Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tio saker att se fram emot på CES 2012

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men kommer AMD visa upp Trinity på mässan?
Jag anser att det är intressant.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men kommer AMD visa upp Trinity på mässan?
Jag anser att det är intressant.

Trinty är det Grafikkorten? är lite seg vaknade nyss

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Har det fått ordning på livslängden på OLED skärmar? annars är det ointressant för mig. Vad Nokia har att visa är det som intresserar mig. Intels Medfield ska bli intressant också.

Det är väl inte riktigt samma grej men min gamla N85 från 2008 OLED och fungerar felfritt idag utan tendenser på att ge upp. Många fler enheter har idag OLED och även om de kanske inte är på lika länge som TV-apparater så tycker jag det antyder att det är en teknik att räkna med. Ser inte heller varför det skulle bli någon skillnad på större format.

Skrivet av Chourou:

OLED verkade intressant. Hoppas det kommer nån film snart som visar hur det kan se ut.

Wikipedia artikeln är rätt detaljerad annars.

Skrivet av bengt-re:

Glasögon framför skärmen... Nej, det är nog bara ultranördar som kommer att orka med det - det är nog bara en fluga för efter ett tag inser folk att glasögon (oaktat sort) är för osocial och nördigt bara för att titta på tv - gaming där lär det funka eftersom man om man spelar har committat till en annan nivå än när man slötittar på TV.

Au contraire. 3D skulle I sådana användas för film, den mest sociala formen av "TV"-tittande som finns. Det är väl ingen som ser på film ensam? Om den skulle slå igenom så skulle den användas av barnfamiljer med pojkar att se actionfilmer eller animerat i. Tänk nya Batman i 3D i TV-soffan. Frågan är nu bara om den målgruppen är stor nog och hur mycket de är beredda att betala extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Trinty är det Grafikkorten? är lite seg vaknade nyss

Trinity är efterföljaren till Llano, som är en APU. (Fusion-processor)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Trinity är efterföljaren till Llano, som är en APU. (Fusion-processor)

Ja just det! haha^^

Bra fråga någon som vet om de kommer att visa upp APU och live eller inte iså fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

4k är väl säkert kul för projektorer och så men för en tv blir det snabbt onödigt. Måste sitta bra nära rätt stor tv för att du ska kunna se skillnaden mellan 1080p och 4k. Det blir ju dock bra skalbarhet om de lyckas trycka in det på en hyffsat liten datorskärm. Känns fortfarande som det inte komemr bli en vanlig konsument upplösning dock. Annat än för de som köper elektronik efter siffror.

Angående hela Pioneer gör bäst tv och så vidare så ja Kuro var ju bäst länge, sjukt länge för branschen. Panasonic köpte ju mycket av Pioneers teknik och anställde flera av deras ingenjörer så senaste modellen och framförallt kommande modell är ju väldigt likt vad Kuro hade i sig. Inte riktigt samma svärta men annars är väl VT30 det närmaste man kommer referensbild idag.

Jo, jag med min 720p projektor längtar till 4k-projektorerna landar på "rimliga" priser, men det lär väl dröja *suck*... blåser man upp upp 1080p på över 120'' så inser man även där att en förbättring hade varit välkommen (eller bara häftig), även om det kanske är att vara lite väl kräsen

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Jag tror att våra teorier stämmer precis. Och det känns lite som om OLED nu kommer med mycket av det som många hade förhoppningar om att LED-tekniken skulle kunna. Väldigt lovande. Om tio år så tror jag att OLED dominerar.

http://www.pshk.org.hk/Activity%20DOC/2009/Green%20Automotive...

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Det var intressant, ska läsa den närmare, tackar. Får ju en massa nya idéer nu om hur OLEDar kan användas. Woohoo! Framtidsoptimism!

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Har du inte spelat 3DS? Man får ont i huvet av 3D och måste sitta i precis rätt vinkel för att det ska funka. 3D är bara en stor mega flopp som jag hoppas dör ut så fort som möjligt

nope, har jag inte tyvär. menade snarare att det kommer vara ett gigantiskt steg fram att slopa brillorna.
jag har inte velat gå på 3d bio ännu pga brillorna.

Skrivet av beatles-3122:

Vad fan??!! Hur länge har du haft den avataren???

sett dig på forumet, jag har haft den sedan jag blev medlem. vilket var ganska långt innan dig :). jag har bara inte varit så aktiv.

Permalänk
Avstängd

Skulle önska att Microsoft satsade mer på att göra Windows 8 upplösningsoberoende. Kanske kan man hoppas att Windows X blir helt vektorbaserat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jyhan:

BullFuckingShit.

