Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Streama .MKV från datorn till TV?

Permalänk

Streama .MKV från datorn till TV?

Hej!

Jag har en Philips tillhörande 7000 serien och undrar ifall någon vet hur man streamar .MKV filmer till den ifrån min dator trådlöst?
Jag vet att jag kan gå in genom tv'n och streama delade filmer därifrån men menyerna är tröga och funktionerna är få. Jag kom på att jag enkelt kan högerklicka på en film och klicka på "Spela till" med Windows media player men tyvärr gäller det bara filmer som WMP stödjer. Så nu är min fråga, finns det något liknande program som gör att jag även kan streama filmer i alla dess format på liknande sätt WMP gör, eller finns det någonting som gör att man kan spela alla format med WMP?

Vet inte om det låter snurrigt men hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa o köra med ps3 media server, tror det ska fungera.
http://code.google.com/p/ps3mediaserver/downloads/list
Efter du laddat ner och installerat programmet så får du klicka på fliken general configuration o sedan välja ditt trådlösa nätverkskort på force networking on interface.

Permalänk

Kan man starta filmer på tv'n ifrån datorn då?
Laddade ner det och kan bara styra allt ifrån menyerna på tv'n. Kanske förklarade konstigt, det jag är ute efter är att kunna starta filmer på min tv genom datorn. Med Windows media player så kan jag enkelt högerklicka på en film på datorn och köra "Spela till tv" så startar filmen automatiskt på tv'n. Men det gäller bara filtyper som wmp kan hantera och inte .mkv etc.

Permalänk

Mig veterligen kan senaste WMP spela upp mkv. Funkar för mig iaf. Har dock ingen aning om hur du ska lösa resten ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stridsberg:

Kan man starta filmer på tv'n ifrån datorn då?
Laddade ner det och kan bara styra allt ifrån menyerna på tv'n. Kanske förklarade konstigt, det jag är ute efter är att kunna starta filmer på min tv genom datorn. Med Windows media player så kan jag enkelt högerklicka på en film på datorn och köra "Spela till tv" så startar filmen automatiskt på tv'n. Men det gäller bara filtyper som wmp kan hantera och inte .mkv etc.

Det låter som att du saknar codecs för wmp bara. Prova med att ladda ner CCCP, det ska klara de flesta format.

Länk: http://www.cccp-project.net/

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet för att göra detta är givetvis bara att använda HDMI för att koppla TVN till datorn och bara använda TVN som en extra skärm.

Ifall du nu absolut inte kan koppla datorn till TVN med en kabel så kan du köpa ASUS WAVI http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=863485
Som kan användas som "trådlös HDMI". Den kostar dock rätt mycket.

MKV inte ett videoformat, utan det är en container som kan innehålla massor av olika videoformat.
Förmodligen är det h.264, AVC eller MPEG4 Part 10 på videoformatet, då det är rätt vanligt.

Ifall det nu är h.264 måste TVN stödja att dekoda just det formatet. Eller så måste programet du använder för att streama video konvertera videon till ett videoformat som stödjs av TVN. Något som förmodligen inte är så bra för videokvaliten.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb