Hjälp med några oop begrepp (C#)

Permalänk

Hjälp med några oop begrepp (C#)

Hejsan, sitter och pluggar till ett prov i objektorienterad programmering där vi ska kunna olika begrepp, jag har en hum om dem flesta men har svårt för att hitta någon bättre förklaring på vissa, samt att jag behöver förklarat på grundskole nivå för att fatta för detta ämnet går lite trögt^^
Men iaf så tänkte jag se om det kanske fanns någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig så snart som möjligt=)

begreppen jag inte får ihop är:

Acces modifierare,
virtual,
override,
enum,
type cast,
base(),
as,
try catch,
abstract,
lokal variabel,
for,
int,
float,
bool,
switch case

Men snälla svara bara om du vet:) Hoppas nån har lust och hjälpa lilla mig!

mvh tio_kronor!!

Permalänk
Inaktiv

Sök på Msdn efter de olika orden: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/
Fråga om det är någon speciell du inte förstår.

Permalänk

Har redan sökt där, dessa är dem få begrepp som jag har kvar som jag inte riktigt fattar vad dem betyder..

Permalänk

alla dessa begrepp är väldigt grundläggande så du bör kunna hitta väldigt bra information om dem med en enkel googling eller i din kursbok.

Permalänk

vet att dem är det, men min kurslitteratur suger, och det jag hittar på nätet fattar jag inte riktigt, inte så pass att jag känner att jag kan förklara det sj..

Permalänk
Medlem

Kanske skulle infinna dig på lektionerna? Men det är kanske bara galet?

Annars får du ifrågasätta dina lärare.

GLFH och knacka på!

Permalänk

För det kan ju inte bara vara så att man har svårt för vissa saker i skolan, har vart på alla lektionerna å sen hjälper det inte att lärarna inte är de mest pedagogiska.
Fattar dock inte varför folk måste vara så fördumsfulla, vet folk som har betydligt svårare än jag i skolan och i mer än ett ämne, hade det vart en av dem stackarna som skrivit här å bett om hjälp så hade de tagit åt sig sjukt mycket, anser att har man inget snällt att säga eller något som faktiskt besvarar frågan som ställs på ett forum så kan man lika gärna hålla tyst!

Permalänk
Skrivet av tio_kronor:

För det kan ju inte bara vara så att man har svårt för vissa saker i skolan, har vart på alla lektionerna å sen hjälper det inte att lärarna inte är de mest pedagogiska.
Fattar dock inte varför folk måste vara så fördumsfulla, vet folk som har betydligt svårare än jag i skolan och i mer än ett ämne, hade det vart en av dem stackarna som skrivit här å bett om hjälp så hade de tagit åt sig sjukt mycket, anser att har man inget snällt att säga eller något som faktiskt besvarar frågan som ställs på ett forum så kan man lika gärna hålla tyst!

jo, jag förstår att det är frustrerande att inte hänga med men det är väldigt svårt för oss att kunna hjälpa dig när du inte ens verkar förstå de enklaste grunderna, tex skillnader mellan public och private, hur man deklarerar en variabel och datatyper. om du inte förstått detta har du rätt stora problem, i synnerhet om du ändå varit på lektionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tio_kronor:

För det kan ju inte bara vara så att man har svårt för vissa saker i skolan, har vart på alla lektionerna å sen hjälper det inte att lärarna inte är de mest pedagogiska.
Fattar dock inte varför folk måste vara så fördumsfulla, vet folk som har betydligt svårare än jag i skolan och i mer än ett ämne, hade det vart en av dem stackarna som skrivit här å bett om hjälp så hade de tagit åt sig sjukt mycket, anser att har man inget snällt att säga eller något som faktiskt besvarar frågan som ställs på ett forum så kan man lika gärna hålla tyst!

Folk är fördomsfulla för att det är väldigt basic och ganska simpelt att leta upp på nätet.

Om du söker efter t.ex. int på msdn är denna sidan första alternativet: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/5kzh1b5w.aspx
Samma sak får du om du söker efter "int C#" på google. Och det som där står där borde räcka bra för att komma fram till vad det handlar om.

Permalänk
Inaktiv

Tog mig tiden att gå igenom de flesta.

EDIT: Ändrat en del felaktigheter. Tack till Rhino.

Enum kan man tänka sig som en lista som kan ha keys och värden. Exempel:

enum Days { Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday }; enum MachineState { PowerOff = 0, Running = 5, Sleeping = 10, Hibernating = Sleeping + 5 }

Tänk på att keysen inte är strängar.

Type casting är när du omvandlar en typ av variabel till en annan. Till exempel en int till en string. Exempel:

float s = 5.5f; int i = (int) s; //i kommer då vara 5

base() används för att skicka argument till en parent klass. Exempel:

class Bostad { Tio(string a) { Console.WriteLine(a); } } class Kronor : Hus { Kronor(string a, string b) : base(string a) { Console.WriteLine(b); } }

Try Catch är till för att fånga Exceptions. Exempel:

try { if(a == 0) throw new Exception('Cannot divide by 0'); b = c / a; } catch(Exception e) { Console.WriteLine(e.ToString()); }

En (till exempel) funktion eller klass som är abstract måste extendas innan den kan användas. Exempel:

abstract class Bostad { } Bostad a = new Bostad(); //Kommer inte fungera då Tio är abstract class Hus : Bostad { } Kronor b = new Hus(); //Kommer funka då Kronor extendar Tio

En lokal variabel kan endast användas inom tex. en funktion eller klass. Exempel:

void Bostad() { int a = 0; //Denna variabeln är lokal } Console.WriteLine(a); //Kommer inte funka då variabeln a endast existerar i funktionen Tio.

For används för att loopa. Exempel:

for (int i = 1; i <= 5; i++) { Console.WriteLine(1); //Kommer skriva ut: 12345 }

Int är ett heltal, float är ett decimal tal och en bool(ean) är en binär variabel (kan endast vara true eller false).

int i = 5; float f = 2.5f; bool b = true;

Ett Switch Case är när man tar en variabel och utför olika kod beroende på dess värde.

switch(e) { case 1: Console.WriteLine("e är 1"); break; case 2: Console.WriteLine("e är 2"); break; default: Console.WriteLine("e är inget av ovanstående"); break; }

Permalänk

Jag vet att det inte e bra att jag inte vet vad allt det där betyder, jag känner igen det å har en hum om det men det e så det är.. jag har ingen i klassen jag kan fråga häller, för antingen är dem på en betydligt högre nivå än mig å har ingen aning om hur de ska förklara, eller så är dem i samma sits som mig å har ingen aning om vad sakerna är, det är en mycket usel kurs.. och väldigt usla både föreläsningar, tips och information... därför jag testade med att vända mig till ett forum, trodde kanske att det fanns nån som ville förklara, jag e inte dum i huvet, fattar själv att jag ska söka på nätet å läsa i böcker, det är det jag gjort med allt det andra jag pluggar på, jag har bara en total hjärnspärr när det kommer till allt som har med denna kursen att göra...
men har ni inget mer att säga än att jag ska kolla nätet så borde det räcka med att en säger det å att jag svarar att jag inte förstår, å om nån inte förstår varför jag skrev som jag skrev till svar till dale68 så är det för att jag tycker det är så onödigt att vad nån än skriver så ska alltid nån komma å tro att de vet allt, finns inte många forumtrådar utan en enda spydig kommentar.. och vill bara påpeka att detta är inget argt inlägg, det är bara skrivet med en vanlig samtalston..

Permalänk
Medlem

Vilka C# böcker har du läst?

Det är svårt när man skall förklara eller förstå för den delen, det som hjälpte var att labba och återigen labba, skriv små snutar och testa allt möjligt.

När du läser tutorials på nätet sluta inte bara vid läsande skriv koden, eller hitta på egen för att testa.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Årets ord: fördumsfull! Klockrent!

OnT: Havsmonstret förklarar det hela bra. Fast jag skulle säga att en lokal variabel endast kan användas i enskilda funktioner eller lokala block, ex i en if-sats eller for-loop, inte i en hel klass. En variabel som kan användas i hela klassen kallas instansvariabel.

