Permalänk
Medlem

Vad ger ni bort i julklapp i år?

Ohoy!

Inser att det inte är mycket mer än en månad kvar till julafton, och jag ser verkligen fram emot att få åka hem till Sverige och träffa familjen igen!
Det enda som är tragedi som vanligt är julklappshandeln..
Så jag tänkte att vi kunde dela med oss vad vi har/tänker köpt/köpa så kan man kanske inspirera andra.

Och alla ni som inte handlar julklappar och vill framföra era åsikter om detta, jag respekterar ert val men ta inte upp det här.

Mamma: En badrumsvåg som räknar ut kroppsfett etc.. det var vad hon önskade
Pappa: En ny ungdomlig träningsbag
Bror: Kaptensmössa med custom broderad text med hans namn i guld
Farbror: Ska beställa nån CD med rockmusik som det blir varje år. Han gillar att lyssna på det i bilen på väg hem

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Vi kör någon form av julklapps spel i år igen, och eftersom jag precis gick brandutbildning så blir det det en 6kg pulverbrandsläckare nu när man sett hur effektiva de kan vara. Tråkigt kanske, men men.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ohoy!

Inser att det inte är mycket mer än en månad kvar till julafton, och jag ser verkligen fram emot att få åka hem till Sverige och träffa familjen igen!
Det enda som är tragedi som vanligt är julklappshandeln..
Så jag tänkte att vi kunde dela med oss vad vi har/tänker köpt/köpa så kan man kanske inspirera andra.

Och alla ni som inte handlar julklappar och vill framföra era åsikter om detta, jag respekterar ert val men ta inte upp det här.

Mamma: En badrumsvåg som räknar ut kroppsfett etc.. det var vad hon önskade
Pappa: En ny ungdomlig träningsbag
Bror: Kaptensmössa med custom broderad text med hans namn i guld
Farbror: Ska beställa nån CD med rockmusik som det blir varje år. Han gillar att lyssna på det i bilen på väg hem

Redan planerat allt? duktigt

Själv blir det väl veckan före julafton som vanligt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Flickvän Eka svingblade med hennes namn kraverat (jaktkniv)
Son 8år Mario 3ds
Dotter 6år Örhängen och håltagning
Son 4år Vinyl wallart drake
Dotter 2år Barbapappa väska och filt

Permalänk
Medlem

5k till syrrans ungar(morsan o syrran får köpa det som behövs )
Whiskey till farsan
vet inte vad jag ska handla till mor än... något tips? hon har precis skaffat sig sin första dator.. humm humm

Permalänk
Medlem

Har mor din någon digitalkamera? Annars är det en bra julklapp

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

Inget, jag ska bara ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Inget, jag ska bara ha!

Haha

Ot: Min bror får nog mitt gamla 4850, annars vet jag inte;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Inget, jag ska bara ha!

+1 I värsta falla får man väl leta fram nått skit som man inte vill ha och ge bort. Skönt att slippa ge bort julklappar faktiskt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Mamma: ryggsäck
Pappa: whisky
Bror: hink med proteinpulver
Syster: Inte en jäkla aning:/

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Ger inget, får troligtvis (förhoppningsvis) inget.

Skrivet av Dreagone:

Flickvän Eka svingblade med hennes namn kraverat (jaktkniv)
Son 8år Mario 3ds
Dotter 6år Örhängen och håltagning
Son 4år Vinyl wallart drake
Dotter 2år Barbapappa väska och filt

Vad i..?

Permalänk
Medlem

För min del blir det inga julklappar i år. Blir alldeles för mycket pengar och köper hellre något jag verkligen vill ha istället :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Inget, jag ska bara ha!

Det sjuka är att det är roligare att ge än att få.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Alla som jag köper till kommer få presentkort... Må vara lite tråkigt men ack så behagligt, då får du ju själv välja en present som dom blir glada över förhoppningsvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Det sjuka är att det är roligare att ge än att få.

Jo visst, i sängen ja!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Alla som jag köper till kommer få presentkort... Må vara lite tråkigt men ack så behagligt, då får du ju själv välja en present som dom blir glada över förhoppningsvist.

Varför inte helt enkelt bara ge pengar istället för presentkort? Har aldrig riktigt förstått vitsen med presentkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Varför inte helt enkelt bara ge pengar istället för presentkort? Har aldrig riktigt förstått vitsen med presentkort.

Då mixar man sociala och marknads normer, vilket inte är bra.

Dan Ariely har gjort experiment på området.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Jo visst, i sängen ja!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha

Permalänk
Medlem

Har inte börjat tänka på det ännu.
Förra julen köpte jag alla mina klappar 23 december. Var väl inte det roligaste direkt då det gjorde väldigt många andra också.

