ARM Mali-T658 får grafikprestanda i klass med Playstation 3

Permalänk
Medlem

Sjukt dålig film!
Visst det är roligt när det kommer snabbare produkter men måste tillverkarna go overboard varje gång?

Hoppas det kommer nån typ av standard för spelen till Android som tillverkarna följer i sin utveckling, just nu finns det bara Tegra optimerade spel vad jag vet...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

jealous much?

Skrivet av Murloc:

Lätt att tro det om ni inte förstår vad han syftar på...

PS3an har inge vidare kraftfullt grafikkort, däremot har den sin processor.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

"grafikprestanda i klass med Playstation 3" ingen prestanda alls då alltså

Skrivet av The Mupp:

Om inte det här är ett bevis på att dagens konsolers hårdvara är uråldrig så vet jag inte vad som skulle vara det!

Typ så ja

Skrivet av sparriskrigaren:

Du har med andra ord inte spelat PS3 då?

Jag har tyvärr spelat både crysis2 och bf3 på en ps3. Varken snyggt eller bra flyt :/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mimematis:

Sjukt!

Men då kanske det blir som man tänkte för några år sedan, bara att koppla upp mobilen till TVn så har man en konsol

Om jag inte har helt fel så kan du göra det med Tegra3 plattorna, i med en miniHDMI till TV och kör?

Skrivet av Lindgren92:

Fan va cheesy video..

Skrivet av ElyziuM:

Sjukt dålig film!
Visst det är roligt när det kommer snabbare produkter men måste tillverkarna go overboard varje gång?

Nån mer än jag som fick känslan av Gräsklipparmannen och andra VR hypade filmer fårn 90 talet?

Däremot gillar jag skarpt enhanced reality spelen i jumpahallen. MOBA-spel med full emersion, läckert ^^

Snackade senast i går med min svåger om trådlösa splitvisionglasögon till smartphones/surfplattor för media, HUD och enhanced reality.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hatar smartphones och älskar portabla spelkonsoler. Synd att snabbare hårdvara ska vara viktigare än bra spel idag...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Inte sätt någon video etc, men om prestandan är på nivå med ett xbox 360 eller PS3 så är det ganska impressive för en mobil enhet.

Däremot så är väl en modern dator mer än 15 gånger snabbare än en konsoll så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad pratar du om nu då?

Påstår du att 4S tävlar mot PS3 i prestanda?

Enligt Nvidia så är tegra3 dubbelt så snabb som apple på grafik och den lanseras i slutet av denna månad genom Asus transformer?

Det finns inte mkt som talar för (om vi bortser från Nvidias vanliga PR-snack såklart) att Tegra 3 är snabbare som GPU än 543mp2 . Rå beräkningskraaft är t ex mkt lägre.

http://www.anandtech.com/show/5072/nvidias-tegra-3-launched-a...

Tegra 3 blir nog återigen ett exempel på att Nvida har en grym marknadsföringsavdelning, innan produkterna är lanserade så tror man lätt att de är det bästa som finns, men om vi tittar på Tegra 2 så ser vi att det inte var något särskilt, jag misstänker samma sak med Tegra 3.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker detta är som smör på moset efter ryktena om Xbox "Loop"? Som skullle just drivas en mängd olika ARM processorer.

Permalänk
Medlem

Börjar tala för hur gamla dagens konsoler är.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Lär fortfarande bli låg upplösning eller låg kvalitet på texturerna eftersom dessa kräver en hel del minne vilket jag antar inte kommer implementeras.

Det är dock trevligt att se att kommande boxar får sig en mycket behövd uppgradering, dagens grafik på boxxarna tycker jag ofta är rätt dåligt, i vart fall i jämförelse med en skaplig dator.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tempel:

Mobilerna har slagit ut MP3spelarna, nu är det handhållna som är måltavlan och i förlängningen även konsollerna. Likaså är hemPCn illa ute. Koppla upp mot tvn, blåtandstangentbord och du kan sitta och surfa och göra det mesta "vanligt" folk gör på en PC med din mobil.

Handhållna konsoler har redan stora problem och då speciellt Sony. Spel till Android och iOS drar in mer pengar än Sony och Nintendo tillsammans i USA.
http://www.swedroid.se/android-ios-storre-an-sony-nintendo-na...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det finns inte mkt som talar för (om vi bortser från Nvidias vanliga PR-snack såklart) att Tegra 3 är snabbare som GPU än 543mp2 . Rå beräkningskraaft är t ex mkt lägre.

http://www.anandtech.com/show/5072/nvidias-tegra-3-launched-a...

Tegra 3 blir nog återigen ett exempel på att Nvida har en grym marknadsföringsavdelning, innan produkterna är lanserade så tror man lätt att de är det bästa som finns, men om vi tittar på Tegra 2 så ser vi att det inte var något särskilt, jag misstänker samma sak med Tegra 3.

