Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

1 kWh kostade 141 kr i oktober, varav 0.65 kr för förbrukning

Permalänk
Medlem

1 kWh kostade 141 kr i oktober, varav 0.65 kr för förbrukning

Har faktiskt aldrig tänkt på alla fasta kostnader från elnätsbolag och sin elleverantör men blev rätt svart på vitt när min lägenhet stod tom i en månad pga flytt till ett annat ställe.

Det talas ofta om hur högt kWh priset är, men även för en vanlig månad så är skatt och avgifter 50% av kostnaden för mig, inte lika illa som bensin men inte långt ifrån för en "lågförbrukare".

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att faktura- och administrationsavgifter är löjligt höga inom flera olika sorters tjänster, jämfört med det man egentligen betalar för.

Gällande elräkningen så bor jag idag i hyresrätt, där vi som boende inte kan välja elbolag, utan den kommer på hyran till ett fast pris som beslutas om varje år. I dagsläget betalar vi 135 öre per kWh, men då slipper vi också alla fasta avgifter. Då jag bor i en etta och sällan kommer över 200kWh så tror jag att detta inte är ett allt för tokigt system ändå i mitt fall.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Elbolagen behöver dom pengarna för att "underhålla nätet" och se till att man har avbrottsfri ström året runt. Skulle det mot förmodan bli över pengar! då får kraftbolagens ägare en massa pengar över. Men varför klaga det är ju "marknaden" som sätter priserna, det var ju så vi ville ha det. När vi avreglerade.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Entusiast

Elnätet är rätt intressant faktiskt. Vi i Sverige har ett lite speciellt elnät med de största förbrukarna i söder och den största produktionen långt upp i norr. Det betyder väldigt långa ledningar som i sin tur betyder mycket ledningsförluster. Den största förbrukaren i vårt elnät är faktiskt elnätet självt och det tuggar i sig typ 10 % av all genererad el. Sen får man inte glömma att vi är ihopkopplade med typ hela norra Europa också så priset på el i Sverige behöver inte nödvändigtvis bestämmas av förhållandena här utan minst lika mycket vad som händer i övriga Europa. Till exempel lär priserna sticka i framtiden när Tyskland börjar stänga kärnkraftverk. Att stänga kraftverken är i sig inte så farligt men Tyskarna vägrar ju samtidigt satsa på vindkraft, solkraft och CCS. Kvar blir då en utbyggnad av kolkraft som kommer bli rätt dyr i framtiden när utsläppsrätterna skärps. Detta kommer alltså inte bara drabba Tyskland utan även oss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Men varför klaga det är ju "marknaden" som sätter priserna, det var ju så vi ville ha det. När vi avreglerade.

Och det tråkiga är att "vi" fortfarande inte lärt oss.
Apoteket avreglerades, sjukvården är väl snart på väg.

Vill minnas att man sa då när elmarknaden avreglerades "Varför skulle de hålla höga priser? Konkurrans kommer hålla priserna låga"
Ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att stänga kraftverken är i sig inte så farligt men Tyskarna vägrar ju samtidigt satsa på vindkraft, solkraft och CCS. Kvar blir då en utbyggnad av kolkraft som kommer bli rätt dyr i framtiden när utsläppsrätterna skärps. Detta kommer alltså inte bara drabba Tyskland utan även oss.

Kan inte säga att jag vet så mycket om Tyskland och deras satsningar på förnybart, men en sak som slår en när man flyger över Tyskland är att det finns hur mycket vindkraftsparker som helst. Sedan hur många vindkraftverk som motsvarar ett kärnkraftverk har jag noll koll på...

Skrivet av Agonotheta:

Och det tråkiga är att "vi" fortfarande inte lärt oss.
Apoteket avreglerades, sjukvården är väl snart på väg.

Vill minnas att man sa då när elmarknaden avreglerades "Varför skulle de hålla höga priser? Konkurrans kommer hålla priserna låga"
Ja...

