Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om min hemsida?

Hej, gör en hemsida åt flickvännens UF-grupp. Började med lite html/css för några månader sedan men har läst mig till allt så är inte precis duktig. www.mistuf.se är sidan jag just nu jobbar på, vad tycker ni om den? vad borde jag göra om/ bättra på? Vill bara tillägga att mycket är fortfarande oklart. Tacksam för svar och åsikter

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Tycker "flikarna" och rubrikerna ser lite halv taskiga ut. Hade vart bättre om de var mer skarpa. Utöver detta tycker ja sidan ser trevlig ut..

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM

Permalänk
Medlem

Är absolut ingen expert på något ang sånt här.
Men personlingen gillar jag den, enkel och överskådlig

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag gillade den

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag diggar den, väldigt enkel, lättnavigerad och snygg!

Har du gjort sidan från grund själv eller använt en färdig mall?

Permalänk
Medlem

ser fan bra ut, simpel, stilren och snygg !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag diggar den, väldigt enkel, lättnavigerad och snygg!

Har du gjort sidan från grund själv eller använt en färdig mall?

Troligtvis är det en omarbetad mall. Ser så ut gällande användandet av wrappers m.m vilket kan vara lite väl avancerat för någon som bara hållt på ett par månader.

Hursomhelst så är det en bra hemsida som håller information på ett bra sätt och skaparen verkar ha koll på vad de olika elementen gör osv.
Kan bidra med lite:

  • Bildblädraren bör ändras till statisk och endast ha en av bilderna som finns med i bildspelet. Den med produkten och visionstexten på. Eventuellt har man bildsnurran kvar med innan nämnda bild samt den bild där det står att ni skänker pengar. Varför? Jo huvudsyftet är det som ska framhävas mest. hade man haft ett bildgalleri eller filmgalleri så skulle en bildsnurra vara ypperlig.

  • Kontaktlänken går till nyheterna

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra sida, överskådlig och inte för mycket lull lull.
Det två saker som jag funderar på.
Tycker det är märkliga är "Brun donut", är den inte röd? Samt att vänstra bilden till den är blixten för skarp och den bruna botten ser gult ut.

Permalänk
Medlem

Tycker den är rätt bra. Dock förstår jag inte, vill ni att man ska kunna köpa av er från nätet? Det finns iaf. ingen "köp" knapp.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Gillar också sidan, tycker att du håller den ren och simpel. En av den snyggare jag sett till ett UF-företag.

Det finns två grejer som jag hade ändrat på om jag hade kunnat.

När du är inne på t.ex. fliken "Produkter" så är det markerat med ett blått streck under fliken. Men om man sedan håller musen på en annan flik så blir den också blå.
Jag hade gjort så att den blåa linjen i den markerade fliken istället var i en antingen ljusare färg, så man ser skillnad på aktiv och markerad. Eller så hade jag gjort så att den blåa linjen i den aktiva fliken "hänger med" till den markerade så att där bara finns en blå linje.

Sedan "Gilla"-knapparna på botten hade jag gjort mindre, men det är ju ingen stor grej : >

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

För mig så försvinner scrolllisten i firefox när jag går in på "Sponsorer", det gör att hela sidan hoppar några millimeter åt höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Tycker den är rätt bra. Dock förstår jag inte, vill ni att man ska kunna köpa av er från nätet? Det finns iaf. ingen "köp" knapp.

Som sagt, sidan är halvklar Jobbar på det just nu.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

För mig så försvinner scrolllisten i firefox när jag går in på "Sponsorer", det gör att hela sidan hoppar några millimeter åt höger.

Vad har du för upplösning? Är dålig på sånt med höjd så mycket möjligt att jag lagt fel mått på den

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Gillar också sidan, tycker att du håller den ren och simpel. En av den snyggare jag sett till ett UF-företag.

Det finns två grejer som jag hade ändrat på om jag hade kunnat.

När du är inne på t.ex. fliken "Produkter" så är det markerat med ett blått streck under fliken. Men om man sedan håller musen på en annan flik så blir den också blå.
Jag hade gjort så att den blåa linjen i den markerade fliken istället var i en antingen ljusare färg, så man ser skillnad på aktiv och markerad. Eller så hade jag gjort så att den blåa linjen i den aktiva fliken "hänger med" till den markerade så att där bara finns en blå linje.

Sedan "Gilla"-knapparna på botten hade jag gjort mindre, men det är ju ingen stor grej : >

Bra ide, ska försöka se om jag hittar en bättre färg

Och "footern" är helt orörd typ, bara skapad för att finnas där för att se hur det blir dvs mycket som kommer ändras på den

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag diggar den, väldigt enkel, lättnavigerad och snygg!

Har du gjort sidan från grund själv eller använt en färdig mall?

Startat från grunden

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Troligtvis är det en omarbetad mall. Ser så ut gällande användandet av wrappers m.m vilket kan vara lite väl avancerat för någon som bara hållt på ett par månader.