Har du blivit lurad av en försäljare på någon ellada köpt en "LED" i tron om att den är jättebra (men i själva verket är den inte det).

nej jag har kalibrerat tvn till referensklass
så lurad vet jag inte om jag har blivit

nu vet jag att Kuron inte går att kalibrera helt till referensklass(mindre korrekt bild) så därför vet jag att kuron redan är spöad av den här tvn
eller har du några bättre kalibreringsresultat att komma med så posta gärna dom.

detaljerad info här
http://privat.bahnhof.se/wb192876/LG%2047LX950N_Final_CalibrationSummaryDetailed.pdf

Edit: sen kan du inte gå efter vad du ser i butikerna
dom bilderna du ser där visar inte vad tvn kan prestera.

bilderna är överdrivna med en sak i syfte att locka svensson att köpa just den tvn.
svensson gillar super ljusstyrka som skär i ögonen,han gillar även en BLÅ bild som är helt galen i gråskalan.
det är en sån bild svensson vill ha då är han nöjd

vi andra går efter normer för ISF kalibrering,då får vi en bild som visas som den är tänkt.

inget ont om Kuron
det enda fördelen med den är att den är bättre kalibrerad från fabrik.
men det säger inte att det går att få samma resultat på andra tv apparater.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

...

4K displayer är orealistiska. Blu-ray har inte ens slagit igenom på allvar. Folk sitter med gamla vhs band hemma. Najs try ändå..

...

CES 2012 är säkert packat med VHS-tittande människor...

Skrivet av MyZk0:

Måste säga att jag inte heller är särskilt intresserad av något som nämndes, förutom nya trevliga skärmar med bättre betraktningsvinklar samt mindre plågsamt ljus och hertz för ögonen (på sikt).

"... då jag aldrig någonsin uppgraderar datorn..." säger du väl iaf inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

3D och 4K är intimt förbundna då man måste ha 4K (eller egentligen 3840x2160) upplösning för att köra 1080P upplösning med passiv 3D.

nejdå, det räcker att dubbla ena dimensionen, dvs antingen 3840x1080 eller 1920x2160.

LCD:n i 3DS har t.ex dubbla upplösningen horisontellt(800x240) så att varje öga ser en "hel" bild på 400x240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

bilderna är överdrivna med en sak i syfte att locka svensson att köpa just den tvn.
svensson gillar super ljusstyrka som skär i ögonen,han gillar även en BLÅ bild som är helt galen i gråskalan.
det är en sån bild svensson vill ha då är han nöjd

Hahaha Väldigt sant! Exakt de inställningar med en absurd BLÅ ton har min Samsung på presetet "dynamisk" (vilket antagligen är kod för "i butik"). Det mest horribla är att jag vet många som kör på dessa underbara fabriksinställningar flera år efter att de köpt sin TV. De verkar leva i illusionen att det är en "bra" bild.

Men du glömde att själva skärmytan helst skall se ut som en spegel med Och nån motionplus/100Hz måste ju TV också ha, och gärna vara jättetunn och ha jättesmala kanter. Då är det en bra TV!

Permalänk
Medlem

+1 om du stannade lite vid den koreanska donnan

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

nej jag har kalibrerat tvn till referensklass
så lurad vet jag inte om jag har blivit

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=396264.jpg

nu vet jag att Kuron inte går att kalibrera helt till referensklass(mindre korrekt bild) så därför vet jag att kuron redan är spöad av den här tvn
eller har du några bättre kalibreringsresultat att komma med så posta gärna dom.

detaljerad info här
http://privat.bahnhof.se/wb192876/LG%2047LX950N_Final_CalibrationSummaryDetailed.pdf

Edit: sen kan du inte gå efter vad du ser i butikerna
dom bilderna du ser där visar inte vad tvn kan prestera.

bilderna är överdrivna med en sak i syfte att locka svensson att köpa just den tvn.
svensson gillar super ljusstyrka som skär i ögonen,han gillar även en BLÅ bild som är helt galen i gråskalan.
det är en sån bild svensson vill ha då är han nöjd

vi andra går efter normer för ISF kalibrering,då får vi en bild som visas som den är tänkt.

inget ont om Kuron
det enda fördelen med den är att den är bättre kalibrerad från fabrik.
men det säger inte att det går att få samma resultat på andra tv apparater.

Jag sa att jag hade lekt med fjärrkontrollerna och nej jag vet att man inte får ut max vad som går om man inte kalibrerar den men nu är det ju såhär att det finns ingen tv som har fått så många referens stämplar som Pioneer Kuros sista generation av recensenter.

Tss skulle den där LX950N ha bättre bild än Pioneer Kuro är en ren och skär lögn då jag själv hade 850N i två veckor innan jag lämnade tillbaka den vilket är exakt samma tv fast utan 3D.

Så du har fortfarande fel då du tycker att din så kallade "LED" tv har bättre bild då det är en högst subjektiv åsikt men inte kan räknas som en faktum. När man kan dra slutsatsen att den är bättre än Kuro 5090H och KRP-500M är om recensenter högt respekterade kalibrera på Minhembio och AVForums också tycker att den är bättre än Pioneer Kuros senaste gen. Men där har du verkligen fel då den där tvn inte är bättre då jag aldrig har sett någon respekterad medlem på Minhembio eller AVForom säga att den är bättre.

