Samsung och LG introducerar OLED TV till olympiska spelen 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ingen idé och köpa en sån ju , Om dem är dyra att tillverka så blir dem ännu dyrare för oss konsumenter och varför ska man t.ex lägga ner 20k säger vi på en OLED när det är vissa problem som det stod i nyheten...

x10 möjligtvis. 20k kommer den ALDRIG att kosta

Hade den dock kostat 20k hade fruktansvärt många köpt dom.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/L19LDIB11E/logi...
Paneltyp: LCD med LED

Om man inte kan läsa och om man inte orkar lägga tre minuter på att se vad man köper kan man inte gnälla på att man inte får vad man köper.

Poängen var att folk är förvirrade och inte har koll på teknik, alls. Istället för att ta eget ansvar skyller de på alla andra.

Som sagt så är det fortfarande falsk marknadsföring, då det ej är en "LED-TV". Det är en LCD tv. Om du beställde en "Dator" Och fick en osthyvel istället skulle väl du ändå anse att det är fel namn på produkten?

Skrivet av Zotamedu:

Tror man att sin tv med LED är en OLED så kan man inte läsa.

Man tror inte att det är en OLED tv, utan en LED tv, vilket det inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt så är det fortfarande falsk marknadsföring, då det ej är en "LED-TV". Det är en LCD tv. Om du beställde en "Dator" Och fick en osthyvel istället skulle väl du ändå anse att det är fel namn på produkten?

Man tror inte att det är en OLED tv, utan en LED tv, vilket det inte är.

Jag har byggt en LED-"TV" själv för många år sedan. Avkodning av TV-kanal i datorn och ut på en "TV" gjord av 64x64 röda lysdioder på en stor bit labbkort Terapiarbete av den högre skolan.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt så är det fortfarande falsk marknadsföring, då det ej är en "LED-TV". Det är en LCD tv. Om du beställde en "Dator" Och fick en osthyvel istället skulle väl du ändå anse att det är fel namn på produkten?

Man tror inte att det är en OLED tv, utan en LED tv, vilket det inte är.

Det finns ingen paneltyp som heter LED, du har tyvärr missuppfattat allt. Dina metaforer blir därför menlösa... så vänligen gå in på följande wikis och läs på:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED
http://en.wikipedia.org/wiki/LED
http://en.wikipedia.org/wiki/LCD

Tror man att man har en (AM)OLED-TV när man har en LCD-TV med LED-belysning så kan man tyvärr inte läsa. Det är ungefär lika illa som att man inte vet "skillnaden" mellan OLED och AMOLED och förusätter att de är olika tekniker...

Det som existerar är LCD/Plasma/OLED och OLED är än så länge väldigt dyrt i större storlekar då det är en helt ny tillverkningsteknik som inte har något alls gemensamt med tidigare tekniker. Så fort fler tillverkare har fabriker som kan framställa OLED-paneler i större storlekar så kommer priset att falla rejält, men ska ni handla er en 55" OLED till sommar-OS så får ni nog vänta er ett pris strax under tusen kronor per tum.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Kommer självklart att vara svindyrt dock.

När det kommer en i åtminstone 65" för under 30 lök så blir det köp, så om "några" år då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Det finns ingen paneltyp som heter LED, du har tyvärr missuppfattat allt. Dina metaforer blir därför menlösa... så vänligen gå in på följande wikis och läs på:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED
http://en.wikipedia.org/wiki/LED
http://en.wikipedia.org/wiki/LCD

Tror man att man har en (AM)OLED-TV när man har en LCD-TV med LED-belysning så kan man tyvärr inte läsa. Det är ungefär lika illa som att man inte vet "skillnaden" mellan OLED och AMOLED och förusätter att de är olika tekniker...

Det som existerar är LCD/Plasma/OLED och OLED är än så länge väldigt dyrt i större storlekar då det är en helt ny tillverkningsteknik som inte har något alls gemensamt med tidigare tekniker. Så fort fler tillverkare har fabriker som kan framställa OLED-paneler i större storlekar så kommer priset att falla rejält, men ska ni handla er en 55" OLED till sommar-OS så får ni nog vänta er ett pris strax under tusen kronor per tum.

http://en.wikipedia.org/wiki/LED_display

En riktig LED tv är ungefär samma sak som OLED, skillnaden är att den skulle bestå av vanliga LEDs, och ej organiska LEDs som en OLED skärm består av.

