Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har gjort en beställning på en komplett PC

BF3 edition, där jag bytte ut processor och minne, la även till en skärm i beställningen,

Bara nyfiken på en CA klartid

i tråden tidigare såg jag att nån hade fått sin dator på 2-3 dagar,
Tänker då det står bara att ni har ca 5 dagar på att bygga ihop den , och 1-3 för frakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ring till Posten och fråga vad motsvarande paket kostar att skicka för icke avtalskund. Halvera det och du hamnar nog i närheten av vad Komplett som stor kund betalar. Jag gissar du är i närheten av de 189kr de vill ha. Kanske t o m lite över.

Edit: Oavsett ligger dina exempel klart under den verkliga kostnaden att skicka en skärm. Alltså subventionerar de frakten och måste ta ut det någon annanstans för att inte gå back. På skärmpriset eller på andra delar av sortimentet.

Jag håller inte med... Problemet med Komplett är att de har samma fraktkostnad oavsett om jag köper ett litet USB-minne för 99 kr eller en gigantisk TV. I det första fallet är det totalt omotiverat med en fraktkostnad på 189 kr, medan det i TV-fallet kan vara hyffsat billigt om man tänker efter vad frakten för något sånt stort egentligen kostar.
Dock så brukar många andra ställen stryka frakten om man kommer över en viss summa, så då blir det för högt relativt andra ställen om man köper en TV också...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gausten:

Jag håller inte med... Problemet med Komplett är att de har samma fraktkostnad oavsett om jag köper ett litet USB-minne för 99 kr eller en gigantisk TV. I det första fallet är det totalt omotiverat med en fraktkostnad på 189 kr, medan det i TV-fallet kan vara hyffsat billigt om man tänker efter vad frakten för något sånt stort egentligen kostar.
Dock så brukar många andra ställen stryka frakten om man kommer över en viss summa, så då blir det för högt relativt andra ställen om man köper en TV också...

Samma frakt för ett USB-minne som en TV? Det stämmer inte alls.

USB-minne: frakt 39kr med brev.
Normalstor TV: frakt 349/359kr

Varför skriva något så uppenbart felaktigt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hej komplett. vi har skickat tillbaka våran tv till er då det var fel på den. och den har kommit fram till eran service avdelning. men när kommer det synas på mitt konto under returer att den har kommit in?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk

Kan ni matcha priset på Galaxy Note med Bazulas för 5389:- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Samma frakt för ett USB-minne som en TV? Det stämmer inte alls.

USB-minne: frakt 39kr med brev.
Normalstor TV: frakt 349/359kr

Varför skriva något så uppenbart felaktigt?

Var hittar du alternativet brev? Det billigaste jag hittar är 89 kr i frakt för ett USB-minne...

A. POSTPAKET

Alternativ 1: Betalning vid mottagande:
Frakt: 89,00
Postförskott: 52,50
(141,50 kr)

Alternativ 2: Faktura 14 dagar:
Fakturaavgift: 39,00
(128 kr)

Alternativ 3: Faktura kampanj (betala 28e februari)
Fakturaavgift: 79,00
(168 kr)

Alternativ 4: Visa
(89 kr)

Alternativ 5: Mastercard
(89 kr)

B. FÖRETAGSPAKET
Plussa på 70 kr på alternativ 2-5 i A.

C. HEMPAKET
Plussa på 140 kr på alternativ 2-5 i A.

D. PALLFRAKT
Plussa på 800 kr på alternativ 2-5 i A.

Pick-up point är inte ett alternativ... Bor inte särskilt nära Göteborg, Malmö eller Stockholm...
På TV:n hade du däremot rätt. Det var faktiskt dyrare frakt än för USB-minnet. Inte för att någon av frakttyperna är särskilt prisvärd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gausten:

Var hittar du alternativet brev? Det billigaste jag hittar är 89 kr i frakt för ett USB-minne...

Finns bara för vissa varor om jag minns tidigare diskussioner rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gausten:

När du går till kassan och skall betala brukar det finnas brevfrakt 39kr som alternativ.

Sen spelar väl inte fraktpriserna speciellt stor roll utan det intressanta är vad man skall betala, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gausten:

...