Samma med bankerna, de få stora håller varandra om ryggen när det gäller att öka bolånemarginalerna, med det ena absurda argumentet efter det andra.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Elnätet är rätt intressant faktiskt. Vi i Sverige har ett lite speciellt elnät med de största förbrukarna i söder och den största produktionen långt upp i norr. Det betyder väldigt långa ledningar som i sin tur betyder mycket ledningsförluster. Den största förbrukaren i vårt elnät är faktiskt elnätet självt och det tuggar i sig typ 10 % av all genererad el. Sen får man inte glömma att vi är ihopkopplade med typ hela norra Europa också så priset på el i Sverige behöver inte nödvändigtvis bestämmas av förhållandena här utan minst lika mycket vad som händer i övriga Europa. Till exempel lär priserna sticka i framtiden när Tyskland börjar stänga kärnkraftverk. Att stänga kraftverken är i sig inte så farligt men Tyskarna vägrar ju samtidigt satsa på vindkraft, solkraft och CCS. Kvar blir då en utbyggnad av kolkraft som kommer bli rätt dyr i framtiden när utsläppsrätterna skärps. Detta kommer alltså inte bara drabba Tyskland utan även oss.

Nja tyskland producerar enligt Wikipedia ca 20 ggr mer vindkraftsel än Sverige gör. Så nog bygger dom vindkraft i en jäkla fart. Är du säker på dom där , Typ 10 procenten i överföringsförluster, det är ju väldigt mycket. Den senaste veckan har jag kikat på nordpols förda statistik över hur mycket vi och våra grannländer producerar. Norge verkar vara nordens största elproducent just nu Länk

Men vad har dom? , lite vattenkraft vet jag men resten? hur kommer dom upp i den produktionsnivå på el dom nu har.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zwelegacy:

Nja tyskland producerar enligt Wikipedia ca 20 ggr mer vindkraftsel än Sverige gör. Så nog bygger dom vindkraft i en jäkla fart. Är du säker på dom där , Typ 10 procenten i överföringsförluster, det är ju väldigt mycket. Den senaste veckan har jag kikat på nordpols förda statistik över hur mycket vi och våra grannländer producerar. Norge verkar vara nordens största elproducent just nu Länk

Men vad har dom? , lite vattenkraft vet jag men resten? hur kommer dom upp i den produktionsnivå på el dom nu har.

Ja Tyskland är för tillfället bland de bästa i världen men de börjar få problem med ytterligare utveckling eftersom de börjar få ont om bra ställen att bygga på. Du får även se hur mycket vind de producerar i absoluta mått, inte bara relativt Sverige. Sen har de problem med att varje liten delstat har väldigt mycket att säga till om så varje enskild del kan säga nej till vindkraft. Det är mycket "not in my back yard". Sen kan inte vind med dagens teknik ersätta all kärnkraft. Det är omöjligt.

Samma tankesätt sätter stop för kolkraft med CCS. Vattenfall har färdiga planer på att bygga en fullskalig demonstrationsanläggning med CCS i Tyskland men det ligger nu på is eftersom de inte har någonstans att göra av all separerad koldioxid. De kör redan en pilotanläggning med mycket goda resultat.

Ja jag är rätt säker på siffran för jag har hört den flera gånger av olika föreläsare.

Norge har väldigt mycket vattenkraft vilket är trevligt. Faktum är att de i stort sett bara har vattenkraft. Senast jag kollade var det typ 98 % vattenkraft vilket ska jämföras med 45 % i Sverige. Har även för mig att de genererar i stort sett dubbelt som mycket energi från vattenkraft som Sverige också. Av det kan man dra slutsatsen att norrmännen använder väldigt mycket el per kapita också. Det är iof inte så konstigt eftersom låga priser betyder hög förbrukning plus att de har en del väldigt elintensiv industri som till exempel aluminiumframställning.
Där har vi för övrigt en annan lite intressant sak och det är att Norge inte har några elledningar från norr till söder utan de skickar sin el som ska till norra Norge genom Sverige. De ville inte bygga fula luftledningar över sina fjordar så därför byggdes ledningarna till oss istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan inte säga att jag vet så mycket om Tyskland och deras satsningar på förnybart, men en sak som slår en när man flyger över Tyskland är att det finns hur mycket vindkraftsparker som helst. Sedan hur många vindkraftverk som motsvarar ett kärnkraftverk har jag noll koll på...

