Permalänk
Medlem

Modifiera en 33cl minikyl inför DH

Tjena!

Köpte mig en mini-kyl för 249 på teknikmagasinet idag för att ha med mig på DH den drivs genom USB http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=490816 Som man ser på bilderna så är den dåligt isolerad.. det är bara plast på sidorna och toppen.. Kan jag på något sätt göra denna kyl mer effektiv?. Isolera med frigolit? skumgummi+aluminiumfolie etc etc?, nån som vet? Tar ganska lång tid att kyla nu så.. är inte riktigt nöjd. Men plattan blir ju iskall iallafall.

Tack för svar!

//Jespuur

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Proffsmoddare

Dock får man inte ha någon slags kyl på Dreamhack. Tog med mig min vanliga minikyl men då kom dom och sa åt mig så fick plocka bort den. Ska visst vara en brandrisk.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jespuur:

Tjena!

Köpte mig en mini-kyl för 249 på teknikmagasinet idag för att ha med mig på DH den drivs genom USB http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=490816 Som man ser på bilderna så är den dåligt isolerad.. det är bara plast på sidorna och toppen.. Kan jag på något sätt göra denna kyl mer effektiv?. Isolera med frigolit? skumgummi+aluminiumfolie etc etc?, nån som vet? Tar ganska lång tid att kyla nu så.. är inte riktigt nöjd. Men plattan blir ju iskall iallafall.

Tack för svar!

//Jespuur

I somras sålde Teknikmagasinet dem för 10 spänn, ville bara dela med mig av detta.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av C4B12:

Dock får man inte ha någon slags kyl på Dreamhack. Tog med mig min vanliga minikyl men då kom dom och sa åt mig så fick plocka bort den. Ska visst vara en brandrisk.

USB-kylar får man ha, de drar i princip ingen ström alls. och det från datorn. Dessvärre är dem totalt värdelösa, det tar extremt lång tid (vi snackar timmar) för att få en dricka hyfsat kall. USB kan leverera alldeles för lite ström för en vettig kyl.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

perfekt för snuset ju!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Dock får man inte ha någon slags kyl på Dreamhack. Tog med mig min vanliga minikyl men då kom dom och sa åt mig så fick plocka bort den. Ska visst vara en brandrisk.

Köpte en likadan minikyl som TS på DHS11

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

perfekt för snuset ju!!

Ja plus att man kan ha polarnas snus i den
mkt uppskattat^^

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem

Då borde det funka fint med skumgummi och ugnsfolie.. Kan tyvärr inte ta mig till biltema innan dh.. =/ Tack!

Skrivet av BareHipster:

I somras sålde Teknikmagasinet dem för 10 spänn, ville bara dela med mig av detta.

http://ragefac.es/149

Skrivet av Leifson:

USB-kylar får man ha, de drar i princip ingen ström alls. och det från datorn. Dessvärre är dem totalt värdelösa, det tar extremt lång tid (vi snackar timmar) för att få en dricka hyfsat kall. USB kan leverera alldeles för lite ström för en vettig kyl.

Är det konfirmerat att det är så att man får ha usb-kyl?, Mjo därför jag vill isolera den för att öka kylförmågan ytterligare^^

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jespuur:

Är det konfirmerat att det är så att man får ha usb-kyl?, Mjo därför jag vill isolera den för att öka kylförmågan ytterligare^^

Jag vet inte hur de är med usb-kylar. Men så här står de iallafall:
§ 5.5 You are strictly forbidden to bring any form of: toaster, microwave oven, coffee boiler, refrigerator, searchlight or any other high watt consuming or heat producing appliances.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Alla dessa "mini" kylare består av en fläkt å ett mindre stycke aluminium å nå snitsig plast kåpa runt.
Ta med dig en kylbag som har exakt samma funktion men klarar av å kyla avsevärt bättre än dessa.

Denna typ av utrustning ger ingen värme.
USB varianten tar högst 0.5A medans kylbag drar ca 2A
Bägge går dock på +12v, så skarva ström från PSU å gör nå snitsig snabbkontakt mellan dator å kylbag.

