Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

BSOD pga Crucial M4 SSD

Permalänk
Medlem

BSOD pga Crucial M4 SSD

Tydligen har en hel del ägare till Crucial M4 SSD problem med att deras datorer har börjat låsa sig efter en timme, med resultatet att SSDn inte syns i bios vid en reset, utan måste stängas av helt för att komma tillbaka igen.. Detta problem råkade jag även ut för under helgen som var, och jag har felsökt allt möjligt innan jag kom fram till att det var SSDn, vilket även ett besök till Crucial's supportforum bekräftar..

Crucial säger att man ska uppgradera firmware, men från vad jag kan läsa i forumet där så har firmware uppgradering inte hjälpt någon.

Så jag tänkte bara tipsa att om du har börjat få hängningar efter ungefär en timmes drift och äger en M4, så är det troligtvis den som är boven. Det lustiga är att samtliga personer som råkat ut för detta har felet uppstått i stort sett samtidigt, med några dagars spridning..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft m4an? Jag har haft min m4 128gb i ett halvår och har inte upplevt detta problem. Det första jag gjorde när ja fick hem den va att uppgradera firmwaren.

Permalänk
Medlem

Kört windows update och sen hände detta? isf ta bort alla uppdateringar du kastade på.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte pga windows update
Jag köpte min i maj..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Intel eller Marvell sata-port kopplad på moderkort?
Hängningar som att datorn låser sig eller att du faktiskt får bsod som du skriver?

Kan det ha att göra med link power management-problematiken som spökade för en del med P67 när disken släpptes och som f.ö löstes eller skulle lösas med deras första firmware?

Jag har den första versionen som kom ut (0001) och har ej uppdaterat med någon ny firmware. Funkar klockrent, aldrig strulat, mer än just att den låste sig med jämna mellanrum. Ändrade i registret efter tips från tråd på crucials forum, finns även info på forumet här om det.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Chattade med Crucial supporten ang. detta precis och fick detta som svar..

Citat:

Kevin : I was just checking with one of my colleagues regarding this issue. We are currently working on a firmware update that will address this issue. Unfortunately this has not been released yet but we do expect it to be released and available for download early next year.

Min är också en tidig modell, köpt i maj, och hade 0001 firmware fram tills idag. 0009 hjälpte dock ej.. Jag har heller inte haft några problem fram tills för ett par dagar sen..

Länk till tråden i crucials supportforum

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Tydligen har en hel del ägare till Crucial M4 SSD problem med att deras datorer har börjat låsa sig efter en timme, med resultatet att SSDn inte syns i bios vid en reset, utan måste stängas av helt för att komma tillbaka igen.. Detta problem råkade jag även ut för under helgen som var, och jag har felsökt allt möjligt innan jag kom fram till att det var SSDn, vilket även ett besök till Crucial's supportforum bekräftar..

Crucial säger att man ska uppgradera firmware, men från vad jag kan läsa i forumet där så har firmware uppgradering inte hjälpt någon.

Så jag tänkte bara tipsa att om du har börjat få hängningar efter ungefär en timmes drift och äger en M4, så är det troligtvis den som är boven. Det lustiga är att samtliga personer som råkat ut för detta har felet uppstått i stort sett samtidigt, med några dagars spridning..

Jag har inte direkt något tips som hjälper dig, annat än att prova med firmware 0009. Jag har själv två M4or, den ena kom med 0002 och uppgraderades direkt, den andra kom med 0009. Jag har inte upplevt dom problem du beskriver. Den ena disken sitter i ett moderkort med AMD 880 chipset och den andra i en laptop med Intel PM45 chipset.

Vad kör du för moderkort och vilken SATA port sitter den i?

Edit: Såg precis att du hunnit posta ett inlägg om att du provat 0009...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Min setup finns i min sig..
Men som sagt, det är en firmware grej, kanske bara påverkar tidiga versioner av disken, min kom med 0001 som sagt, och jag köpte den tidigt när dom precis kom ut i handeln i maj..
Men pga hur felet beter sig, häng exakt en timme efter start, så är det nog inga problem att åtgärda med firmware uppdatering, om det hade varit ett fel i hårdvaran skulle felet inte uppträda så tidsbestämt..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Min setup finns i min sig..
Men som sagt, det är en firmware grej, kanske bara påverkar tidiga versioner av disken, min kom med 0001 som sagt, och jag köpte den tidigt när dom precis kom ut i handeln i maj..
Men pga hur felet beter sig, häng exakt en timme efter start, så är det nog inga problem att åtgärda med firmware uppdatering, om det hade varit ett fel i hårdvaran skulle felet inte uppträda så tidsbestämt..

Åh, sorry... Letade efter en signatur att kolla i, men jag måste haft hjärnsläpp, eller selektiv blindhet, eller nåt...

Håller med om att det låter troligt att det nog inte är hårdvaran i sig. Skulle t.o.m. kunna vara nåt gränsvillkor som dyker upp när disken hunnit användas ett tag. Håller iaf tummarna för att dom fixar det ASAP.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jo, det skulle nog gå snabbare om det inte dök upp precis till julhelgen..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Jag har 0002 firmwaren, är det värt att uppgradera till 0009?

Permalänk
Medlem

0009 ger lite bättre prestanda, så varför inte? Har ca 40st M4 på jobbet, mycket nöjda med dem.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

Lustigt aldrig haft problem med min...den är blixtsnabb och funkar bra...kanske problem med 256GB versionen....jag har 128GB versionen?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag får exakt samma fel som Preed, den hänger sig vid cirka 60 min användning. Den har fungerat perfekt ända tills igår och nu är den helt värdelös. Den har en work time på 5214 timmar enligt SSDLife.

Blir nog en Samsung 830 tills Crucial har löst problemet.

EDIT: Verkar som att alla Crucial modeller drabbas efter ~5200 timmar..

Permalänk
Medlem

Samma med min Crucial m4 256GB, fick samma problem med min igår. Har uppgradetat den från 0001 -> 0009. Körde nu SSDLife och den har gjort 5219 timmar, så det stämmer bra in på Fyxim's resonemang. Har nu kopplat ut den och hoppas helt enkelt på en lösning i form av ny firmware.