Samma med bankerna, de få stora håller varandra om ryggen när det gäller att öka bolånemarginalerna, med det ena absurda argumentet efter det andra.

Ett vindkraftverk genererar i runda slängar 1-2 MW. Det dubbla om de står ute till havs.
En reaktor genererar typ 1 GW. Det krävs alltså mellan 250 och 1000 vindkraftverk för att ge samma installerade effekt. Sen är tillgängligheten mycket lägre på vindkraft eftersom det inte blåser fullt hela tiden. Ett bra kärnkraftverk går typiskt över 90 % av tiden medan vindkraft snarare ligger på 25 % i snitt. Alltså krävs det i storleksordningen 1000 till 4000 vindkraftverk för att ersätta en kärnreaktor i genererad energi. Detta fungerar bra tills man börjar få en betydande del vindkraft i elnätet för då blir det trassel. Någonstans runt 10-20 % vindkraft brukar man kunna installera utan att det blir alltför krångligt att reglera men sen måste man ha en del reservkraft för att täcka upp när det inte blåser. I Sverige har vi väldigt bra förhållanden med mycket vatten som är idealt att reglera med. Norge skulle kunna bygga nästan hur mycket vind som helst om de ville för de har ju oändligt med vind och bra reglermöjligheter. Det är bara lite trassligt att installera vindkraftverk på djupt vatten som det ju är utanför Norges kust.

I framtiden skulle vind och sol kunna bli lite mer intressant i större skala för man tittar på olika sätt att lagra energi i stor skala. Batterier är oanvändbart när man tittar på så här stora energimängder. En intressant teknik är att låta överskottsel från vind och sol generera vätgas och syrgas av vatten genom elektrolys. När det sedan är underskott kan man göra gaserna genom en bränslecell för att få tillbaks el och vatten. Verkningsgraden för en bränslecell är relativt hög så det skulle kunna vara en tanke. Dessutom skulle man kunna använda vätgasen som bränsle för andra applikationer också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan inte säga att jag vet så mycket om Tyskland och deras satsningar på förnybart, men en sak som slår en när man flyger över Tyskland är att det finns hur mycket vindkraftsparker som helst. Sedan hur många vindkraftverk som motsvarar ett kärnkraftverk har jag noll koll på...

...

Samma med bankerna, de få stora håller varandra om ryggen när det gäller att öka bolånemarginalerna, med det ena absurda argumentet efter det andra.

http://de.wikipedia.org/wiki/Windenergie#Anteil_der_Windenerg...

2009: 21585 vindkraftverk på sammanlagt 25,77 GW installerad effekt.
Faktisk effekt: 4,4 GW.
Sammanlagd produktion: 38,6 TWh.

De svenska kärnkraftverken producerar ca 70 TWh om året.

4,4 GW motsvarar ett kärnkraftverk med 3 moderna reaktorer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett vindkraftverk genererar i runda slängar 1-2 MW. Det dubbla om de står ute till havs.
En reaktor genererar typ 1 GW.....

Tänkte bara tilllägga att en ny reaktor skulle hamna runt 2 GW. Så t.ex. skulle man kunna stänga Oskarshamn 1 (473 MW) och 2 (638 MW) och bygga en ny säkrare reaktor samtidigt som man nästan får ut dubbla effekten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Har faktiskt aldrig tänkt på alla fasta kostnader från elnätsbolag och sin elleverantör men blev rätt svart på vitt när min lägenhet stod tom i en månad pga flytt till ett annat ställe.

Det talas ofta om hur högt kWh priset är, men även för en vanlig månad så är skatt och avgifter 50% av kostnaden för mig, inte lika illa som bensin men inte långt ifrån för en "lågförbrukare".

Vad är det för mening att blanda ihop två avgifter som inte har med varandra att göra? Jag kan få ut väldigt spännande grafer mellan min sophämtningsavgift och min vattenavgift om du är intresserad.

Elnätsavgiften betalar man för att nätbolaget ska köpa och underhålla infrastrukturen för el som leder fram till ens hus. Elavgiften betalar man för att köpa el från en tillverkare.

