara fallet här eftersom att det hela är ett spel och man knappast kan bli mer distansierad från dödandet.

Att jämföra spelupplevelsen med verkligheten och konstatera att det är lika är ju mest en komplimang till DICE. Man skulle även kunna jämföra gräset i spelet med verkligheten men det skulle såklart ur reportagets vinkling inte vara lika intressant.

Yrkesregler

• 8. Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade om huruvida samtalet är avsett för publicering eller enbart för information.

Jag tycker inte att man kan anse att journalisten visar hänsyn mot de unga pojkar som intervjuas i klippet. Ett exempel är frågan till Sykirjan Sellann vid cirka 21:17 in i reportaget som lyder: "Är det inte lite otäckt också då? Det är väldigt våldsamma scener, det är mycket blod och så."
    Den andra meningen var i mitt tycke totalt överflödig. Detta dessutom efter att Gustav Mattson vid cirka 20:13 konstaterat att det inte är mycket blod i spelet. Möjligtvis kanske reportern pratar om ett annat spel helt plötsligt men detta framgår inte av reportaget.

Till sist kan man ju tillägga att man i reportaget gör flera konstiga konstateranden.
Bland annat säger man att de flesta man träffar är i tolvårsåldern. Det är självklart då dom har höstlov och ingen vuxen människa har tid att gå på mässa mitt på en vardag. Det nämns aldrig att snittåldern bland datorspelande personer i Sverige är 29 år (källa: http://www.upplevelseindustrin.se/artikel?statistik&=statistik-dataspel)

Sedan tar man även med ett klipp på en ung grabb (Konrad Stpaniuk - cirka 22:38) som pratar om att datorspel skulle sänka hjärnaktiviteten och han antyder även att man genom att spela krigs-/våldsbaserade spel så blir man sämre på att samarbeta (om han sedan säger detta för att han inte spelar sådana spel själv eller om han bara faktiskt tror att det är så låter jag vara osagt men han sade tidigare i klippet att han inte spelar mycket liknande spel utan hellre pusselspel eller annat vilket borde minska hans insikt kring dessa spel).
Att SVT sedan låter denna unga killes påstående i det närmaste bli sanning genom att programledaren (Lennart Persson - cirka 24:52) senare i programmet refererar till dom som att det (i mitt tycke) är en forskare eller liknande som gjort påståendet är besynnerligt.

Som motpol till det sista kan jag rekommendera att titta på ett föredrag på den kända tankesmedjan TED's hemsida. Det är Dr. Jane McGonigal (doktor i studier kring prestationsförmåga) som talar kring hur lagbaserade spel (och andra spel) kraftigt stärker samarbetsförmågan och prestationsförmågan.

Länk till klippet: http://www.ted.com/talks/lang/eng/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html
Länk till biografi för McGonigal: http://en.wikipedia.org/wiki/Jane_mcgonigal

Till sist vill jag bara säga att jag överväger att göra en anmälan till YEN då detta faktiskt stör mig ordentligt men jag önskar gärna åsikter kring det jag skrivit och/eller fler idéer kring vad som kan tas upp.

/SurfZor

gör en anmälan är du snäll

Permalänk
Medlem

Nä fyfan, detta var något av det värsta jag sett... Funderar på att skicka ett mail till SVT själv.

Skicka Anonymous på de!?

Permalänk
Medlem

*Sigh*

jag håller för svt:s argument! Om jag spelar Skyrim om en vecka så finns det en chans att jag kan börja använda magi och få en egen drake........

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Tv-spel - Påhittad historia
Nyheter - Krig i verkligheten
Vilken blir man mest påverkad av ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Skrivet av Inso:

Du har helt rätt. Det är lagligt för en treåring att gå in i en butik och köpa vilket spel den vill. Sen är det en annan sak om butiken har någon slags spelpolicy, men när jag var 12 hade jag inga problem att köpa 18+spel.

Tänk igen. En treåring kan inte genomföra det köpet eftersom han inte är konsumentmyndig, något du inte heller var som 12-åring eftersom man blir det först vid 15 års ålder i Sverige. Om du köpte en PS3:a själv när du var under 15 så kan dina päron gå tillbaka och häva köpet även om du målat på lådan eftersom affären inte kan genomföra köpet med någon under 15.