Citat:

Possibly the first true all LED flat panel television TV screen was developed, demonstrated and documented by J. P. Mitchell in 1977.[1] The modular, scalable display was initially designed with hundreds of MV50 LEDs and a newly available TTL memory addressing circuit from National Semiconductor.[2] The ¼ in thin flat panel prototype and the scientific paper were displayed at the 29th ISEF expo sponsored by the Society for Science and the Public in Washington D.C. May 1978. The technical display received awards and recognition.[3] Awards included NASA,[4] General Motors Corporation,[5][6] and recognition from faculty and area Universities and the IEEE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

http://en.wikipedia.org/wiki/LED_display

En riktig LED tv är ungefär samma sak som OLED, skillnaden är att den skulle bestå av vanliga LEDs, och ej organiska LEDs som en OLED skärm består av.

Du länkar till LED display inte LED TV. Så det här med falsk marknadsföring handlar tydligen snarare om läsförmåga trots allt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Än så länge är dock OLED-paneler dyra att tillverka och det finns även problem med färgåtergivningen och bildpunkternas livslängd. Hur Samsung och LG:s nya paneler står sig mot traditionella skärmtyper återstår därmed att se.

Det låter ju tråkigt...!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

http://en.wikipedia.org/wiki/LED_display

En riktig LED tv är ungefär samma sak som OLED, skillnaden är att den skulle bestå av vanliga LEDs, och ej organiska LEDs som en OLED skärm består av.

Det hade säkert också kunnat vara en "LED-TV". Det är inte mer rätt elller fel för det. Det som marknadsförs som LED-TV idag använder ju lysdioder som bakgrundsbelysning och något tal om felaktig marknadsföring är det absolut inte. Det hade varit skillnad om tekniken du länkar till var ettablerad&marknadsförd som LED-TV. Då hade vi helt plötsligt haft två olika tekniker som marknadsfördes som samma namn.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du länkar till LED display inte LED TV. Så det här med falsk marknadsföring handlar tydligen snarare om läsförmåga trots allt

Har du ens läst?

Citat:

Possibly the first true all LED flat panel television TV screen was developed, demonstrated and documented by J. P. Mitchell in 1977.

Förövrigt så skulle det även om det ej fanns riktiga LED TVs fortfarande vara falsk marknadsföring enligt mig att kalla det för LED TV, för det är en LCD TV!

Du vet väl även att OLED skärmar är en "LED TV"? De är dock uppbyggda av organiska LEDs.

Permalänk
Medlem

Härligt med generationsskifte kanske man vågar hoppas på en 55-60" oled med 4X2K upplösning +3D för runt 20 papp om två tre år?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Härligt med generationsskifte kanske man vågar hoppas på en 55-60" oled med 4X2K upplösning +3D för runt 20 papp om två tre år?

Skulel nog glömma hela 3D-aspekten, 3D på TV-fronten är bara ett sätt att kunna sälja gammal teknik (LCD/Plasma/"LED") för att finansiera nästa steg OLED. Riktigt 3D i bästa bio-stil har lagts på is då de för tillfället saknar någon som vill lägga ut hundratals miljoner dollar på en döende trend. Folk har generellt inte blivit lurade, 3D effekterna är för dåliga (2 platta bilder utan djup), låg upplösning, klumpiga glasögon eller liknande, ska 3D slå så är det hologram som behövs (äkta 3D bild utan glasögon).

Dock kan du nog se fram emot en 55-60 (eller 75 som är det nya 60" då ) med 4k upplösning runt hörnet istället
Längtar efter OLED, milimetertunn TV, böjbar skärm, låg energiförbrukning, inget cloding/bleeding/inbränning/eftersläpning som dagens apparater dras med. Bra färger och bra svärta, överlägsen både LCD och plasma
Bara de får upp livslängden och ner priset så blir det ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Skulel nog glömma hela 3D-aspekten, 3D på TV-fronten är bara ett sätt att kunna sälja gammal teknik (LCD/Plasma/"LED") för att finansiera nästa steg OLED. Riktigt 3D i bästa bio-stil har lagts på is då de för tillfället saknar någon som vill lägga ut hundratals miljoner dollar på en döende trend. Folk har generellt inte blivit lurade, 3D effekterna är för dåliga (2 platta bilder utan djup), låg upplösning, klumpiga glasögon eller liknande, ska 3D slå så är det hologram som behövs (äkta 3D bild utan glasögon).

