Permalänk
Medlem

Inget flyyyt i BC2 grafiken?

MOD: Flytta tråden till lämpligt forum, tack

Börjat lira multiplayer igen efter 10 år och valet föll på BC2, mycket nöje måste jag säga!

Dock upplever jag att de hackar - så jag undrar om det är jag eller hårdvara/inställningar som ställer till de - jag lade märke till detta fenomen efter sett sweclockers "microstuttering"-video nu i veckan, dock är mina symptom värre.

Kör en C2D 3ghz med 460 GTX 768mb, 1080p-upplösning. Jag upplever det "hackar" hur fan jag än ställer det. Kör allt på HIGH för jag tycker inte de spelar någon roll om jag kör LOW för de hackar ändå när jag ser mig omkring. Dock om jag springer rakt fram så flyter det perfekt. AA gör lite skillnad men just nu i felsökningen kör jag 1xAA men hackar ändå. Aktiverade V-mode som hjälpte lite på de - samtidigt som jag aktivera trippel-buffering och Force V-mode on i nvidia-kontrollpanel men de blev bara något bättre.

Dock blir symptomen alltid bättre(perfekta?) när man går inne i hus/baracker

Drivers är uppdaterade så även Win7-64 och såklart spelet i fråga...

Är jag känslig eller är datorn helt enkelt för slö? (hade den varit slö så tycker jag LOW hade hjälp men det är knappt synligt) Måste tillägga att jag knappt spelat på denna datorn och både grafik och dator är uppklockad så jag misstänker nästan en BIOS-inställnig men ni är experter

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

MOD: Flytta tråden till lämpligt forum, tack

Börjat lira multiplayer igen efter 10 år och valet föll på BC2, mycket nöje måste jag säga!

Dock upplever jag att de hackar - så jag undrar om det är jag eller hårdvara/inställningar som ställer till de - jag lade märke till detta fenomen efter sett sweclockers "microstuttering"-video nu i veckan, dock är mina symptom värre.

Kör en C2D 3ghz med 460 GTX 768mb, 1080p-upplösning. Jag upplever det "hackar" hur fan jag än ställer det. Kör allt på HIGH för jag tycker inte de spelar någon roll om jag kör LOW för de hackar ändå när jag ser mig omkring. Dock om jag springer rakt fram så flyter det perfekt. AA gör lite skillnad men just nu i felsökningen kör jag 1xAA men hackar ändå. Aktiverade V-mode som hjälpte lite på de - samtidigt som jag aktivera trippel-buffering och Force V-mode on i nvidia-kontrollpanel men de blev bara något bättre.

Dock blir symptomen alltid bättre(perfekta?) när man går inne i hus/baracker

Drivers är uppdaterade så även Win7-64 och såklart spelet i fråga...

Är jag känslig eller är datorn helt enkelt för slö? (hade den varit slö så tycker jag LOW hade hjälp men det är knappt synligt) Måste tillägga att jag knappt spelat på denna datorn och både grafik och dator är uppklockad så jag misstänker nästan en BIOS-inställnig men ni är experter

Micstrostuttering kan man bara få när man har SLI / crossfire en fler grafikkortslösning men din processor kan vara lite slö för spelet då BC2 gillar 4 kärniga processor
precis som nya battlefield 3. titta runt på tester på sweclockers så skall du finna

Ladda ner fraps och starta det när du ska spela (ej inspelning utan bara ha igång det så kan du se din fps ligger den under 40 ungefär så brukar det kännas som att det inte flyter enligt min mening. vissa är så pass känsliga så det räcker att det sjunker under 50 fps men det är smaksak oftast,
Mvh Cirderf.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Micstrostuttering kan man bara få när man har SLI / crossfire en fler grafikkortslösning men din processor kan vara lite slö för spelet då BC2 gillar 4 kärniga processor
precis som nya battlefield 3. titta runt på tester på sweclockers så skall du finna

Ladda ner fraps och starta det när du ska spela (ej inspelning utan bara ha igång det så kan du se din fps ligger den under 40 ungefär så brukar det kännas som att det inte flyter enligt min mening. vissa är så pass känsliga så det räcker att det sjunker under 50 fps men det är smaksak oftast,
Mvh Cirderf.