Tycker det ser ut som att Tegra 3 kan slå543MP2 ändå. 50% fler SIMDs är i mina ögon viktigare än 4 MADs per SIMD. ATIs shaderantal mot nVidias visar ju tydligt detta. 5870 som har 320 (1600) shaders är långsammare än GTX 480 med 480 shaders. Trots att 5870 har högre teoretisk beräkningskraft.

Ser det där likadant. Räknar man på ett liknande sätt kan man säga att 543MP2 har 8 (32) SIMDs medan Tegra 3 har 12. Sedan spelar frekvenser stor roll också. Jag tror det är lättare att få upp nVidias SIMDs i högre frekvens, samtidigt så utnyttjas de nog effektivare då det är svårt att utnyttja kapaciteten i 543MP2s SIMDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Tänk även på att PC-spel idag spelas i 1080p (eller mer i vissa fall). Xbox 360 och PS3 i 720p och vissa fall 1080p. Mobiler använder till största del 800*480. Det är väldigt stor skillnad i tyngd för grafikkortet.

Faktiskt spelas flera konsol spel i lägre upplösning än 720p. Exempelvis CoD Black Ops spelas i 960x540 på PS3, vilket är samma upplösning som Iphone4 har på sin display om jag inte minns fel. Lite roligt faktiskt, och detta spelar folk på 40+ tum

Permalänk
Medlem

Menar dom då spel som körs på cellprocessorerna eller på Nvidia-GPUn i PS3?
Sen lär väl spelen vara i 320x240 eller liknande upplösningar så det borde väl itne vara allt för svårt för dom att hålla en god FPS på en telefon i spel med "PS3" grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker det ser ut som att Tegra 3 kan slå543MP2 ändå. 50% fler SIMDs är i mina ögon viktigare än 4 MADs per SIMD. ATIs shaderantal mot nVidias visar ju tydligt detta. 5870 som har 320 (1600) shaders är långsammare än GTX 480 med 480 shaders. Trots att 5870 har högre teoretisk beräkningskraft.

Ser det där likadant. Räknar man på ett liknande sätt kan man säga att 543MP2 har 8 (32) SIMDs medan Tegra 3 har 12. Sedan spelar frekvenser stor roll också. Jag tror det är lättare att få upp nVidias SIMDs i högre frekvens, samtidigt så utnyttjas de nog effektivare då det är svårt att utnyttja kapaciteten i 543MP2s SIMDs.

Nu riskerar vi att hamna i en diskussion om GPU-arkitektur, annars går det inte tolka ditt inlägg vad gäller vikten av SIMD's etc och sånt är svårt, inte minst på mobilsidan där arkitekturerna ofta är dåligt dokumenterade (publikt).
En enklare motivering för min ståndpunkt är Anandtechs egna analys som säger att Tegra 3 är ca dubbelt så snabb som Tegra 2, det räcker inte för att slå 543mp2, kolla t ex skillnaden här mellan O2x och iPad2:
http://www.anandtech.com/show/4686/samsung-galaxy-s-2-interna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Lär fortfarande bli låg upplösning eller låg kvalitet på texturerna eftersom dessa kräver en hel del minne vilket jag antar inte kommer implementeras.

En XBOX 360 har 512 MB RAM, high-end mobiler med denna GPU kommer ha minst 1GB RAM. Visst är det mer overhead för annat i en mobil, men med dubbelt så mkt RAM så finns det nog lika mkt minne tillgängligt för texturer som 360'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Så du menar att du inte ser skillnaden i fysisk storlek emellan en mobil och en konsol. Var god tänk vidare på föregående mening.

det är nog snarare du som ska tänka igen

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nu riskerar vi att hamna i en diskussion om GPU-arkitektur, annars går det inte tolka ditt inlägg vad gäller vikten av SIMD's etc och sånt är svårt, inte minst på mobilsidan där arkitekturerna ofta är dåligt dokumenterade (publikt).
En enklare motivering för min ståndpunkt är Anandtechs egna analys som säger att Tegra 3 är ca dubbelt så snabb som Tegra 2, det räcker inte för att slå 543mp2, kolla t ex skillnaden här mellan O2x och iPad2:
http://www.anandtech.com/show/4686/samsung-galaxy-s-2-interna...

Orättvis jämförelse, du jämför med en ULP-version av Tegra 2. Samtidigt så missar du hur uppgraderad Tegra 3 är, den har tre gånger så många beräkningsenheter som alla är uppgraderade för högre prestanda per beräkningsenhet med bland annat NEON-support och med högre frekvens. Tegra 3 lär alltså i grund vara minst tre gånger så snabb som Tegra 2, eller 4 gånger så snabb som en Tegra 2 ULP.