Dock kan du nog se fram emot en 55-60 (eller 75 som är det nya 60" då ) med 4k upplösning runt hörnet istället
Längtar efter OLED, milimetertunn TV, böjbar skärm, låg energiförbrukning, inget cloding/bleeding/inbränning/eftersläpning som dagens apparater dras med. Bra färger och bra svärta, överlägsen både LCD och plasma
Bara de får upp livslängden och ner priset så blir det ett köp

+1, kunde inte sagt det bättre själv

hologram ftw! Vi kommer skratta åt de gamla misslyckade 3d-TV-apparaterna i framtiden!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

En oled-tv lär knappast finnas i var mans ägo till OS. Inte nästa OS heller för den delen. Jag känner att den här "nyheten" inte är mkt att hetsa upp sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Jag längtar tills jag kan köpa mig en 27" datorskärm med 2160p för ca 5000

Det kommer alltid något nytt så man kan längta ihjäl sig efter allt. Hur lång tid kan det ta tills det kommer en 30 tums datorkärm (oled) ? OBS! till humant pris dvs ca 20:000 bagis.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grumbledock:

Skulel nog glömma hela 3D-aspekten, 3D på TV-fronten är bara ett sätt att kunna sälja gammal teknik (LCD/Plasma/"LED") för att finansiera nästa steg OLED. Riktigt 3D i bästa bio-stil har lagts på is då de för tillfället saknar någon som vill lägga ut hundratals miljoner dollar på en döende trend. Folk har generellt inte blivit lurade, 3D effekterna är för dåliga (2 platta bilder utan djup), låg upplösning, klumpiga glasögon eller liknande, ska 3D slå så är det hologram som behövs (äkta 3D bild utan glasögon).

Dock kan du nog se fram emot en 55-60 (eller 75 som är det nya 60" då ) med 4k upplösning runt hörnet istället
Längtar efter OLED, milimetertunn TV, böjbar skärm, låg energiförbrukning, inget cloding/bleeding/inbränning/eftersläpning som dagens apparater dras med. Bra färger och bra svärta, överlägsen både LCD och plasma
Bara de får upp livslängden och ner priset så blir det ett köp

Jag tror nog att 3D fortfarande har en chans. Filmindustrin har dumpat så mycket pengar på tekniken nu att de lär fortsätta använda det. Dock lär aktiv 3D inte finnas så länge till eftersom det är för dyrt och det finns för många konkurrerande format. När vi får lite högre upplösning på panelerna så har passiv 3D en vettig chans att lyckas eftersom glasögonen är nästan gratis. Ser man dessutom till att hålla en standard på polariseringen så blir det nog bra. Saknas bara skärnar i 2K klassen men det är bara en tidsfråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

3D effekterna är för dåliga (2 platta bilder utan djup)

vad tror du att du ser med dina ögon? prova gå runt med lapp för ena ögat en dag så märker du hur mkt "djup" du får i den bilden.

on topic: sjukt rolig nyhet, har väntat på det här sen jag upplevde oled för första gången i en galaxy S och till alla er som undrar över AMOLED vs OLED så är AM(active matrix) bara en närmare beskrivning på hur cellerna styrs. Det finns även passive matrix, PMOLED, men det funkar bara i lågupplösta skärmar i t.ex. mp3-spelare.

grafiska TFT-skärmar styrs förresten på samma sätt, AMLCD hade de hetat om någon brytt sig om att försöka sälja AM som något bra på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

vad tror du att du ser med dina ögon? prova gå runt med lapp för ena ögat en dag så märker du hur mkt "djup" du får i den bilden.

on topic: sjukt rolig nyhet, har väntat på det här sen jag upplevde oled för första gången i en galaxy S och till alla er som undrar över AMOLED vs OLED så är AM(active matrix) bara en närmare beskrivning på hur cellerna styrs. Det finns även passive matrix, PMOLED, men det funkar bara i lågupplösta skärmar i t.ex. mp3-spelare.

grafiska TFT-skärmar styrs förresten på samma sätt, AMLCD hade de hetat om någon brytt sig om att försöka sälja AM som något bra på den tiden

Är oled en skärm som man kan rulla ihop och banka på med en hammare utan att den går sönder? Jag har sett en sådan demonstration nämligen.

Permalänk
Inaktiv

Kul! Jag trodde OLED i större storlekar skulle dröja betydligt fler år när jag köpte min HX929. Ska bli intressanta att se hur bra dessa blir!

Skrivet av dagbro:

vad tror du att du ser med dina ögon? prova gå runt med lapp för ena ögat en dag så märker du hur mkt "djup" du får i den bilden.

Jag tror han tänkte på att du själv inte kan styra vart i en 3D-film du vill fokusera din blick till exempel. Det gör att djupet upplevs konstlat. Detta har jag störts av åtminstone. Om någon i en 3D-film pekar ett tillhygge mot dig till exempel, och fokus ligger på personen, och tillhygget därmed blir oskarpt, då kan du inte omfokusera på sistnämnda för att sätta detta i fokus. Vet inte om det går komma runt. Men men. Off topic..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

vad tror du att du ser med dina ögon? prova gå runt med lapp för ena ögat en dag så märker du hur mkt "djup" du får i den bilden.

