Frågelådan med Jonas och Emil

Permalänk
Medlem

jag tror jag märker en del Micro Stuttering med mina gtx 295or, kan det bero på att ena sitter i pci-express x8 och andra i x16?
eller eventuellt v-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluXeN:

jag tror jag märker en del Micro Stuttering med mina gtx 295or, kan det bero på att ena sitter i pci-express x8 och andra i x16?
eller eventuellt v-sync?

Sitter ena i 16 och andra 8 går båda ner automatiskt till 8/8 Därför brukar det stå single 16 dual 8

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag märkt av Microstuttering i BF3 med mina HD 6970 i CF dock kan jag säga att med dessa inställningar (som jag lagt till i PROF_SAVE_profile) nedan så har MS minskat avsevärt! Märker faktiskt inte av det längre nu när jag spelar...

V-Sync Enabled

GstInput.ForceRenderAheadLimit 1
GstInput.TripleBufferingEnable 1
GstInput.DxDeferredCsPathEnable 0

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Otroligt bra ämne! Gillar konceptet med läsarbreven. Vi blir alltid glada av att se Emil och Jonas i rutan

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Grejjen är att det enkelt skulle gå att fixa microstuttering. Skippa AFR!
Det anings komiska med AFR är att ju snabbare processor du har desto högre risk för microstuttering får du.

Men, Checkbord eller Tiling betyder att fps:en skulle minska, vilket AMD/Nvidia inte kommer att göra då alla review-siter prestandatestar med fps som mätare hur bra ett kort är (vilket ju bevisligen är knas).

Så min uppmaning till Sweclockers är att, som första reviewsite i världen, istället för att bencha fps, istället mäta "inframe-variationen" då denna har mycket större betydelse för upplevelsen än fps (åtminstone så länge man befinner sig över 30 fps, men det går ju att ordna med inställningarna så korten inte dippar under 30 fps).

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Bra att ni adresserar det här med MS känns som att det verkligen var på tiden.

Jag upplevde precis samma sak med mina två GTX 460 hur mycket jag än ville förneka det. Mitt GTX 570 ger absolut bättre spelupplevelse.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Allt som oftast ser tillämpningen av AFR tyvärr ut ungefär så här:

Frame 1-10
12 34 56 78 910

Den borde se ut så här:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Om man promt måste använda AFR (för att det ändå ska se hyffsat bra ut fps-reviews), så skulle lösningen på microstuttering kunna vara att fördröja GPU2:uppritning av frame 2, 4, 6, 8 osv via en algoritm. Uppritningen skulle fördröjas med ca: 40% mot tiden GPU1 tar för att rita upp frame 1, 3, 5, 7 osv:
På så vis skulle man kunna få ett jämnare bildflöde.

Detta vore faktiskt en enkel sak för AMD/Nvidia att implemitera, dvs om man verkligen ville.
Ok, du kanske tappar 10-20% i fps, i benchmarks, men som ett tillägg typ "smooth frames" i Catalyst eller så, skulle i alla fall jag bli mer intresserad av Sli/CF-lösningar igen.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar fredagar och lördagar natt, älskar detta.
Betyder att jag nu varje vecka har fredagspanelen eller frågelådan (om dom kör det varannan vecka).
Känns gött att ha något att göra på jobbet, när folk ej vill spela eller man ej har serie att titta på

Permalänk
Medlem

På svar på varför det blir så pass mycket bättre med 3 kort vs 2 kort.