Skrivet av ficklampa:

Anders Sundkvist på SVT säger att de kommer korrigera detta i Aktuellts sändning ikväll.
https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132450201989423104
https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132451132713877505

Korrigeringen handlar bara om försäljningssiffrorna på CoD/BF - inte det riktiga problemet med varför man lät en totalt oinsatt reporter göra ett kraftigt vinklat reportage baserat på inkorrekta faktauppgifter med intervjuer av tolvåringar om vad de tyckte om spel för sextonåringar och äldre.

Skrivet av Dz2:

Nä fyfan, detta var något av det värsta jag sett... Funderar på att skicka ett mail till SVT själv.

Du funderar på att skicka ett mail när det tydligen är något av det värsta du sett? Exakt hur upprörd måste du bli för att orka skicka ett mail på direkten?

Skrivet av Dz2:

Skicka Anonymous på de!?

Bra tänkt, det här är ju verkligen i samma klass som barnporridioterna. Suck.

Skrivet av dlq84:

Jo, SVT är en jävla skitkanal. De är knappast oberoende och nyanserade. Det är därför jag vägrar betala tv-licens.

Nej, Du betalar inte licensen för att du hellre köper Red Bull för stålarna - sluta låtsas att det är för att SVT inte är tillräckligt oberoende.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om faktan stämmer lika bra i alla andra inslag som i detta så får man ju nästan be radiotjänst om att få tillbaka pengarna!

Bara jag som skulle vilja klå upp reportern i några rundor bf 3?

Permalänk

dessa personer som sitter i rutan är samma personer som i början på 80talet var tonåringar och kollade på censurförbjudna actionfilmer som deras föräldrar ville förbjuda.
om tio år kommer 90% av sweclockers läsare att vara småbarnsföräldrar själva,och sitta och bäva sig inför när lilla bertil och pelle spelar battlefield 6 i hologramrummet och förfaras över att dataspel är farligt för barn.

ORKA SÅNT HÄR TRAMS!
bry sig om vad reportrar med lite hår på huvudet och tanter med fula glasögon tycker om spel är som att lyssna på när en poppare dissar en hårdrocksplatta..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

"Hur känns det efter du har spelat ett sånt spel då?"

- Det känns som någon är bakom dig och går...

Asså, wtf? /:

Han är bara rädd för att bli av med sin dog tag...

Permalänk
Medlem

Åldersgränser?!??!?! Åldersrekommendationer är det väl?

Jaha, ni har redan diskuterat det

Permalänk
Medlem

SVT = största dynga du kan hitta generellt, storebror som ska tycka och tänka åt dig. Patetiskt...
Inte för att kanal 5 (driv med de "udda") eller kanal 4 (försöker vara SVT) eller kanal 3 (hemmafru TV). Tacka vet jag Discovery och liknande, bra TV för folk med lite vett i skallen och egna åsikter
SVT är perfekt för pensionärer och andra 65+-are (mental ålder) ^^

Permalänk
Medlem

Usch va mögliga SVT är. Trodde de hade kommit över den här biten i alla fall men icke...

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd

DET HÄR ÄR EXAKT _VARFÖR_ JAG INTE TÄNKER BETALA TV-AVGIFT!!!

Om jag ska betala TV-Avgift för TV-kanaler som sägs ska vara fria och inte propaganda-aktiga som Fox Channel exempelvis så borde SVT vara det men nej nej de ska börja snacka skit och leka moralkärringar (fan vad jag hatar sådana människor, dra åt helvete med er och hoppa från Alnö-bron).

Det är så patetiskt och jag kollar knappt på TV ens ändå så det är väl tur för mig, och ja, nu är det väl fler barn på skolan som dör pga BF3-spelet och andra skjutspel.

Vad jag vet i forskning så har datorspel enbart en inverkan på folk som redan har benägenhet att bli våldsamma, dvs., genom att öka benägenheten eller ge ju större rättfärdighet till det.

Men att tro att massor av timmar framför BF3 el dylikt ska förvandla en toffelkille till en mördarmaskin är mkt att ta i. Visst, om han har supersvagt psyke och lever isolerat 24/7 så gåré säkert.