Dock köper jag bara julklappar till mina föräldrar.
Till släkten köper jag bara en då vi kör ett slags julklappsspel. Så är bara 2 julklappar jag behöver köpa.

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Julklappar är ett jädra påhitt som tycks orsaka onödig stress år efter år. Personligen har jag inte sedan jag blev någorlunda vuxen överhuvudtaget haft förståelse för presenter inom familjen. Det man vill ha, alternativt behöver, köper man väl själv?

Det är väl en grej om man hugger med något roligt till en middag eller dylikt. Men att ideligen, år efter år, trilskas med det faktum att man de facto måste handla presenter för att det är en viss högtid? Bollocks. Sådär, nu har jag fått spy min halvbittra essens på er tråd och tankar.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Varför inte helt enkelt bara ge pengar istället för presentkort? Har aldrig riktigt förstått vitsen med presentkort.

Mina syskon älskar dom. Dom blir alltid lika glada ivf, om dom spelar eller inte är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Julklappar är ett jädra påhitt som tycks orsaka onödig stress år efter år. Personligen har jag inte sedan jag blev någorlunda vuxen överhuvudtaget haft förståelse för presenter inom familjen. Det man vill ha, alternativt behöver, köper man väl själv?

Det är väl en grej om man hugger med något roligt till en middag eller dylikt. Men att ideligen, år efter år, trilskas med det faktum att man de facto måste handla presenter för att det är en viss högtid? Bollocks. Sådär, nu har jag fått spy min halvbittra essens på er tråd och tankar.

Din fru/blivande fru är en riktig lycko-ost!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Julklappar är ett jädra påhitt som tycks orsaka onödig stress år efter år. Personligen har jag inte sedan jag blev någorlunda vuxen överhuvudtaget haft förståelse för presenter inom familjen. Det man vill ha, alternativt behöver, köper man väl själv?

Det är väl en grej om man hugger med något roligt till en middag eller dylikt. Men att ideligen, år efter år, trilskas med det faktum att man de facto måste handla presenter för att det är en viss högtid? Bollocks. Sådär, nu har jag fått spy min halvbittra essens på er tråd och tankar.

Du kör Sheldon-style. Har faktiskt inget positivt med jul/vintern förutom att träffa mina "utflugna" syskon. Det kommer från en 15-åring. Har f.ö. ingen aning ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Din fru/blivande fru är en riktig lycko-ost!

Ja, verkligen. Så att alla svenska förhållandens lycka står och faller med huruvida man väljer att ge bort presenter vid vissa statiska högtider? Skitsnack.

Den största kängan fick julen i sig. Att man sedan kan ge spontana presenter är väl en grej. En spontanpresent är en bättre present än en slentrianmässig dito. Men, din smaskiga microvågsugn vid juletid kanske slår högre än min spontana weekend till Paris i gråa oktober? Vad vet jag...

Visserligen står jag fast vid att jag ifrågasätter presenters nödvändighet på ett allmänt plan. Jag har svårt att se att någon skall kunna köpa något jag behöver/vill ha, då jag köper detta själv... Vill jag ha en ny bil köper jag en ny bil. Vill jag ha en ny stereo köper jag en sådan. Vill jag ha ett nytt armbandsur köper jag det. Du förstår min poäng va?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

känns konstigt att ge andra presenter när det är jag som fyller år då

vet inte riktigt vad jag ska fixa.
men det är varjefall något till frugan, farsan, morsan och brorsan... vad det blir är en helt annan historia

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, verkligen. Så att alla svenska förhållandens lycka står och faller med huruvida man väljer att ge bort presenter vid vissa statiska högtider? Skitsnack.

Den största kängan fick julen i sig. Att man sedan kan ge spontana presenter är väl en grej. En spontanpresent är en bättre present än en slentrianmässig dito. Men, din smaskiga microvågsugn vid juletid kanske slår högre än min spontana weekend till Paris i gråa oktober? Vad vet jag...

Visserligen står jag fast vid att jag ifrågasätter presenters nödvändighet på ett allmänt plan. Jag har svårt att se att någon skall kunna köpa något jag behöver/vill ha, då jag köper detta själv... Vill jag ha en ny bil köper jag en ny bil. Vill jag ha en ny stereo köper jag en sådan. Vill jag ha ett nytt armbandsur köper jag det. Du förstår min poäng va?

