Permalänk
Medlem

BSOD vid boot

Har precis slängt ihop mitt nya system, asus p8z68 pro gen 3, i5 2500k och 8gig minne. Datorn kommer igång, kan kika in i bios och mysa lite, men sedan när den laddar windows, direkt den laddat klart och ska in i inloggningen blir det en bsod i ca en halv sekund, och datorn bootar om och frågar om jag vill köra reparation på windows. det har jag gjort men hjälper inget, vart ska jag börja?

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Installerat Windows på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Installerat Windows på nytt?

Nej, varför skulle jag göra det? Har inget intresse av det.

Däremot, jag ändrade hårddisken från ACHI till ide, och då funkade det och kom igång.
Dock funderar jag vad detta innebär?
Har inte ssd om det spelar roll.
Raid, ide och achi fanns som alternativ.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Nej, varför skulle jag göra det? Har inget intresse av det.

Däremot, jag ändrade hårddisken från ACHI till ide, och då funkade det och kom igång.
Dock funderar jag vad detta innebär?
Har inte ssd om det spelar roll.
Raid, ide och achi fanns som alternativ.

För att som alla bör förstå så kan det bli kaos med datorn om man inte installerar om windows efter smärre uppgraderingar. (moderkort, processor)

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Nej, varför skulle jag göra det? Har inget intresse av det.

Däremot, jag ändrade hårddisken från ACHI till ide, och då funkade det och kom igång.
Dock funderar jag vad detta innebär?
Har inte ssd om det spelar roll.
Raid, ide och achi fanns som alternativ.

Du kan inte ändra mellan ACHI & IDE utan att först ändrat registret i windows, har du bytt modekort så borde du verkligen formatera. Annars blir det strul.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Byter du moderkort så SKA man ominstallera windows. Grundregel 1 typ om man är byggare. För annars får du BSOD.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Så lustigt, det har jag aldrig tänkt på. Hårddisken kommer från ett gammalt p5k och då körde den ide antar jag, achi var inte aktuellt.
Varför skulle det då bli problem om jag väljer att köra ide på detta moderkort?
Vad kan jag förvänta mig för problem och varför?
Är mycket tacksamma för era svar.

Visa signatur

Ridå