Protoss, behöver bygg hjälp!

Permalänk
Medlem

Protoss, behöver bygg hjälp!

Halloj, har precis köpt SC2 då jag alltid har gillat strategi men har inte köpt just sc förens nu. Fastnade för Protoss väldigt snabbt. Problemet ligger i att jag inte hittar någon enkel uppdaterad "Opener build" utan bara massa avancerade builds ( enligt mig ). Ligger just nu 17 i Bronze laddern men har endast spelat igenom ca 20 % av matcherna, resterande är bots som lämnar efter 1-3 minuter. Så ja hinner knappt bygga innan jag vinner men sen möter ja någon som kan bygga lite då får jag stor pisk x). Brukar köra på att ja ska Teleporta in mina stalkers etc men varje gång ja ska börja så e jag i princip död.
Blir aldrig Supp blockad utan ja får aldrig ut gubbarna fort nog :/

Skulle uppskatta en enkel opener ( även mer detaljerad fortsättning om någon orkar ) så att ja kan spela igenom ett game och vinna och avancera uppåt i laddern

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk

Hm om du har dött redan innan du får ut din första stalker så är någonting väldigt galet med din build strat eller så möter du spelare som kör all-ins nonstop (6 pool för zerg t.ex), men detta är väldigt basic för toss oavsett matchup (visst forge expand är bra mot zerg men tror det är bättre att börja nöta in en standard 1 base opener)

Bygg probes kontinuerligt tills du är på 9 food, då ska du bygga din första pylon (möter du zerg så gör en wall off, dvs att du bygger dina byggnader så så att du kan förhindra att han springer in i din bas så lätt, sök på youtube på "protoss wall off" eller liknande för exakta placeringar)
Sen på 12 food bygger du din gateway, på 15 food din gas, 16 food din andra pylon, sen när din gate är klar bygger du direkt din cybernetics core, sen efter detta så beror fortsättningen på vilken ras du möter och på vilken map, men i bronze skulle jag säga att en gammal hederlig 3 gate expand är ett bra sätt att börja lära sig spelet och mekaniken, dvs när din cyber core är klar så vill du ha 2 gateways till efter det så att du har 3 gates totalt att bygga enheter ifrån, och sen efter det är det väldigt säkert (oftast) att bygga din expansion (nexus, ny bas)

Några väldigt basic saker som är bra att tänka på;
Sluta aldrig bygga probes (om du inte kommer upp i 70+ i en lång match eller du blir anfallen och vet att du behöver pengarna till andra enheter istället, men ja generellt sett vill du alltid bygga mer workers i en match)
Försök att inte köa upp probes och upgrades i onödan då det kan leda till att du istället för att bygga byggnader / zealots / stalkers etc har pengar uppbundna i saker som du bara väntar på att de ska börja byggas
Glöm inte att chrono boosta probes / warpgate / etc, jobbigt att gå in på exakt vad som är bäst att chrono boosta men oavsett vad man chrono boostar så är det bättre än att inte göra det, så försök att hålla energin på dina nexusar nere

Hoppas detta hjälpte lite iaf

Permalänk
Medlem

Mycket om build orders i Starcraft handlar om vad du bygger på vilken supply. Alltså siffran uppe i hörnan. (Ex. 15/18, eller 185/200).

9 - Pylon
13 - Gateway
15 - Assimilator
16 - Pylon
18 - Cybercore (Direkt när gateway är klar).

Detta kan du följa i alla match-ups alltid. Efter detta får du välja vilken väg du ska gå.

Om du följer builden som ovanstående person skrivit, dvs en 3-gateway expand, så kan du börja producera en zealot under tiden din cybercore byggs. Så fort din cybercore är färdig ska du börja warpgate (väldigt viktigt att göra det direkt). Du kan sedan sätta ner din andra assimilator på ~22 supply och bygga units konstant upp till 30 supply ur din ensamma gateway. På 30 slänger du ner två till gateways. De borde bli klara ungefär samtidigt som warpgate research. Då kan dina 3 gateways bli warpgates och du kan warpa in 3 units. Vid detta laget borde du ha runt 6-7 units och kan säkert sätta ner din expansion.