Jag minns om nån sån snubbe från USA el var det var som satt inne 24/7 framför datorn, spela våldsammma spel och sen fick för sig att börja ta ihjäl folk på sin skola (gick han ens i skolan då?).

Hade människor (främst barn å ungdomar) varit så svaga för våld och blivit våldsammare bara av att kolla på det å simulera det så hade vi redan sett fler seriemördare redan när actionfilmerna började trilla in och när Doom släpptes.

Men men snacka dynga om våld på tv ger tv-siffror såklart...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie_95:

Hon på mässan bara upprepar och upprepar, "det är våldspel som dominerar", hela ***** tiden. Också den där ungen som säger att man inte lär sig nåt av det - han har fel, hjärnan tränas, det spelar ingen roll vad du gör. Som exempel kan krigsspel öka reaktionsförmågan av personer, som kan leda till många bra saker. Dåligt reportage tycker jag iallafall.

det finns en hel del forskning som visar att folk som spelar mycket FPS spel blir bättre bilförare då hjärnan tränas på att uppfatta detaljer och tyda det den ser snabbt vilket leder till större chans att kunna agera rätt när nått oförutsett händer på vägarna.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Jaaaassååååå!?!?!?!?!?! Jag har spelat GTA 3,Vice city,Sanandreas,IV,CoD 1,2,3,4,World at war,MW2,Black ops Battlefield 2,BC2 CS,CSS och många fler Jag formligen älskar att skjuta sönder folk och saker i spel Men IRL är jag personen som Hindrar slagsmål och aldrig skulle göra en fluga förnärd (om inte flugan ifråga muckar...då kan jag bli lite arg )

Typ samma sak för mig

Permalänk
Medlem

Är det inte Serien Battlefield som sålt i 40 mil ex? Samma för Call of Duty? Så det var väl inte helt uppåt väggarna?

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk

Tycker inte det var något specielt illa gjort av SVT faktiskt.
Personen de intervjuvade i studion precis rätt saker och de accepterade det.

Spel är våldsamma, ja. Men filmer är långt ifrån oskyldiga.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av anon116105:

Hittade lite info från Journalistiska Förbundet och YrkesEtiska Nämnden (YEN) om vilka publicitetsregler och yrkesregler
som man anser gälla för jounalister. (Edit - länk: http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=PORTAL )

Jag tycker man skulle kunna anse att SVT/ansvarig publicist/journalist i varierande grad brutit mot följande punkter.

Publicitetsregler

• Punkt 2 och 4:

2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.

Detta anser jag då SVT blandat ihop flygscener från spel med de videoklipp som Wikileaks släppt på amerikanska helikopterpiloter som skjutit på civilbefolkning. Att ens göra jämförelsen mellan spelet och det amerikanska videoklippet anser jag vara högst oetiskt och dessutom irrelevant då det är mycket noga med att man inte kan/får skjuta på civila i spelet (källa: http://www.eurogamer.net/articles/2011-08-31-dice-wont-let-you-shoot-bf3-civilians. Att det sedan finns vissa likheter mellan spelet och videon är självklart då spelet är gjort för att i största möjliga mån efterlikna verkligheten. Möjligtvis kan man debattera att flygscenerna inte skulle vara med alls p.g.a. att dom distansierar folk från dödandet men det lär väll knappast vara fallet här eftersom att det hela är ett spel och man knappast kan bli mer distansierad från dödandet.

Att jämföra spelupplevelsen med verkligheten och konstatera att det är lika är ju mest en komplimang till DICE. Man skulle även kunna jämföra gräset i spelet med verkligheten men det skulle såklart ur reportagets vinkling inte vara lika intressant.

• [/*]

Yrkesregler

• 8. Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade om huruvida samtalet är avsett för publicering eller enbart för information.

Jag tycker inte att man kan anse att journalisten visar hänsyn mot de unga pojkar som intervjuas i klippet. Ett exempel är frågan till Sykirjan Sellann vid cirka 21:17 in i reportaget som lyder: "Är det inte lite otäckt också då? Det är väldigt våldsamma scener, det är mycket blod och så."
    Den andra meningen var i mitt tycke totalt överflödig. Detta dessutom efter att Gustav Mattson vid cirka 20:13 konstaterat att det inte är mycket blod i spelet. Möjligtvis kanske reportern pratar om ett annat spel helt plötsligt men detta framgår inte av reportaget.