Det hänger helt enkelt ihop med att 3 grafikkort synkar bättre med de cpuer vi har idag. Med 3 grafikkort blir mellanrummet som annars uppstår med 2 kort mindre. Allt detta handlar om balansen mellan CPU-GPU.
Grovt förenklat:

1 kort:
1-----2-----3-----4-----5-----6-----7-----8-----9----10
......................................................................................................FPS

2 kort (AFR)
1/2-------3/4------5/6------7/8------9/10------11/12------13/14------15/16
......................................................................................................FPS

3 kort (AFR)
1/2/3--4/5/6---7/8/9---10/11/12---13/14/15---16/17/18---19/20/21

Typ.

förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu börjar man ju spekulera om ni har 7000serien i erat testlabb men det känns som det är 1månad för tidigt så jag skulle satsna mina korvören på att det är nya GTX560.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Jag har ingen microstuttering överhuvudtaget i bf3 med mina 2gig 6950. Konstigt.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Köpte ett till 5850 för ett tag sedan och kör CF nu. Är väl lite som ni, tveksamma till hela grejen. För det första så ska nya spel stödja crossfire, vilket många inte gör (läs Skyrim), sedan dröjer det evigheter tills drivrutiner fixar dessa problem. Har fortfarande galet mycket microstuttering i BF3 vilket AMD inte verkar kunna fixa. Tycker dessutom AMD är löjligt dåliga på att fixa problem med spel, och framförallt CF problem. Framtida köp blir helt klart Nvidia, singel som multikonfigurationslösning. Lär AMD sig fixa drivrutiner i framtiden så är väl det bra, men i dagsläget är dem urusla på detta.

det kommer en CF lösning till skyrim http://bit.ly/urBHJ7 om några timmar.

Edit: Läste fel från http://twitter.com/#!/catalystcreator twitterpost. Stod "it enables CrossFire for Skyrim..." Trodde att det äntligen hade fixat några riktiga drivisar.

Permalänk
Medlem

Har inte upplevt MS med mitt gtx 590 och endå är jag väldigt kräsen. Men ska bli intressant att se om jag gör det när mitt nya kommer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Jag som jobbar fredagar och lördagar natt, älskar detta.
Betyder att jag nu varje vecka har fredagspanelen eller frågelådan (om dom kör det varannan vecka).
Känns gött att ha något att göra på jobbet, när folk ej vill spela eller man ej har serie att titta på

Låter som du har ett riktigt hårt jobb.. "Så man har något att göra på jobbet" -_- ;P

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghly:

varför känns det inte värt och köpa ett till gtx 570 längre? :(. Köper hellre ett 580 eller 590 efter nyår!

Då ja köpte dator valde jag mellan 580 o 2x 560ti men blev tillslut ett 580 för 3500sek på rea cdon.
Ljudnivå, grader och microstuttering var just varför.

Permalänk
Medlem

Köpa på 2-4 Grafikkort är inte heller speciellt miljövänligt eller bra för elräkningen.

Permalänk
Medlem

Kan man inte mäta i både frametime och fps i en övergångsperiod?
Eller går det på något sätt att göra någon smart equation som kan slå ihop dessa till något nytt mätsystem tro.

Permalänk
Medlem

Haha, det dröjde 28min innan ni började flumma. Härligt! (Uppskattar flams men i fredagspanelerna är det ibland lite för mkt..)

BRA diskussion, dock undrar jag fortf varför just 3st kort känns bättre än 2st?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Skulle GÄRNA vilja se både FPSen (minimumen och sen avg) och sen ävenframetime.
Då har ju dom som vill ha FPS det och dom som vill gå in djupare på hur korten funkar och är lite mer kräsen även dom gå efter informationen ni släpper.

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem

frågan hur skulle man lätt kunna göra ett mätnings system för att lätt se flytet i CFX/SLI setup?

för om man bara tar avg micro secound per frame så skulle man inte se nån skillnad mot fps, och om man tar den längsta tiden det tog mellan en frame och en annan så kommer man inte heller där se nån skillnad efter som alla kort kommer nån gång att ta lång tid mellan en frame och en annan.

det enda sättet jag kan tänka mig att göra det är om man sätter en fast tids maximum det får ta mellan en frame och en annan och man har en run som tar exat samma tid att köra igenom, och så tar man och räknar hur många gånger korten går över detta maximum i tid det får ta, då får man en bra räkning för hur mycket korten micro stuttrar på ett konkert sätt. saken är bara den att det är för bannat svårt och göra nått sånt