Din jämförelse med bensin är också konstig, det finns inga fasta priser där - det är inte som att man måste betala Statoil 500:-/år för att kunna tanka hos dem.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av zwelegacy:

Elbolagen behöver dom pengarna för att "underhålla nätet" och se till att man har avbrottsfri ström året runt. Skulle det mot förmodan bli över pengar! då får kraftbolagens ägare en massa pengar över. Men varför klaga det är ju "marknaden" som sätter priserna, det var ju så vi ville ha det. När vi avreglerade.

Det är inte alls marknaden som sätter priserna för elnät. Ett företag som äger ett elnät har en monopolställning i det nätet eftersom ingen annan kan erbjuda samma tjänst. Därför hade det inte varit speciellt lämpligt att låta företagen sätta priserna själva. Istället är det Energimarknadsinspektionen (dvs en statlig myndighet) som gör detta genom att sätta en s.k. "intäktsram" där företagen får verka. Om du anser att elnätspriserna är för höga så har detta alltså inte med marknaden att göra.

Skrivet av Agonotheta:

Och det tråkiga är att "vi" fortfarande inte lärt oss.
Apoteket avreglerades, sjukvården är väl snart på väg.

Vill minnas att man sa då när elmarknaden avreglerades "Varför skulle de hålla höga priser? Konkurrans kommer hålla priserna låga"
Ja...

Att priserna idag är högre än vad de var innan avregleringen beror främst på att elen såldes för billigt innan avregleringen. Skattebetalarna sponsrade på så sätt storförbrukande företag med billig el. Dessutom har skattehöjningar och ökad efterfrågan drivit upp priserna ytterligare.

En välfungerande marknad kan ju aldrig ha "fel" pris. Ett äpple som kostar 500kr hos torghandlaren blir inte sålt. Men om nu folk är villiga att betala nuvarande priset för el så betyder det uppenbarligen att det inte är för dyrt. Om elmarknaden inte fungerar (om det uppstår kartellbildningar etc.) så får vi klaga hos våra myndigheter och kontrollorgan som alltså inte klarar av sin uppgift.

Däremot drabbas elkonsumenten till viss del av att folk i allmänhet är rätt ointresserade av att spara pengar, därför behöver bolagen inte ha så mycket billigare priser för att locka de prismedvetna kunderna.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fastforward:

Det är inte alls marknaden som sätter priserna för elnät. Ett företag som äger ett elnät har en monopolställning i det nätet eftersom ingen annan kan erbjuda samma tjänst. Därför hade det inte varit speciellt lämpligt att låta företagen sätta priserna själva. Istället är det Energimarknadsinspektionen (dvs en statlig myndighet) som gör detta genom att sätta en s.k. "intäktsram" där företagen får verka. Om du anser att elnätspriserna är för höga så har detta alltså inte med marknaden att göra.

Att priserna idag är högre än vad de var innan avregleringen beror främst på att elen såldes för billigt innan avregleringen. Skattebetalarna sponsrade på så sätt storförbrukande företag med billig el. Dessutom har skattehöjningar och ökad efterfrågan drivit upp priserna ytterligare.

En välfungerande marknad kan ju aldrig ha "fel" pris. Ett äpple som kostar 500kr hos torghandlaren blir inte sålt. Men om nu folk är villiga att betala nuvarande priset för el så betyder det uppenbarligen att det inte är för dyrt. Om elmarknaden inte fungerar (om det uppstår kartellbildningar etc.) så får vi klaga hos våra myndigheter och kontrollorgan som alltså inte klarar av sin uppgift.

Däremot drabbas elkonsumenten till viss del av att folk i allmänhet är rätt ointresserade av att spara pengar, därför behöver bolagen inte ha så mycket billigare priser för att locka de prismedvetna kunderna.

Fast just elmarknaden är rätt speciell i sin uppbyggnad eftersom priset i mångt och mycket sätts efter dyraste generatorn. Så ponera att vi har massa billig vatten- och kärnkraft men att vi ändå måste dra igång en dyr gasturbin för att klara en topp. Då sätts priset inte direkt av ett medelvärde (eller ja, egentligen en integral) utan av toppen, det vill säga gasturbinen. Detta har utnyttjas av elbolag förr för att maximera vinster. Ja detta är en förenklad bild av hur det fungerar för stora konsumenter köper upp effekt över längre tidsperioder och så vidare.

Sen har vi problemet med vårt underdimensionerade elnät som också pressar upp priserna här i söder. Det faktum att Sverige nu är indelat i 4 priszoner är en direkt följd av underdimensionerad överföringskapacitet och en avreglerad marknad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Att priserna idag är högre än vad de var innan avregleringen beror främst på att elen såldes för billigt innan avregleringen. Skattebetalarna sponsrade på så sätt storförbrukande företag med billig el. Dessutom har skattehöjningar och ökad efterfrågan drivit upp priserna ytterligare.

En välfungerande marknad kan ju aldrig ha "fel" pris. Ett äpple som kostar 500kr hos torghandlaren blir inte sålt. Men om nu folk är villiga att betala nuvarande priset för el så betyder det uppenbarligen att det inte är för dyrt. Om elmarknaden inte fungerar (om det uppstår kartellbildningar etc.) så får vi klaga hos våra myndigheter och kontrollorgan som alltså inte klarar av sin uppgift.

Däremot drabbas elkonsumenten till viss del av att folk i allmänhet är rätt ointresserade av att spara pengar, därför behöver bolagen inte ha så mycket billigare priser för att locka de prismedvetna kunderna.

Du kan väl inte jämföra ett äpple med elpriser?
Skulle snarare jämföra det med medicin du måste ha för att överleva.
Jag behöver inte ett äpple men elen behöver jag, vet man om att behovet alltid är i princip konstant kan man sätta vilka priser man vill

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Du kan väl inte jämföra ett äpple med elpriser?
Skulle snarare jämföra det med medicin du måste ha för att överleva.
Jag behöver inte ett äpple men elen behöver jag, vet man om att behovet alltid är i princip konstant kan man sätta vilka priser man vill

Behovet av el är inte alls konstant. Man kan genom val av boende, prylar och uppvärmning ha ett elbehov på mellan 0 och 30 000kWh/år. Det är faktiskt fullt lagligt att ändra sin livssituation. Därför är jämförelsen med äpplen mer korrekt än den med medicin.

Läste för ett tag sedan om en kille i Örebro som byggt en "off the grid" enplansvilla åt sin familj. Allt drevs med solceller och vindkraft. Det var dessutom rätt prisvärt med tanke på att man sparade in kostnaden för inkoppling till elnätet.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fastforward:

Behovet av el är inte alls konstant. Man kan genom val av boende, prylar och uppvärmning ha ett elbehov på mellan 0 och 30 000kWh/år. Det är faktiskt fullt lagligt att ändra sin livssituation. Därför är jämförelsen med äpplen mer korrekt än den med medicin.

Läste för ett tag sedan om en kille i Örebro som byggt en "off the grid" enplansvilla åt sin familj. Allt drevs med solceller och vindkraft. Det var dessutom rätt prisvärt med tanke på att man sparade in kostnaden för inkoppling till elnätet.

Fast just elektricitet är sällsynt oelastiskt. Det händer ytterst lite med elförbrukningen när priset förändras och det krävs kraftiga prisökningar innan vi bryr oss. Var det någon som tänkte på sin elförbrukning alls förra vintern när det var rekordpriser? Ytterst få, de flesta gnällde lite men konsumerade på som vanligt. Visst kan man dra ner en del på sin konsumtion men folk gör det inte. Liknande situation med bensispriset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast just elektricitet är sällsynt oelastiskt. Det händer ytterst lite med elförbrukningen när priset förändras och det krävs kraftiga prisökningar innan vi bryr oss. Var det någon som tänkte på sin elförbrukning alls förra vintern när det var rekordpriser? Ytterst få, de flesta gnällde lite men konsumerade på som vanligt. Visst kan man dra ner en del på sin konsumtion men folk gör det inte. Liknande situation med bensispriset.

Vad försöker du säga egentligen - att den fria marknaden bör avskaffas för att medelsvensson är för lat för vilja påverka sin livssituation?

Att folk inte låter sig påverkas på kort sikt är väl inte så konstigt när det handlar om stora investeringar som nytt boende, värmepumpar osv. Men det betyder ju inte att marknaden inte fungerar.

Att den totala elförbrukningen kanske inte minskar behöver samtidigt inte betyda att vi inte bryr oss om priserna. Många har effektiviserat sin uppvärmning men samtidigt lagt till sig med nya strömslukande vanor - att skippa biobesöket och kolla på film i hemmabion t.ex. Pengarna för biobiljetten läggs nu på en aktivitet som råkar förbruka el. Sedan byggs de flesta nya hus idag med eluppvärmning, istället för med oljepannor mm. Där har en starkare prisstegring av ett annat bränsle gjort det mer lönsamt att öka sin elförbrukning istället, detta inverkar naturligtvis på totalen. Även strömslukande industrier påverkar, för trots att elen blivit dyrare så kanske den produkt man tillverkar blivit ännu dyrare - då lönar det sig att utöka produktionen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fastforward:

Vad försöker du säga egentligen - att den fria marknaden bör avskaffas för att medelsvensson är för lat för vilja påverka sin livssituation?

Att folk inte låter sig påverkas på kort sikt är väl inte så konstigt när det handlar om stora investeringar som nytt boende, värmepumpar osv. Men det betyder ju inte att marknaden inte fungerar.

Att den totala elförbrukningen kanske inte minskar behöver samtidigt inte betyda att vi inte bryr oss om priserna. Många har effektiviserat sin uppvärmning men samtidigt lagt till sig med nya strömslukande vanor - att skippa biobesöket och kolla på film i hemmabion t.ex. Pengarna för biobiljetten läggs nu på en aktivitet som råkar förbruka el. Sedan byggs de flesta nya hus idag med eluppvärmning, istället för med oljepannor mm. Där har en starkare prisstegring av ett annat bränsle gjort det mer lönsamt att öka sin elförbrukning istället, detta inverkar naturligtvis på totalen. Även strömslukande industrier påverkar, för trots att elen blivit dyrare så kanske den produkt man tillverkar blivit ännu dyrare - då lönar det sig att utöka produktionen.

Nej utan att det scenariot du målar upp inte händer i praktiken. Vissa varor och tjänster är väldigt okänsliga för prisförändringar och andra är känsliga. El råkar vara väldigt okänsligt som du märker. Det är först vid väldigt höga priser eller om priset ökar över lång tid som det händer något och då är det i första hand industrin som börjar snåla. Medelsvensson kommer sist in i ledet, ofta på grund av ren okunskap.

Även små saker hade hjälp väldigt mycket när det var som värst. Till exempel att stänga av datorer, TV-apparater, släcka onödiga lampor, dra ut sladden på alla apparater som inte används och så vidare. Förra vintern var vi nära en kollaps av elnätet och då räknas mer eller mindre varje watt. Det gäller framförallt under timmarna med tyngst last. Då är det till exempel en dum tid att dra igång tvättmaskin, torktumlare, spis och ugn på en gång. Väntar man istället med lite av det tills toppen är passerad blir elnätet mycket gladare. Tyvärr tänker folk inte på det vilket inte är så konstigt eftersom ingen vet hur elnätet egentligen fungerar. Det löser sig eventuellt lite längre fram med smarta elnät. Till exempel kan timbetalning ge ett mer direkt incitament att dra ner på förbrukningen när belastningen är som högst i nätet. Sen kan man koppla det till kylen, frysen och värmepumpen så de låter bli att köra kompressorn när det är som dyrast vilket även det skulle vara bra för både plånbok och stackarna som ska reglera elnätet.

Det du beskriver kallas för "rebound effect" och är ett känt problem inom all form av effektivisering och framförallt inom hållbar utveckling. Att gå från oljepanna till värmepump är dock bra för alla inblandade. Ett större problem är dock husen från 70-talet som är byggda med direktverkande el, en styggelse som borde förbjudas. En värmepump drar en tredjedel så mycket el för samma mängd levererad värme.

Faktum är att elintensiva industrier har fått lägga ner och flytta. Stålindustrin klarar sig till exempel bra eftersom priserna på stål bara ökar och ökar eftersom Kina köper upp allt som produceras och sen lite till. Man har däremot lagt ner pappersbruk för att de inte var lönsamma att driva när elpriserna drog iväg. Priset på papper stiger inte i någon större utsträckning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24