Beroende på vad du möter vill du ha lite olika units, det är något du kommer lära dig efterhand, men det viktigaste unitet är sentry, då forcefields är otroligt viktigt hela gamet för protoss.

När din expansion är klar kommer du behöva mer produktion, eftersom du har mer inkomst och har råd med mer gateways, mer tech, mer allt. I brons kan du nog börja ha 8-9 gateways + något högtech som colosser, då ditt macro troligen inte är så bra. Du kommer sedan göra färre och färre produktionsbyggnader ju bättre du blir på att spendera dina pengar. Se till att hålla dem lågt, vilken nivå du än spelar på. Som alla kommer säga, sluta aldrig göra probes, inte förrän du har 70+.

Sen är det bara att se till att göra units konstant, se till att inte bli supplyblockad, scouta vad din fiende gör och fortsätt hålla uppe din ekonomi genom att expandera när du känner att du kan göra det säkert. Följer du det borde du kunna avancera i ligorna ganska enkelt! Lycka till.

Permalänk

enda du behöver fokusera på är "probes and pylons".. bygg probes konstant, försök o inte vara/bli supply blockat o håll pengarna så lågt som möjligt, behöver inga strategier eller BOs (build orders) då de inte kommer lyckas endå tills du fått ordning på basics

Permalänk

Glöm inte att använda cronoboosten på nexus för probes, forge för upgrades eller produktionsbyggnader ifall du behöver få ut attacking units snabbt! Jag skulle i nog till en början iaf lära mig några standardbuilds genom att läsa/se guider som t.ex den nämnda 3-gate expand, 4-gate, DT-rush eller liknande. Problemet för många som kör sådana typer av standardbuilds är dock att de inte vet hur de ska följa upp builden och förlorar varje gång den initiala attacken misslyckas. Själv undviker jag all-in builds på gott och ont. Se också till att inte banka för mycket resurser utan spendera hela tiden.

Permalänk
Medlem

Testa dessa build orders igår och de flöt på mycket bättre, men jag förlorar mot Terrans VARJE gång. Vet inte va jag gör för fel , brukar köra stalkers, sentrys och zealots. alltid ha en observer som scoutar men dom kommer alltid med minst dubbel så mycket marines och 2-3 tanks sen e de GG..

Sen körde jag lite 4v4. vann 5-6 matcher och plötsligt va jag i Platinum laddern :S Varför detta? jag klarar ju knappt bronze i 2v2.

Och va menas med att "uniten" är sentry? :S

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk

Vill du bli bra så gör en egen build, med det menar jag att du gör den till din build.
http://www.youtube.com/watch?v=6ks4JVQarLk
Kolla på den där filmen. Day9 pratar om hur du tar en build och gör den till din egen, riktigt bra film för noobs.

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Skrivet av Iskalla:

Sen körde jag lite 4v4. vann 5-6 matcher och plötsligt va jag i Platinum laddern :S Varför detta? jag klarar ju knappt bronze i 2v2.

spelet är extremt obalanserat i allt utom 1v1, så oroa dej inte för de

Permalänk
Avstängd

http://www.youtube.com/watch?v=aLYTR5qx5UY
följde den där när jag började och nu går det bra som fan!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk

Hett tips: Kolla på pro games så att du förstår hur de gör. Har sett många bronze protoss som öppnar forge (vid nexuset), sätter kanoner runt nexuset (inte rampen) och sedan går de vidare till gateway etc. Anledningen till att de gör såna stora fel är bara för de inte sett hur bra spelare spelar, och kan därför inte eftersträva något. Så kolla på teamliquid.net på streams eller bara på huskystarcraft-videor och härma pro-spelarna (till stor del iaf)

Permalänk
Medlem

Har kört protoss nu ända sen jag skapade tråden, problemet kvarstår dock. Testat 3 gate och 4 gate men blir alltid rushad av 6 pool eller marines.. och mina zealots blir ju kitade så de skriker om de när ja försöker med zealot rush..
Och när man frågar folk som spelar i högre ladders så säger dom bara att man ska cheesa med Dts upp till gold - platinum typ men de folket jag har mött har ALLTID observers eller liknande, T har ju scan osv osv ..

Vet inte va de är, om de bara jag som är HELT kass eller om dom i bronze har spelat ett bra tag , tycker dock inte dom bör vara kvar i bronze då..

