[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Lyssnat på råden och beställt! Känns gött, även om man precis läste att det kommer 19nm ssds nästa år för 1dollar/gb Stod 3e kvartalet men det kan ju lika gärna försenas..

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Har idag en X-25M G2 80GB, är det lönt att uppgradera till en nyare SSD typ Force GT eller Intel 320 ? Jag gör det delvis för att jag vill ha mer utrymme (kommer köpa 120GB minst) men kommer jag att märka någon skillnad prestandamässigt? Jag har inte SATA 6 gb/s på mitt moderkort (ASUS P6T Deluxe).

HILF MIR PLOX

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Min oldtimer till hårddisk dog igår och nu står den nyköpta datorn (allt nytt förutom hårddisk) död. Funderar på en ssddisk men har ingen susning om vilken man bör köpa, vilka problem det finns osv...

Vilken av dessa är att föredra?

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ssd_120gb_sata_2.5%22%2c...

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_force_3_series_f120_120g...

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem

Även jag har tänkt att köpa en SSD (Kör faktiskt en WD Green som C just nu).
För mig står det mellan Corsair SSD Force GT och Kingston HyperX. Båda 120GB och SATA 6.
Jag tror inte jag har Sata 6 på mitt moderkort. Spelar det någon roll?

Eller har ni några andra tips, utöver de två, i 120GB-klassen?
Är det något speciellt jag ska tänka på, vid ett SSD-köp? Min dator finns nedan

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Sitter också och velar lite mellan modeller av SSD då min gamla HDD börjar sjunga på sista versen.
Funderar på dessa modeller och stirrar väl mig lite blind på lär/skriv hastigheter (som antagligen inte "finns" i verkligheten).
Disken är till Win7 och diverse spel.

Corsair Force GT 240GB: + Pris/prestanda. - De välkända problemen med SF (inte sugen på BSOD och massa uppdaterande av firmware).

Intel 510 250GB: + Stabil. - Pris/läshastighet

Crucial M4 256GB: + Pris, stabil, marginellt störst - Lägre hastigheter (verkar dock förbättrats med senare firmware)

Datorn i sign sitter på en tidig marvellkrets för Sata 6GB vilket jag läst kan strula med vissa SSDer(?)

Vill ju självklart ha högsta möjliga hastighet MEN egentligen springer väl allt 8:or runt min gamla 7200rpm'are så stabilitet är klart viktigast. Läst mig tokig i "SSD sommaren 2011" och övriga trådar/reviews så lite hjälp skulle uppskattas väldigt

EDIT: Har strykt Force GT nu och hittat denna http://www.inet.se/produkt/5315201/corsair-ssd-performance-pr...
Verkar vara en M4 i Corsair-format med lite bättre hastigheter?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk

Jag har en fråga angående ssd. Är det som en "vanlig" hdd att det "försvinner" lite av utrymmet? om ni förstår vad jag menar?

Tack för svar

Visa signatur

Stationära: Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz • Asus Sabertooth P67 • Asus 560 Ti DirectCU II TOP • Corsair Vengeance 8 GB • Corsair AX 750 • Fractal Design R3 White
Laptopen: Intel Core Duo T2300 @ 1.66 Ghz • 2 GB DDR2 @ PC2-5300

Permalänk
Medlem

Stämmer!

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockepocke:

Jag har en fråga angående ssd. Är det som en "vanlig" hdd att det "försvinner" lite av utrymmet? om ni förstår vad jag menar?

Tack för svar

Yes!
Hårddiskarnas storleksangivelse kan upplevas missvisande då datorn inte redovisar lika många GB som det står på förpackningen. Det beror på att hårddisktillverkarna avrundar 1024 till 1000 när de skriver ut kapaciteten. En 640 GB-hårddisk rymmer därför egentligen bara 596 GiB.
Ju större hårddiskens totala kapacitet är, desto fler gigabyte är det som skiljer mellan de två sätten att räkna. På grund av detta är det många som idag uppmärksammar den missvisande kapacitetsangivelsen när de köper en ny större hårddisk. Att det "saknades" någon enstaka gigabyte på den gamla hårddisken märktes knappt, men när det "saknas" nästan 100 GB på en ny 1 TB-hårddisk verkar det lite konstigt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Min hårddisk har kraschat och jag tänkte byta uyt mot SSD. Frågan är bara, ursäkta min okunnighet, finns det några nackdelar att köra SSD med Win7 i bara 32bitar?

