Permalänk

Jag vill bli snickare!

Hejsan! Hur går man enklast tillväga för att skola om sig till snickare (träarbetare)? Jag har redan gått ut gymnasiet och jobbat ca 2 år i grönkläderna och nu känner jag att det börjar bli dags att öppna lite nya dörrar i livet. Har kollat runt lite på div KY utbildningar men ja ne det är en jäkla djungel anser jag... Kan man få hjälp av arbetsförmedlingen att hitta en passande KY utbildning, eller finns det någon annan man fysiskt kan prata med? Någon här inne som på senare år har bytt karriär och blivit snickare?

// Mvh Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så måste man varit arbetslös i 3 månader innan man får komma in i ungdomsgarantin men då kan dom nog fixa en utbildning åt dig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kan tillägga att jag är strax är 22 bast. Funkar det att skippa utbildning helt och försöka hitta en lärlingsplats direkt?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Kan tillägga att jag är strax är 22 bast. Funkar det att skippa utbildning helt och försöka hitta en lärlingsplats direkt?

Jag har svårt att tro att någon vill ha en lärling som inte kan någonting, tyvärr.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Kan tillägga att jag är strax är 22 bast. Funkar det att skippa utbildning helt och försöka hitta en lärlingsplats direkt?

Enligt länken jag skickade ska det ju tydligen inte vara omöjligt i alla fall. Men hur svårt det är är ju en annan fråga. Beror nog mycket på var i landet du befinner dig också. I de större städerna är det väl över lag alltid svårare att hitta jobb.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Enligt länken jag skickade ska det ju tydligen inte vara omöjligt i alla fall. Men hur svårt det är är ju en annan fråga. Beror nog mycket på var i landet du befinner dig också. I de större städerna är det väl över lag alltid svårare att hitta jobb.

Ne precis vore riktigt skönt att hitta en sådan plats och på så vis slippa csn m.m...

Tack för hjälpen än så länge!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Jag går själv en utbildning just nu till snickare i norra delen av landet, via komvux som köpt upp utbildningen av gymnasiet. Trivs bra. Började i höstas och klar nu i januari-februari nån gång då kan jag börja söka jobb. Vi får teori och praktik på skolan, vi har ett projekt vi håller på med ute, en tillbyggnad åt ett lokalt företag. Kommer gå ut med ca 3000h iaf kanske lite mer som lärling, och 5800h är fullbetald när man är lite äldre då man räknas in som att man varit ute i arbetslivet etc, inte som gymnasieeleverna som just gått ut dom måste ha 6800h.

Många kommuner ställer ju ofta krav på att man ska vara skriven i deras kommun om dom ska betala, de är min erfarenhet när jag hört mig för runt i lite större städer och sen är de ju ansökningstid som man ska vänta på. Byråkrati. Vet hur svårt de kan vara. Finns ju flera vägar att gå, antingen kolla med nåt företag om dom kan tänka sig att ta in dig och börjar direkt som lärling (vilket jag tror kan vara svårt om du inte har kontakter) eller läsa på nån skola som erbjuder teori och forslar ut dig i praktik. Du lär dig väldigt mycket som du annars skulle missa om du inte läser teorin. Blev lite luddigt allt hoppas de var till nån hjälp, ska svara så gott jag kan om de är nåt mer du undrar över! Skrev nu bara i stora drag mina tankar. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Fangtastic:

Jag går själv en utbildning just nu till snickare i norra delen av landet, via komvux som köpt upp utbildningen av gymnasiet. Trivs bra. Började i höstas och klar nu i januari-februari nån gång då kan jag börja söka jobb. Vi får teori och praktik på skolan, vi har ett projekt vi håller på med ute, en tillbyggnad åt ett lokalt företag. Kommer gå ut med ca 3000h iaf kanske lite mer som lärling, och 5800h är fullbetald när man är lite äldre då man räknas in som att man varit ute i arbetslivet etc, inte som gymnasieeleverna som just gått ut dom måste ha 6800h.

Många kommuner ställer ju ofta krav på att man ska vara skriven i deras kommun om dom ska betala, de är min erfarenhet när jag hört mig för runt i lite större städer och sen är de ju ansökningstid som man ska vänta på. Byråkrati. Vet hur svårt de kan vara. Finns ju flera vägar att gå, antingen kolla med nåt företag om dom kan tänka sig att ta in dig och börjar direkt som lärling (vilket jag tror kan vara svårt om du inte har kontakter) eller läsa på nån skola som erbjuder teori och forslar ut dig i praktik. Du lär dig väldigt mycket som du annars skulle missa om du inte läser teorin. Blev lite luddigt allt hoppas de var till nån hjälp, ska svara så gott jag kan om de är nåt mer du undrar över! Skrev nu bara i stora drag mina tankar. Lycka till!

Vad heter och ligger skola du går på? Än så länge har jag hittat ByggSoft i Skövde som kanske kan vara nått. Men antar att vart man än söker utanför den staden där man är skriven så leder det till en massa pappersbråk med kommunen/komvux...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

En vän gick lärling hos en snickare för bara något år sedan. Så då fungerade det i alla fall.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Om du ska hitta lärlingsplats utan utbildning så behöver du kontakter. Själv fick jag jobb genom kontakter som man fått genom åren då jag jobbade på en bygghandel. Blev senare då snickare. Blev aldrig lärling utan kallades andra saker. Därefter har jag startat eget. Ska fixa våtrumsbehörighet snart för företaget vilket lär bli gött att ha vintertid.

Det som är lite konstigt här i Sverige är att du hade kunnat starta eget som snickare redan nu utan att kunna ett piss. Visst är det tur för mig då jag inte jobbat så många år som snickare innan vi startade eget. Det ligger på en själv att inte ta åt sig sådant som man inte kan. I slutändan hade jag velat bli elektriker men det föll sig lite på detta istället av olika anledningar. Kommer väl fullfölja elektrikerbiten någon gång inom några år hoppas jag på.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig flytta till norge kommer du ha det mycket lättare att hitta en lärlingsplats av vad jag har förstått.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."