Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus E35 bootar inte (Har fungerat i 5 månader)

Permalänk
Medlem

Asus E35 bootar inte (Har fungerat i 5 månader)

Hej,

Som topic säger så har min HTPC med ett Asus E35M1-I Deluxe slutat boota helt efter 5 månader där det har fungerat perfekt.

Flyttade burken från TVn till min datorskärm för att justera mjukvara (för uppspelning av film). När jag kopplade in den så vägrar den boota.

Den består av följande:
Asus E35M1-I Deluxe
KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9
OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC
Pico PSU med externt agg
Windows 7 x64

Införskaffad och monterad i augusti och har rullat sedan dess utan problem. Men nu vägrar den alltså boota. SSDn går igång (en liten grön lampa som lyser samt att "power led" lyser.

Felsökning:
Provat ramminnet i en annan dator. Det fungerar.
Har provat med ett annat ramminne på Asus E35 dock med samma reslutet (provade ett Corsair Vengeance 4GB)
Kört med annan PSU. Samma resultat
Kört med ett externt garfikkort. Inget resultat (dock inte så konstigt då jag måste komma in i bios och aktivera det)

Har provat att koppla i både DVI och HDMI utgången utan någon skillnad och har även provat att koppla in den till TVn igen.

Behöver råd, finns massor av trådar som tar upp minnesproblmen och det var därför jag valde dessa minnen. Trodde att jag slapp problemen eftersom det har fungerat i 5 månader.

Vad kan det vara?

Ps. Har läst de andra trådarna om att detta kortet inte bootar men eftersom det har fungerat i 5 månader med kingstonminnet så bör det inte vara det.

Permalänk
Medlem

Har minnena funkat i 5 månader så är nog inte dom problemet.
Jag skulle chansa på att din PSU har gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har minnena funkat i 5 månader så är nog inte dom problemet.
Jag skulle chansa på att din PSU har gett upp.

Det jag ville höra, att det inte är de som är problemet.

Har dock provat med en annan PSU utan förändrat resultat (En 400W från Fractal).

Så PSU har jag strukit från listan

Permalänk
Medlem

Har du provat en bios reset ?
D.v.s ur med batteriet ett par timmar.

Permalänk
Medlem

Det hade jag inte tänkt på!

Provade att reseta med pins först men när inte det fungerade tog jag ut batteriet i kanske 3 min. Fortfarande inget. Får låta det stå ute över natten.

Varför ska det vara ute så länge?

Annars blir det att ringa Dustin där jag har köpt kortet moderkortet imorgon...

Permalänk
Medlem

Om någon ville veta så fick jag den utbytt. Det var alltså fel på moderkortet.