Tack för svar!

Övriga prestanda om det är av intresse:

Processor: Intel Core 2 P9300 2.26GHz (stöd för 64 bit)
Minne: 1*2Gb
Slots: 1SODIMM
HDD: 320Gb 7200RPM Mekanisk (rasad)

Permalänk
Skrivet av RickardS:

Min hårddisk har kraschat och jag tänkte byta uyt mot SSD. Frågan är bara, ursäkta min okunnighet, finns det några nackdelar att köra SSD med Win7 i bara 32bitar?

Nej då, SSD:n skiter i om du har 32 eller 64 bitar. Bara att beställa

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hallå jag undrar vad man ska ha för ssd helst en 120 gb som kostar under 2000 har funderat på http://www.inet.se/produkt/5315212/ocz-ssd-octane-128gb-sata-... eller http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-830-series-128... ?

Permalänk
Medlem

Ojojoj vad länge sen det var jag var här och skrev eller läste nåt

Nu är det så att jag är på jakt efter en SSD.
Funderar på den här https://www.inet.se/produkt/4304325/a-data-ssd-510-series-120gb Men är det någon som har nåt att säga om den?? Är ju relativt ny i Inet's sortiment, så det finns inte så många recensioner från användarna att läsa. Känns som att det är ett ruskigt bra pris för den hastigheten, för bra kanske???

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk

Fick en ny ssd på garantin och valde insället för ocz en intel 510 250gb.

Tycker jag får ganska dåliga värden, läst lite trådar och folk verkar trycka 400mb/s är normalt på read, men jag hamnar betydligt lägre än så.

Vad tror ni? Har installerat med AHCI.

Edit, den här tråden jag pratar om bla. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1023635-intel-510-...

Han får bättre resultat än mig och har 120gb varianten som ska ha både lägre write och read.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Hörde att dessa: http://www.inet.se/produkt/5315212/ocz-ssd-octane-128gb-sata-...

Körde på egna styrkretsar istället för Sandforce, är den bra? Hade annars tänkt ta Intel 320.

Sen hur installerar man dem? Sätter i den, går in i bios, slår på ACHI läge och kör på?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Tjena! Hade tänkt inhandla en sån här: http://www.inet.se/produkt/4304325/a-data-ssd-510-series-120gb

Men tvekar lite efter jag har läst på lite om sand-force kretsarna? Hur är de nu, är det "safe" att köpa en SSD utan att riskera blåskärmar o annat skit?

Min dator:
Processor: Intel core i5 2500K
Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Ram: G-skill ripjaws 4x4 gb
GPU: Crossfire ATI Radeon HD 5770

Tacksam för svar, god jul!

Edit: Kommer köra Windows 7 på disken samt diverse program.

Permalänk
Medlem

Samsung 830 series

Hårddisktyp SSD
Flashminnestyp MLC
Kontroller Samsung 3-kärnig MCX-styrenhet
Formfaktor 2.5"
Storlek 64 GB
Buffertminne 256 MB
Anslutning SATA
Gränssnitt SATA 6,0 Gbit/s
Läshastighet 520 MB/sek
Skrivhastighet 160 MB/sek
Garanti 3 år
http://www.inet.se/produkt/4303993/samsung-ssd-830-series-64g...

Varför så dåligt? Fixa med achi i bios forma men iaf dåligt... :/

Permalänk
Medlem

Är det 'ovärt' att köpa t.ex. en Intel 320 med 3Gb/s-sata istället för en Crucial M4 med 6Gb/s-sata när man har stöd för 6gb? Nu kör ju cdon en mellandagsrea på 320 120gb och funderar på att köpa den ändå pga. priset och stabiliteten hos intel. Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Jag bör väl vara ganska nöjd med min Kingston HyperX 120gb
Har bara SATA 2 så utnytjar inte SATA 3 från SSDn än.

CrystalDiskMark Values

5/50MB/ c:17% (19/112GB)

-----------Read (MB/s) ------ Write (MB/s)

Seq: 260.0 --------------168.4
512k: 246.5 --------------169.0
4k: 20.14 ---------------66.86
4kQD32: 171.9 ----------------166.3

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

SKa man köpa Intel 320 med 80gb?

