Permalänk

Problem med telia bredband

Jag har telias 12-24 mbit/s adsl bredband (mäter med bredbandskollen och får ut 12-13upp och 2ner) och jag har massor av problem med det, jag tappar uppkoppling i perioder (ibland flera timmar) jag startar om modemet men det men det händer samma sak igen och igen. Deras support säger att jag ska dra ut alla kablar o starta om det igen men det funkar inte det heller. Jag har kopplat ur routern och kopplat från modemet direkt in i datorn men samma problem ändå. Jag har varit uppe på vinden o kollat så inget annat (telefoner o skit) är kopplat på förstajacket. Vad kan problemet vara? Har någon haft samma problem?
Tacksam för svar

Permalänk

Luftledning?

satt själv förr på 0,5mb adsl och det kunde vara riktigt svajjigt om det blåste eller låg snö på ledningen dom dagarna gick i stort sett bara dösurfa att försöka spela cs eller Wow dom dagarna var inte äns att tänka på.

i samma fall är det nog bara att klaga hos supporten det enda du kan göra.
men iom att du klarar hastighetskravet så är det inte säkert de kommer göra något åt det tyvärr...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ja det är en luftledning mellan huset och en stolpe ca 50m bort och därifrån går den ner i marken.

Permalänk
Rekordmedlem

Är din ingående kabel ok, har de mätt den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja dom har mätt och dom säger att "det ser ok ut"

Permalänk
Hedersmedlem

Har du undersökt alla kopplingspunkter du kan titta på? Jack osv, så att kablarna sitter rätt, är rena och fastskruvade ordentligt?

Luftledning har ingen större betydelse (annat än för åska). Har själv luftledning (fast i toppskick) och har nära max hastighet både ner och upp (22/2,1). Dåliga skarvar är det största gisslet. De kan tyvärr sitta uppe i en stolpe eller nere i marken och då måste nätägaren fixa det.

Har de mätt och säger att det är ok, bör du iaf inte ha de långa avbrotten du talar om. Du kanske har annat fel i utrustningen. Testa med annat modem och andra kablar.
Fungerar det fortfarande inte kan de ha mätt fel, eller mätt på en torr dag och du får fukt i en skarv enbart när det regnat.

Hur långt har de sagt att du har till stationen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Har du koll på om vädret påverkar, är mätningarna gjorda vid olika väder, jag har själv hållit på med ett fel som berodde på temperaturen i kablarna, den drogs isär av värmen, fungerade bra så länge det var kallt eller natt, dog alltid på em om solen sken.
Jag har även haft ett eget problem hemma med en ärgad kopplingsplint, ledde över hf signaler när det var fuktigt i luften.
Sånt kan vara kluriga fel att hitta, men det gick tillsist när sambandet med vädret var tydligt, då var det bara att felsöka vid rätt väder så hittades problemen ganska enkelt, men det var symptomfritt vid "fel" väder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej jag fick pricis samma fel för kankse 3-4 års sedan..

Hadde runt 8 mbit/s adsl bredband hos BBB, dom uppgraderade mitt bredband gratis till runt 24 mbit/s fick nytt modem oxå som skulle klara det.

Här började sedan alla problem, tappade anslutningen lite hipp som happ, fick dålig hastighete lite då å då, allt helt random.
Allt kunde funka perfekt kankse i en vecka, men så plötsligt strulade det igen, det va helt slumpmässigt.

Som sagt då jag är tekniker själv så la jag ner mycke tid på att felsöka själv.. så jag kom fram till att det måste vara modem/splitter alt linan, men ialla fall jag kontaktade supporten och fick ungefär samma svar som du. De kollade loggar osv och såg inga problem, dom pingade mitt modem osv allt såg bra ut, så dom passade åter bollen till mig... men jag sa stopp där.. jag har bytt nätverkskort, gjort ominstallation osv samt testat med andra datorer.. samt lånade en kompis Moden/splitter men ändå random problem... så felet är hos Er --> Man fick alltså stå på sig rätt bra innan dom förstod att felet ligger hos dom eller på linan.

Sagt och gjort.. så dök support killen djupare in i loggarna osv, och då kunde han se att det var en himla massa dippar och pikar på min lina lite då och då helt random! när jag sa att problemen dök upp först ifrån EFTER uppgraderingen ifrån 8 till 24 mbit/s, så ströp han ner min hastighet IRL live ner till runt 13mbit/s efter det så kunde han se att signalen inte dippa/pikade längre.
Så efter det har mitt Bredband fungerat klockrent sedan dess.