Pick-up point är inte ett alternativ... Bor inte särskilt nära Göteborg, Malmö eller Stockholm...
På TV:n hade du däremot rätt. Det var faktiskt dyrare frakt än för USB-minnet. Inte för att någon av frakttyperna är särskilt prisvärd...

Du har tydligen aldrig handlat av Komplett, vilket nog stämmer rätt bra med ditt tidigare inlägg i övrigt.

Som tidigare sagts, brevalternativet syns i kassa och jag har för mig att detta har varit uppe i tråden tidigare.

Edit: De har Flash Voyager 8GB för 99kr just nu http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325454 , så varför inte slå till, så får du se själv? Lägst på prisjakt tillsammans med en annan seriös aktör, inklusive frakt.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har tydligen aldrig handlat av Komplett, vilket nog stämmer rätt bra med ditt tidigare inlägg i övrigt.

Som tidigare sagts, brevalternativet syns i kassa och jag har för mig att detta har varit uppe i tråden tidigare.

Edit: De har Flash Voyager 8GB för 99kr just nu http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325454 , så varför inte slå till, så får du se själv? Lägst på prisjakt tillsammans med en annan seriös aktör, inklusive frakt.

Ok... Nu tar vi det lite lugnt med personangreppen här... Jag har handlat flera gånger på komplett och generellt sett så tycker jag att det är en jättebra nätbutik!

Det som är lite mysko nu är att det faktiskt inte fanns någon brevfrakt när jag var inne och kikade på komplett tidigare. När jag loggar in nu så finns det dock det, så jag kan inte göra annat än att erkänna att priserna till slut blev exakt vad du skrev tidigare.

Såg också att de precis sänkt priset på ett "Corsair Flash Voyager 16GB USB 3.0 Small" (299 kr --> 199 kr), vilket blev 78 kr billigare än det som står som billigast på prisjakt just nu inklusive frakt.

Passade på att beställa ett...

God natt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gausten:

Ok... Nu tar vi det lite lugnt med personangreppen här... Jag har handlat flera gånger på komplett och generellt sett så tycker jag att det är en jättebra nätbutik!

Det som är lite mysko nu är att det faktiskt inte fanns någon brevfrakt när jag var inne och kikade på komplett tidigare. När jag loggar in nu så finns det dock det, så jag kan inte göra annat än att erkänna att priserna till slut blev exakt vad du skrev tidigare.

Såg också att de precis sänkt priset på ett "Corsair Flash Voyager 16GB USB 3.0 Small" (299 kr --> 199 kr), vilket blev 78 kr billigare än det som står som billigast på prisjakt just nu inklusive frakt.

Passade på att beställa ett...

God natt!

Bra att vi är överens då. Något personangrepp var det deifinitivt inte fråga om, men jag tyckte det var märkligt med först påståendet att frakten för USB-minne och TV var samma och därefter att brevfrakt inte fanns. Därför trodde jag att du aldrig handlat där. Nog om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller julkalendern så känns allt inte riktigt äkta trots alla påhittade namn som visas i "visa alla vinnare".

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowiser:

När det gäller julkalendern så känns allt inte riktigt äkta trots alla påhittade namn som visas i "visa alla vinnare".

Håller med.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag skrev inte mitt inlägg för att hylla Komplett, utan för att lägga fram att frakt faktiskt kostar och ibland rätt så mycket. Men eftersom du fortsatte med intressanta jämförelser följer jag upp:

Angående din jämförelse med Eligiganten/Siba/Mediamarkt tycker jag inte alls stämmer, möjligen bortsett från att de har ett väldigt brett sortiment. På senare år är Komplett den butik där jag både blivit bäst bemött och gjort de absolut bästa affärerna, men jag undviker givetvis de delar av sortimentet där de är betydligt dyrare än sina konkurrenter. Det enda jag sett på senare tid är deras klart högre HD-priser än många andra, å andra sidan har de haft mycket större sortiment, där flera andra knappt haft ens 10 olika HD-varianter totalt (även om det just nu blivit bättre).