Min buvarande windows partion använder 60 gb och då har jag ganska mycket program och skit installerat på den.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657310

Är den något att ha?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa http://cdon.se/hemelektronik/ocz_agility_series_3_sata_iii_2.... någon dag i veckan, någon som har något att säga som gör att jag inte längre vill beställa den?

Ska ha den i en Acer aspire 5738zg som systemdisk + en sekundär 500 Gb för lagring som jag har satt dit istället för Cd/dvd-läsare!

Permalänk
Medlem

Är Samsung SSD 830-Series 128GB Desktop ett bättre val än Corsair SSD Force GT 120GB för jag är lite rädd att köpa Corsairs då jag läst om massor med trubbel med den, men är lite skeptisk mot de där 3 kärniga saken i Samsungs, vet inte om de lämpar sig så bra för spel?

Permalänk

Ok, har nu bestämt mig för att skaffa en Thinkpad T420 vid nästa CSN och har börjat fundera lite mer på detaljer såsom hårddiskar.

Det är teoretiskt möjligt att ha tre hårddiskar i laptopen då det finns ett mSATA-uttag, det ordinarie 2.5" S-ATA-uttaget och möjligheten att skruva loss dvd-läsaren (som jag aldrig använder på min nuvarande dator) och ersätta denna med en till 2.5" hårddisk.

Det medföljer en 7200rpm 500gb-hårddisk hos den varianten jag ämnar välja men jag är väldigt sugen på SSD då jag nu har en extremt seg hårddisk som en gång i tiden spunnit i 5400rpm och nu har urusla läs/skrivhastigheter.

Mina alternativ är just nu
* Skaffa en 40gb Intel (310 series) mSATA för ca 800kr som bootdisk och ha kvar huvudhårddisken i något år eller två.

* Skaffa en 160gb Intel (320 series) S-ATA för 1800kr som huvudhårddisk och lägga in en lagringsdisk där DVD-läsaren sitter (lagringsdisken kräver dock en del jobb med att skaffa en sk ultrabay och läsa mig till hur saker funderar).

Kommer jag ändå bli så imponerad av den långsammare mSATAn med tanke på vad jag har nu att jag kan vänta 1-2 år på att skaffa en större och snabbare stor SSD?

Dold text

Vet att det är personligt men är tacksam för tips. Har 7-8k i nuläget och får ett och ett halvt CSN (13k?) om någon vecka så jag är inte jättefattig men ändå student som kanske borde spara lite.

tl;dr: Intel 310 mSATA-SSD eller Intel 320 SSD? Stor skillnad?

Permalänk

Varför ska man stänga av Prefetcher och Superfetcher ?

Vad är grejen med TRIM ? fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0 när jag kör detta kommando för och kolla om trim är på står det att jag inte är administratör fast jag är det... finns det något annat sätt att kolla om trim är på?

Och varför ska man sätta på AHCI mode blir verkligen multi-tasking så mycket snabbare?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

1.8" SSD

Har införskaffat mig en ny laptop och i den sitter det idag en 1.8" microSATA HDD som inte är så väldans snabb. Har kikat runt lite på SSD:er som passar i den. Stötte på dennatråden där de jämför en del av diskarna som finns tillgängliga.

Av vad jag kan hitta på svenska webbshoppar verkar det som jag har tre alternativ.

#1: Kingston SSDNOW V+180 64GB.
64GB är väl precis så det räcker så länge man inte trycker in alla program man kan. Läs- och skrivhastigheterna verkar helt okej. Det som oroar mig lite är att den fått sämre resultat i testen gällande sekventiell läshastighet, vilket tydligen ska spegla den upplevda prestandan av disken. Det positiva med denna är att den är ganska billig.

#2: Intel 320 80GB.
Den här är lite större än den förra, vilket är trevligt. Verkar ju också som om den har lite snabbare sekventiella läshastighet. Det jag oroar mig för här är att de angivna läs- och skrivhastigheterna inte är lika höga. En annan sak är priset, är det värt de extra hundralapparna för något större disk och (kanske) något högre prestanda. Ännu en sak som konfunderar mig med denna är att på Dustin listas hastigheterna som 270/90 medan på forumet jag länkade står det 268/222. Någon som vet vilken som kan vara närmast sanningen?

