Samsung och LG introducerar OLED TV till olympiska spelen 2012

Permalänk
Melding Plague

Samsung och LG introducerar OLED TV till olympiska spelen 2012

Två koreanska skärmjättar planerar att introducera OLED-baserade tv-apparater i storleken 55 tum, lagom till olympiska spelen i London.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Stått still på den fronten ett bra tag nu!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skillnad på led vs oled?

Permalänk
Medlem

Gyttigt. Fast det här med sämre färgåtergivning? Är det inte tvärtom, iallafall för mindre mobilpaneler? Många anser ju att de blir övermättade men det är ju en sådan sak som typiskt är lätt att justera i en tv.

Skommer bli som att hänga upp ett papper på en väggnästan, men till vilket pris?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Skillnad på led vs oled?

De har inget med varandra att göra. LED är en typ av bakgrundsbelysning till en tft-monitor. OLED är en annan typ av monitor

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ingen idé och köpa en sån ju , Om dem är dyra att tillverka så blir dem ännu dyrare för oss konsumenter och varför ska man t.ex lägga ner 20k säger vi på en OLED när det är vissa problem som det stod i nyheten...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ingen idé och köpa en sån ju , Om dem är dyra att tillverka så blir dem ännu dyrare för oss konsumenter och varför ska man t.ex lägga ner 20k säger vi på en OLED när det är vissa problem som det stod i nyheten...

Det finns ju fördelar också sen tycker la många det är häftigt att ha något nytt. Men det lär ju vara smartast att inte köpa direkt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Skillnad på led vs oled?

OLED tv = riktig LED tv. Dagens "LED" tvs är vanliga lcd skärmar med LEDs som bakgrundsbelysning.

Permalänk
Medlem

Att Lg skulle komma med en 55" visste ja redan då dom gick med detta i September och fatta nästan att Samsung skulle försöka hänga på tåget.....Blir intressant att höra mer om dessa i Januari till Ces mässan i Las Vegas.

Men rädd att priset lär hamna mellan 150 000 - 200 000 kr men nån måste börja och allt är dyrt från början.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ingen idé och köpa en sån ju , Om dem är dyra att tillverka så blir dem ännu dyrare för oss konsumenter och varför ska man t.ex lägga ner 20k säger vi på en OLED när det är vissa problem som det stod i nyheten...

Med tanke på att dagens LED/LCD som lider av enorma problem och folk ändå köper dom så varför skulle de inte köpa OLED?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när företaget köpte 52" NEC plasma nån gån början på 2000-talet.. kostade en 80 000 SEK på den tiden. Vad kostar dom idag?
OLED kommer ner i pris när tillverkningen slipats och antalet fel minimeras samt volymerna ökar.. Tar nått år.. minst..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit någon bra idé att köpa de nyaste teknikerna på nya saker någonsin. Priser störtdyker efter något år och de första exemplaren vill man inte ha efter ett år i vilket fall då de nya versionerna inte lider av barnsjukdomarna som de första svindyra gjorde^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Äntligen! Är trött på alla problem med ghosting, clouding och annat krafs som dagens "LED" tv lider av. Undrar om en 60" OLED kommer hinna gå ner till 15-20k om tre-fyra år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Min första 42" Plasma från LG betalde jag 31.000kr för, kan ha varit 2003 som jag köpte den, är lite osäker när jag köpte den. Har kvar den än idag men är rätt slutkörd (ska byta ut när tillfälle ges).

Va och kolla på en OLED Tv på mediamarkt förra veckan. Skön bild och tunn som fan, men den va dock bara 14" och kosta 15.000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Längtar tills OLED blir mer mainstream. Bra initiativ av Samsung och LG!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det ska mycket till för att jag ska byta ut min Pioneer plasma, kul dock att det har vaknat till på panelfronten

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Hedersmedlem

OLED är det väldigt naturliga steget att ta i panelutvecklingen. Att ha en ljuskälla i varje punkt har alltid varit den "självklara" idén, men tekniken har inte varit mogen. Alla har vetat att en dylik teknik kommer ta över.

Kul att man kommit så långt att man kan tänka sig att lansera den på konsumentmarknaden. Mer komplicerat att tillverka till en början (kräver högre precision), men enklare montering och färre delar. Bättre tålighet (om en pixel ryker så är det ju tråkigt, men så är det med dagens LCD-skärmar också). Iom att komponentutvecklingen går så snabbt så förutspår jag att utvecklingskostnaderna kommer kunna sjunka snabbare än dagens mindre sofistikerade teknik. Detta då tekniken begränsas mer av just teknik och inte fysiska monteringsmoment- och delar.

Energisnålare och därmed mer ljusstarkt per införd effekt, bättre svärta (många år efter CRT-skärmarna så kommer den tillbaka), möjighet till tunnare skärmar…

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att ändra ljusstyrka på en OLED? kan dett försämmra färgåtergivningen?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Hur funkar det att ändra ljusstyrka på en OLED? kan dett försämmra färgåtergivningen?