• [/*]

Till sist kan man ju tillägga att man i reportaget gör flera konstiga konstateranden.
Bland annat säger man att de flesta man träffar är i tolvårsåldern. Det är självklart då dom har höstlov och ingen vuxen människa har tid att gå på mässa mitt på en vardag. Det nämns aldrig att snittåldern bland datorspelande personer i Sverige är 29 år (källa: http://www.upplevelseindustrin.se/artikel?statistik&=statistik-dataspel)

Sedan tar man även med ett klipp på en ung grabb (Konrad Stpaniuk - cirka 22:38) som pratar om att datorspel skulle sänka hjärnaktiviteten och han antyder även att man genom att spela krigs-/våldsbaserade spel så blir man sämre på att samarbeta (om han sedan säger detta för att han inte spelar sådana spel själv eller om han bara faktiskt tror att det är så låter jag vara osagt men han sade tidigare i klippet att han inte spelar mycket liknande spel utan hellre pusselspel eller annat vilket borde minska hans insikt kring dessa spel).
Att SVT sedan låter denna unga killes påstående i det närmaste bli sanning genom att programledaren (Lennart Persson - cirka 24:52) senare i programmet refererar till dom som att det (i mitt tycke) är en forskare eller liknande som gjort påståendet är besynnerligt.

Som motpol till det sista kan jag rekommendera att titta på ett föredrag på den kända tankesmedjan TED's hemsida. Det är Dr. Jane McGonigal (doktor i studier kring prestationsförmåga) som talar kring hur lagbaserade spel (och andra spel) kraftigt stärker samarbetsförmågan och prestationsförmågan.

Länk till klippet: http://www.ted.com/talks/lang/eng/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html

Till sist vill jag bara säga att jag överväger att göra en anmälan till YEN då detta faktiskt stör mig ordentligt men jag önskar gärna åsikter kring det jag skrivit och/eller fler idéer kring vad som kan tas upp.

/SurfZor

Gör en anmälan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

ja i spel förekommer våldsamhet liksom i filmer, böcker nyheter, internet och verkliga livet
om man säger att vi ska stoppa spelande för det finns spel som unreal tournament, MW, BF och allt annat räcknas inte (typ mine craft) ska vi också stoppa nyheter (det mest säljande är om krig och katastrofer), sen kolla alla filmer med steven segal :), a va fa... stäng hela TV, sen tar vi radio, där finns också ju nyheter, hela musikbranschen med, sen bränner vi alla böcker, och till sist får vi utrota hel mänsklighet för vi krigar med varandra sen blir det kanske lugn när ingen idiot bryr sig längre om det finns våld mellan mänskor.

ok men på riktig, våldsamma spel tvingar inte folk gå ut och döda andra, är man psykisk sjuk spelar det inte roll om det var spel, film eller bara mobbare som "tvingade" till att skaffa vapen och skjuta folk
i vekligheten alla pojkar lekte kriget, våra pappor, deras pappor osv, visa coskå gjorde det på riktig och att spela spel (även krigsspel) är bara underhållning som fokuserar på tävlande inte dödande och ger oss möjligheten att slappna av och sluta tänka på allt skit i omvärlden, precis som filmer, böcker, musik gör

och det de gjorde på SVT är bara medveten manipulation och propaganda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon116105:

Publicitetsregler

• Punkt 2 och 4:

Yrkesregler

/SurfZor

Håller helt med dig i sak, men jag vill bara ytterliagre understryka att vi faktiskt inte kan lasta de stackars 12 åringarna i reprotaget som blir satta framför en kamera och uppenbart får väldigt ledande frågor. Jag är också inne på att dra det steget vidare men i första hand hoppas jag fortfarande att Andreas Sundkvist som är deras ansvariga utgivare svarar på kritiken och att vi faktist får en konstruktiv debatt om hur det kan vara så att SVT 2011 kan göra ett sådant här inslagg och inte ens i efterhand se något direkt problem med det dem har gjort.

