Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Knäck mitt krypto!

Jag blev så inspirerad av scrapis tråd: http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/... att jag gjorde mitt eget krypto. Jag är inte så bra på krypton men tycker ändå det är väldigt spännande att läsa om dom.

Kryptotexten är:

0ÊRi×;êÔ¿´=aK¤ò©ÝòØRßcÒíþY?t«L8B%kÙô6EdìúÊÃ夬ÝgtWCPR+íΤyPØrðH;ÊíðL;úäéÏã"TàѸâ,§XéòLbdÂîPsþ]U(°Qø¶=»°aÙÜð!%V©-RNÑÖðÐÅÿå!hVAmdѯ¦p Î_J=%²`g¤ú;vfo°ôvpÂòÎi´;Fä÷>¤ôrÃyüVvê¼áyåjHXÕ»m?q;²[dQ_0üøCyÿe^T·¤ÿ;þz¶ÎZÏÞjdÈ;Ãøq!ÃÊ7´ékþÕóv6í°XûjÉqíÚqÞ?XþgÖÇÁ)sÏÛó%yC¦:¨×>È+Ø@3´Í3夷0§Óþ´LcôÁøS{hÔÇg¼xppûÙ©þ˵ºX^:tëZÊ)¼]ÊWíäã²x]°QøJ]¶³ß?X

Som ledtråd kan jag ge att texten är på engelska och att det är fullt möjligt att använda kryptot med penna och papper (jag gjorde ett datorprogram istället för jag är lat ).

Posta texten här så säger jag om den är rätt.

Hoppas någon tycker det är kul :). Lycka till!

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

vad kul med en till kryptering:)

Men ska ge mig på den på en håltimma i skolan lite senare idag, och hoppas på bättre tur nu:) (klarade sisodär i förra tråden:P)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Inaktiv

Är alla tecken någon bokstav, eller är det tecken för skiljetecken (.,!?) och mellanrum?

Permalänk
Medlem

fan, detta krypto gör mig galen, klarar den inte:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är alla tecken någon bokstav, eller är det tecken för skiljetecken (.,!?) och mellanrum?

Det är bara bokstäver och mellanslag som används.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

fan, detta krypto gör mig galen, klarar den inte:P

Kul i alla fall att du försökte

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Kul i alla fall att du försökte

haha, men jag sa aldrig att jag hade gett upp;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

haha, men jag sa aldrig att jag hade gett upp;)

Det är rätta takter!

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Att lista ut vad du gjort är inte så svårt, men jag får inte rätt på det så här mitt i natten... modulu 224 eller något, vafan. Ska försöka igen när jag vaknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag blev så inspirerad av scrapis tråd: http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/... att jag gjorde mitt eget krypto. Jag är inte så bra på krypton men tycker ändå det är väldigt spännande att läsa om dom.

Kryptotexten är:

0ÊRi×;êÔ¿´=aK¤ò©ÝòØRßcÒíþY?t«L8B%kÙô6EdìúÊÃ夬ÝgtWCPR+íΤyPØrðH;ÊíðL;úäéÏã"TàѸâ,§XéòLbdÂîPsþ]U(°Qø¶=»°aÙÜð!%V©-RNÑÖðÐÅÿå!hVAmdѯ¦p Î_J=%²`g¤ú;vfo°ôvpÂòÎi´;Fä÷>¤ôrÃyüVvê¼áyåjHXÕ»m?q;²[dQ_0üøCyÿe^T·¤ÿ;þz¶ÎZÏÞjdÈ;Ãøq!ÃÊ7´ékþÕóv6í°XûjÉqíÚqÞ?XþgÖÇÁ)sÏÛó%yC¦:¨×>È+Ø@3´Í3夷0§Óþ´LcôÁøS{hÔÇg¼xppûÙ©þ˵ºX^:tëZÊ)¼]ÊWíäã²x]°QøJ]¶³ß?X

Som ledtråd kan jag ge att texten är på engelska och att det är fullt möjligt att använda kryptot med penna och papper (jag gjorde ett datorprogram istället för jag är lat ).

Posta texten här så säger jag om den är rätt.

Hoppas någon tycker det är kul :). Lycka till!

Det har gått ganska så lång tid nu utan att någon löst det (och talat om det i tråden i alla fall). Känner du för det så får du gärna berätta vad det är du gjort, eller ge ledtrådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Det har gått ganska så lång tid nu utan att någon löst det (och talat om det i tråden i alla fall). Känner du för det så får du gärna berätta vad det är du gjort, eller ge ledtrådar.

det är sant, och jag börjar få "ge-upp känslor" då jag har börjat inse mina brister i detta:P

En led-tråd från TS hade vart fint!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Här kommer en ledtråd:
Kryptot är av typen homofoniskt substitutionchiffer, dvs en klartextbokstav är ersatt av flera andra tecken. Desto vanligare en bokstav är desto fler tecken ersätts den med enligt en frekvenstabell.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Om jag skulle knäcka substitions krypton så skulle jag köra detta först http://www.counton.org/explorer/codebreaking/frequency-analys... sedan börja ersätta bokstäver men nu är det jul lov så..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jaha, då ger jag upp. Homofoniska substitutionchiffer är inte så lätta att knäcka. Zodiacs 340-tecken långa har ju exempelvis inte knäckts hittills på över 40 år.
Det finns algoritmer för att via brute force försöka knäcka de, men de lyckas inte alltid, och det känns lite fel väg att gå för att på kul försöka knäcka krypton.

Men om någon tar sig tiden att manuellt lösa detta krypto så blir jag imponerad. Inte för att det på något vis är omöjligt, men det är en hel del jobb, och kräver viss talang för det (är min uppfattning av det i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Jaha, då ger jag upp. Homofoniska substitutionchiffer är inte så lätta att knäcka. Zodiacs 340-tecken långa har ju exempelvis inte knäckts hittills på över 40 år.
Det finns algoritmer för att via brute force försöka knäcka de, men de lyckas inte alltid, och det känns lite fel väg att gå för att på kul försöka knäcka krypton.

Men om någon tar sig tiden att manuellt lösa detta krypto så blir jag imponerad. Inte för att det på något vis är omöjligt, men det är en hel del jobb, och kräver viss talang för det (är min uppfattning av det i alla fall).

Ok, insåg inte att det var så svårt :(. Ber om ursäkt för det.

Här är den krypterade texten:

technological advance is an inherently iterative process one does not simply take sand from the beach and produce a dataprobe we use crude tools to fashion better tools and then our better tools to fashion more precise tools and so on each minor refinement is a step in the process and all of the steps must be taken

Dold text
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ok, insåg inte att det var så svårt :(. Ber om ursäkt för det.

Här är den krypterade texten:

technological advance is an inherently iterative process one does not simply take sand from the beach and produce a dataprobe we use crude tools to fashion better tools and then our better tools to fashion more precise tools and so on each minor refinement is a step in the process and all of the steps must be taken

Dold text

HAha, snygg en;)

Den såg inte jättesvår ut i början, men ack vad jag hade fel:)

Du får lägga upp en ny (om du orkar) så jag får chansen igen;):D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Så det är ett polyalfabetiskt homofoniskt substitutionchiffer (antar jag att de heter?)? Där utöver att varje klartext-bokstav mappas mot flera olika krypto-bokstäver, så mappas varje kryptobokstav mot flera olika klartextbokstäver? För så vitt jag kan se så mappar du exempelvid kryptotext-bokstaven d (decimalt 100 enligt ANSI) de fem gånger den förekommer mot fem olika klartextbokstäver (f, r, t, w och mellanslag).

Jag kanske gör bort mig grovt här, men går de ens att dekryptera? Har du något system för att välja vilken klartextbokstav som en kryptobokstav ska mappas till?
Du får gärna förklara mer över hur du genererat kryptotexten från klartexten, och hur dekryptering går till.

Permalänk
Medlem

Blah! Upptäckte efter en massa tänkande och jämförande att Sweclockers-forumet visar kryptotexten en gnutta fel!
Tecknet nr 173 i ISO/IEC 8859-1 blir till "¤" på forumet, i Windows är det antigen synligt som "-" eller osynligt men finns ändå. Orsaken till att jag inte upptäckte det är att det bara var några få bokstäver som blev utbytta till blanksteg när jag dekrypterar kryptotexten från forumet.

Så du är helt rätt ute ändå !

Här är den dekrypterade texten:

technological advance is an inherently itera ive process one does not simply take sand from the beach and produce a dataprobe we use crude tools to fashion be ter tools and then our better tools to fashion more precise tools and so on each minor refinement is a step in the process and all of the steps must be taken

Dold text
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!