#3: Intel X18-M 80GB.
Ännu en Intel-SSD. Verkar som om den är något långsammare (på papperet iaf) än vad den ovanför skall vara. Den kom dock ovanför den andra i testet på forumet. Lite billigare också vilket inte gör något

Är det någon som har någon erfarenheter av någon av dessa? Eller kanske t. o. m. jämfört två eller flera av dem? Valen jag står inför är väl främst om jag ska ha 64GB eller 80GB och om jag väljer 80GB, vilken av Intel-diskarna jag ska välja.

Är mycket intresserad av era tankar och synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man stänga av Prefetcher och Superfetcher ?

Vad är grejen med TRIM ? fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0 när jag kör detta kommando för och kolla om trim är på står det att jag inte är administratör fast jag är det... finns det något annat sätt att kolla om trim är på?

Och varför ska man sätta på AHCI mode blir verkligen multi-tasking så mycket snabbare?

Superfetch ska du inte stänga av. Den fyller ditt RAM-minne med saker den tror att du vill göra baserat på ditt tidigare användande. Du har kanske läst om folk som undrar hur minnet nästa kan vara slut fast dom knappst startat notepad ens? Det är ett sätt att utnyttja RAM helt enkelt. Superfetch "samarbetar" med ReadyBoost, så vill du inte att Superfetch använder slött minne, stäng av ReadyBoost på aktuell USB-enhet (vissa slöa USB-stickor inaktiverar Windows själv).

Prefetch är ungefär samma sak, baserat på ditt användanden skapas en area på disken och i prefetch-katalogen med en lista på programobjekt som skall läsas in vid boot och även upp till Superfetch vid uppstart. Detta för att minska tiden för boot och programstart. Windows 7 inaktiverar Prefetch dels för att SSD är så jäkla snabb att det inte behövs, samt att en SSD inte fungerar som en mekanisk disk. Dessutom innebär det en del onödigt slitage.

AHCI gör det möjligt för operativsystemet att skicka bl.a. TRIM-kommando som hjälper till att förhindra att SSD, beroende på användningsområde, med tiden presterar allt sämre (jag återkommer till detta). En annan finess är NCQ som tillåter kommandon att utföras medans processorn är upptagen (kanske är det med detta man syftar på med att multi-taskin blir så mycket snabbare, då processorn kan fokusera på applikationen?). Testade nyligen med en Intel 320 SSD på ett Z68 chipset och hastigheten ökade med c:a 50Mbps för skrivning av sekventiella filer med AHCI jämfört med IDE.

Utan TRIM riskerar alltså din SSD att bli slö (vanligare "förr"?). Varje gång du skriver till en fil eller raderar en fil blir block markerad för borttag, men den frigörs inte direkt och detta har med hur en SSD fungerar och det går jag inte in på nu. Med TRIM kan operativsystemet skicka ett meddelande till SSD över vilka block som är outnyttjade och tillåter GC, Garbage Collection att frigöra dessa block i bakgrunden så fort läs-/skrivning upphör, och inte medans du skriver.
Utan TRIM får man förlita sig på GCs algoritm som bestämmer när rensning skall utföras. Tidigare var denna process relativt dålig och block kunde ligga outnyttjat länge innan någon rensning utfördes. Med för många outnyttade block tvingades GC omstrukturera i realtid med kraftigt försämrad prestanda som följd. Ett trick är alltså att skriva "stora" filer på några GB till en SSD om den börjar bli slö för att få fart på GC (dock svårt om den börjar bli full). En annan metod som vissa SSD-tillverkare erbjuder är att initera GC via programvara (också vanligare förr).

Har försökt förklara principen på ett förhoppningsvis begripligt sätt. Kan ha missat en hel del, men mina ögon börjar grumla sig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Superfetch ska du inte stänga av. Den fyller ditt RAM-minne med saker den tror att du vill göra baserat på ditt tidigare användande. Du har kanske läst om folk som undrar hur minnet nästa kan vara slut fast dom knappst startat notepad ens? Det är ett sätt att utnyttja RAM helt enkelt. Superfetch "samarbetar" med ReadyBoost, så vill du inte att Superfetch använder slött minne, stäng av ReadyBoost på aktuell USB-enhet (vissa slöa USB-stickor inaktiverar Windows själv).

Prefetch är ungefär samma sak, baserat på ditt användanden skapas en area på disken och i prefetch-katalogen med en lista på programobjekt som skall läsas in vid boot och även upp till Superfetch vid uppstart. Detta för att minska tiden för boot och programstart. Windows 7 inaktiverar Prefetch dels för att SSD är så jäkla snabb att det inte behövs, samt att en SSD inte fungerar som en mekanisk disk. Dessutom innebär det en del onödigt slitage.

AHCI gör det möjligt för operativsystemet att skicka bl.a. TRIM-kommando som hjälper till att förhindra att SSD, beroende på användningsområde, med tiden presterar allt sämre (jag återkommer till detta). En annan finess är NCQ som tillåter kommandon att utföras medans processorn är upptagen (kanske är det med detta man syftar på med att multi-taskin blir så mycket snabbare, då processorn kan fokusera på applikationen?). Testade nyligen med en Intel 320 SSD på ett Z68 chipset och hastigheten ökade med c:a 50Mbps för skrivning av sekventiella filer med AHCI jämfört med IDE.

Utan TRIM riskerar alltså din SSD att bli slö (vanligare "förr"?). Varje gång du skriver till en fil eller raderar en fil blir block markerad för borttag, men den frigörs inte direkt och detta har med hur en SSD fungerar och det går jag inte in på nu. Med TRIM kan operativsystemet skicka ett meddelande till SSD över vilka block som är outnyttjade och tillåter GC, Garbage Collection att frigöra dessa block i bakgrunden så fort läs-/skrivning upphör, och inte medans du skriver.
Utan TRIM får man förlita sig på GCs algoritm som bestämmer när rensning skall utföras. Tidigare var denna process relativt dålig och block kunde ligga outnyttjat länge innan någon rensning utfördes. Med för många outnyttade block tvingades GC omstrukturera i realtid med kraftigt försämrad prestanda som följd. Ett trick är alltså att skriva "stora" filer på några GB till en SSD om den börjar bli slö för att få fart på GC (dock svårt om den börjar bli full). En annan metod som vissa SSD-tillverkare erbjuder är att initera GC via programvara (också vanligare förr).

Har försökt förklara principen på ett förhoppningsvis begripligt sätt. Kan ha missat en hel del, men mina ögon börjar grumla sig

Ah tack för ditt svar,:) fattar fortfarande inte varför alla tjatar på att man ska stänga av Prefetch och dock.

Även på första sidan i den här tråden står det "Stänga av Superfetch i windows.
Orsak: Anledningen till funktionen Superfetch är att data blir läst från disken in till arbetsminnet i förväg. Lite ut i fall att de kulle behövas senare. (kan vara helt fel, bör googla detta först)"

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

SSDn död

Hej
Jag installerade nyligen en Vertex plus 120GB SATAII köra i mitt ganska modernt system. köpt från Webhallen
Nyinstallerat Win 7 64 Ultimate.
Efter en månad och halv stor användning främst spel, vände jag bort mitt system torsdag kväll, inga problem, sätt på den igen på fredag ​​och insåg att en äldre version av Windows körde från min backup hårddisk. Väldigt konstigt faktiskt.

Tittade i Den här datorn och inga tecken på SSD-enhet.
Startas i bios och SSD inte visas!
Ändra SATA lägen från AHCI till IDE och vice versa, ingen hjälp
Tog bort den andra enheter, hårddisk och DVD-brännare och körde SSD av sig själv, ingen hjälp.

Försökte Marvel SATA-anslutning, ingen hjälp
uppdaterade Mobo till den senaste drivrutinen ingen hjälp.
använde olika strömanslutningar och olika SATA-portar. SSD var alltid kopplade till SATA III-portar med ut ett problem
Så jag försökte det vanliga blå SATAII portar, fortfarande ingen hjälp
Jag har inte uppdaterat firmware för SSD, körde det som är från boxen.

HELPPP vad gör jag, det är brickat? Finns det något sätt att få tillbaka en del data. Främst, och mest absurt, mina sparade spel filer. Spel som jag har spelat i veckor och har kommit väldigt långt.

Systemet
Moderkort ASUS P8P67-M PRO kör bios 10,04
Intel i 2500K
SSD-OCZSSD2-1VTXPL120G
serienummer SN 027571110000961

en äldre Western Digital WD10EADS hård disk för säkerhetskopiering
ändamål (med den äldre version av Win7 på den)
AMD HD 6950 grafikkort
8 gig Corsair Vengance RAM
Chieftec 750W turbo-serien nätaggregat
Antec 620 Kühler CPU-kylare

Taxam

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Hej
HELPPP vad gör jag, det är brickat? Finns det något sätt att få tillbaka en del data. Främst, och mest absurt, mina sparade spel filer. Spel som jag har spelat i veckor och har kommit väldigt långt.

Disken syns alltså inte i BIOS uppstarten? Testa att byta strömkabel och sata-kabel. Använd samma sata-anslutning på moderkortet som du vet fungerar med WD disken.

Kolla även i DiskHanteraren i Windows om du ser något spår av disken där. Antagligen inte eftersom den inte ens syns i BIOS...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter

Hej communityn!

Jag har roat mig i helgen med att byta dotterns hårddisk mot en SSD. Tänkte skriva lite om hur och vad jag ev lärt mig om någon skulle tycka det var intressant. Annars skippa!

Hon har en Compaq Presario CQ71 Notebook PC VT266EA#UUW som även heter CQ71-324SO

Först försökte jag ta reda på om den hade SATA (trodde jag nog) och isåfall vilken (knappast SATAIII men..) mha

AIDA64/Everest http://www.lavalys.com/support/downloads/
SIW http://fileforum.betanews.com/detail/SIW/1097934999/1
PC wizard http://fileforum.betanews.com/detail/PC-Wizard/1076891867/1

Jag fick reda på:
General Information :
Disk Controller : Intel 82801IB/IR/IH (ICH9 Family) 4 port SATA I/O
Controller 1 cc=AHCI
Drive Controller Features :
Mode : SATA
AHCI : Yes
IDE Legacy : Yes
NCQ : Yes
Port Multiplier : Yes
eSATA : Yes
IO Ports : 2available on 4
AHCI Version : 1.20
Bandwidth : 3GB/s

Port #0 : ATA Device detected - (Generation 2) - [HotPlug No]
Port #1 : ATA Device detected - (Generation 1) - [HotPlug No]
Port #2 : No Device - [HotPlug No]
Port #3 : No Device - [HotPlug No]

men vad betydde det? Var det idé att lägga pengar på SATAIII-disk med 6Gb/s? Det gjorde jag iallafall även om jag sedan lärt att den bara ha SATAII. Jag köpte Samsung 830 Series MZ-7PC064 64GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974935 som egentligen är lite för liten men jag var lite snål. Den ska vara riktigt snabb och dra lite ström. Hålla sig sval hoppas jag på. Sen följer det med Norton Ghost för att backa upp existerande hårddisk och ganska bra Samsungprogram för att manage den sen. Jag köpte till en extern låda också.

Dags att leka!

Mha av EaseUS Partition Master delade jag upp den (alltför) stora (500GB, knappt halvfull) existerande disken i två jämnstora partitioner. Sen flyttade jag alla dokument, filmer, bilder mm till den nya partitionen. Sen krympte jag den ursprungliga partitionen ytterligare, den hade bara ca 36GB med data nu så jag krympte till drygt 50GB, klart mindre än 64GB iaf. Ökade den nya partitionen med det jag minskat.

Jag stoppade in den nya SSDn i den extern lådan och kopplade in via USB. Sen kan Norton Ghost kopiera den dolda system disken (Windows 7) och sen även den nya lilla C: till SSDn. Stäng av datorn (ta ur batteriet?) och skruva upp baksidan, ut med den gamla disken, in med SSDn. Skruva ihop (i med batteriet) och boota. Som jag minns det "sa" datorn att Windows inte avslutats OK och man fick valet starta normalt eller felsäkert men jag startade normalt. Bootade supersupersnabbt, yes!

Nu är planen att öka partitionen på disken (bara drygt 50GB remember), testa Samsungs program för att managera (från BIOS kan jag inte ställa in något intressant) samt köra med gamla disken via USB för att lagra data och ha enbart OS på den lilla snabba SSDn. Kanske om möjligt minska på fläktkörandet om jag kan ställa in det så datorn blir lite tystare nu när disken är ljudlös. Och snabb, nämnde jag det?

Av det jag läst på nätet står det inte så klart och tydligt att man kan kopiera en slimmad "baraOS" partition så som jag gjorde utan det brukar heta att nya disken ska vara större än den gamla. Yeah, right... inte om den nya är en SSD, då är den antagligen mindre istället. Men det gick bra som jag tänkt ut det och jag är nöjd med resultatet.