Kan bara komma in i Windows efter systemåterställning!

Permalänk

Kan bara komma in i Windows efter systemåterställning!

God kväll,
Jag tryckte in en Corsair, Force GT SSD i burken för ett par timmar sedan. Drog ut alla andra hårddiskar och började installationen av Windows 7, 64.

Allt gick frid och fröjd, saken var den att när jag tryckte in hårddiskarna igen och startade om Windows efter diverse installationer kom jag jag inte längre än till bakgrunden, ni vet den när man får valmöjligheten om att komma in i BIOS, därefter låser sig datorn, kommer du alltså inte in i BIOS.

Jag drar ut mina hårddiskar igen, startar Windows på nytt, och den här gånger säger datorn till mig att jag inte kan starta från Windows och en systemåterställning måste göras, därefter kommer jag in i Windows.

Det blir ju lite jobbigt i längden om man efter varje installation/omstart så måste hårddiskarna ryckas ut och börja om samma sak igen.
Detta hade ju varit ok, ett tag, om jag kunde få ha lite program och spel, men som ni läst så efter varje omstart blir det problem!

i BIOS har jag satt SSD som boot prio 1 och CD/ROM som prio 2.

Min gamla hårddisk, men gamla windows på är formaterad så det är ju inget på den som "krockar" med SSDn.

i BIOS har jag satt det till AHCI, kan det ha något med det att göra?

Evigt tacksam för den som vet någon lösning till mina högst underliga problem.

Och om ni ursäkta mig så ska jag vara fylle chaffis i någon timme!
Ses snart
Tack och adjö
Mvh,

Permalänk

AHCI ställer bara till det i uppstarten om Windows inte har förberetts för det (man får blådump med omstart).
Att plocka ur och i diskar får BIOS att ändra i konfigurationen varje gång samtidigt som vald boot-disk kan bli utbytt.

Jag skulle plocka in alla diskar, lyfta på moderkorts batteriet en stund (med nätsladd ur). Starta upp och direkt gå in i BIOS, sätta tid&datum, inbördes bootordning för diskar (och AHCI för SSD's prestandas skull). Detta skall fungera.

Vilket moderkort har du ? (BIOS version?). Med tanke på snabbare SSD disken så kan där finnas uppdatering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

AHCI ställer bara till det i uppstarten om Windows inte har förberetts för det (man får blådump med omstart).
Att plocka ur och i diskar får BIOS att ändra i konfigurationen varje gång samtidigt som vald boot-disk kan bli utbytt.

Jag skulle plocka in alla diskar, lyfta på moderkorts batteriet en stund (med nätsladd ur). Starta upp och direkt gå in i BIOS, sätta tid&datum, inbördes bootordning för diskar (och AHCI för SSD's prestandas skull). Detta skall fungera.

Vilket moderkort har du ? (BIOS version?). Med tanke på snabbare SSD disken så kan där finnas uppdatering.

Åh fasiken! Detta ska provas.

Och så dumt av mig att inte ge er info om spec.
har ett P55 extreme

Permalänk

Där finns inget specifikt som uppdaterats för SSD men senaste BIOS version är nu 2.70
http://asrock.com/mb/download.asp?Model=P55%20Extreme&o=BIOS

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA