Hjälp med quest... :( (kan inte komma vidare) bugg?

Permalänk
Medlem

Hjälp med quest... :( (kan inte komma vidare) bugg?

Hej, jag är en lv 16 nord spellsword och jag har fastnat på questet "find helgi after dark" i morthal. jag har questet, och jag har hittat henne första gången. när "klockan" är ca 11 (har testat senare och tidigare) så går jag till "graven" där hon ska vara. här finns också laelette, vampyren, men hon är redan död. tror hon dog av en drake under en drakattack i morthal...

men när jag trycker på graven händer ingenting, alls. vad är fel? det kan väl inte vara för att det inte var jag som dödade vampyren?

jag gick tillbaka till ett tidigare save (minst 10 timmar speltid sedan) och gick dit innan draken hade kommit. nu dödar jag laelette och när jag trycker på graven så kommer helgi fram... någon här som vet hur jag ska fixa detta? bara hoppa över questet vill jag inte göra.

hjälp!

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Läste detta på en skyrim sida med buggar: "If you speak to Thonnir after killing the vampire Laelette but before examining the child's coffin, you won't be able to do so afterwards and the ghost of Helgi will not appear."

precis detta gjorde jag... någon som vet en fix?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

"On the PC, it is possible to use the console to advance through the quest by entering setstage MS14 stage, where stage is the number of the stage you wish to complete. It is not possible to un-complete (i.e. go back) quest stages, but it is possible to clear all stages of the quest using resetquest MS14."

Taget från http://newsquid1.uesp.net/wiki/Skyrim:Laid_to_Rest

Hur är det om du öppnar consolen och skriver in setstage MS14 70... (70 är taget från tabellen) hoppar detta då vidare i questen?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asrock Z68 Extreme3 Gen3 | i5-2500k | 8GB DDR3-1333 | Radeon R9 270X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedarin:

"On the PC, it is possible to use the console to advance through the quest by entering setstage MS14 stage, where stage is the number of the stage you wish to complete. It is not possible to un-complete (i.e. go back) quest stages, but it is possible to clear all stages of the quest using resetquest MS14."

Taget från http://newsquid1.uesp.net/wiki/Skyrim:Laid_to_Rest

Hur är det om du öppnar consolen och skriver in setstage MS14 70... (70 är taget från tabellen) hoppar detta då vidare i questen?

provade det, dock skrev jag "50" i slutet. så att bara den delen av questet blev klart
Tack för hjälpen!

du tror inte det kommer några "bieffekter" av detta då?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Nå det kan ju inte bli värre?
Den där vampyrtjejen och spökflikan är ju inte några väsentliga karaktärer i spelet, så det är säkert ok....

Under min spelomgång har jag använt consolen ca 5-6 ggr för att klara questen, p.g.a. att skyrim är så jävla buggigt...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asrock Z68 Extreme3 Gen3 | i5-2500k | 8GB DDR3-1333 | Radeon R9 270X |

Permalänk
Medlem

Om du har PC, så kan du gå till olika steg i questet med "SetStage MS14 x", där x är 1, 5, 10, 50, 100 eller 200 om jag minns rätt, där 1 är att börja från början, och 200 är att omedelbart få klart questet. MS14 är quest-id, går att applicera på alla quest med olika ID. Du kan behöva resetta dungeons, platser etc. för att passa questet riktigt ideal om du går tillbaka till ett tidigare steg. Det är nog ok med detta quest, men applicera inte på main-quest etc.