Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Jag har beställt en AMD Athlon2 X3 445 3‚1Ghz. Läste på nätet att det finns chans att få den upplåst L3 cache och 1 kärna. Får hoppas på det bästa!

Allt varierar från exemplar till exemplar. Har du tur så går det, det är lite 50/50, oförutsägbart.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Allt varierar från exemplar till exemplar. Har du tur så går det, det är lite 50/50, oförutsägbart.

Fått hem processorn nu, det står faktiskt CACAC på den
Återstår att se om det kan bli en Phenom X4.
Ni som undrar så köpte jag den på Indomo får ett par dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Bra att ni är på er vakt :), givetvis har du/ni rätt och det är ändrat!

Bara kul att hjälpa till

Här är några nya processorer som saknas i FAQ'et:

Athlon II X3 445 C3 3.1 GHz
Athlon II X4 640 C3 3.0 GHz

Taget från Wikipedia
List of AMD Phenom microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk
Medlem

Hejhopp!
Är på jakt efter en ny dator och efter en hel del läsning har jag kommit underfund med att P2 X4 965BE är ett väldigt intressant alternativ. Så nu har jag två snabba frågor:

1. Moderkort. Har absolut inga kunskaper som helst om moderkort, därför vet jag inte ens vad jag skall leta efter. Någon rekommendation?
Läste: Jag rekommenderar att man kör med ett moderkort som har AMD's 790GX/FX kort med SB750 eller nVidia's nForce 980a chipset för bästa resultat, men detta säger mig inte så mycket...

2. Om jag förstått rätt, lanserar AMD en ny processorserie nästa sommar. Är det då lönt att köpa en 965 Black eller är det bättre att vänta till Bulldozer är på marknaden?

Tack på förhand!

Förresten;

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5urv1v3R:

Hejhopp!
Är på jakt efter en ny dator och efter en hel del läsning har jag kommit underfund med att P2 X4 965BE är ett väldigt intressant alternativ. Så nu har jag två snabba frågor:

1. Moderkort. Har absolut inga kunskaper som helst om moderkort, därför vet jag inte ens vad jag skall leta efter. Någon rekommendation?
Läste: Jag rekommenderar att man kör med ett moderkort som har AMD's 790GX/FX kort med SB750 eller nVidia's nForce 980a chipset för bästa resultat, men detta säger mig inte så mycket...

2. Om jag förstått rätt, lanserar AMD en ny processorserie nästa sommar. Är det då lönt att köpa en 965 Black eller är det bättre att vänta till Bulldozer är på marknaden?

Tack på förhand!

Förresten;

790FX/GX och nuvarande 890GX/FX som finns är kretsuppsättningar för Phenom och Athlon processorerna. Det bästa gällande att få bra tips om ett moderkort för sina ändamål är att ställa frågan i köpråds-delen av forumet. I regel så gäller det oftast vad man har för krav gällande att kunna köra fler grafikkort i sin dator samt överklockningspotential som moderkortet kan styra mycket.

AMD kommer lansera Bulldozer som senast nästa sommar. Har du inte jättedåliga grejer som du sitter med just nu så kan jag verkligen rekommendera att vänta. Har du dock inga jättekrav på datorn och kanske vill få ett mer eller mindre lyft nu så klarar ju Phenom II X4 processorerna av allt idag och andra sidan. Vad för prylar sitter du med idag?

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Blir nog så att jag köper en P2 X4 nu och uppgraderar till en Bulldozer om ett par år. Om det blir en bra processor d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5urv1v3R:

Blir nog så att jag köper en P2 X4 nu och uppgraderar till en Bulldozer om ett par år. Om det blir en bra processor d.v.s.

Bulldozer kommer med all säkerhet bli en bra processor. Om du ska köpa processor nu så köp ingen X4 utan en X6'a. X6 1055T är ett givet köp ihop med ett ASUS eller Gigabyte 890GX/890FX kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är det inte värt att köpa en X4 och vad är det egentligen för skillnad mellan GX och FX? Räcker det med ett 790 eller "måste" man ha ett 890? Oj, många frågor...

Permalänk
Medlem

790gx och 890gx är kretsar med integrerad grafik samt att de "bara" kan köra 8x 8x med dubbla grafikkort(crossfire). 790/890fx har inte integrerad grafik men har 16x 16x för 2 grafikkort och för fyra 8x 8x 8x 8x.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Finns det möjligtvis någon som kan svara på denna frågan!?
Hur tror ni att denna processor kommer att klara av Battlefield 3? "AMD Phenom II X4 850" Länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639609#extra

Jag blev lite tveksam när det står att den endast har 2MB, men som sagt Battlefield 3 rekommenderar att man har en Quad Core processor vilken denna är! dessutom är den 4 kärnig också!?

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Hjälp

Tjenare, visste inte riktigt vart jag skulle posta den här frågan men såg den vara lämplig här.

Jag har tänkt att köpa ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 nu under kampanjen och jag har en Phenom 2 x2 550 sockel AM3 som är upplåst till 3 kärnor. Datorn ser den som en x4 så jag vet inte säkert om den är 550.
Iaf är frågan, passar min processor till den nya AM3+ eller inte? FÖr jag tror jag har hört både och.

Permalänk
Skrivet av Railon:

Tjenare, visste inte riktigt vart jag skulle posta den här frågan men såg den vara lämplig här.

Jag har tänkt att köpa ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 nu under kampanjen och jag har en Phenom 2 x2 550 sockel AM3 som är upplåst till 3 kärnor. Datorn ser den som en x4 så jag vet inte säkert om den är 550.
Iaf är frågan, passar min processor till den nya AM3+ eller inte? FÖr jag tror jag har hört både och.

JA. Sitter med Phenom II x6 1090t på ud3 990fxa :). Alla Phenom II passar

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Vad bra! Det verkar riktigt nice och jag har en misstanke om att moderkort och/eller nätagg krånglar så jag skaffar nytt av båda