Exempel på senaste årets inköp där Komplett legat mycket bra (eller bäst) till vid inköpstillfället: Intel 320 SSD med BF3-kupong, Intel 2600K, Silverstone FT02 (halva priset mot konkurrenterna), SilverPower (Seasonic MD12) 750W för under 500kr, Logitech MX518 för 99kr, HIS Radeon 6950/6970. De har också haft fantastiska priser på Optoma HD-projektorer och olika TV-varianter. Detta är bara några exempel på vad jag minns på rak arm.

Dessa priser är alltså helt utan rabattkoder eller olika medlemsskap och gäller alltså alla. I exemplena ovan har totalpriset med frakt antingen varit betydligt lägre än konkurrenterna eller i sämsta fall på samma nivå.

Nog om detta från min sida, men jag har svårt att acceptera den ständiga klagosången om fraktpriserna när man ofta kan göra de bästa affärerna ändå. Totalpriset är det viktigaste. Givetvis finns det alltid undantag då inte en butik kan vara billigast på allt, men sätt er gärna och jämför storleken på datordelssortimentet mellan "frifraktande" Inet och Komplett. Det i sig, bortsett från priset, är en mycket viktig faktor. Grafikkort är en del där Komplett haft/har en otrolig bredd.

Jo, en sak till. När det är "kampanj" på Komplett är det verkligen billigt. Annars missbrukas den termen flitigt av vissa konkurrenter.

Den här diskussionen urartade lite mer än vad jag hade tänkt mig, men vid vidare eftertanke så kanske jag överdrev lite mer tidigare liknelser. I vilket fall så tycker jag fortfarande frakten är alldeles för dyr. De har inte något speciellt bättre priser än sina konkurrenter, lägre ibland, högre ibland, men ändå betydligt dyrare frakt. Detta gör att jag många gånger väljer bort komplett för totalpriset blir väldigt ofta någon hundring dyrare där.

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en laptop därifrån för 6,2k men tycker det är lite dåligt att frakten är på 152kr!

Men priset på datorn var iaf bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Beställde nyss en laptop därifrån för 6,2k men tycker det är lite dåligt att frakten är på 152kr!

Men priset på datorn var iaf bra

Blanda inte ihop frakt och PF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowiser:

Nu ska vi inte vara såna, har svårt att se att så pass stora företag skulle ta sig all den tiden att skapa en site, sen sitta och hitta på namn, frågor och ja allt möjligt när det inte finns riktiga vinnare.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Blanda inte ihop frakt och PF.

PF?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Postförskott.

Permalänk
Medlem

Komplett är bra, men inte särskilt snabba. Lade i morse en beställning på ett grafikkort, och det har inte börjat plockas än. När jag beställt från Inet och Webhallen så har det alltid skickats samma dag om jag beställt typ före klockan 12. Rekordet är nog när jag beställde spel från Webhallen kl. 15.00 och det kom på posten kl. 09.30 dagen efter.

Nåja, kan väl vänta ett par dagar på mitt kort utan att världen går under, men nog kliar det i spelfingrarna.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet inte om jag har rätt MEN det kan finnas en LITEN risk att dom inte jobbar idag då det är en RÖD dag idag.
Vilket du borde kunna se om du tittar i en almanacka som tex http://www.kalender.se/ heller http://www.dinstartsida.se/almanacka.asp och http://almanackan.se/ sen finns det några få till här

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmm jag vet inte om jag har rätt MEN det kan finnas en LITEN risk att dom inte jobbar idag då det är en RÖD dag idag.
Vilket du borde kunna se om du tittar i en almanacka som tex http://www.kalender.se/ heller http://www.dinstartsida.se/almanacka.asp och http://almanackan.se/ sen finns det några få till här

Det har du faktiskt rätt i. Trodde att de hade öppet då alla andra sidor jag funderade på att beställa från hade det (Inet bland annat). Nå, då är de kanske inte långsamma, de har bara sämre service.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Postförskott.

men frakten var ju 152kr med PF exkluderat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Det har du faktiskt rätt i. Trodde att de hade öppet då alla andra sidor jag funderade på att beställa från hade det (Inet bland annat). Nå, då är de kanske inte långsamma, de har bara sämre service.