Permalänk

tack havsmonstret, det enda jag absolut inte får kläm på är det vid try catch, känner inte igen den typen av kod alls å inte vad en exeption är häller.. när jag läser på msdn så kommer det upp exeption class, är de felmeddelande rutan då eller?

jurand, vår kursliteratur är C# 4.0 in a nutshell, det är den enda C# boken vi har och den enda som går att få tag i här i stan, men nu är nästan första gången som vi behövt använda den, för att vara en kurs i oop så har lärarna bara riktat in sig på att vi ska koda, vi har fått lära oss att skriva kod med olika klasser och att ha det mer strukturerat om vad som skall finnas i var klass, men de har inte gått igenom alla orden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tio_kronor:

tack havsmonstret, det enda jag absolut inte får kläm på är det vid try catch, känner inte igen den typen av kod alls å inte vad en exeption är häller.. när jag läser på msdn så kommer det upp exeption class, är de felmeddelande rutan då eller?

jurand, vår kursliteratur är C# 4.0 in a nutshell, det är den enda C# boken vi har och den enda som går att få tag i här i stan, men nu är nästan första gången som vi behövt använda den, för att vara en kurs i oop så har lärarna bara riktat in sig på att vi ska koda, vi har fått lära oss att skriva kod med olika klasser och att ha det mer strukturerat om vad som skall finnas i var klass, men de har inte gått igenom alla orden..

Jag tycker du ska kolla på en bok som heter "Head first C#". Test att googla på den + pdf.

Här kan du ta dej en gratis koll i boken: http://www.headfirstlabs.com/books/hfcsharp/

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av tio_kronor:

tack havsmonstret, det enda jag absolut inte får kläm på är det vid try catch, känner inte igen den typen av kod alls å inte vad en exeption är häller.. när jag läser på msdn så kommer det upp exeption class, är de felmeddelande rutan då eller?

jurand, vår kursliteratur är C# 4.0 in a nutshell, det är den enda C# boken vi har och den enda som går att få tag i här i stan, men nu är nästan första gången som vi behövt använda den, för att vara en kurs i oop så har lärarna bara riktat in sig på att vi ska koda, vi har fått lära oss att skriva kod med olika klasser och att ha det mer strukturerat om vad som skall finnas i var klass, men de har inte gått igenom alla orden..

try/catch och exception är tre begrepp som används inom undantagshantering. Ett "exception" är något som inträffar när utvecklaren antingen har gjort ett fel och glömt ta hänsyn till ett scenario, eller något som aktivt har skickats av utvecklaren men glömts tas hand om. Om ett ohanterat exception kastas så kommer en felmeddelanderuta upp och säger vad det är som är fel. Programmet har alltså krashat.

Lägg in dessa två metoder i något program och kör båda så ser du vad som inträffar.

public static void doMath() { int zero = 0; int result = 3 / zero; //Detta kommer att kasta DivideByZeroException implicit, eftersom det inte går att dela med 0. } public static void doMath2() { try { int zero = 0; int result = 3 / zero; //Kastar DivideByZeroException } catch (Exception ex) //Tar hand om alla typer av Exception, alltså även DivideByZeroException { } }

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Kolla böcker från online butiker och inte lokala, inte minst för att dom är oftast betydligt billigare.

Jag hade ett tag Illustrated C# som referens men även med böcker och massa läsande så fattade jag ingenting i början det som gjorde det för mig var att labba och experimentera själv. Det är viktigt att just lära sig att labba och experimentera då även om jag lärde mig C# länge sen så får mig ta till sig nya saker nästan dagligen.

Det är egentligen mitt budskap till dig, vill du förstå så måste du göra det på egen hand tills du hittar ett sätt som funkar för dg i ditt lärande för om du skall jobba som programmerare så är kursslutet bara början på studierna.

MSDN är en bra källa

I alla fall
Acces modifierare
Enkelt sagt en access modifierare anger hur pass åtkomlig din typ/variabel etc är.
Där till private är mest strikt och din variabel kan bara nås i samma "scope" eller i brist på bättre ord kodsnutt(hur blir det i vardaglig svenska?) och public gör att vem som helst och var som helst kan nå den(väldigt förenklat)

Annat tips för förutom böcker är till exempel youtube,
Här en video om try/catch: http://www.youtube.com/watch?v=DzUFm2FNeyo&feature=related

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Jag kan gott rekommendera Essential C# 4.0.
Väldigt grundlig och lätt att förstå om man läser den från pärm till pärm så att säga.
Har själv haft den som kurslitteratur.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2