Du har nog rätt. Fraps droppar till 30 nånting och de ser jag såklart. Är ju sånt skönt flyt i COD bara, känns som "overall" att musen hänger med bättre i spelet, MYCKET mjukare, inte så hackigt som när man rör sig som i BC2 och även jag kör ALLT på LOW så blir de inte samma känsla riktigt i musen, har meckat lite med musinställnigar och får något bättre flyt när jag får röra musen större sträckor på musplattan...

Om jag kort och gott, rent tekniskt och nördigt vill förklara mina symptom så är de som musen kör i 20hz, eftersom att springa rakt fram i spelet ser läckert ut men så snart man ser sig omkring så blir de hackigt...

Vettitusan om Bad Company 2 blir bättre om jag har bättre CPU och grafikkort - känns som det är något annat som spökar Kan va upplösningen som inte riktigt hänger med...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Frostbite har ju det här problemet med hantering av ram minnet, hur det används. Detta är främst på 32 bit system men fungerade för mig även på 64 bit Windows. Det kan alltså vara att spelet inte utnyttjar ram minnet tillräckligt som får det att "hacka fram". Testa denna lösning som reserverar en viss mängd ram till användaren.

Öppna "cmd" som admin och skriv "bcdedit /set increaseuserva 3072" utan citattecknet. Får du positiv respons som att ändringen kunde slutföras så kör du en reboot av systemet och sedan testar BC2. Löser detta inte problemet och du vill ställa tillbaka standardvärdet så öppnar du cmd på samma sätt och skriver "bcdedit /deletevalue increaseuserva".

Men testa åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Du har nog rätt. Fraps droppar till 30 nånting och de ser jag såklart. Är ju sånt skönt flyt i COD bara, känns som "overall" att musen hänger med bättre i spelet, MYCKET mjukare, inte så hackigt som när man rör sig som i BC2 och även jag kör ALLT på LOW så blir de inte samma känsla riktigt i musen, har meckat lite med musinställnigar och får något bättre flyt när jag får röra musen större sträckor på musplattan...

Om jag kort och gott, rent tekniskt och nördigt vill förklara mina symptom så är de som musen kör i 20hz, eftersom att springa rakt fram i spelet ser läckert ut men så snart man ser sig omkring så blir de hackigt...

Vettitusan om Bad Company 2 blir bättre om jag har bättre CPU och grafikkort - känns som det är något annat som spökar Kan va upplösningen som inte riktigt hänger med...

Är du säker på att du har stängt av motion blur?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

edit:
Sänker jag upplösningen så blir de bättre mycket bättre Men jag VILL köra i 1080p, speciellt i detta spelet.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

edit:
Sänker jag upplösningen så blir de bättre mycket bättre Men jag VILL köra i 1080p, speciellt i detta spelet.

Testade du vad jag skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Är du säker på att du har stängt av motion blur?

njae? har stängt av HBAO och Antriphotic till 4x, läste denna artikel och de skulle inte påverka prestandan nämnvärt..

Har 2gb RAM och Intel SSD disk vill jag upplysa...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

njae? har stängt av HBAO och Antriphotic till 4x, läste denna artikel och de skulle inte påverka prestandan nämnvärt..

Har 2gb RAM och Intel SSD disk vill jag upplysa...

2gb Ram räcker fan inte om du ska köra w7 och bf3 imo XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikles90:

2gb Ram räcker fan inte om du ska köra w7 och bf3 imo XD

tror inte de heller, dock inte testat

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

tror inte de heller, dock inte testat

Tråkigt att du inte tycks vilja ta min hjälp. Som jag påpekar är det med största sannolikhet ett problem kopplat till ram minnet. BC2 är ett krävande spel och det kräver minst 2GB ram för att köras. Och om du läste mitt inlägg så berättade jag att spelet har problem att hantera all ram. Så där har du med största sannolikhet ditt problem. All ram du har i datorn används inte i spelet, vilket behövs för att driva spelet.