Att han har märkt av kritiken ser man om man tittar på hans twitter. http://twitter.com/#!/ASundkvist Tyvärr ser man också att han inte alls tycks förstå problemet.

Det skulle vara bra om flera hörde av sig till honom så att han kanske förstår allvaret i att jämställa hela gaming Sverige med problematiken kring att vissa barn har föräldrar som inte har koll på vilka mediaprodukter dem konsumerar. Att han slätar över det hela med kommentaren att dem tycker det är en bra "snackis", är i mina ögon ytterligare en direkt förolämpning mot alla vi som kännt oss illa berörda av repotaget.

Det viktiga är att man faktiskt hör av sig och försöker formulera sig någorlunda sakligt. Även ett kort mail som utrycker ens missnöje är ytterligare en röst dem faktiskt måste förhålla sig till. Dem kan inte ignorera oss hur länge som helst. Om dem fortsätter att inte svara på bland annat mitt mail som jag även har publicerat här i tråden så är jag dock absolut inte främande för att driva detta vidare via granskingsnämnden.

Jag har skickat mitt brev även direkt till hans mail anders.sundkvist@svt.se Jag tänkte ge dem tills måndag på sig att svara innan jag väljer att gå vidare. Det viktigaste just nu tycker jag är att vi faktiskt sprider debatten även utanför sweclockers och att vi inte nöjer oss med att "aja det är som det är" och släpper det för att man inte orkar bry sig.

Michael Herrmann
Kungsbacka kommun Fritid
Fritidsgårdsenheten

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Och resultatet blir att Gamers blir dum förklarade ... Jag tror att dom flesta spel medför väldigt bra saker för det som sitter bakom pannbenet ialf för dom flest människor tex Engelska då dom flesta spel vi spelar är engelsktalande detaljuppfattning borde bli skarpare hos dom som tex sträva efter grafik lagarbete då dom som spelar märker fort att alla måste samarbeta för att kunna vinna matte och dvs hjärn gymnastik för att klara olika hinder eller räkna ut vad du har för armor dps mm . men sånt pratas det aldrig om !!! fine föräldrar ska kunna bestämma om sitt barn ska spela postal eller hello kitty fram tills den åldern då man kan köpa spelet själv dvs har rätt ålder . men att säga att man blir dum eller förstör sinnet av spel med blod vapen är fel för dom flesta "normala" människor mår man dålig av ett visst spel eller man märker att ens barn mår dåligt av ett spel SLUTA SPELA DET SPELET.

Trodde vi var klara med den här diskussionen för 5 år sen

Permalänk
Medlem

föresten känns hela debatten kring detta ungefär som när dom syftade på att om man spelade vissa lp skivor baklänges så var det sataniska budskap .... folk kan kolla upp vad det är frågan om innan man dömer ut en hel kultur skulle bra vilja veta vad dom som gjort detta inslag ser på för filmer läser för böcker och framför allt om dom någonsin provat ett sådant spel

Permalänk
Medlem

Pinsamt att man ska betala lön med tv licens till dessa reportrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gör som dom flesta andra av oss, ge fan i att betala skiten. Jag har inte valt att få skiten.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

är väll inte värre än en vanlig action film,, tänk er rambo t.ex..

Senaste Rambofilmerna är ju bara gore. Vilket är så löjligt att ändå ingen skulle spela något där folk bara exploderar och det flyger blod och likdelar överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Denna eviga diskution om videovåld, finns inte ens belägg på att det är skadligt i den mån de vill lyfta upp det till, är det inte film så är det spel, är det inte det så är det Marilyn Manson's fel att skjutningarna i Columbine High School eller Judas Priest fel att 2 ungdommar i Nevada tog livet av sig 1985 när de lyssnade på Judas Priest album Stained Class från 1978, att de sen var skitfulla och påverkade av marijuana och tyckte det var tufft med ett avsågat hagelgevär hör tydligen inte till saken (åtalet ogillades dock), hur som helst, de skyller allt på spel, film och musik, sen att nyhetssändningarna visar värre saker från verkligheten i extrasändningar mitt på dagen, som t.ex bilderna på Gadaffi efter att de skjutit honom, så att min snart 4-åriga son ser dem är tydligen inte samma sak.
Det finns tydliga studier däremot som visar på att spel i viss mån är bra för hjärnans utveckling och träning av reaktionsförmåga, men det måste vara begränsat spelande då. Ytterligare ett exempel angående min son, jag köpte spelet Toy Story 3 till PS2 åt honom i sommras, på 2 veckor klarade han av hela spelet själv, löste pussel m.m. i det, han fyller 4 nu i november, han kan hela alfabetet, både stora och små bokstäver, han läser och skriver i viss mån och räknar till 50, kan knappast påstå att han tagit så stor skada