Mötte precis en som låg i bronze tydligen men slutade förra seasonen som top 10 i diamond 1v1 och ligger i diamond i 2v2, 3v3 och 4v4 nu och han rusha mig med sina pylons och vann .. mycket balanserat att få möta folk som har 1000 games gjorde med samma ras i 1v1 ..

Om ni har några förslag så är dom VÄLDIGT välkomna .

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk

Blizzard är löjligt långsamma på att promota spelare till nya ligor, så det finns som du säger en del brons-spelare som borde ligga i silver/guld redan. Bronze är alldeles för svårt att komma ur :S

Permalänk

Öva lite i 2vs2 eller 3vs3 först tills du får en bra balans i spelet. Bra läroväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik4870:

Vill du bli bra så gör en egen build, med det menar jag att du gör den till din build.
http://www.youtube.com/watch?v=6ks4JVQarLk
Kolla på den där filmen. Day9 pratar om hur du tar en build och gör den till din egen, riktigt bra film för noobs.

Detta är ett otroligt bra tips och VOD'en är riktad främst mot sådana spelare som dig Iskalla. Har du problem att hitta replays som ger "inspiration" så är denna sidan väldigt bra http://www.gosugamers.net/starcraft2/replays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskalla:

Testa dessa build orders igår och de flöt på mycket bättre, men jag förlorar mot Terrans VARJE gång. Vet inte va jag gör för fel , brukar köra stalkers, sentrys och zealots. alltid ha en observer som scoutar men dom kommer alltid med minst dubbel så mycket marines och 2-3 tanks sen e de GG..

Sen körde jag lite 4v4. vann 5-6 matcher och plötsligt va jag i Platinum laddern :S Varför detta? jag klarar ju knappt bronze i 2v2.

Och va menas med att "uniten" är sentry? :S

Unit betyder enhet, det är bara det att jag skriver på riktigt svengelska för jag är så van vid att prata sc2 på engelska. Den viktigaste enheten är senty borde jag skrivit. Vad du gör när det kommer massa marines, marauders eller liknande är att du gör forcefields med dina sentries bakom dem. Använd 'F' på ditt tangentbord, för det går inte att klicka för hand, och sätt ner en bunt forcefields bakom hans marines. Då kan dem inte fly och du kan lätt döda dem med dina zealots och stalkers. Du ska som protoss alltid försöka slåss i smala gångar där du kan använda forcefields effektivt.

Har dom tanks också blir det lite klurigare, men gäller att du har någon immortal, för då kan du manuellt klicka på dina immortals och sätta dem till att skjuta på tanks. Använd shift för att köa upp dem till att döda tanks. Är lite svårt i början, men efterhand kommer du lära dig.

Permalänk
Medlem

1v1 är ju skit tråkigt enligt mig , bara en massa potrait farmers hela tiden.. 1000 wins med zerg kul och möta en sån tex. Lär mig inte ett skit i ladder spelen .

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Iskalla:

1v1 är ju skit tråkigt enligt mig , bara en massa potrait farmers hela tiden.. 1000 wins med zerg kul och möta en sån tex. Lär mig inte ett skit i ladder spelen .

Spela team games, lär dig på det sättet samtidigt som du läser om builds på internet, eller lägg ner spelet ett tag! Om du tycker det är tråkigt så är det inte så jättebra att fortsätta ha tråkigt. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Spela team games, lär dig på det sättet samtidigt som du läser om builds på internet, eller lägg ner spelet ett tag! Om du tycker det är tråkigt så är det inte så jättebra att fortsätta ha tråkigt. x)

Dock är de en enorm miss av Blizzard att folk kan medvetet ta sig ner i ladders för att potrait farma.

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att gå in i sweclockers chattkanal i starcraft och fråga om någon kan kolla på dig medan du spelar och säga vad du ska göra, vad du gör bra och vad du kan förbättra. Kommer vara iväg nästan hela tiden innan jul, men efteråt kan jag nog hjälpa dig lite med grunderna. Själv är jag guld så jag har mycket kvar att lära men jag kan nog i alla fall lyfta dig till silver

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kan man gå upp i leagues nu i början av en season?

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk
Skrivet av Iskalla:

Kan man gå upp i leagues nu i början av en season?

Japp, du kan alltid gå upp förutom de ~2 sista veckorna i en säsong, då är den låst.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

En bra rush/timingattack-strategi är 4gate. Det går ut på att du bygger fyra warpgates och en aggressiv pylon och sen slutar göra arbetare och bara warpar in units. Attacken borde komma runt 7min (har du inte en klocka över minimapen så aktivera den). Svårt att countra om du inte blir scoutad, speciellt i bronze där alla inte har så bra koll på olika builds. Kolla igenom http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Protoss_Strategy. Det är alltid bra att ha koll på builds, även i de raser som du inte spelar.

Något som jag rekomenderar starkt är att kolla på tuneringar och streams så att du ser hur de "professionella" gör. Det är så jag har lärt mig spela

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskalla:

Kan man gå upp i leagues nu i början av en season?

Det alldra vanligaste är att man går upp/ner mellan två seasons. Man kan gå upp mitt i också men det är mycket svårare. Finns en tråd omd et här någonstans med en länk där blizzard hade skrivit ungefär hur mycket poäng du ska ha samlat ihop för att gå upp (och man går + i poäng om man vinner mer än man förlorar).

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Sc2 är väldigt enkelt när man har lärt sig macros och basics jag gick från bronze till platinum med zerg ganska snabbt men sedan tröttna jag då man börja få möta masters och man blev total ägd man verkar gå upp i mmr lite för snabbt jag var mer en dia spelare tycker jag och skulle få spela mot dom tills jag hade en bra winrate men tydligen skulle jag få möta masters bah..hade inte en chans

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

En bra rush/timingattack-strategi är 4gate. Det går ut på att du bygger fyra warpgates och en aggressiv pylon och sen slutar göra arbetare och bara warpar in units. Attacken borde komma runt 7min (har du inte en klocka över minimapen så aktivera den). Svårt att countra om du inte blir scoutad, speciellt i bronze där alla inte har så bra koll på olika builds. Kolla igenom http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Protoss_Strategy. Det är alltid bra att ha koll på builds, även i de raser som du inte spelar.

Något som jag rekomenderar starkt är att kolla på tuneringar och streams så att du ser hur de "professionella" gör. Det är så jag har lärt mig spela

Jo builds har ja hyfsad koll på nu, streams brukar ja också titta på. Brukar köra 3 gate, tycker den funkar bra. Har i stort sett bara problem mot Terran, antingen tidig push eller dropps då brukar jag falla samman ..

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Sc2 är väldigt enkelt när man har lärt sig macros och basics jag gick från bronze till platinum med zerg ganska snabbt men sedan tröttna jag då man börja få möta masters och man blev total ägd man verkar gå upp i mmr lite för snabbt jag var mer en dia spelare tycker jag och skulle få spela mot dom tills jag hade en bra winrate men tydligen skulle jag få möta masters bah..hade inte en chans

Att säga att de är Väldigt enkelt är att ta i tycker jag, och att gå från bronze till plat genom att kunna macros och basics låter lite orimligt enligt några jag har pratat med. Gillar inte att marines /maruaders kan dansa bort zealots så enkelt som dom gör. Visst inte när man har charge men innan dess så är de ingen match för dom.

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Iskalla:

Att säga att de är Väldigt enkelt är att ta i tycker jag, och att gå från bronze till plat genom att kunna macros och basics låter lite orimligt enligt några jag har pratat med. Gillar inte att marines /maruaders kan dansa bort zealots så enkelt som dom gör. Visst inte när man har charge men innan dess så är de ingen match för dom.

Relativt enkelt i alla fall. Det är mest macro det hänger på upp i diamond, sen är det micro som gäller samtidigt som man filar lite till på macro!

Och spelar du zerg så brukar man inte behöva mer än attack move ändå. ;D

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Skulle säga att alla i plat och lägre slarvar på tok för mycket med sin macro vilket ofta leder till konstiga builds. Tips till alla dom som vill bli bättre är att välj en expand build till varje matchup och lira 10-20 games där ni fokuserar på att bygga arbetare. Kolla på replay efter om ni verkligen bygger arbetare hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kolla lite HuskyStarcraft och Day[9]