Eh, varför skulle du inte kunna ändra ljusstyrka? Tror du alla pixlar lyser på max hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ingen idé och köpa en sån ju , Om dem är dyra att tillverka så blir dem ännu dyrare för oss konsumenter och varför ska man t.ex lägga ner 20k säger vi på en OLED när det är vissa problem som det stod i nyheten...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ju fördelar också sen tycker la många det är häftigt att ha något nytt. Men det lär ju vara smartast att inte köpa direkt.

Vem köper 3D TV när man behöver glasögon? / Vem behöver färg TV, egentligen?

Mina herrar, utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

OLED tv = riktig LED tv. Dagens "LED" tvs är vanliga lcd skärmar med LEDs som bakgrundsbelysning.

Vadå riktig LED? Jag blir så trött på folk som gnäller om det där. Det är inget falskt med de skärmar som säljs som LED idag. De har ju LED istället för CCFL som ljuskälla. Det där lilla o:et i början av akronymet gör ju en väldigt skillnad för betydelsen. Det är ingen konspiration av falsk marknadsföring som folk verkar ha fått för sig. LED säljs som LED och OLED säljs som OLED. Har du svårt att särskilja är det ditt problem, inte tillverkarnas. Hur ska man annars marknadsföra en skärm som har LED istället för CCFL för att du inte ska bli förvirrad?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills jag kan köpa mig en 27" datorskärm med 2160p för ca 5000

Permalänk
Medlem

Hoppas de får ordning på de problem som finns och att priserna går ner till rimliga nivåer inom ett par år.

Hur är det med inputlag på dessa paneler? Och borde inte dessa ha väldigt bra svärta?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur ska man annars marknadsföra en skärm som har LED istället för CCFL för att du inte ska bli förvirrad?

LED-LCD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

farsan skaffade just en samsung series 9 46 tum tv för 15k (var demo exet) och jag måste säga att betraknings vinklarna på den är fasligt bra.

vet inte om den här technologin är nått som jag är intreserad i att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Hoppas de får ordning på de problem som finns och att priserna går ner till rimliga nivåer inom ett par år.

Hur är det med inputlag på dessa paneler? Och borde inte dessa ha väldigt bra svärta?

Svärtan borde vara svart. Vet inte hur stor skillnad det är på amoled och oled, men amoled är helt svart iaf min omnia 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå riktig LED? Jag blir så trött på folk som gnäller om det där. Det är inget falskt med de skärmar som säljs som LED idag. De har ju LED istället för CCFL som ljuskälla. Det där lilla o:et i början av akronymet gör ju en väldigt skillnad för betydelsen. Det är ingen konspiration av falsk marknadsföring som folk verkar ha fått för sig. LED säljs som LED och OLED säljs som OLED. Har du svårt att särskilja är det ditt problem, inte tillverkarnas. Hur ska man annars marknadsföra en skärm som har LED istället för CCFL för att du inte ska bli förvirrad?

De bör marknadsföra den för vad den är, LCD tv med LED bakgrundsbelysning. Jag ser hundratals kommentarer på tex videos Youtube om OLED skärmar där folk säger att de redan har en etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

De bör marknadsföra den för vad den är, LCD tv med LED bakgrundsbelysning. Jag ser hundratals kommentarer på tex videos Youtube om OLED skärmar där folk säger att de redan har en etc.

Fast det är folk som inte kan läsa och idioter kommer alltid vara idioter. Tittar man på beskrivningarna på TV-apparater brukar det stå LED backlit eller LAD edgelit. Ska man ha det tydligare än så måste man häfta fast en wikipediaartikel och en engelsk ordbok i pannan på dem.

En del folk vet inte skillnaden på CD, DVD och BD. De ser ju likadana ut. Är det falsk marknadsföring det också?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är folk som inte kan läsa och idioter kommer alltid vara idioter. Tittar man på beskrivningarna på TV-apparater brukar det stå LED backlit eller LAD edgelit. Ska man ha det tydligare än så måste man häfta fast en wikipediaartikel och en engelsk ordbok i pannan på dem.

En del folk vet inte skillnaden på CD, DVD och BD. De ser ju likadana ut. Är det falsk marknadsföring det också?

Det är fel att kalla en LCD tv för LED tv. Det är som om man skulle kalla en TN skärm för en IPS skärm.

Och nej, varför skulle det vara falsk marknadsföring med CD, DVD Bluray? De har inte påstått något som ej stämmer. Om de däremot kallade DVD skivor för Bluray skivor skulle jag reagera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Det är fel att kalla en LCD tv för LED tv. Det är som om man skulle kalla en TN skärm för en IPS skärm.

Och nej, varför skulle det vara falsk marknadsföring med CD, DVD Bluray? De har inte påstått något som ej stämmer. Om de däremot kallade DVD skivor för Bluray skivor skulle jag reagera.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/L19LDIB11E/logi...
Paneltyp: LCD med LED

Om man inte kan läsa och om man inte orkar lägga tre minuter på att se vad man köper kan man inte gnälla på att man inte får vad man köper.

Poängen var att folk är förvirrade och inte har koll på teknik, alls. Istället för att ta eget ansvar skyller de på alla andra. Tror man att sin tv med LED är en OLED så kan man inte läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24