Hmm

Skrivet av juckeyy:

Ok, det blev tydligen endå inte skickat idag hade räknat med att ha det imorrn

Läste detta nyss i inet tråden?

Så det verkar inte som inet jobbar en röd måndag heller.
Heller menar du att du beställt på inet under dagen och det har gått iväg idag?
Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om något postorder,internet företag samt posten skickade,hämtade ett enda paket under dagen idag.
Kväll,natt är en annan sak då det kan höra till nästa dags skift,etc men under dagen NÄE.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmm
Läste detta nyss i inet tråden?

Så det verkar inte som inet jobbar en röd måndag heller.
Heller menar du att du beställt på inet under dagen och det har gått iväg idag?
Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om något postorder,internet företag samt posten skickade,hämtade ett enda paket under dagen idag.
Kväll,natt är en annan sak då det kan höra till nästa dags skift,etc men under dagen NÄE.

Hur som helst så har ordern jag lade igår morse fortfarande inte börjat plockas, så nu blir det avbeställning och så köper jag ett dyrare kort någon annanstans. Tänker inte riskera att kortet inte kommer denna vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, min order gick från "Reserverad" till "Skickad" på en kvart igår kväll, men jag vet inte riktigt vad de menar med "Skickad". Enligt MIG så är inte skickad detsamma som "Packad och undanlagd men inte skickad till Posten än", vilket verkar vara vad som skett med tanke på när den blev färdigpackad och att Posten inte registrerat mitt paket än. Får väl hoppas att det dyker upp på torsdag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, min order gick från "Reserverad" till "Skickad" på en kvart igår kväll, men jag vet inte riktigt vad de menar med "Skickad". Enligt MIG så är inte skickad detsamma som "Packad och undanlagd men inte skickad till Posten än", vilket verkar vara vad som skett med tanke på när den blev färdigpackad och att Posten inte registrerat mitt paket än. Får väl hoppas att det dyker upp på torsdag.

Komplett skickar inte TILL posten, posten hämtar upp.

Det innebär att din order är packad och försedd med fraktlapp och är redo att hämtas upp, men posten hämtar inte på kvällen så du får vänta på nästa hämtning.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Komplett skickar inte TILL posten, posten hämtar upp.

Det innebär att din order är packad och försedd med fraktlapp och är redo att hämtas upp, men posten hämtar inte på kvällen så du får vänta på nästa hämtning.

Jo, det är ju det jag menar. Det är lik förbannat inte alls "Skickat", det ligger hos Komplett. Om jag skall skicka ett paket till dig och du undrar var det tagit vägen och frågar mig, ska jag då säga att det är "skickat" när det fortfarande ligger hemma i min hall? Knappast.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det är ju det jag menar. Det är lik förbannat inte alls "Skickat", det ligger hos Komplett. Om jag skall skicka ett paket till dig och du undrar var det tagit vägen och frågar mig, ska jag då säga att det är "skickat" när det fortfarande ligger hemma i min hall? Knappast.

Du driver väl inte heller företag i miljardklassen där hanteringen av paket och aviseringar måste vara rationell? Eller tror du Komplett har en jääättestor hall där allt staplas tills någon orkar låna morsans bil och köra iväg paketen?

När paketen får ett kollinummer via onlinetjänst (Postens pacsoft t ex), så flaggas det som skickat och går iväg så fort posten hämtar. Normalt sett är det då sökbart på postens hemsida (förhandsinformation mottagen), men eftersom Komplett skickar från Norge fungerar det inte likadant. De syns då först när det ankommit till första svenska terminal även om det varit på väg i många timmar.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du driver väl inte heller företag i miljardklassen där hanteringen av paket och aviseringar måste vara rationell? Eller tror du Komplett har en jääättestor hall där allt staplas tills någon orkar låna morsans bil och köra iväg paketen?

Visst, men beställer du från Inet eller Webhallen eller vad det nu må vara så står det inte som skickat förrän det faktiskt är skickat. Jag tycker att det rimliga vore att ordern står som plockad istället, eftersom det är vad den faktiskt är. Komplett må ha bra priser, men frågan är om prisskillnaden är värd ett par dagars extra väntan + den höga fraktkostnaden, såklart.

Visa signatur