Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Rampage II Extreme avstängningar! SB temperatur problem.

Permalänk

Asus Rampage II Extreme avstängningar! SB temperatur problem.

Hej
jag har ett Asus Rampage II Extreme.
Datorn stänger av sig lite random då och då, pga att SB tydligen blir overheated, så för att skydda så stängs den av vid 90 grader, jag ökade detta till 100 i bios och har funkat i ca 3 veckor nu.
Nu går den upp i 99-100C konstant och samma problem uppstod, fixade genom att ta bort overheating protection skyddet.

Min fråga: stämmer detta verkligen eller är det förmodligen temperatur sensorn som knasar?

När man känner där efter datorn har varit gång ett tag är det varmt men inga 99-100grader. går att hålla handen där utan problem.
I övrigt är datorn generellt rätt kall inga överdrivna temperaturer direkt.

Vad tror ni är det sensorn eller är det kanske kylflänsen som inte har 100% kontakt längre?

Ni får notera att den går upp till dessa grader direkt när jag startar den, stänger jag t.ex av den i några timmar, startar den och går in i bios är den uppe i graderna direkt, vilket för mig låter ganska otrovärdigt, visst hade det varit en cpu vi snacka om så hade det låtit normalt men detta är en sydbrygga!

Permalänk
Vila i frid

Den där typen av problem är inget man ger sig på att felsöka själv. Moderkort är billiga, tid är dyrbar. "All ASUS motherboard purchased after November 1st, 1999 will carry 3 year warranty services." Ha i minne att tillgången på 1366-moderkort börjar tryta.

Permalänk
Hedersmedlem

tror inte du kan förlita dig på temperaturerna på mobo då dessa inte är speciellt påkostade. skjut med laser termometer eller något liknade på sydbryggan helst undersida (om kylfläns ellr liknande finns) när systemet är på slaget och se vad du får. jag personligen skulle också bytt kylpastan på syd samt nordbrygga om det inte är bytt.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.