Laptop för surf+lite spel, vad är flaskhalsen? (budget runt 7k)

Permalänk

Laptop för surf+lite spel, vad är flaskhalsen? (budget runt 7k)

Jag vet att det finns många liknande trådar men de svarar inte riktigt på mina frågor så jag tänkte att jag skapar en egen tråd. För er som kan det här med laptops borde det inte ta så lång tid att svara på mina frågor så jag hoppas att jag inte slösar alltför mycket av er tid.

Det har blivit dags för mig att köpa en ny laptop. Den kommer fungera som min primära dator (i alla fall i ett första stadie innan jag får råd med en stationär).
Anledningen till att jag vill ha en laptop är att jag gillar portabiliteten, att kunna ligga i sängen och kolla på film eller slösurfa eller sitta i soffan och spela spel.
Det laptopen ska användas till är surfande (jag hänger mycket på youtube så streamning av filmer ska gå riktigt snabbt), lite skolarbete samt spelande. Jag inser att med min budget kan man inte köra senaste spelen på högsta grafik. Däremot skulle jag vilja spela lite mindre grafikintensiva spel (och om det är möjligt att spela t ex BF3 på low eller medium är det såklart ett plus). Datorn ska gärna hålla prestandamässigt i runt 3 år.

Vad jag tycker är viktigt är:
Vikten: Får inte överskrida 3kg (min nuvarande väger 3kg och den är på gränsen till bärbar imo)
Skärmstorlek: runt 15 tum (jag tittar som sagt mycket på youtube och vill ha en lagom stor skärm, större skärm tror jag minskar portabiliteten)
Prestanda: Den utför de ovan nämnda användningsområdena på ett snabbt och bra sätt
Tyst: Ju tystare desto bättre
Budget: runt 7000, kan gå högre men ju lägre pris desto bättre (men prestandan är viktigast)

Vad som inte är viktigt:
Batteritid: Jag har ström inkopplat hela tiden
Hårddiskstorlek: Jag lagrar inte så mycket på mina hårddiskar och i värsta fall kan man ju skaffa en extern.
Design: är inte så viktigt, däremot får den gärna vara funktionell (tänker på tangentbord och touchpad) men prestanda är viktigare

Jag har sökt och tittat runt lite och läst recensioner och användaromdömen och kommit fram till några alternativ.
Jag hittade de här datorerna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=980979,1010004,946349,96...
Jag var väldigt inne på MSI:n men sen läste jag om deras problem med touchpaden och grafikkortet så då blev jag mindre sugen.
Just nu är jag inne på Asus K53SV-SX824V men jag kan inte riktigt bestämma mig, alla datorer har ju någon fördel och någon nackdel jämfört med de andra. Därför behöver jag lite hjälp.

Som sagt vill jag gärna att datorn håller prestandamässigt i runt 3 år. Därför undrar jag vad som är/kommer bli flaskhalsen om man pratar om komponenter. Dvs är i5 en för dålig processor (för mitt behov), är 4 GB RAM för lite (för mitt behov), är GT 540M ett för dåligt grafikkort (för mitt behov) och hur stor skillnad gör 7200 RPM vs 5400 RPM eller 5200 RPM på hårddisken. Vilka av dessa är det som kommer "säga stopp" först?

Är det till och med så att ingen av dessa kommer klara av spel några år framöver? I så fall kanske jag ska gå efter en ren surfdator (har kollat lite på ultrabooks och blir lockad av portabiliteten och snabbheten) men som sagt jag vill helst kunna använda den som primär dator och även kunna spela på den.

Jag är enormt tacksam för svar. Jag är verkligen vilse i komponentjungeln och behöver en guide som kan peka mig i rätt riktning!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K @4,6GHz | Noctua NH-D15 | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6 GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz CL16 2x8GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung SSD 850 EVO 250GB | SanDisk Ultra II SSD 480 GB | Acer XB270Hu

Permalänk

Jag har nu lyckats minska ner urvalet till 3 laptops (jag har lagt till vad jag tror talar för respektive mot varje dator):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=980979
plus: billig
i7 processor
verkar kall och tyst
minus: GeForce GT 540M grafikkort
5400 RPM HDD
4 GB RAM
1366x768 upplösning