Hursomhelst så är det en bra hemsida som håller information på ett bra sätt och skaparen verkar ha koll på vad de olika elementen gör osv.
Kan bidra med lite:

  • Bildblädraren bör ändras till statisk och endast ha en av bilderna som finns med i bildspelet. Den med produkten och visionstexten på. Eventuellt har man bildsnurran kvar med innan nämnda bild samt den bild där det står att ni skänker pengar. Varför? Jo huvudsyftet är det som ska framhävas mest. hade man haft ett bildgalleri eller filmgalleri så skulle en bildsnurra vara ypperlig.

  • Kontaktlänken går till nyheterna

Mycket bra, ska kolla på detta
Inte fixat kontakt än och är medveten om detta, skall åtgärdas direkt .

Och sidan är skapad från grund av mig, när du snackar om wrappern, vad menar du då?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Om man klickar på "kontakt" så kommer man till "nyheter" istället. Kan du ju fixa kanske Fint typsnitt, men som någon annan sa, kanske lite fetare för själva menyn

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Troligtvis är det en omarbetad mall. Ser så ut gällande användandet av wrappers m.m vilket kan vara lite väl avancerat för någon som bara hållt på ett par månader.

Hursomhelst så är det en bra hemsida som håller information på ett bra sätt och skaparen verkar ha koll på vad de olika elementen gör osv.
Kan bidra med lite:

  • Bildblädraren bör ändras till statisk och endast ha en av bilderna som finns med i bildspelet. Den med produkten och visionstexten på. Eventuellt har man bildsnurran kvar med innan nämnda bild samt den bild där det står att ni skänker pengar. Varför? Jo huvudsyftet är det som ska framhävas mest. hade man haft ett bildgalleri eller filmgalleri så skulle en bildsnurra vara ypperlig.
    [U][B]

  • Kontaktlänken går till nyheterna[/B][/U]

Google Chrome 17 Dev+AdBlock, 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Mycket bra, ska kolla på detta
Inte fixat kontakt än och är medveten om detta, skall åtgärdas direkt .

Och sidan är skapad från grund av mig, när du snackar om wrappern, vad menar du då?

Hehe! ja du. Om du nu skapat den själv från scratch så borde du veta

Skrivet av r3mpuh:

Google Chrome 17 Dev+AdBlock, 1920x1080

aight!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Vad har du för upplösning? Är dålig på sånt med höjd så mycket möjligt att jag lagt fel mått på den

1920x1200

Sidan är kanske tillräckligt hög för 1080 men i 1200 försvinner listen åtminstone på grund av att det inte finns något att scrolla ner till.

Finns det inget sätt att tvinga webbläsarna till att visa listen även om det inte behövs för sidan? Jag har för mig att jag sett något sådant men det var flera år sedan. Alltså att det var någon kod man kunde använda till sin hemsida och inte en konfigering att göra i sin webbläsare.

Permalänk

En enkel HTML sida som ser schysst ut. Passande för ändamålet.

Dock tycker jag produktbilderna skulle behövas göras om. Tycker bilderna under "produkter" kunde vara mycket bättre. Fokus ligger inte ens på produkten i vissa fall.

Annars, bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoolution:

En enkel HTML sida som ser schysst ut. Passande för ändamålet.

Dock tycker jag produktbilderna skulle behövas göras om. Tycker bilderna under "produkter" kunde vara mycket bättre. Fokus ligger inte ens på produkten i vissa fall.

Annars, bra jobbat.

Vet, jag är inte fotografen :/ men ny bilder skall tydligen komma

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Hehe! ja du. Om du nu skapat den själv från scratch så borde du veta

aight!

Snackar vi shadows, max/min-width? Jag förstår inte? Flickvännen ger mig bilder hon skapar i PS och jag skapar hemsidan likadan.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Inaktiv

Lär dig att hantera XSS annars kan det gå illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Lär dig att hantera XSS annars kan det gå illa

Hur? Hittar inga bra guider till det och sidan ser ändå okej ut i alla, eller?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Den ser bra ut men om du är utefter att få sidan att vara HTML validerad så se här :

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmistuf.se%2Fstartsida.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

ah, ser ut som ett användbart verktyg

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Tyckte det var snyggt och prydligt som flera andra redan sagt.
Hittade något stavfel här och där men det kanske de personer som skrivit innehållet redan vet om?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tyckte det var snyggt och prydligt som flera andra redan sagt.
Hittade något stavfel här och där men det kanske de personer som skrivit innehållet redan vet om?

hehe, hoppas på det ^^ Inte jag som står för innehåll. Får kolla fixa det, tack för tipset

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvjohn:

Hur? Hittar inga bra guider till det och sidan ser ändå okej ut i alla, eller?

Vafan jag hittade ju XSS hål direkt och nu hittar jag det inte igen... ;D
Kan kika lite närmare på det om det är OK med dig.