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzor:

De syftar inte på att spel kommer få barnen att flyga in i höga byggnader eller skjuta sönder allihop i sin skola som har varit dumma mot dom.
Det har faktiskt funnits en del forskning om det här och om ett barn som inte har välutvecklad frontallob spelar våldsamma spel så kan de bli påverkade

Ja, alla blir påverkade av det man sysselsätter sig med. Detta gäller såklart även spel. Och det är inte bara barn utan alla. Agreed.

Skrivet av Uzor:

Precis som små tonårsflickor blir påverkade av låtar med mycket sex och magasiner som driver fram ett "ideal". Barn som spelar väldigt mycket våldsamma spel kommer få egenskapen att tolerera mindre saker, det märker man verkligen idag, tolerans mot våld och andra saker är mycket högre idag.
Det finns massa ideal överallt och barnet lär sig att inte bli traumatiserad över nyheter om hur 8000 personer dog av bomber etc etc.
Många av er här tycker att det är bullshit men jag bli så himla förvånad när man tar upp händelse om hur 8000 personer blev dödade av serber i en liten by i Bosnien och folket säger, "Vem fan bryr sig? det dör mer muslimer varje dag och folk dör faktiskt i krig". De brukar vara tonåringar som inte förstår skillnaden mellan Genocid/krigsbrott och olyckor samt avlidna soldater.

Ja, vi har idag en annan syn på många saker i samhället. Men jag vill inte säga att det är så enkelt som att vi helt enkelt är mer toleranta mot allt våld idag. Hur många skär obehindrat halsen av en gris för slakt idag? Hur rimligt är det idag att man går och tittar på en hängning för nöjes skull? Dessa saker hade vi en mycket högre tolerans för om man backar några hundra år. Riktigt blod och riktig död kan man ju se som en högre toleransribba än att kunna se scener i en film som är våldsamma när de inte spelats in i ens vardagsrum eller ens är på riktigt ;).
Men visst rapporteras det mycket om tråkigheter i media i allmänhet. Vår "avtrubbning" är faktiskt en ganska bra grej här. Hade vi känt djup sorg över varje olycka vi hör talas om runt jorden så hade det varit sorgekläder på för alla i hela våra liv. En traumatisering av ett enda nyhetsklipp hade ju lett till undergången för alla länder som har nyhetssändningar på bred front. Så det är faktiskt väldigt bra att vi har ett emotionellt filter som skydd för detta.

Skrivet av Uzor:

Säg inte att de är dumma i huvudet, för det är inte poängen eftersom man ser ju själv att det påverkar barnet och det är helt rätt för SVT att upplysa föräldrarna att inte låta sina barn spela spel förrän de är 13-15 år då deras framtida tolerans kommer verkligen att bli påverkade.
De som gör skämt om 9/11 och sådana saker är bevis på hur mycket de har blivit påverkade av våld i filmer och spel, något ni inte ens är medvetna om och genocider samt massaker fanns det noll tolerans mot förr i tiden, man kunde inte ens "skämta" om det men nu jävlar kan man det.

Well. Det där med att man inte kunde skämta om en del saker förr i tiden... Galghumor är inget nytt. Däremot var det förr ohyfsat att använda ironi på det sättet vi ibland gör idag, men det innebär inte att man inte kunde skratta åt andras död för länge sedan.

Och hade SVTs inslag handlat om åldersgränser på spel så hade det varit relevant att berömma SVT för att ta upp detta. Den uttalade kritiken i klippet ser emellertid inte ut så utan kritiken som tas upp är att spel är våldsamma och får mycket plats på marknaden.