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946349
plus: GeForce GT 555M grafikkort
7200 RPM HDD
1920x1080 upplösning
minus: i5 processor
4 GB RAM
dåligt tangentbord+touchpad
ev problem med fps-dippar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968781
plus: i7 processor
8 GB RAM
Radeon HD 6770M grafikkort
minus: 5400 RPM HDD
1366x768 upplösning
Det är en HP (har hört mycket dåligt om HP)

Jag tar gärna emot input på de här 3. En del plus kanske är helt onödiga och en del minus är kanske inte riktigt minus. Som sagt jag kan inte riktigt hur alla komponenter fungerar och arbetar ihop. Om det är någon som äger någon av de här datorerna så skriv jättegärna vad ni tycker om dem, det är jättesvårt att hitta recensioner om de här datorerna så det är svårt att bilda sig en uppfattning om just de här modellerna.

Tack på förhand för all hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K @4,6GHz | Noctua NH-D15 | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6 GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz CL16 2x8GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung SSD 850 EVO 250GB | SanDisk Ultra II SSD 480 GB | Acer XB270Hu

Permalänk
Permalänk

Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig, jag behöver verkligen hjälp!

Har nu begränsat det till 2 datorer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968781
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963093

Asusen har jag blivit fullkomligt förälskad i, den verkar ha bra prestanda genom hela datorn (från skärmen till processorn via ljudet osv).
Problemet är att den ligger lite över min budget som är runt 7k.
Jag kan nog lyckas skramla ihop 9k men nu undrar jag om det är värt det för den prestandan eller om det bara är onödiga saker som inte kommer göra någon skillnad för mig.

Annars får jag nog köpa MSI:n, den verkar ha bra prestanda och så (dock lite sämre än Asusen) men det som gör att jag är tveksam är touchpaden som verkar riktigt usel.

Så jag vill jättegärna veta om Asusen är värd 9k eller om det bara är siffror på ett papper som egentligen inte gör någon skillnad som jag betalar för.

Snälla kan nån svara eller ska jag övergå till att posta en tråd full av Caps Lock, det verkar generera fler svar här. Jag som trodde folk uppskattade en väl genomtänkt tråd där man faktiskt läst och följt tråden "Läs innan du skapar en ny tråd"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asusen har en bättre processor, och jag har sett att den värderas ungefär 1,5 - 2 KKr högre än i5, bör dock tilläggas att även i5:an är en mycket duglig processor.

Har själv en MSI ur den familjen, men använder ALDRIG touchpaden, stänger av den så fort jag startat datorn, har en bluetoothmus istället som jag har med mig överallt.

Om du bara ska kolla youtube, surfa och skriva så räcker en i5:a gott och väl, i7:an ger mer prestanda som en stationär dator, och behövs om du ska multitaska mycket, eller hålla på med avancerad bildredigering, eller CAD...

Ett vidare tips, du kan alltid köpa till 4 GB Ram till, är skitbilligt nu för tiden...

Sen kan jag tipsa dig till att byta ut hårddisken i datorn direkt, skaffa en ... ... äsch ... tänkte säga seagate momentus XT, men de kostar ju skjortan nu för tiden, över 2000:-, själv köpte jag min för knappt 700:- för några månader sen... Men ett annat tips är att slänga in en SSD, på t.ex: 80 eller 120GB och lägga den disken du får med datorn i ett usb 3.0 kabinett... Då får du en riktigt blixtsnabb dator, och en rejäl extern hd på köpet.

ehh, summan av kardemumman: Köp MSI:n och uppgradera den för de 2000:- du tänkt lägga på Asusen....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimrood:

Jag har en i5 på min laptop jag fått(låna) från skolan, Den är seg som en traktor rent utsagt usel. SATSA på i7 med 3ghz+

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Jag har en i5 på min laptop jag fått(låna) från skolan, Den är seg som en traktor rent utsagt usel. SATSA på i7 med 3ghz+

Vad jag vet så finns det inga laptops som har en 3GHz i7 CPU, speciellt inte i denna prisklassen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Vad jag vet så finns det inga laptops som har en 3GHz i7 CPU, speciellt inte i denna prisklassen!

1.5GHz dual core = 3GHz

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Asusen har en bättre processor, och jag har sett att den värderas ungefär 1,5 - 2 KKr högre än i5, bör dock tilläggas att även i5:an är en mycket duglig processor.

Har själv en MSI ur den familjen, men använder ALDRIG touchpaden, stänger av den så fort jag startat datorn, har en bluetoothmus istället som jag har med mig överallt.

Om du bara ska kolla youtube, surfa och skriva så räcker en i5:a gott och väl, i7:an ger mer prestanda som en stationär dator, och behövs om du ska multitaska mycket, eller hålla på med avancerad bildredigering, eller CAD...

Ett vidare tips, du kan alltid köpa till 4 GB Ram till, är skitbilligt nu för tiden...

Sen kan jag tipsa dig till att byta ut hårddisken i datorn direkt, skaffa en ... ... äsch ... tänkte säga seagate momentus XT, men de kostar ju skjortan nu för tiden, över 2000:-, själv köpte jag min för knappt 700:- för några månader sen... Men ett annat tips är att slänga in en SSD, på t.ex: 80 eller 120GB och lägga den disken du får med datorn i ett usb 3.0 kabinett... Då får du en riktigt blixtsnabb dator, och en rejäl extern hd på köpet.

ehh, summan av kardemumman: Köp MSI:n och uppgradera den för de 2000:- du tänkt lägga på Asusen....

SSD låter onekligen lockande. Men 120 GB är inte tillräckligt med utrymme. Hur snabb blir den externa hårddisken i så fall? Jag menar kan man ha spel lagrade på den och bara koppla in USB-sladden till datorn och spela eller blir det för långsamt?

Jag sa också att jag gärna ville kunna spela. Jag vet att i5 funkar idag men hur ser det ut framöver, är det någon som har koll på trenderna. Kommer i7 behövas i framtiden?

Visa signatur

Permalänk

Sen har du ju Deviltech som bygger ihop bärbara i Tyskland. Ett exempel är en Devil 5700.

Devil 5700 konfiguration:

Bildschirm: 15,6" Full HD 1920 x 1080 LED Backlight Widescreen mit neuer Non-Glare-Technologie

Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie

Prozessor: Intel® Mobile Core i5 2430M / 3MB L3 Cache, 2.40GHz - 3.00GHz Turbo Modus

Speicher: 4 GB - 1 x 4096 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1600 MHz

Grafikkarte: NVidia GeForce GTX 570M mit 1,5 GB GDDR5 Speicher und DirectX 11

Festplatte: 500 GB 7.200 U/Min SATA

CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo

Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound

Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem

Wireless Netzwerkkarte: Integrierte DevilTech Wireless-Karte + Bluetooth

Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch

WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris: 999 Euro = 8.830 kronor utan frakt och utan Win.7 64-bit, för du vill väl ha ett svensk Win.7.

Ett Win.7 64-bit kan du köpa på Blocket eller billigare om du är student.

http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl...

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Skrivet av Ali3nPredator:

Sen har du ju Deviltech som bygger ihop bärbara i Tyskland. Ett exempel är en Devil 5700.

Devil 5700 konfiguration:

Bildschirm: 15,6" Full HD 1920 x 1080 LED Backlight Widescreen mit neuer Non-Glare-Technologie

Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie

Prozessor: Intel® Mobile Core i5 2430M / 3MB L3 Cache, 2.40GHz - 3.00GHz Turbo Modus

Speicher: 4 GB - 1 x 4096 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1600 MHz

Grafikkarte: NVidia GeForce GTX 570M mit 1,5 GB GDDR5 Speicher und DirectX 11

Festplatte: 500 GB 7.200 U/Min SATA

CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo

Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound

Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem

Wireless Netzwerkkarte: Integrierte DevilTech Wireless-Karte + Bluetooth

Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch

WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris: 999 Euro = 8.830 kronor utan frakt och utan Win.7 64-bit, för du vill väl ha ett svensk Win.7.

Ett Win.7 64-bit kan du köpa på Blocket eller billigare om du är student.

http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl...

/AP

Det där ser ju riktigt nice ut!
Men jag är orolig för vikten. Jag hittar ingen viktangivelse och jag befarar att vikten kommer bli över 3kg, eller vad tror du?

Visa signatur