Annars? Ja du får nog nöja dig med din +6h kylning som USB kylare behöver.

Regel... "tror"... du blir tilldelad uttag för 2A bruk.
Så alla monsterdatorer får stanna hemma då

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Alla dessa "mini" kylare består av en fläkt å ett mindre stycke aluminium å nå snitsig plast kåpa runt.
Ta med dig en kylbag som har exakt samma funktion men klarar av å kyla avsevärt bättre än dessa.

Denna typ av utrustning ger ingen värme.
USB varianten tar högst 0.5A medans kylbag drar ca 2A
Bägge går dock på +12v, så skarva ström från PSU å gör nå snitsig snabbkontakt mellan dator å kylbag.

Annars? Ja du får nog nöja dig med din +6h kylning som USB kylare behöver.

Regel... "tror"... du blir tilldelad uttag för 2A bruk.
Så alla monsterdatorer får stanna hemma då

Har en sån du snackar om från biltema.. Men får jag ha denna tro?.. lite lättare att gömma den lilla kylen om den nu inte är tillåten. en kylbag e ju lite större.. lär ju bli så att nån crew ser den när jag bär in den och säger nej nej ajja bajja?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

jag brukar koppla de på molex i datan. har haft större modell av kylbox oxå med. e bara de senaste åren de blivit griniga. som du får max ha en skärm per plats tex

brukar gömma de under bordet o lägga en handuk över bara o se till att fläkten får luft.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

jag brukar koppla de på molex i datan. har haft större modell av kylbox oxå med. e bara de senaste åren de blivit griniga. som du får max ha en skärm per plats tex

brukar gömma de under bordet o lägga en handuk över bara o se till att fläkten får luft.

ÅHÅ!, Bra idé med molex! Men . kolla mina speccs i signaturen dära.. Tror du mitt agg klarar av boxen? står 40-52w på boxen. Hur många Ampere e de på en molex vs ett cigguttag? Och kan jag skada agget?

Kommer dra 4.3 A max.. e de ok?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jag vet inte hur de är med usb-kylar. Men så här står de iallafall:
§ 5.5 You are strictly forbidden to bring any form of: toaster, microwave oven, coffee boiler, refrigerator, searchlight or any other high watt consuming or heat producing appliances.

Visst står det att man inte får ha med sig kylskåp men det står också "other high watt consuming" kan inte direkt räkna en usb-kyl som elräknings monster.

Permalänk
Medlem

Jag har en minifrys, som man ska koppla till cigarettuttaget (12v) så skaffade (moddade) så ajg fick en cigarettutttag -> molex 4pin = får plats en del, kallt och man bryter inte mot några regler. Allt som kopplas till datorn och inte direkt till eluttaget brukar iaf gå bra
På summer så kollade dom och jag sa bara att den var kopplad till datorn så var det chill

Rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Visst står det att man inte får ha med sig kylskåp men det står också "other high watt consuming" kan inte direkt räkna en usb-kyl som elräknings monster.

de e tolkningsfråga. som förra dhw fanns de folk me stora platt tv som skärm. men jag fick ej ha 2 vanliga tft. deras förklaring mina drog för mycke ström. dom kan vara ganska nitiska

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Jag har en minifrys, som man ska koppla till cigarettuttaget (12v) så skaffade (moddade) så ajg fick en cigarettutttag -> molex 4pin = får plats en del, kallt och man bryter inte mot några regler. Allt som kopplas till datorn och inte direkt till eluttaget brukar iaf gå bra
På summer så kollade dom och jag sa bara att den var kopplad till datorn så var det chill

Rekommenderas

ja så har de vatt innan men finns de som halshugger en för de med. e hur dom tolkar reglerna.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Hedersmedlem

Bara så att du vet så kommer det inte att gå mycket snabbare att kyla en läsk för att du isolerar den bättre. Det som styr tiden det tar att kyla är effekten på själva kylaggregatet. Isoleringen kan dock göra att läsken inte blir varm så fort om du stänger av kylaren. Dock tror jag det är rätt liten nytta. När den är kall vill man ju dricka upp den och ställa in nästa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

USB-kyl eller inte... enligt den regeln så är det alltså EJ tillåtet.

