Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Försiktig förälder

När man är 14 år är det ju inga problem att se lite blod. Jag körde 18års spel när jag var 12 och det var verkligen inga problem och jag har inte gått runt på gta-mayhem i verkligheten även om svt säkert tror att jag kommer göra det. Vad i blodet är du rädd för? Människor blöder, så är det och man blir inte våldsam bara för att man får se lite animerat blod. Hade förstått om h*n var 12 då kan 18års spel vara för mycket för vissa men när man är 14 så är man inte ett litet barn längre. Tror att call of duty spelen kan passa. Populärt i den åldern och det är verkligen inget brutalt våld. Batman arkham asylum är ett riktigt bra spel och det är våld i det men inget blod. Har för mig att man inte dödar utan man mer gör dom medvetslösa. Man skjuter aldrig i arkham asylum så det kan ju vara ett plus.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

AA3, "teen rated" i USA, dock lite svårt och ställer en del krav på hårdvara, främst CPU.
Kostar däremot inget.
http://store.steampowered.com/app/13140/

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Serious Sam spelen man kan ändra blodet till blommor i stället

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

asså det får vara lite blod bara man inte skjuter så att man ser att det är människor

Köp alien spelen då om du inte vill skjuta människor...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

asså det får vara lite blod bara man inte skjuter så att man ser att det är människor

Halo-serien isf. färgrikt spel där man skjuter aliens och det är inte precis skrämmande. bra spel.

Däremot tycker jag att det är fantastiskt att ingen sagt det mest självklara: HALF-LIFE! FFS! shoot em' aliens och väldigt lite blod. dessutom är det en del pussel också för att öka hans logiska tänkande (däremot kan Combines se lite "mänskliga" ut)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Strunta i blod osv, kolla på åldersmärkningen istället. De finns där av en anledning; är det 12-årsrek. så klarar h*n med all säkerhet av det. En del 16-årsspel skulle jag nog kunna sträcka mig till i din situation, men 18-årsspel skulle jag undvika.

Som sagt, man kan tycka att rekommendationerna är lite strikta, men de finns där av en anledning.

Vilka 16 års spel då t.ex?

Permalänk

tf2 utan blod finns faktist!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

TF2 är ju bra på så sätt att det visserligen är människor men hela grafiska konceptet är ju att det ser ut som en serietidning, så det blir ju ändå inte som att man skjuter människor som CoD eller BF. Är ju knappast en "realistisk" shooter, vilket jag personligen tycker är bättre än en realistisk shooter där man skjuter aliens. Tycker huvudsaken är att man håller sig ifrån spel där man gottar sig i våldet som sådant, som Bulletstorm eller God of War.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Inte för att vara kritiserade men, som 14 åring bör man ju klara av de mesta. Med tanke på alla filmer har 15års gräns i Sverige. Kanske hålla sig borta från Black Ops & MW2(tänker på scenen då man tvingar killen käka glas samt flygplats massakern). Sen kanske inte GTA serien är lämplig även om jag plöjde genom den som 9-xx åring. Utöver dessa titlar är nog det mesta lugnt. Finns väl andra spel också som är brutala på sina ställen. Men Världen är brutal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Strunta i blod osv, kolla på åldersmärkningen istället. De finns där av en anledning; är det 12-årsrek. så klarar h*n med all säkerhet av det. En del 16-årsspel skulle jag nog kunna sträcka mig till i din situation, men 18-årsspel skulle jag undvika.

Som sagt, man kan tycka att rekommendationerna är lite strikta, men de finns där av en anledning.

Lirade GTA 3 och GTA SA När jag var mindre.. SA vid release och 3 1 år innan.
Fyller snart 16.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det ska vara några problem med att spela våldsamma spel. När jag var 8 år spelade jag GTA III och då gick jag runt med en sniper och sköt av ben och huvudet på folk samtidigt som jag brände dem med molotovs.

Permalänk
Medlem

HALF LIFE

Edit, justfan hl2 har ju den där zombie kartan i mitten - fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Jag tror inte det ska vara några problem med att spela våldsamma spel. När jag var 8 år spelade jag GTA III och då gick jag runt med en sniper och sköt av ben och huvudet på folk samtidigt som jag brände dem med molotovs.

ojojoj tuffing.... Jag tror trådskaparen är mindre intresserad vad du gjorde när du var 8 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

ojojoj tuffing.... Jag tror trådskaparen är mindre intresserad vad du gjorde när du var 8 år

Jag tror inte hans mening var att försöka vara tuff inför dig heller, han talade bara om att han klarade av att spela såna spel när han var 8år utan att bli en seriemördare. Helt onödig kommentar förövrigt, tror alla kan läsa hans kommentar själv utan att du kommer och leker allan ballan över den.

Permalänk
Medlem

Vilket är mest barnvänligt mellan CoD och Battlefield ?

Permalänk
Medlem

Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att du skämtar med den här tråden...

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Battlefield utan tvekan. Som jag skrev Cod MW2 och Black ops. inte allt för barnvänligt.

Permalänk
Medlem

Battlefield Heroes kan ni prova, roade mig själv med det ett tag då det släpptes. Det har lite tecknad grafik och sen är det inget blod och har ett levling system så du kan utveckla din hero med nya färdigheter och vapen. Det är dessutom Free2Play. Tror dock att det blivit lite förstört på senaste tiden då man belönas ganska mycket om man köper saker för riktiga pengar.

Om vi går utanför Shooter genren så har vi League of Legends som är ett MOBA-spel. En typ av DotA klon men ändå nytänkande och mycket lättare att komma in i. Man kan inte tröttna på detta spel. Har spelat sen det släpptes nu för två år sen. uppdateringar och patcher med ny kontent osv släpps varannan vecka. Spelet passar alla åldrar, tror det är PEGI 12 (rätta mig om jag har fel). League of Legends är även det Free2Play och i min mening är det det bästa Free2Play spelet som släppts. Man har inget tvång att betala för in-game kontent som i så många andra Free2Play spel eftersom man i League of Legends inte får något fördel om man betalat eller inte. Du kan tex. köpa ett nytt utseende till en av spelets 80 karaktärer.

League of Legends rekommenderar jag inte bara till din son/dotter utan även till dig och alla andra läsare på forumet. Det är dessutom extremt roligt om man är ett gäng som spelar tillsammans.

Edit: Det är 12års PEGI märkning som jag trodde. Länk till spelet: http://eune.leagueoflegends.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Jag tror inte hans mening var att försöka vara tuff inför dig heller, han talade bara om att han klarade av att spela såna spel när han var 8år utan att bli en seriemördare. Helt onödig kommentar förövrigt, tror alla kan läsa hans kommentar själv utan att du kommer och leker allan ballan över den.

Menar bara att trådkskaparen gjorde den här tråden av en anledning och anser kanske inte att sin son är mogen för sånna spel eller vilken anledning det nu kan vara. Sen om någon klarade av ett spel när dem var 8 år spelar ju ingen roll. Vi alla är människor som är olika, som hanterar saker olika.

Permalänk
Skrivet av ZwaaN:

Vilka 16 års spel då t.ex?

BF3 tex. Trots att det har lite blod. Det fokuserar mycket på teamwork och att cappa baser istället för att bara slakta.

Jag skulle faktiskt akta mig för att vara alldeles för hård, det leder ofta till att barn blir mobbade för att deras klasskompisar tycker att deras föräldrar tar korkade beslut, hur konstigt det än låter.

Om du vill ha något att relatera till kan jag berätta att en hel del filmer med 15-årsrek är blodigare än tex. BF3.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Cod skulle jag säga, om du inte tittar på dom äldre bf spelen så som bf 2142 /bf2 då du skjuter dom osså kommer det mer rök och dom faller ihop till en ryggsäck på marken,men dom nya bad company 2 och bf3 är mer våldsamma. Så där är nog cod serien mer barnvänlig.

Permalänk
Medlem

Halo3 eller Halo: Reach på xbox! I multiplayern så har alla rustning på sig så man kan inte direkt urskilja om det är riktiga människor, även fast det är det. Inte så mycket blod där heller. Sci-fi shooter.

http://wiki.answers.com/Q/Is_there_blood_in_halo_reach

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

quakelive är en shooter som är helt bloodlös med inställningar. Dock enbart multiplayer och vet ej om detta är vad ni är uteefter.
Fantasi figurer som skuter med fantasivapen på varandra.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Skrivet av add9400:

Cod skulle jag säga, om du inte tittar på dom äldre bf spelen så som bf 2142 /bf2 då du skjuter dom osså kommer det mer rök och dom faller ihop till en ryggsäck på marken,men dom nya bad company 2 och bf3 är mer våldsamma. Så där är nog cod serien mer barnvänlig.

Du skämtar va? De senaste 2-3 COD spelen har varit fulla med blod, tortyr och lemlästning. BF-serien är väldigt förlåtande på den fronten.

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Lirade GTA 3 och GTA SA När jag var mindre.. SA vid release och 3 1 år innan.
Fyller snart 16.

I GTA spawnar man ju bara konstiga fordon med fuskkoder och rymmer från polisen!
Jag körde också en hel del SA hos kompisar, och jag kan ju säga att storyn sket man totalt i. Svävare och fallskärmshoppning var det som gällde.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du skämtar va? De senaste 2-3 COD spelen har varit fulla med blod, tortyr och lemlästning. BF-serien är väldigt förlåtande på den fronten.

Sant. CoD är rena rama slakten ibland, blod på skärmen när man blir skuten till exempel. Uppdraget, som man kan skippa, där man skall skuta folk på en flygplats är ett bra exempel på slakt i CoD

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

League of legends verkar som ett bra och passande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Oj, vad märkligt att du tolkar mitt inlägg på det sättet. Jag menar snarare att våldsspel inte påverkar en på det sättet som vissa tror. Internet är ändå så fyllt av skit som man får se vare sig man vill eller ej. Tror min generation är väldigt härdad.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1+

Framför allt Battlefield Bad Company 2 som är väldigt mycket mer åt det komiska hållet än Cod. Dessutom är det mycket mer samarbete när man spelar online, istället för bara en one man show där man försöker döda så många som möjligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaaN:

Med tanke på att de senaste fyra cod-spelen (alla från och med World at War) har 18års-rekommendation så är Battlefield den klara vinnaren. Vill han däremot kunna spela med sina kompisar och "slöspela" är CoD en bättre kandidat.