on topic: sjukt rolig nyhet, har väntat på det här sen jag upplevde oled för första gången i en galaxy S och till alla er som undrar över AMOLED vs OLED så är AM(active matrix) bara en närmare beskrivning på hur cellerna styrs. Det finns även passive matrix, PMOLED, men det funkar bara i lågupplösta skärmar i t.ex. mp3-spelare.

grafiska TFT-skärmar styrs förresten på samma sätt, AMLCD hade de hetat om någon brytt sig om att försöka sälja AM som något bra på den tiden

Att kalla bilden man får av en 3D tv för 3d är enligt mig skrattretande, 3D är det när man kan se sig omkring och titta runt hörn och inte att saker sticker ut ur bilden på nått ytterst suspekt sätt som jag då aldrig har lyckats uppleva i verkligheten. Däremot går det galant att flytta huvudet en aning åt vänster eller höger och då få fram en 3D effekt. Dvs. att saker och ting rör sig olika i förhållande till varandra.

Titta på denna och får en uppfattning om vad jag menar är 3D och inte det suspekta konstiga formatet som man har på bio och hemma i soffan:

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Avstängd

Det råder inget tvivel om att man försökt hypa upp dagens LED- tv till mer än vad de är. Däremot har inget brott begåtts. Påminner lite om sättet man säljer svaga grafikkort med enorma mängder långsamma minnen. Man fokuserar på en teknisk aspekt och försöker få folk att tro att det är just denna specifikation som skiljer de bra grejerna från de dåliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Kommer ihåg när företaget köpte 52" NEC plasma nån gån början på 2000-talet.. kostade en 80 000 SEK på den tiden. Vad kostar dom idag?
OLED kommer ner i pris när tillverkningen slipats och antalet fel minimeras samt volymerna ökar.. Tar nått år.. minst..

Helt rätt kommer ihåg de första 42" Platt TV´arna i affärerna priser runt
99 000kr var helt normalt och det kommer inte dröja länge innan priserna sjunker till Svensson nivåer även på OLED.

De som sett en OLED live vet hur otroligt grymma de är.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Det blir förmodligen som alla tidigare gånger OLED utlovats om några månader, nämligen INGENTING.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni det dröjer tills det kommer datorskärmar 24 - 30 tum i oled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur länge tror ni det dröjer tills det kommer datorskärmar 24 - 30 tum i oled?

Finns redan 24" så det är bara att beställa
http://www.sweclockers.com/nyhet/13527

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Blir till att byta ut min Kuro om 2-4 år då.
Fan har följt oled nu i 3 år och äntligen släpps dom.
Kan säga er att detta kommer krossa allt som finns idag, ghosting, bleeding, clouding osv kommer ej finnas och snacka om att få bästa svärtan..... omg kommer i brallan, jag som är audi/video fil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har väntat länge på Oled, har väntat och väntat här hemma med min tjockTV, tänkte inte köpa nån ny TV för än det kommer Oled till vettigt, pris. Men nu ska jag köpa mig en led-tv eller rättaresagt en lcdTV med led kantbelysning. För även om jag har en strålande fin oled skärm i min Galaxy S, så tror jag det kommer dröja många år innan en 55" oled kostar 15-20000kr tyvärr...

De flesta som kikat på min telefon oavsett om de är tekniskt intresserade eller inte, har de kommenterat den fina bilden, vilken bra skärm, vilka färger säger frugans teknikfientliga fjällrävenkompis osv osv. Tänk då hur man skulle reagera framför en oled TV, orgasm!!!!!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har du ens läst?

Förövrigt så skulle det även om det ej fanns riktiga LED TVs fortfarande vara falsk marknadsföring enligt mig att kalla det för LED TV, för det är en LCD TV!

Du vet väl även att OLED skärmar är en "LED TV"? De är dock uppbyggda av organiska LEDs.

så en tv med en massa LED's är inte en LED-tv utan det beror på paneltypen?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Eh, varför skulle du inte kunna ändra ljusstyrka? Tror du alla pixlar lyser på max hela tiden?

Jag menar om färgen är t.ex. spänningsstyrd så ser jag inte hur man skulle kunna ändra ljusstyrkan praktiskt.
en LCD skärm har väll en skärm som släpper igenom ljus i olika färger och antingen LED's eller ljusrör som lyser upp dem olika mycket.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har du ens läst?

Förövrigt så skulle det även om det ej fanns riktiga LED TVs fortfarande vara falsk marknadsföring enligt mig att kalla det för LED TV, för det är en LCD TV!

Du vet väl även att OLED skärmar är en "LED TV"? De är dock uppbyggda av organiska LEDs.

Jodå, jag har läst och som jag uppfattar det har man en tydligare definitionsskillnad på begreppet LED då och nu genom att benämna dem display repspektive tv. Att alla är TV-apparater som inte är plasma är LCD är något som är underförstått. I alla fall av den stora massan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net