Men sen kan man med sista biten tolka det som att elprodukter som är mycket energikrävande ej får användas. Vilket då betyder att USB-kylar får användas.

Tolkningsfråga alltså... ansvarig på DH kan ge ett slutgiltigt svar.

EDIT: Ska man vara petig så får man alltså inte ta med sig en dator. >.< Ja, en monsterdator alltså.

Skrivet av SalaMAD:

Visst står det att man inte får ha med sig kylskåp men det står också "other high watt consuming" kan inte direkt räkna en usb-kyl som elräknings monster.

Det står också om värmeproducerande saker. Vilket ju ett kylskåp är. Visst, rent tekniskt sså producerar även en dator värme. Men ett kylskåps enda uppgift är ju att flytta och koncentrera värme.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

"any form of: ... refrigerator ..."

Det är väl ganska tydligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bara så att du vet så kommer det inte att gå mycket snabbare att kyla en läsk för att du isolerar den bättre. Det som styr tiden det tar att kyla är effekten på själva kylaggregatet. Isoleringen kan dock göra att läsken inte blir varm så fort om du stänger av kylaren. Dock tror jag det är rätt liten nytta. När den är kall vill man ju dricka upp den och ställa in nästa.

Det där stämmer inte!

kyl-elementet förflyttar värme innifrån kylen till utsidan, isoleringen hindrar värme utifrån att komma in i kylen.

Så tiden det tar att kyla en läsk kommer minska med ökad isolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jespuur:

ÅHÅ!, Bra idé med molex! Men . kolla mina speccs i signaturen dära.. Tror du mitt agg klarar av boxen? står 40-52w på boxen. Hur många Ampere e de på en molex vs ett cigguttag? Och kan jag skada agget?

Kommer dra 4.3 A max.. e de ok?

ditt agg e i de klenaste laget för de vill jag sä o tro

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

http://www.coolstuff.se/Mini_Fridge du skulle haft en såndär istället mycket bätte istället för dom där små du köpte! denna sätter du i ett eltag istället för USB i datorn.

Permalänk
Medlem

det är väl bara att lägga den på golvet? du behöver ju inte ha den på bordet och showa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

USB-kyl eller inte... enligt den regeln så är det alltså EJ tillåtet.

Men sen kan man med sista biten tolka det som att elprodukter som är mycket energikrävande ej får användas. Vilket då betyder att USB-kylar får användas.

Tolkningsfråga alltså... ansvarig på DH kan ge ett slutgiltigt svar.

EDIT: Ska man vara petig så får man alltså inte ta med sig en dator. >.< Ja, en monsterdator alltså.

"high watt consuming or heat producing appliances."

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av C4B12:

Jag vet inte hur de är med usb-kylar. Men så här står de iallafall:
§ 5.5 You are strictly forbidden to bring any form of: toaster, microwave oven, coffee boiler, refrigerator, searchlight or any other high watt consuming or heat producing appliances.

Tror räddningen står i sista delen där med "high watt consuming". Du kan bara ett par stackars watt från USB så ingenstans kan det klassas som hög effekt. För övrigt är meningen i reglerna konstigt skriven eftersom watt är en enhet på storheten effekt, power på engelska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tror räddningen står i sista delen där med "high watt consuming". Du kan bara ett par stackars watt från USB så ingenstans kan det klassas som hög effekt. För övrigt är meningen i reglerna konstigt skriven eftersom watt är en enhet på storheten effekt, power på engelska.

Det är ingen räddning. Det står fortfarande att man inte får ha med sig ngn "refrigerator".

Permalänk
Medlem

förstår ej hur dom kan ha 275w i snitt va vi får använda. e ganska många datorer me sli mm som drar de dubbla om ej de quadrubbla

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

förstår ej hur dom kan ha 275w i snitt va vi får använda. e ganska många datorer me sli mm som drar de dubbla om ej de quadrubbla

Ja, jag tycker också att det låter konstigt. Folk får köra allting i stock.