Hjälp med köp av begagnad mobil angående imei nummer!

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av begagnad mobil angående imei nummer!

Tjena alla Sweclockare!
Jag hade tänkt att köpa en begagnad mobil, men sen slog tanken mig om imei och stöldskydd. Om vi säger att jag köper en mobil med kartong och kvitto och använder den i cirka 1 vecka, helt plötsligt så får killen som sålt mobilen för sig att spärra mobilen. Har han rätt och göra detta eller närmare bestämt kan han göra det utan ett kvitto?

Hoppas jag får många bra svar!

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle123:

Tjena alla Sweclockare!
Jag hade tänkt att köpa en begagnad mobil, men sen slog tanken mig om imei och stöldskydd. Om vi säger att jag köper en mobil med kartong och kvitto och använder den i cirka 1 vecka, helt plötsligt så får killen som sålt mobilen för sig att spärra mobilen. Har han rätt och göra detta eller närmare bestämt kan han göra det utan ett kvitto?

Hoppas jag får många bra svar!

Om du har kvitto på mobilen behöver du inte vara orolig, bara att gå till polisen om mobilen skulle bli spärrad och visa kvitto osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Om du har kvitto på mobilen behöver du inte vara orolig, bara att gå till polisen om mobilen skulle bli spärrad och visa kvitto osv.

Håller med dig helt klart, den som ringer och vill anmäla har ju inget bevis på att det är han som äger telefonen, men oftast så står väl hans namn på kvittot eller har jag fel?

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Skrivet av pelle123:

Håller med dig helt klart, den som ringer och vill anmäla har ju inget bevis på att det är han som äger telefonen, men oftast så står väl hans namn på kvittot eller har jag fel?

Om säljaren köpte mobilen kontant (obunden/olåst) så står det inget namn på kvittot.

Men om säljaren köpte mobilen via internet eller med abonnemang så står det namn på kvittot.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueprints:

Om säljaren köpte mobilen kontant (obunden/olåst) så står det inget namn på kvittot.

Men om säljaren köpte mobilen via internet eller med abonnemang så står det namn på kvittot.

Skulle det ändå funka som bevis?

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Skrivet av pelle123:

Skulle det ändå funka som bevis?

Eftersom du både har mobilen samt kvittot så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Medlem

Varför vill man göra de som säljare? För att göra detta måste man polisanmäla det. Blockering av IMEI# i operatörsnätet kan endast göras via polisen. Operatörer IMEI blockerar aldrig, utan blockerar endast simkort.

Så om en "säljare" gör en polisanmälan och du har kvitto på att detta sålts till dig, finns även backup på blocket som kan användas mot honom, så åker han själv dit på det.

Så en oroa behöver du inte känna för IMEI svartlistning av din telefon

Återigen, för att IMEI blockera så krävs en polisanmälan.

Citerat från http://www.tele2.se/kundservice/sakerhet.html

Skrivet av TELE2:

Anmäl stölden/förlusten via polisens webbsida www.polisen.se/anmalan eller gör anmälan på ett poliskontor. Kontakta därefter kundservice och lämna numret på polisanmälan (diarienr/anmälningsnr). När vi fått dessa uppgifter kan vi spärra mobiltelefonen eller ditt kontantkort.

Lämna IMEI-nummer

Du måste ha koll på telefonens IMEI- nummer, det är det du uppger när du ska spärra telefonen. IMEI är mobiltelefonens serienummer kan man säga. Det används av mobilnätet för att fastställa och godkänna mobiltelefoner, via det kan man stänga stulna mobiltelefoner så att de inte går att ringa från längre. Numret finns på de flesta telefoner under batteriet eller på kartongen du fick i samband med köpet, tänk på att spara ner det!

Du får även ditt IMEI-nummer genom att knappa in * # 0 6 # på din mobil, och spara det på en lapp om du inte har kartongen kvar eller numret under batteriet på din telefonmodell.

Om telefonen dyker upp igen

Vill du häva spärren så måste du återigen lämna samma IMEI-nummret och samma nummer (diarie nr/anmälningsnr) som på polisanmälan till kundservice, de kan då häva spärren. Detta gäller alltså bara själva telefonen och inte abonnemanget/SIM-kortet.

Visa signatur

Wow. PIII och Voodoo. Back to old days

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima_P:

Varför vill man göra de som säljare? För att göra detta måste man polisanmäla det. Blockering av IMEI# i operatörsnätet kan endast göras via polisen. Operatörer IMEI blockerar aldrig, utan blockerar endast simkort.

Så om en "säljare" gör en polisanmälan och du har kvitto på att detta sålts till dig, finns även backup på blocket som kan användas mot honom, så åker han själv dit på det.

Så en oroa behöver du inte känna för IMEI svartlistning av din telefon

Återigen, för att IMEI blockera så krävs en polisanmälan.

Citerat från http://www.tele2.se/kundservice/sakerhet.html

Skönt att höra! Tack för svaren, nu kännare jag mig genast säkrare!;D

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.