Men missförstå mig nu inte ;). Jag tycker också att det bör hållas en debatt om spels inverkan i samhället. Det jag önskar av SVT är att det hålls på en någorlunda rimlig nivå. Jag förstår ditt val av svar till det något kortsiktiga inlägget om 9/11.

Inslaget de gjorde är inte en lämplig grund till en nyanserad debatt. Snarare har deras populistiska inslag troligen som mål att sälja visningar än att bidra till en grund där en rimlig diskussion om ämnet kan föras. Jag vill till och med gå så långt att jag tror detta faktiskt motverkar vägen mot ett rimligt diskussionsklimat. Kritikerna får bränsle till sin skepsis, men detta bränsle bör definitivt inte bestå av vinklat skitsnack utan det bör bestå av välgrundad fakta. Matas kritikerna med skit så måste debatten handla om att bena ut falska rykten istället för att föra diskussionen framåt.
Och just därför anser jag också att SVT bör få en del skit för deras reportage. Vill man ha skitnyheter så finns aftonbladet. Ser man på SVT så förväntas en högre nivå. Man vill inte ha en högre nivå av kritik utan en högre nivå av kritiskt tänkande. Och det är tänkandet SVT slarvat med.

Det är en sak till jag vill ta upp.
Jag ser flera som refererar till att de själva spelar våldsamma spel och inte gör en fluga förnär i verkliga livet. Jag förstår er helt och är själv likadan.
Mnn det är viktigt att tänka på att man inte kan dra särskilt välgrundade slutsatser av att endast se till sig själv.
För att förtydliga vad jag menar tar jag till min egen konfirmation som exempel. Jag har konfirmerats utan att jag själv på något sätt började tro på någon övermakt. Det bet helt enkelt inte på mig alls. Jag skulle här kunna dra slutsatsen att konfirmation inte på något sätt kan vara en väg in i gundstro. "Det fungerade ju inte på mig". Men så enkelt är det ju inte. För en del personer är faktiskt konfirmationen en start på ett liv med gudstro. Det behöver inte handla om att man blir kristen under denna tid utan det kan så ett frö. Det kan också mynna ut i tron på en annan gudstro än kristendom.

Just därför är forskning på beteende kring datorspelande väldigt viktigt. Man måste se på större grupper då enskilda individer inte är lämpliga som referens för att representera en hel grupp. Hur vanligt förekommande är det att spelande leder till faktor x eller beteende y? Sådant ser jag gärna mer av ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det finns ju så mycket annat man skulle kunna ta upp! Istället väljer man en föråldrad vinkling som backas upp av intervjuer av barn runt 12.

Känner mig inte arg, mest trött och besviken. Detta förväntar jag mig av de andra skräp kanalerna men svt, ni kunde ju iaf försöka tänka till lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Precis som små tonårsflickor blir påverkade av låtar med mycket sex och magasiner som driver fram ett "ideal".

Absolut, alla tonårsflickor kommer att bli porrstjärnor

Skrivet av Uzor:

Barn som spelar väldigt mycket våldsamma spel kommer få egenskapen att tolerera mindre saker

Och det ser du som något negativt?! =/

Skrivet av Uzor:

De som gör skämt om 9/11 och sådana saker är bevis på hur mycket de har blivit påverkade av våld i filmer och spel, något ni inte ens är medvetna om och genocider samt massaker fanns det noll tolerans mot förr i tiden, man kunde inte ens "skämta" om det men nu jävlar kan man det.

Eller så är det helt enkelt bara så att de förstått att ingenting av det kommer att bli ogjort bara för att man gräver ner sig i det och ältar det år efter år.

...och nolltollerans betyder inte att det inte förekommer, men det som inte passar kan man ju alltid skjuta in under mattan och gömma

Livet är för kort för att hänga upp sig på saker som hänt, se framåt och lev istället, allt för många har glömt bort hur man gö

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Som Fox-news?

Jag som trodde man skulle slippa sådana dumheter nu när man bor i Sverige. SVT blir ju allt mer likt bespottade Fox News. De kör ju t.o.m med liknande jargong och allt. Fox News har ju sin "fair and balanced" för att inte tala om O´Reilly's "No spin zone". Sen kommer SVT med sina "oberoende television" o.s.v ...

Ganska skrämmande egentligen, alla som sätt Fox News vet vad jag menar...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A