Permalänk
Medlem

Har kört lite nu på lägre upplösning och de hackar speciellt när de krigas-i-bild - men springer jag för mig själv så flyter de bra och musen hänger med. Ok, BC2 är ett krävande spel men varför blir de då inte sämre med 1080p... de är de som stör mig lite!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Tråkigt att du inte tycks vilja ta min hjälp. Som jag påpekar är det med största sannolikhet ett problem kopplat till ram minnet. BC2 är ett krävande spel och det kräver minst 2GB ram för att köras. Och om du läste mitt inlägg så berättade jag att spelet har problem att hantera all ram. Så där har du med största sannolikhet ditt problem. All ram du har i datorn används inte i spelet, vilket behövs för att driva spelet.

Sorry! Ville inte vara otrevlig!
Jag trodde de tricket bara gällde om man hade 3GB ram eller mer - har använt de tidigare vid någon Vista servicepack, värt ett försök iaf!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Testade du vad jag skrev?

C:\Windows\system32>bcdedit /set increaseuserva 3072
The boot configuration data store could not be opened.
The system cannot find the file specified.

jag har bcdedit.exe

*/? fungerar fint....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Sorry! Ville inte vara otrevlig!
Jag trodde de tricket bara gällde om man hade 3GB ram eller mer - har använt de tidigare vid någon Vista servicepack, värt ett försök iaf!

Ingen fara. 3072 kanske blir för mycket. Testa 2048 istället och kolla vad som händer. Blir svårt eftersom du inte får något ram över till resten av datorn. I värsta fall får du en krasch och bara återställa värdet när du återvänder till Windows. Klurigt det där, annars, köp mer ram?

Permalänk
Skrivet av candyraver:

C:\Windows\system32>bcdedit /set increaseuserva 3072
The boot configuration data store could not be opened.
The system cannot find the file specified.

jag har bcdedit.exe

*/? fungerar fint....

Kan vara att du inte har så mycket ram. Testa det jag skrev ovan. Men kanske blir problem med din lilla ram mängd.

EDIT: Du har väl ett mellanslag mellan bcdedit och / va? Så du inte skriver bcdedit/ utan just bcdedit /set

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Kan vara att du inte har så mycket ram. Testa det jag skrev ovan. Men kanske blir problem med din lilla ram mängd.

EDIT: Du har väl ett mellanslag mellan bcdedit och / va? Så du inte skriver bcdedit/ utan just bcdedit /set

Yes yes, har som sagt exe-filen, men vettitusen om de kan va nått med ram-minnet? när BC2 kom ut var de en speldator med 2gb-ram som gällde, men visst ram kostar inte så mkt idag..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Yes yes, har som sagt exe-filen, men vettitusen om de kan va nått med ram-minnet? när BC2 kom ut var de en speldator med 2gb-ram som gällde, men visst ram kostar inte så mkt idag..

Men om du tex skriver bcdedit /set increaseuserva 1024 istället. Va svarar den då?

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Är ju sånt skönt flyt i COD bara, känns som "overall" att musen hänger med bättre i spelet, MYCKET mjukare, inte så hackigt som när man rör sig som i BC2 och även jag kör ALLT på LOW så blir de inte samma känsla riktigt i musen, har meckat lite med musinställnigar och får något bättre flyt när jag får röra musen större sträckor på musplattan...

Vettitusan om Bad Company 2 blir bättre om jag har bättre CPU och grafikkort - känns som det är något annat som spökar Kan va upplösningen som inte riktigt hänger med...

Är det för att du har Vsync på? Blir ju som att dra musen genom sirap med den skiten påslagen.

Upplösningen inte hänger med? Vad menar du? Klart det blir bättre om du byter CPU och grafikkort. Jag kör med low och 720p med 5770 och pII 965, med 1080p så hänger det inte med om jag har flash på vilket jag har princip konstant då jag alltid sitter med 100+ flikar i FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Micstrostuttering kan man bara få när man har SLI / crossfire en fler grafikkortslösning men din processor kan vara lite slö för spelet då BC2 gillar 4 kärniga processor
precis som nya battlefield 3. titta runt på tester på sweclockers så skall du finna

Ladda ner fraps och starta det när du ska spela (ej inspelning utan bara ha igång det så kan du se din fps ligger den under 40 ungefär så brukar det kännas som att det inte flyter enligt min mening. vissa är så pass känsliga så det räcker att det sjunker under 50 fps men det är smaksak oftast,
Mvh Cirderf.

min gamla C2D på 3,2ghz hade nada problem att köra BFBC2 multiplayer tillsammans med ett gtx 460 1gb och 8gb ram, körde på high inställningar med DX11 påslaget på 1920 x 1080 och droppade aldrig under 40 fps, som någon skrev tidigare kan det vara för lite ram som flaskar, jag körde det på w7 professional 64bit

Permalänk
Medlem

Sitter på en dator där hemma med C2D prolle och OK grafikkort. Upplever att BC2 är riktigt segt och har efter testande kommit fram till att det är processorn som är för seg. Testade att klocka upp den och fick plötsligt mycket bättre flyt. Kan även tillägga att samma dator klarar BF3 på low med bättre flyt än BC2 på low...

Permalänk
Medlem

, de blir uppenbart perfekt flyt i 720p men är inte native för min skärm så de ser inte så bra ut - Ska försöka klocka upp CPUn mer och köpa lite RAM-minne

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Yes yes, har som sagt exe-filen, men vettitusen om de kan va nått med ram-minnet? när BC2 kom ut var de en speldator med 2gb-ram som gällde, men visst ram kostar inte så mkt idag..

BFBC2 kom ut 2010, 2GB ram var absolut INTE en "speldator" då, det var det inte ens 2008. Att du endast har 2GB är garanterat boven i dramat. Skaffa bättre dator och skaffa BF3 istället.

Permalänk
Medlem

Jag har C2D, 4 gb ram och ett Radeon 6850. Får mellan 30-55 fps i 1680x1050 på medium. Grejen är det att jag tyckte det flöt på mycket bättre på något sätt med mitt 9800GTX+ jag hade (kanske inbillade mig lite bara, men iaf i Far Cry 2)

Jag testade en polares GTX 580 sen med processorn i 4,3 GHZ och det flöt helt sjukt bra Har för mig det flöt fint med processorn i 3 ghz också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

BFBC2 kom ut 2010, 2GB ram var absolut INTE en "speldator" då, det var det inte ens 2008. Att du endast har 2GB är garanterat boven i dramat. Skaffa bättre dator och skaffa BF3 istället.

inser att min dator inte är top-of-the-line med BC2 borde flyta bra - ska investera i 4gb ram åtminstone sen får vi se. BF3 är inte intressant för tillfället - speciellt inte om BC2 inte flyter bra..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

inser att min dator inte är top-of-the-line med BC2 borde flyta bra - ska investera i 4gb ram åtminstone sen får vi se. BF3 är inte intressant för tillfället - speciellt inte om BC2 inte flyter bra..

Nej, med 2gb ram och w7 så bör inte BFBC2 flyta bra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, med 2gb ram och w7 så bör inte BFBC2 flyta bra alls.

Gött, är de som du säger att det bara är ram-minnet då blir jag glad iväg till inet.se...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Gött, är de som du säger att det bara är ram-minnet då blir jag glad iväg till inet.se...

Jag tycker det verkar som att ditt grafikkort har för lite vram för att köra i 1080p. När grafikkortet får slut på vram så laddar den bland annat texturerna från det vanliga ramminnet istället och det orsakar att spelet hackar till när du vänder dig om i spelet då den måste ladda upp alla texturer runt omkring dig. Skulle också säga som de andra att du också har lite för lite ram.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Gött, är de som du säger att det bara är ram-minnet då blir jag glad iväg till inet.se...

Din C2D kan också kanske vara en bov då C2D är satt som minimum tillsammans med 2gb ram, så med allt på low så går spelet kanske relativt bra.

Skrivet av Laimolaito:

Jag tycker det verkar som att ditt grafikkort har för lite vram för att köra i 1080p. När grafikkortet får slut på vram så laddar den bland annat texturerna från det vanliga ramminnet istället och det orsakar att spelet hackar till när du vänder dig om i spelet då den måste ladda upp alla texturer runt omkring dig. Skulle också säga som de andra att du också har lite för lite ram.

upplösning är inget problem så länge resterande inställningar körs på låg.

Permalänk
Medlem

2GB påväg så de blir 4GB RAM totalt, de borde hjälpa inte bara med BC2 utan även resten av systemet ju, för 300kr är de lätt värt de. Återkommer med feedback iaf

Visa signatur

Baaahh