Permalänk
Medlem

Undrar varför grafikkortstillverkarna inte släpper crossfire/sli-kort utan minne på kort nummer två.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

frågan hur skulle man lätt kunna göra ett mätnings system för att lätt se flytet i CFX/SLI setup?

för om man bara tar avg micro secound per frame så skulle man inte se nån skillnad mot fps, och om man tar den längsta tiden det tog mellan en frame och en annan så kommer man inte heller där se nån skillnad efter som alla kort kommer nån gång att ta lång tid mellan en frame och en annan.

det enda sättet jag kan tänka mig att göra det är om man sätter en fast tids maximum det får ta mellan en frame och en annan och man har en run som tar exat samma tid att köra igenom, och så tar man och räknar hur många gånger korten går över detta maximum i tid det får ta, då får man en bra räkning för hur mycket korten micro stuttrar på ett konkert sätt. saken är bara den att det är för bannat svårt och göra nått sånt

Det är ju bara att använda någon fördelningsfunktion typ normalfördelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Undrar varför grafikkortstillverkarna inte släpper crossfire/sli-kort utan minne på kort nummer två.

Den enkla anledningen är att det finns en begränsning hur snabbt grafikkortet kan läsa av från minnet. Om det ändå teoretiskt skulle gå för 2 grafikkort att läsa från samma minne så skulle "prestandan" på minneskortet halveras då båda grafikkorten måste turas om att hämta data.

Sen är det ju en annan fråga om det änns går.

Är inte 100% men så har jag fått lära mig

Permalänk
Medlem

Inför inköpet av min nya dator var jag skeptiskt till SLI, och med detta tydliga genomgång så gjorde jag helt rätt val med ett bra grafikkort. Skönt att slippa MS, strul, värme eftersom jag vill inte behöva hålla på och pilla varken i mjukvaran eller hårdvaran. Men för de som ser detta som en utmaning, varsågod men jag ser det snarare som ett problem.

Permalänk
Medlem

Har ingen MS i BF3 med tri-fire men i Skyrim flyter dåligt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Total_Cu:

För att varje kort jobbar som ett enskilt kort, de tar bara varannan frame, vilket orsakar problemen med micros~.. Precis som de sa i videon.

Alltså använder båda korten sitt egna minne, bara det att de turas om att göra bilder, med andra ord ska det i teorin gå dubbelt så snabbt eftersom du har dubbelt så många kort som renderar grafiken, men båda korten behöver sitt egna minne.

Permalänk
Medlem

Var orolig för microstuttering innnan jag köpte mina två 6950 2gb kort. Har bara märkt av det en gång i BF3 och då starta jag om spelet sen var det okej igen:)
Så jag är nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte märkt av microstuttering med mina 5770s.. kanske ska testa farcry 2 igen:P

Bf3 tycker jag funkar för mig, tycker att lagg från servrarna är ett mycket större problem.

Finns det några benchs som kan mäta hur bra synk man har på sina kort?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Såg inte att någon påpekat/frågat detta, so here I go.

Ni nämner att 6870 är ett billigare grafikkort som är vanligt för CF-lösningar (hade själv det i tankarna när jag skaffade min 6870). Sedan nämner ni att billigare grafikkort inte stödjer CF med flera kort än två. Men då tänker jag, det finns ju ett dubbelt 6870, går det inte att köra ett 'dubbelt' 6870 med ett single 6870 som 'trifire'? Inbilliar mig att jag läst om folk som har det..

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

bara jag som undrar vilka grafikkort dom testar nu ?

Blev också nyfiken! låter som att jag ska hålla i pengarna och kanske köpa nästa generation grafikkort innom snar framtid

BTW jag är nog kungen på microstuttering. Jag har ofast 70-100 FPS i BF3 med de flesta inställningar på Low-medium.
Och det känns som att jag spelar med 20-30 fps. Fast hackigare, 20-30 riktiga fps är banne mig mjukare.
Och artefakter fick jag ÄNNUmer efter senaste uppdateringen xD
Nvidia, släpp nya kort snaaaart <3 !

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039