Vart har du Anands analys på prestandan hos Tegra 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker det ser ut som att Tegra 3 kan slå543MP2 ändå. 50% fler SIMDs är i mina ögon viktigare än 4 MADs per SIMD. ATIs shaderantal mot nVidias visar ju tydligt detta. 5870 som har 320 (1600) shaders är långsammare än GTX 480 med 480 shaders. Trots att 5870 har högre teoretisk beräkningskraft.

Ser det där likadant. Räknar man på ett liknande sätt kan man säga att 543MP2 har 8 (32) SIMDs medan Tegra 3 har 12. Sedan spelar frekvenser stor roll också. Jag tror det är lättare att få upp nVidias SIMDs i högre frekvens, samtidigt så utnyttjas de nog effektivare då det är svårt att utnyttja kapaciteten i 543MP2s SIMDs.

Kollar du på FLOPS som är det viktigaste i slutändan så ser du att 543MP2 leder stort. Siffror på klockfrekvenser och kärnor hit och dit är inte intressant, resultat är intressant, och resultaten från Tegra 3 är inte så imponerande när dom körs i samma klockfrekvens. Tegra 3 måste ha ca: 3 gånger så hög klockfrekvens som 543MP2 för att nå upp till samma prestanda. Den måste alltså ha en klockfrekvens på 600MHz för att kunna prestera likvärdigt som en Ipad 2, och ännu högre klockfrekvens för att kunna vinna, och det tvivlar jag på att den kommer ha.

Däremot så har ju Tegra 3 några funktioner som jag anser är rätt så unika, speciellt i spelsammanhang. Bland annat 3D Vision-stöd och att man kan ansluta handkontroller för t.ex PS3 och Xbox 360. Det gör produkter med Tegra 3 till väldigt intressanta spelplattformer och jag ser redan fram emot Tegra 4 som kommer ha stöd för DX11, OpenGL 4, PhysX m.m.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad pratar du om nu då?

Påstår du att 4S tävlar mot PS3 i prestanda?

Enligt Nvidia så är tegra3 dubbelt så snabb som apple på grafik och den lanseras i slutet av denna månad genom Asus transformer?

Nej, det gör jag verkligen inte! Jag tror att både Qualcomm och ARM överdriver prestandan de kommer leverera.

Jag kanske även skulle lämnat en källa till varför jag tror att det blir som jag skrev. Jag har utgått från det här testet och andra jag tittat på med ungefär samma resultat: http://www.anandtech.com/show/4951/iphone-4s-preliminary-benc...

De uttalanden jag sett från nVidia säger att Tegra 3 ska vara tre gånger snabbare än Tegra 2. Titta på OpenGL-prestandan, gångra sedan Tegra 2-resultaten med tre, då får man samma FPS som iPhone 4S ca och den har en 800Mhz CPU samt en nedklockad(?) SGX543MP2 eftersom iPad 2 med samma GPU får ca 20FPS bättre.

Även om Tegra 3 skulle komma så tidigt som i Januari och vara likvärdig med SGX543MP2 eller snäppet vassare så ligger man ändå efter sett till att SGX543MP2 funnits ute på marknaden sen början av 2011 har jag för mig...

http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41612.png
http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41613.png

Om jag inte missat något vitalt tror jag du har fel...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kollar du på FLOPS som är det viktigaste i slutändan så ser du att 543MP2 leder stort. Siffror på klockfrekvenser och kärnor hit och dit är inte intressant, resultat är intressant, och resultaten från Tegra 3 är inte så imponerande när dom körs i samma klockfrekvens. Tegra 3 måste ha ca: 3 gånger så hög klockfrekvens som 543MP2 för att nå upp till samma prestanda. Den måste alltså ha en klockfrekvens på 600MHz för att kunna prestera likvärdigt som en Ipad 2, och ännu högre klockfrekvens för att kunna vinna, och det tvivlar jag på att den kommer ha.

Däremot så har ju Tegra 3 några funktioner som jag anser är rätt så unika, speciellt i spelsammanhang. Bland annat 3D Vision-stöd och att man kan ansluta handkontroller för t.ex PS3 och Xbox 360. Det gör produkter med Tegra 3 till väldigt intressanta spelplattformer och jag ser redan fram emot Tegra 4 som kommer ha stöd för DX11, OpenGL 4, PhysX m.m.

