Ny dator som totalfryser ibland vid spelande

Permalänk
Medlem

Ny dator som totalfryser ibland vid spelande

Tja!

Byggde ihop en burk åt en polare när BF3 släpptes för att han skulle kunna spela det. Nu är det tyvärr så att den fungerar klockrent förutom ett fåtal totalfrysningar så jag är lite osäker på vad det kan bero på. Den har endast hängt sig ca 5ggr i BF3 och en enda gång i HoN, i övrigt aldrig hängt sig. Behöver lite gissningshjälp om vad man ska börja kolla på, till er ledtråd har ni den här bilden:

Spec:
MSI P67A-C45 (B3)
i5 2500k
2x4GB XMS3 CL9
HD6970
1TB WD Black

Tillägg
Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk

Jag får samma på ungarnas speldator men bara på vissa spel. Andra spel funkar klockrent.
Så jag tror inte det är hårdvaruproblem, men det är bara min uppfattning av problemet.
Jag sitter ju inte vid den datorn och spelar. Jag har kört test på cpu, gpu och minnen.
Inga fel rapporterade. Vissa spel kanske inte gillar vissa grafikkorts drivrutiner???
Har inte spelat BF3 på den datorn. Inte mycket hjälp kanske men det är min uppfattning om problemet.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

En spec över vad det är för dator och när det händer skulle ju vara en bra början. Kan annars komma med en lista på "99 problems" som det teoretiskt skulle kunna vara men lite dumt att gå den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bursecarl:

Jag får samma på ungarnas speldator men bara på vissa spel. Andra spel funkar klockrent.
.

Vilka spel hänger sig sådär och vilka spel fungerar bra? Eftersom man inte får BSOD utan det mer påminner om en värmefrysning blir jag lite tudelad då jag är 98% säker på att det inte är värmeproblem.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Har du bra kylning i dator. Kolla temperaturen när den fryser

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det ser lite ut som ett problem flertalet har med grafikkort i radeon 5000 serien, där datorn fryser fast med gråa vertikala ränder på skärmen (GSOD) och man måste göra en omstart på den.

Du kan testa att ladda ner msi afterburner eller gpu-z som kan skapa en logg på temperaturen.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Medlem

Kylningen är av standardkvalité, både cpu och grafikkort använder original "boxade" kylarna. Men det är fint dragna kabelbanor osv. så tempen borde inte vara ett problem men jag ska se till att ta ner MSI afterburner och verifiera temperaturerna när den väl fryser. Tack för hjälpen so far

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget också. Det kanske inte ger tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredW:

Det ser lite ut som ett problem flertalet har med grafikkort i radeon 5000 serien, där datorn fryser fast med gråa vertikala ränder på skärmen (GSOD) och man måste göra en omstart på den.

Du kan testa att ladda ner msi afterburner eller gpu-z som kan skapa en logg på temperaturen.

Jag har även fått detta 1 gång på mitt 6850, det har jag överklockat så klockade ner lite grann efter det sen har det inte hänt mer

Skrivet av optimuz:

Kylningen är av standardkvalité, både cpu och grafikkort använder original "boxade" kylarna. Men det är fint dragna kabelbanor osv. så tempen borde inte vara ett problem men jag ska se till att ta ner MSI afterburner och verifiera temperaturerna när den väl fryser. Tack för hjälpen so far

har du standard kylare på CPU kan jag förstå om den blir varm, kolla temp på den vid full load

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Jag har även fått detta 1 gång på mitt 6850, det har jag överklockat så klockade ner lite grann efter det sen har det inte hänt mer har du standard kylare på CPU kan jag förstå om den blir varm, kolla temp på den vid full load

Jag har inte överklockat en enda MHz på vare sig CPU eller grafikkortet så det borde ju inte krascha då kan man tycka men det kanske är så att de moderna kylarna suger hårt? Jag har alltid tidigare kunnat köra med boxade kylare och då även kunna överklocka, t ex. min Phenom II 940 kör jag med originalkylare i 3,7GHz utan problem...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Skrivet av optimuz:

Vilka spel hänger sig sådär och vilka spel fungerar bra? Eftersom man inte får BSOD utan det mer påminner om en värmefrysning blir jag lite tudelad då jag är 98% säker på att det inte är värmeproblem.

Mitt system är vattenkylt, så värmeproblem är jag nästan säker på att det inte är.
Det är en sexåring och en fjortonåring som spelar på datorn och det verkar som det är mest sexåringens spel som beter sig på det viset, d,v,s dom flesta legospel, transformers och bilar 2. Och det är helt random, ibland kan han spela 5 min och ibland hela dan innan det händer. Om det händer alls. Fjortonåringen spelar skyrim och saints row the third. Inga problem med skyrim förutom dom vanliga som alla har. Det är ju lite buggigt
Saints row har blivit helt svart skärm några ggr säger han men inte den där med grå eller blårandiga. Om ni vill veta specen på datorn så finns den i sign.
// Johnny

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bursecarl:

Mitt system är vattenkylt, så värmeproblem är jag nästan säker på att det inte är.
Det är en sexåring och en fjortonåring som spelar på datorn och det verkar som det är mest sexåringens spel som beter sig på det viset, d,v,s dom flesta legospel, transformers och bilar 2. Och det är helt random, ibland kan han spela 5 min och obland hela dan innan det händer. Om det händer alls. Fjortonåringen spelar skyrim och saints row the third. Inga problem med skyrim förutom dom vanliga som alla har. Det är ju lite buggigt
Saints row har blivit helt svart skärm några ggr säger han men inte den där med grå eller blårandiga. Om ni vill veta specen på datorn så finns den i sign.
// Johnny

Det är exakt så min kompis burk beter sig också, kan det verkligen vara så illa att om man köper AMD grafik får man leva med totalfrysning i mellanåt?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Det är exakt så min kompis burk beter sig också, kan det verkligen vara så illa att om man köper AMD grafik får man leva med totalfrysning i mellanåt?

Uppdatera drivrutinerna till grafikkortet.
Hjälper inte det så är kortet troligtvis kasst.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch