Hej jag fick pricis samma fel för kankse 3-4 års sedan..
Hadde runt 8 mbit/s adsl bredband hos BBB, dom uppgraderade mitt bredband gratis till runt 24 mbit/s fick nytt modem oxå som skulle klara det.
Här började sedan alla problem, tappade anslutningen lite hipp som happ, fick dålig hastighete lite då å då, allt helt random.
Allt kunde funka perfekt kankse i en vecka, men så plötsligt strulade det igen, det va helt slumpmässigt.
Som sagt då jag är tekniker själv så la jag ner mycke tid på att felsöka själv.. så jag kom fram till att det måste vara modem/splitter alt linan, men ialla fall jag kontaktade supporten och fick ungefär samma svar som du. De kollade loggar osv och såg inga problem, dom pingade mitt modem osv allt såg bra ut, så dom passade åter bollen till mig... men jag sa stopp där.. jag har bytt nätverkskort, gjort ominstallation osv samt testat med andra datorer.. samt lånade en kompis Moden/splitter men ändå random problem... så felet är hos Er --> Man fick alltså stå på sig rätt bra innan dom förstod att felet ligger hos dom eller på linan.
Sagt och gjort.. så dök support killen djupare in i loggarna osv, och då kunde han se att det var en himla massa dippar och pikar på min lina lite då och då helt random! när jag sa att problemen dök upp först ifrån EFTER uppgraderingen ifrån 8 till 24 mbit/s, så ströp han ner min hastighet IRL live ner till runt 13mbit/s efter det så kunde han se att signalen inte dippa/pikade längre.
Så efter det har mitt Bredband fungerat klockrent sedan dess.
* Så summan av det hela va att, min telelina ifrån huset till teleskåpet, är i för dålig kvalite samt att avståndet ifrån huset till teleskåpet inte va optimalt. Har ej luftledning.
Så detta kankse är nåt liknande du har? eller värre kankse eftersom du har luftledning. Iså fall be dom skruva ner din hastighet kankse till 4 å höj sedan uppåt tills ni når DIN maxhastighet. Men innan detta så borde du testa med en annan dator samt modem/filter för det kan ju vara nåt vajsing med det.. ett modem elle filter kan vara halvkass så att säga.