* Så summan av det hela va att, min telelina ifrån huset till teleskåpet, är i för dålig kvalite samt att avståndet ifrån huset till teleskåpet inte va optimalt. Har ej luftledning.

Så detta kankse är nåt liknande du har? eller värre kankse eftersom du har luftledning. Iså fall be dom skruva ner din hastighet kankse till 4 å höj sedan uppåt tills ni når DIN maxhastighet. Men innan detta så borde du testa med en annan dator samt modem/filter för det kan ju vara nåt vajsing med det.. ett modem elle filter kan vara halvkass så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Luftledning?
men iom att du klarar hastighetskravet så är det inte säkert de kommer göra något åt det tyvärr...

Ajo jag märkte det.. teoretiskt sett klarade jag hastighetskravet så det va därför det va rätt tufft att komma igenom supportens högre instans.

Fick verkligen felsöka och skapa en checklista... innan dom verkligen tog tag i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbarn94:

Ja dom har mätt och dom säger att "det ser ok ut"

Tyvärr pingar dom väl ditt modem bara eller nåt liknande.. får dom svar Aaa då e linan "OK"
Skulle dom kolla loggen ser dom säkert fel.. men det kollar nog inte First level Support.

Permalänk

Funderar starkt på att skaffa fiber så man slipper dessa problem men det sura är att det kommer att ta flera månader....

Permalänk
Medlem

Mene har du gjort någon felsökning själv på dina prylar, så du kan utesluta det?
Enklast e väl att testa med en laptop kankse, och kör direkt mot modem utan router.

Permalänk

Redan testat modem --> dator direkt men blir ingen förbättring. För tillfället funkar skiten men tror det börjar lägga av pågrund av att det känns "slöare" än vanligt. Aja får väl fortsätta slösurfandet på Iphonen så som jag har gjort de senaste kvällarna.

Permalänk
Inaktiv

Kan ju va modemet som är på väg att lägga ner också. Hade sådana problem när min "gateway" mådde illa. Fick ett nytt dagen efter och det var igång igen. De bad mig iofs testa med ett annat modem jag hade liggande och det funka. Så de skickade den nya "gatewayen" på en dag. Bra med det var att jag fick N standarden på trådlösa delen på den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbarn94:

Redan testat modem --> dator direkt men blir ingen förbättring. För tillfället funkar skiten men tror det börjar lägga av pågrund av att det känns "slöare" än vanligt. Aja får väl fortsätta slösurfandet på Iphonen så som jag har gjort de senaste kvällarna.

Amen testa med en annan Dator, så du kan utesluta Dator, NIC, OP på den/de.

Permalänk
Skrivet av Gibbarn94:

Jag har telias 12-24 mbit/s adsl bredband (mäter med bredbandskollen och får ut 12-13upp och 2ner) och jag har massor av problem med det, jag tappar uppkoppling i perioder (ibland flera timmar) jag startar om modemet men det men det händer samma sak igen och igen. Deras support säger att jag ska dra ut alla kablar o starta om det igen men det funkar inte det heller. Jag har kopplat ur routern och kopplat från modemet direkt in i datorn men samma problem ändå. Jag har varit uppe på vinden o kollat så inget annat (telefoner o skit) är kopplat på förstajacket. Vad kan problemet vara? Har någon haft samma problem?
Tacksam för svar

Hej.
Jag känner igen problemen. Mitt Telia har funkat bra fram tills för några månader sedan då jag fått problem med att nätverket stänger ner sig några ggr per dag. Bla kopplar det ner sig när min laptop går in i vänteläge, då händer det något med nätverket och jag tappar anslutningen ut så tv och nätet slutar funka. Det låter konstigt, även för mig, men det händer varje gång så det är konstaterat att det hänger ihop på ngt sätt. Men även om jag inte har datorn igång så släcker nätuppkopplingen ner av och till. Jag har fått ett nytt modem från Telia men problemet kvarstår.

Så du är inte ensam med märkliga fel. Stå på dig så att de skickar en tekniker, det ska jag göra när jag har samlat kraft att ta tag i det igen.
Mvh/Magnus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testat med flera datorer, ska ringa idag och få dem skicka ett nytt modem och se om det löser något.