Permalänk

Bygga dator?

Tjena!

Så jag undrar, vad behöver man för att bygga en dator?
Kan någon vara snälla att skicka länk på alla saker man behöver och är bra att ha?
Och lite tips kan ju vara bra att ha tips om vad som helst att bygga datorer eftersom jag är en nybörjare så uppskattas det!
Tex om vad man inte ska göra, VART man ska bygga sin dator, och göra så inte grejerna går sönder, om VAD som helst som handlar eller är relevant till att bygga datorer!

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Visa signatur

CPU: Inte Core I7-2600 MB: Asus P8Z68-V LX Z68
RAM: 2X Corsair classic DDR3 4GB Pc3-12800 HDD: Seagate Barracuda Green 2TB
Optisk enhet: Samsung DVDRW 22X Black SATA Chassi: Fractal Design Define R3 Ttanium
PSU:Corsair Power supply 750W TX GPU:Sapphire HD6950 1GB PCI-E Lite retail

Permalänk

Tack:P
Fast lite billiga varor till kit och sånt som man behöver för att bygga dator skulle vara bra och ha
Länka ngn annan tack om ni har det!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Vad är din budget, så kan jag lägga ihop ett paket till dig. Det du ska tänka på när du bygger en dator är typ, sätt distanserna rätt, kolla så du har alla nödvändiga kablar ikopplade, skaffa ett esd band, behövs dock inte, om du inte möjligen har frenetiskt klappat en katt eller dylikt innan...

Permalänk

detta är mitt förslag:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=956367&view=m

vill du ha större Hård disk lägger du med en vanlig mekanisk

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

1. Skruvmejsel
2. ESD armband om man är ska va noga.
3. Skrivbord, golvet eller annan plan yta att bygga på.
4. Pannband, om man svettas mycket av nervositet.

Lycka till !
Länk till lite verktyg, pannband vet jag inte var man köper.

http://www.inet.se/kategori/577/montering

Edit: glömde det viktigaste, diverse dator komponenter att bygga ihop, så man inte står där med pannband och mejsel i handen och ser dum ut.

Permalänk
Medlem

Och här finns en guide hur du sätter ihop prylarna, finns säkert fler.

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair TX850 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67 LE ] [ASUS 6950DCII 1GB] [ 8GB Corsair XMS3 1600 Mhz] [ OCZ Agility 60gb ] [ Noctua NH-D14 ] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av CloudPW:

Vad är din budget, så kan jag lägga ihop ett paket till dig. Det du ska tänka på när du bygger en dator är typ, sätt distanserna rätt, kolla så du har alla nödvändiga kablar ikopplade, skaffa ett esd band, behövs dock inte, om du inte möjligen har frenetiskt klappat en katt eller dylikt innan...

Ska ett kit kosta så mycket? Nu tänker jag inte på dator komponenter bara det man behöver för att kunna sätta ihop dator komponenterna. Typ Skruvmejslar och sånt

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av dlp:

1. Skruvmejsel
2. ESD armband om man är ska va noga.
3. Skrivbord, golvet eller annan plan yta att bygga på.
4. Pannband, om man svettas mycket av nervositet.

Lycka till !
Länk till lite verktyg, pannband vet jag inte var man köper.

http://www.inet.se/kategori/577/montering

Edit: glömde det viktigaste, diverse dator komponenter att bygga ihop, så man inte står där med pannband och mejsel i handen och ser dum ut.

Montering och test av dator med valfria komponenter?? Menas att dom sätter ihop min dator? För jag kan inte tänka mig att 3 Skruvmejslar kostar 800

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Montering och test av dator med valfria komponenter?? Menas att dom sätter ihop min dator? För jag kan inte tänka mig att 3 Skruvmejslar kostar 800

Ja det gör det. Du behöver inte köpa något verktygskit. Se till att ha en skruvmejsel till hands och läs på lite så går det som en dans. Det underlättar om mejseln har magnet. Fast det kanske bara är jag som inte har det.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Ska ett kit kosta så mycket? Nu tänker jag inte på dator komponenter bara det man behöver för att kunna sätta ihop dator komponenterna. Typ Skruvmejslar och sånt

Humm never mind, trodde du behövde hjälp med komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Montering och test av dator med valfria komponenter?? Menas att dom sätter ihop min dator? För jag kan inte tänka mig att 3 Skruvmejslar kostar 800

Dom sätter ihop och testar din dator åt dig, dock tar det längre tid att få hem den än ifall du bygger själv
Sen tror jag nog att du får garanti på datorn också!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Montering och test av dator med valfria komponenter?? Menas att dom sätter ihop min dator? För jag kan inte tänka mig att 3 Skruvmejslar kostar 800

Nej, det är montering och test. Fast tre bra skruvmejslar kan lätt kosta 800.

Det är mest bara lite vanliga verktyg man behöver. Jag tror att många blir förvånade över hur lite som behövs.

Permalänk
Skrivet av CloudPW:

Humm never mind, trodde du behövde hjälp med komponenterna.

Det kommer jag behöva senare, det enda jag vet är att jag ska skaffa i7 2700k och 120GB SSD från intel, är inge bra på moderkort och sånt. Vill ju ha sånt med många minnes luckor

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W