Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med Extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Problem med Extern hårddisk

Hej!
För några dagar sedan införskaffade jag en extern hårddisk ADATA Superior SH93, som jag delvis skulle använda till att lagra filer på men dessutom använda till TVns PANASONIC TX-P42G30Y inspelningsfunktion.

Jag började med att installera den i datorn och det funkade perfekt gick smidigt och datorn hittade den och allt. Sedan anslöt jag den till TVn för att testa inspelningsfunktionen. Jag testade och spela in och det funkade perfekt det med.
Efter det kom problemet... När jag skulle ansluta hårdisken till datorn igen för att föra över filer så kände datorn av den (lampan lös på hårddisken när jag anslöt Usben) men datorn hittar inte hårddisken. Jag kollade under Dator - Enheter, men den fanns inte med där längre (fanns där när jag installerade den)

Vet någon vad som kan vara fel? - Min hypotes är att TVn har formaterat om hårdisken och det är därför den bara fungerar i TVn och inte i datorn.

Har någon ett förslag på hur jag skall göra för att få hårddisken att funka till datorn igen? - Det var till datorn jag skulle ha den redan från början

Kan man på något sätt göra om den så att den är som den var i förpackningen?

Vore väldigt tacksamt om någon kunde hjälpa mig.
Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av shaydex:

Hej!
För några dagar sedan införskaffade jag en extern hårddisk ADATA Superior SH93, som jag delvis skulle använda till att lagra filer på men dessutom använda till TVns PANASONIC TX-P42G30Y inspelningsfunktion.

Jag började med att installera den i datorn och det funkade perfekt gick smidigt och datorn hittade den och allt. Sedan anslöt jag den till TVn för att testa inspelningsfunktionen. Jag testade och spela in och det funkade perfekt det med.
Efter det kom problemet... När jag skulle ansluta hårdisken till datorn igen för att föra över filer så kände datorn av den (lampan lös på hårddisken när jag anslöt Usben) men datorn hittar inte hårddisken. Jag kollade under Dator - Enheter, men den fanns inte med där längre (fanns där när jag installerade den)

Vet någon vad som kan vara fel? - Min hypotes är att TVn har formaterat om hårdisken och det är därför den bara fungerar i TVn och inte i datorn.

Har någon ett förslag på hur jag skall göra för att få hårddisken att funka till datorn igen? - Det var till datorn jag skulle ha den redan från början

Kan man på något sätt göra om den så att den är som den var i förpackningen?

Vore väldigt tacksamt om någon kunde hjälpa mig.
Tack på förhand

Högerklicka på ikonen dator (vista och w7, den här datorn w xp) och välj hantera, därefter diskhantering. Kolla om du inte kan hitta och göra nåt åt din disk därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Högerklicka på ikonen dator (vista och w7, den här datorn w xp) och välj hantera, därefter diskhantering. Kolla om du inte kan hitta och göra nåt åt din disk därifrån.

Gjorde som du sa. Den kommer upp som namnlös men jag vet att det är den då utrymmet (700gb) stämmer. Högerklickade på den men det finns inga alternativ, bara "Ta bort volym"

Någon som har någon idé om hur jag skall lyckas lösa problemet?

Permalänk
Rekordmedlem

Panasonic kör bsd som os i sina tvar och filsystemet på disken blir ufs2.
Du får helt enkelt ta bort partitionen och göra om den till ntfs om du ska ha den som win drive, eller så får du installera bsd på pcn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

Högerklicka på ikonen dator (vista och w7, den här datorn w xp) och välj hantera, därefter diskhantering. Kolla om du inte kan hitta och göra nåt åt din disk därifrån.

Tackar för detta. Har gjort det ett antal gånger på WXP. Men minns aldrig var man går in

Edit: Testa tanka ner Partition Magic annars. Det är suveränt när det gäller fel på hårddiskar --->

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Tack för hjälpen