Jag tror du missade mitt inlägg som du precis citerade. GFLOPS betyder inget, tillgängliga GFLOPS är allt. Jämför 5870 med 2.7 TFLOPS mot GTX 480 med 1.3 TFLOPS. Vilken är snabbast? I det här fallet har 543MP2 likheter med ATIs kort då den har 4 instruktioner per SIMD. Lite som ATI har med sina 320 SIMDS med 5 instruktioner per SIMD räknas som 1600 shaders. Trots att Radeon 6970 är ordentligt snabbare än Radeon 5870 så har den lägre GFLOPS-värde. Varför? Jo för där kör varje SIMD bara 4 instruktioner istället för 5, men det är fler SIMDS.

Alltså, 12 SIMDs har goda möjligheter att vara snabbare än 8 SIMDs, även om de senare teoretiskt klarar högre prestanda.

Precis som GTX 480 med sina 480 SIMDs är snabbare än 5870 med 320, även om 5870 har mer än dubbelt så högt teoretiskt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Verkar alltså dröja ett bra tag innan det är någon som kommer att hota PowerVR:s SGX543MP2 grafikprestanda som bl a sitter i iPhone 4S. Frågan är varför PowerVR ligger så långt före alla andra, t ex. Qualcomm/AMD, nVidia och ARM själva. Återstår att se om någon tillverkare av Androidtelefoner kommer att lansera något med SGX543MP2 eller om iPhone 4S får vara herre på täppan till iPhone 5 släpps...

Dom ligger inte långt före. Det finnns bra mycket värre saker från både PowerVR själva och andra tillverkare. Och så ruggigt bra är inte gpun som 4S och iPad 2 använder.
Så det är upp till tillverkarna att avgöra vad som behövs och krävs. Om det är strömförbrukning, pris eller helt enkelt att det är overkill i en lur är upp till dom.
Dagen då mobiler skulle ersätta konsoler må hända kommer närmare men folk som sitter med speldatorer kommer nog inte komma ifrån dom på dom närmaste decennierna.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Citat:

och är enligt uppgift tio gånger snabbare än dagens Mali-400 som återfinns i mobiltelefonen Samsung Galaxy S II

Aww jag som precis köpte en S2a. Äh sitter mest och spela doodle jump och fular mig med soundboards ändå så xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Kommer nog sitta i Samsung Galaxy S4
Det är nog sant att konsoler kommer försvinna och smartphones kommer ta över istället. Med de prestandare som börjar komma ut nu.
Var inte längesen Dual-Core kom till mobiler, nu är det Quad-Cores. Nästa år är det väl snack om Hexa-Cores

Men är sinnesjukt hur snabbt utvecklingen på mobilfronten går nu.

Dom kan ju ha hur många cores dom vill, prestandan är inget att hänga i julgranen än så länge om smartphones ska "ta över konsoler". PSP har samma prestanda som PS2 och nya PSP (vita eller vad den nu hette) har samma som PS3. Klart man kan trycka in samma chip i en telefon som en PSP, fram med bra spel och support för valfri maskin så snackar vi, det handlar inte om prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Det har talats om att Galaxy S3 eventuellt kan komma att få denna (Samsung har något avtal med ARMs grafikchip har jag för mig). Edit: Det var dock Mali t604 som det talades om, och inte den här.

Permalänk
Medlem

Säger väl inte särskillt mycket då hårdvaran i PS3 lär vara från 2004-2005. Säger mest om konsolernas föråldrade prestanda om jag ska vara ärlig...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

Tänk om man skulle stacka 100 stycken sådana kretsar på en kretskort.
Sen stackar man 40 såna kretskort i ett rack.
Sen har du 10 såna rack.

Sen kör man GPGPU i beräkningar på sitt cluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad pratar du om nu då?

Påstår du att 4S tävlar mot PS3 i prestanda?

Enligt Nvidia så är tegra3 dubbelt så snabb som apple på grafik och den lanseras i slutet av denna månad genom Asus transformer?

De säger ju att GPU-prestanda är upp till 3x Tegra 2, inte Apples A5:a. För att citera Sweclockers antikeln:

Citat:

Geforce GPU med 12 beräkningsenheter: Upp till 3x snabbare än Tegra 2

Jämför man med Tegra 2 är A5 i flera fall mer än tre gånger snabbare så för nVidias skull får man ju hoppas att det faktiskt är bättre än så. Annars är risken stor att det blir det en repris av Tegra 2, att konkurrenterna som Apple och Samsung m.fl springer om strax efter den lanseras.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är nvidia först ut, men lär också vara sämst redan om någon månad...mina 5 ören iaf

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

"ARM Mali-T658 får grafikprestanda i klass med Playstation 3" Jag vill verkligen se det innan jag tror det. PSP hade verkligen PS2 grafik... Jag har inte sett PSP Vita gett PS3 grafik än. Får jag se Gran Turismo 5 grafik på 1080p i mobilen då skulle jag verkligen bli överraskad. Jag undrar vem som kläcker ur sig dessa falska rykten?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd