Permalänk
Medlem

AMD Phenom(tm) II X4 965 (PROBLEM)

HEJ!

Både jag och min granne köpte ny dator från greattech för knappt ett år sedan. Min betalade jag 9000-10000 kr för. Vi båda är väldigt missnöjda med preocessorn eftersom den känna riktigt seg. Många säger att den är bra men t ex på system ratingen som windows kör har processorn 3.7 av 7.9 som min laptop slår. Jag kör med ett Geforce GTX 465 som grafikkort och det har 7.2 av 7.9. Vad kan felet vara?

Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Att Windows klassifieringsverktyg suger, där är problemet. Kör riktiga benchmarks som faktiskt testar datorn istället för Windows som "gissar".

Kolla i aktivitetshanteraren annars ifall samtliga 4 kärnor körs. (Ctrl + Shift + Escape > Prestanda > Kolla om graferna rör sig)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

har samma cpu och får 7.4 i windows rating
skulle gissa på att du måste uppdatera bios
övrig specs i datorn?
tex vad heter moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huuqo:

Vad kan felet vara?

Ja en orsak kan ju vara att Windows klassifieringsverktyg är värdelös? Jag har själv en Phenom II (se sign.) och en polare till mig har exakt samma CPU. Windows klassifieringsverktyg ger min CPU 7.3 av 7.9 men ger min polare 5.8 av 7.9.. vilket är skumt eftersom vi har samma klock på CPU:n och köpte den på samma ställe och samtidigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Moderkortet heter: ASRock N68-GE3 UCC.
Tack för hjälpen. Ska kolla lite nudå

Permalänk
Medlem

på CPU usage går det mellan 60-70 %. Är det normalt?

Permalänk
Medlem

På passmark rating (performance test 7.0) fick jag totalt 362.4.

Men hur är det man upgraderar BIOS och vad ska jag ha för inställningar i BIOS för den bästa prestandan?

Permalänk
Skrivet av Huuqo:

På passmark rating (performance test 7.0) fick jag totalt 362.4.

Men hur är det man upgraderar BIOS och vad ska jag ha för inställningar i BIOS för den bästa prestandan?

BIOS laddar du ner från din moderkortstillverkare. Om det är en Black Edition processor kan du öka multin med x1 så får du +200Mhz

Permalänk
Medlem

Moderkortet verkar knas, aldrig sett Nvidia-chipset som klarat AM3's 125W processorer?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Moderkortet verkar knas, aldrig sett Nvidia-chipset som klarat AM3's 125W processorer?

---------------------------
Det där kortet klarar i princip alla processorer från amd, det är ett lite unikt kort från asrock, har själv använt det och sålt det till en del folk vid reparationer av oem-datorer
Detta står listat här:
http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=N68-GE3 UCC

Till TS
Jag skulle rekommendera att du uppdaterar till senaste bioset till denna också.
Likaså uppdaterar dina drivers, och att du kollar så att dina minnen är rätt inställda i bios
Att du får låg "ranking" i windows experience index är inget att oroa sig över egentligen
Sen, så tror jag att du kanske råkat slå av några av kärnorna i bios, det kan förklara din dåliga prestandaranking och det kan du kolla i aktivitetshanteraren, tryck ctrl+shift+escape och kolla under prestanda om du har fyra fält där som representerar dina fyra kärnor

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Moderkortet verkar knas, aldrig sett Nvidia-chipset som klarat AM3's 125W processorer?

Jodå, min setup funkar alldeles utmärkt och 955an har ju 125W TDP. Till TS: lita inte på indexet.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huuqo:

HEJ!

Både jag och min granne köpte ny dator från greattech för knappt ett år sedan. Min betalade jag 9000-10000 kr för. Vi båda är väldigt missnöjda med preocessorn eftersom den känna riktigt seg. Många säger att den är bra men t ex på system ratingen som windows kör har processorn 3.7 av 7.9 som min laptop slår. Jag kör med ett Geforce GTX 465 som grafikkort och det har 7.2 av 7.9. Vad kan felet vara?

Hjälp!

Om du tar bort SBS:en och lyssnar på de råd du fått. Kör riktiga benchmarks m.m. Håll koll på temperaturerna också.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huuqo:

på CPU usage går det mellan 60-70 %. Är det normalt?

60-70% i windows utan någe krävande program/spel igång är väldigt onormalt, den ska ligga på 1-10% max om du inte gör något "skumt". RMA? min gamla 965a funkade skitbra och var väldigt snabb, kall också. så gissar på att du fått måndagsexemplar eller så har du nått virus eller så kan du helt enkelt inte datorer.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huuqo:

på CPU usage går det mellan 60-70 %. Är det normalt?

-----------------
Ifall den gör det i idle,dvs när du inte gör något speciellt, så installera om ditt system eller gör en nogrann genomsökning efter virus och trojaner.
Likaså kan du kolla vilket eller vilka processer som tar upp mest cpu-kraft och söka rätt på vad det är för ett program
Google is your friend, use it.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------------------
Till TS
Jag skulle rekommendera att du uppdaterar till senaste bioset till denna också.
Likaså uppdaterar dina drivers, och att du kollar så att dina minnen är rätt inställda i bios
Att du får låg "ranking" i windows experience index är inget att oroa sig över egentligen
Sen, så tror jag att du kanske råkat slå av några av kärnorna i bios, det kan förklara din dåliga prestandaranking och det kan du kolla i aktivitetshanteraren, tryck ctrl+shift+escape och kolla under prestanda om du har fyra fält där som representerar dina fyra kärnor

Men vilka inställningar i BIOS är de "rätta" hur ser jag som ej är så datakunnig om något är fel i BIOS? Någon som kan skriva settingsen man ska ha?

Permalänk
Medlem

Temperaturen ligger runt 30 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huuqo:

Temperaturen ligger runt 30 grader.

60c vid load är då du skall vara orolig. 62c är max temp för den och idle temps är irrelevanta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huuqo:

Men vilka inställningar i BIOS är de "rätta" hur ser jag som ej är så datakunnig om något är fel i BIOS? Någon som kan skriva settingsen man ska ha?

------------
Biosuppdatera först, det finns en winflash till ditt moderkort på deras hemsida, ladda ner den, och kör den, efter det vill den starta om och då kan du köra load setup default och spara och sen spara och hoppa ur bios, då ska alla kärnor osv vara inställda rätt, minnena kan du ställa in senare, är mest intresserad av vad som händer med din experience index efteråt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

jag har laddat ner alla bios grejjer som gick att ladda ner till mitt moderkort, installerat och startat om datorn och har samma poäng på processorn.

Permalänk
Medlem

Är det något jag ska ändra i BIOS?

Permalänk
Medlem

Jag har dock endast ett window med 30 dagars TRIAL. Det kan inte ha något med det att göra?

Permalänk

Prova bechmarka istället, mer säkert än windows testet.

Permalänk
Medlem

vart då?