Tog mig tiden att gå igenom de flesta.
EDIT: Ändrat en del felaktigheter. Tack till Rhino.
Enum kan man tänka sig som en lista som kan ha keys och värden. Exempel:
enum Days { Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday };
enum MachineState
{
PowerOff = 0,
Running = 5,
Sleeping = 10,
Hibernating = Sleeping + 5
}
Tänk på att keysen inte är strängar.
Type casting är när du omvandlar en typ av variabel till en annan. Till exempel en int till en string. Exempel:
float s = 5.5f;
int i = (int) s; //i kommer då vara 5
base() används för att skicka argument till en parent klass. Exempel:
class Bostad
{
Tio(string a)
{
Console.WriteLine(a);
}
}
class Kronor : Hus
{
Kronor(string a, string b) : base(string a)
{
Console.WriteLine(b);
}
}
Try Catch är till för att fånga Exceptions. Exempel:
try
{
if(a == 0)
throw new Exception('Cannot divide by 0');
b = c / a;
}
catch(Exception e)
{
Console.WriteLine(e.ToString());
}
En (till exempel) funktion eller klass som är abstract måste extendas innan den kan användas. Exempel:
abstract class Bostad
{
}
Bostad a = new Bostad(); //Kommer inte fungera då Tio är abstract
class Hus : Bostad
{
}
Kronor b = new Hus(); //Kommer funka då Kronor extendar Tio
En lokal variabel kan endast användas inom tex. en funktion eller klass. Exempel:
void Bostad()
{
int a = 0; //Denna variabeln är lokal
}
Console.WriteLine(a); //Kommer inte funka då variabeln a endast existerar i funktionen Tio.
For används för att loopa. Exempel:
for (int i = 1; i <= 5; i++)
{
Console.WriteLine(1); //Kommer skriva ut: 12345
}
Int är ett heltal, float är ett decimal tal och en bool(ean) är en binär variabel (kan endast vara true eller false).
int i = 5;
float f = 2.5f;
bool b = true;
Ett Switch Case är när man tar en variabel och utför olika kod beroende på dess värde.
switch(e)
{
case 1:
Console.WriteLine("e är 1");
break;
case 2:
Console.WriteLine("e är 2");
break;
default:
Console.WriteLine("e är inget av ovanstående");
break;
}