Ditt sista stycke säger ju allt, det där är verkligen tråkigt.
Jag säger inte att man måste köpa, men skulle tjejen min föreslå att vi skiter i allt som har med presenter att göra så skulle det vara rätt grått.
Jul/födelsedagar/annan högtid är fortfarande trevlig och lite mysigt i min bok, jag tycker presenter hör till.
Antar att du inte vill "fira" alla hjärtans dag heller? Om det är just principen du håller vid.

Vill förtydliga, det handlar inte om presenter i sig utan gesten, behöver inte vara något materiellt öht.
Och det är väl skitbra om man gör det spontant också, men att ta bort det bara för att gå emot strömmen är inte direkt supercoolt.

Det där med mikron som present och att jag inte reser min min tjej var bara pinsamt och du tog åt dig.

Trevlig kväll.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag/tjejen samt lillbrorsan funderar på att gå ihop o köpa en TV till morsan, dom följer i princip alla värdelösa serier på TV, men dom tycker det är kul och nu håller deras TV på o gå sönder (gammal tjockis på 28").

Åt farsan har jag ingen aning, oss bröder emellan har vi aldrig köpt nåt åt varandra.

Permalänk
Medlem

Vi kör en julklappslek i vår familj då alla är utflugna, har jobb osv.

Det går helt enkelt ut på att man till julafton tar med sig 3-6 presenter, totalt värde max kanske 200kr. Dessa läggs i en hög på middagsbordet efter att maten dukats bort. Sedan sätter sig alla runt, och i tur och ordning slår man två tärningar.

För varje sexa så får man plocka ett paket och lägga i en hög framför sig. Man fortsätter tills högen i mitten är tom.
Varje spelare öppnar de paket som ligger i sin hög framför sig, sedan när allt är öppnat så visas presenterna upp så att alla vet vad som finns att spela om.

Därefter börjar nästa fas som påminner om den första.
En timer ställs på 15-20 minuter och än en gång slår man tärningarna i tur och ordning, och för varje sexa man får så får man plocka två valfria paket från de andra spelarna.
När tiden är slut så är spelet över, och man får behålla de grejer man har i sin hög.

Väldigt enkelt och roligt. Alltid blir det ett par föremål som är mer "eftertraktade" än andra, så det blir hård konkurens och skön stämning :). Sedan är julklappsprocessen begränsad till max en timme. Innan vi började med detta så tog det upp mot tre timmar.

Skrivet av nmc:

Vi kör någon form av julklapps spel i år igen, och eftersom jag precis gick brandutbildning så blir det det en 6kg pulverbrandsläckare nu när man sett hur effektiva de kan vara. Tråkigt kanske, men men.....

Berätta gärna om ert julklappsspel, kanske kan vi bli inspirerade

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Luft och lite damm.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Vi kör en julklappslek i vår familj då alla är utflugna, har jobb osv.

Det går helt enkelt ut på att man till julafton tar med sig 3-6 presenter, totalt värde max kanske 200kr. Dessa läggs i en hög på middagsbordet efter att maten dukats bort. Sedan sätter sig alla runt, och i tur och ordning slår man två tärningar.

För varje sexa så får man plocka ett paket och lägga i en hög framför sig. Man fortsätter tills högen i mitten är tom.
Varje spelare öppnar de paket som ligger i sin hög framför sig, sedan när allt är öppnat så visas presenterna upp så att alla vet vad som finns att spela om.

Därefter börjar nästa fas som påminner om den första.
En timer ställs på 15-20 minuter och än en gång slår man tärningarna i tur och ordning, och för varje sexa man får så får man plocka två valfria paket från de andra spelarna.
När tiden är slut så är spelet över, och man får behålla de grejer man har i sin hög.

Väldigt enkelt och roligt. Alltid blir det ett par föremål som är mer "eftertraktade" än andra, så det blir hård konkurens och skön stämning :). Sedan är julklappsprocessen begränsad till max en timme. Innan vi började med detta så tog det upp mot tre timmar.

Berätta gärna om ert julklappsspel, kanske kan vi bli inspirerade

Intressant spel. Det vi körde förra året så att vi drog lott hur ordningen skulle se ut, sen så fick gubbe nummer 1 ta en klapp ur högen och öppnade denna, gubbe nummer 2 tog en klapp men fick då välja att byta bort sin oöppnade klapp mot gubbe nummer 1 klapp. Gubbe nummer 3 tar en klapp och får sedan välja att byta den mot gubbe 1:an eller 2:an klappar. And on it goes. På detta vid så får alla en klapp och det är lite spännande hela tiden då man inte vet vad man får eller om någon snor ens klapp. Hoppas du förstår, annars får du säga till.