Crucial m4 64gb, installation, firmware, AHCI

Permalänk
Medlem

Crucial m4 64gb, installation, firmware, AHCI

Hej, har lite problem med min erfarenhet med hårddiskar och SSD-enheter.

Har mig en Crucial m4 64gb SSD som jag är redo att testa då jag väntat ett bra tag, men då undrar jag såklart vissa saker som ni säkert tycker är en självklarhet att man ska veta, men detta är helt nytt för mig.

Så till de simpla frågorna som jag hoppas få simpla svar till!

1. Vad är ACHI? Ska man ha detta på när jag installerar windows på min SSD?, förbättrar det prestandan?
2. När jag uppdaterar firmware, ska ACHI vara avslaget då och hur gör man ?
3. Firmware updaten kommer som en ISO-fil, går det bra att bränna denna på en DVD-skiva när det står att det ska vara en CD-skiva ? eller kvittar det ?
4. Ska BIOS nollställas innan installation sker ?

Hoppas på enkla svar på mina ypperst enkla frågor!

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns mycket info på sweclockers om denna disk + ssd i övrigt, sök i forumet så finner du all info!
dumt med nya trådar när trådarna redan finns!

annars finns google!

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk

om du byter dina ? till ! så har du svarat på dina frågor:) förutom 4 som inte behövs, ahci stängs dock inte av utan man ändrar till ide när du installerar.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

om du byter dina ? till ! så har du svarat på dina frågor:) förutom 4 som inte behövs, ahci stängs dock inte av utan man ändrar till ide när du installerar.

Ändra till ide? varför då ?

Visa signatur
Permalänk

nej man kan installera med ahci med. Men då måste man ha sata drivrutiner där man pationerar diskarna om man kör win 7.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Ändra till ide? varför då ?

Enligt crucial själva så rekommenderar de ide läge medans man uppdaterar firmware:) så ha det endast under firmwareuppdateringen och ahci alltid annars.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

1. Vad är ACHI? Ska man ha detta på när jag installerar windows på min SSD?, förbättrar det prestandan?
2. När jag uppdaterar firmware, ska ACHI vara avslaget då och hur gör man ?
3. Firmware updaten kommer som en ISO-fil, går det bra att bränna denna på en DVD-skiva när det står att det ska vara en CD-skiva ? eller kvittar det ?
4. Ska BIOS nollställas innan installation sker ?

1. Ja, AHCI förbättrar prestandan ganska rejält på dagens SSD och är nästan ett krav om du vill få ut full prestanda. Du slår till AHCI i moderkortets BIOS under den sata-kontroller som disken är kopplad till. Man brukar ha valen ide/ahci/raid eller liknande.

2. Se vad Crucial rekommenderar. Skulle väl dock gissa att det även kan funka i AHCI-läge.

3. Nej, du behöver normalt ha en CD om iso-filen är gjord för det. Men det beror kanske på vilket program man använder för att bränna med. Är så sällan man bränner skivor nu för tiden.

4. Skall normalt inte behövas så länge allt funkade innan. Men kan vara en fördel att uppdatera till senaste bios.

Kolla även vad jag skrev här: Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

1. Ja, AHCI förbättrar prestandan ganska rejält på dagens SSD och är nästan ett krav om du vill få ut full prestanda. Du slår till AHCI i moderkortets BIOS under den sata-kontroller som disken är kopplad till. Man brukar ha valen ide/ahci/raid eller liknande.

2. Se vad Crucial rekommenderar. Skulle väl dock gissa att det även kan funka i AHCI-läge.

3. Nej, du behöver normalt ha en CD om iso-filen är gjord för det. Men det beror kanske på vilket program man använder för att bränna med. Är så sällan man bränner skivor nu för tiden.

4. Skall normalt inte behövas så länge allt funkade innan. Men kan vara en fördel att uppdatera till senaste bios.

Kolla även vad jag skrev här: Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt

1. Okej, men nu när jag installerat windows osv på SSDn och har optimerat den i windows redan, kan jag slå på AHCI nu om jag vill ? utan att det skadar SSDn ?

2. Okej, hittar ingenstans om de rekommenderar ACHI, men de borde dem ju göra tycker man.

3. Funkade bra med en dvd skiva, bootade utan problem och firmware updaten gick som kniven genom varmt smör.

4. Är det ett måste att uppdatera till nyaste bios ?

Visa signatur