Pröva dra den där lögnen på Minhembios forum så ska du nog se att du blir nerplockad på jorden ganska fort.

Sedan lider den där tvn av halos då jag själv störde mig på dem någonting fruktansvärt då man såg dem varje gång man låg ner och tittade på tvn (då jag alltid ligger ner i soffan då jag ser film) samt att den hade dåliga betraktinsvinklar vilket är något jag märkte av då jag skulle se på tvn då jag hade gått och lagt mig så tittarvinkeln blir snävare. Men man slipper sådan med plasma tekniken som fullständigt spöar och skiter på LCD då plasma inte lider av halos, clouding och dåliga betraktningsvinklar. Samt att input lagen var på tok för hög för att man skulle kunna spela på den även fast man hade den i spelläget och att local dimmingen slogs av och då blev svärtan totalt värdelös.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

+1 om du stannade lite vid den koreanska donnan

Guilty. Hon var ganska fin tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det jag längtar mest till är OLED+4k.. ICS har jag redan.. MMMUUUUMMS Galaxy Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

din så kallade "LED" tv

Varför envisas folk med att sätta LED-TV inom citattecken, eller överförtydliga "LED-LCD"? Är det för att låta lite kunnig för att man vet att det sitter en LCD-panel framför LEDarna(som ju är rent jävla common sense i tekniksammanhang)?

Det är ett namn, släpp det.
Det finns ändå ingen risk att man blandar ihop LED-TV med de LED-reklamtavlor som har en LED till varje pixel. För det första är sådana tavlor inte TV-apparater, och för det andra så kommer de aldrig komma någonstans i närheten av konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Varför envisas folk med att sätta LED-TV inom citattecken, eller överförtydliga "LED-LCD"? Är det för att låta lite kunnig för att man vet att det sitter en LCD-panel framför LEDarna(som ju är rent jävla common sense i tekniksammanhang)?

Du läs lite trådar här inne så inser du snart att så inte är fallet...

Tex:

#11771643

#11762137

"som ju är rent jävla common sense i tekniksammanhang", ja och detta är ju ändå sweclockers så man kan gissa att folk är lite mer intresserade än vad som är brukligt, men trots detta är det väldigt många som inte har en aning om detta. Finns ofta en absurd övertro på LED med, att det nästan är nån slags "magi" och det kan vara väldigt bra att förtydliga att det ändå är LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

det kan vara väldigt bra att förtydliga att det ändå är LCD skärmar

Varför då? Bra bild är bra bild. Ingen köper väl en TV osedd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Varför då? Bra bild är bra bild. Ingen köper väl en TV osedd?

Och dålig bild är dålig bild oavsett om det är LED eller ej Är faktiskt många som köper både TV och datorskärm "osedda", bara att titta här på forumet, vanligt att folk beställer från komplett, Inet etc utan att ha sett skärmen "IRL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Kepler från nVidia ser jag fram emot mycket. Lär bli intressant att se hur denna står sig mot AMD.

http://www.fudzilla.com/graphics/item/25431-nvidia-partners-c...

Citat:

Nvidia partners concerned about AMD's 28nm lead
What to do until Kepler arrives?
...
Meanwhile AMD’s 28nm lineup looks very good and despite silent promises made by Nvidia to its partners that “Kepler is much better than that“, they are expressing serious concerns about AMD’s lead, or rather they how to go compete against AMD until Kepler launches.

Han skriver även att GT 600 (GT, inte GTX) kan presenteras under Q1 med försäljningsstart i Q2.

Med tanke på att det är skrivet av Fuad som är en sann nV-optimist och aldrig missar en chans att ge AMD en känga så är det oroande.
BFG överlevde inte väntan på Fermi. Förhoppningsvis är det ingen som kastar in handduken i väntan på Kepler.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

filmas ens hollywoods största filmer idag med 4000p? 4000p kommer väl på sin höjd komma till nytta i biografer och ev. hemmabio miljö. Så länge inte upplösningen är för låg beroende på skärmstorlek och tittaravstånd hänger allt på färger, kontrast och rörelse.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

filmas ens hollywoods största filmer idag med 4000p?

Hollywood kör inte med videokameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hollywood kör inte med videokameror

har du sett filmen clooverfield?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Hollywood kör inte med videokameror

Nä men Bollywood gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

#0 Poserande asiatiska tjejer!

tänk att titta på dom i glasögonfri 3d-oled 55". i 4k upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

filmas ens hollywoods största filmer idag med 4000p? 4000p kommer väl på sin höjd komma till nytta i biografer och ev. hemmabio miljö. Så länge inte upplösningen är för låg beroende på skärmstorlek och tittaravstånd hänger allt på färger, kontrast och rörelse.

Vet i alla fall att The Hobbit filmas i 5K. :]

Permalänk
Avstängd

OLED TV.

Räcker att titta på min polares Galaxy II för att bli kär i den tekniken. Den är 4,3 tum.

Kan bara gissa hur det är med en Oled i 55 tum.