Permalänk
Medlem

Intressant att läsa hur man ser på pris/prestanda gällande ultrabooks. Jag antar att det helt bygger på vad man jämför med. Jag har under de senaste åren alltid haft thinkpads och därmed betalt 15000 för mina laptops. Därför tycker jag att detta nya segment med riktigt portabla men samtidigt kraftfulla datorer för endast 10000kr är ett kap. Det överaskar mig att man lägger sig så pass lågt i pris samtidigt som man satsar stenhårt på dessa ultrabooks. Är det möjligtvis så att jag missat något gällande prestandan eller är det helt enkelt så att det inte finns någon anledning att köpa de dyrare bärbara som thinkpads eller macbook pro längre?

Permalänk
Medlem

Låter redan som ni vet vad ni vill ha då ju Pengar är inget hinder?

Off to school

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Låter redan som ni vet vad ni vill ha då ju Pengar är inget hinder?

Off to school

Pengar är där skon klämmer i mitt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Låter redan som ni vet vad ni vill ha då ju Pengar är inget hinder?

Off to school

Nja, Altså, om jag visste vad jag ville ha hade jag inte startat tråden. Då hade jag istället gått och köpt det jag ville ha.
Problemet för mig är inte pengar eller märke på dator. Problemet för mig är att jag vill ha en produkt jag kommer bli nöjd med. Jag vill inte ha massor med hårdvaru/mjukvaru -fel. Och därför frågade jag om vilket det bästa valet vore baserat på Idag.

Jag startade denna tråden i hopp om att det kanske är någon själ därute som testat datorerna och kan komma med en åsikt(Då Prisjakts-åsikter inte räckte till).

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Imho, är fortfarande MB Air den bästa hårdvaran... Framförallt är det den bästa pekplattan i klassen...

Blås den ren och installera enbart Win7 på den med EFI så slipper du OS X...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Jag har en Zenbook ux31e, kan inte säga annat än att jag älskar den. Ingenting man spelar på precis men fart har den så det räcker och blir över! Skärmupplösningen är guld och då skall vi inte ens gå in på Processorn och hårddisken. Klart att den må kosta en del men jämfört med en MB pro i samma prisklass så är den grymt mycket snabbare och smidigare. Batteriet varar väldigt länge om man kör rätt "energiläge", och att visa Film på TVn är hur smidigt som helst (dock måste man köpa en Micro-HDMIsladd :/ Om inte man kör på VGA.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Får man fråga var du pluggar till systemvetare? Ska söka till de programmet själv hade jag tänkt.

OnT: Hade väntat på Ivy Bridge då både prestanda och batteritid kommer vara bättre än i dagens laptops med t ex sandy bridge.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Kolla in detta test på Asus UX31.
Var inte direkt possitiva saker dom hade att skriva om skärmen :/

http://www.anandtech.com/show/5259/ultrabook-head-to-head-ace...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Får man fråga var du pluggar till systemvetare? Ska söka till de programmet själv hade jag tänkt.

OnT: Hade väntat på Ivy Bridge då både prestanda och batteritid kommer vara bättre än i dagens laptops med t ex sandy bridge.

Läser på Örebro Universitet.

Jo, men Ivy Bridge känns så långt bort

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Undrar varför så många försöker rättfärdiga sina köp av Apple produkter...
Tänk på upplösning som föregående talare tog upp. Det är nog en av de viktigare sakerna i ditt läge.

Efter att ha haft 3 olika egna laptops och kan säga att personligen så gjorde det ingen skillnad i ryggsäcken mellan 1,5-2,5kg... Men när datorn gick isönder och jag fick bära en 3.2kg pjäs då höll jag på att dö. Helt seriöst, fick diskbråck (nej det var säkerligen inte relaterat, men man får ibland ha lite svart humor).

Tänker köpa något nytt när Ivy kommer, tills dess så avvaktar jag...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Undrar varför så många försöker rättfärdiga sina köp av Apple produkter...

Börja inte i den här tråden också; det kan vara så att de helt enkelt inte är så dåliga som vissa gärna vill intala sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Undrar varför så många försöker rättfärdiga sina köp av Apple produkter...
Tänk på upplösning som föregående talare tog upp. Det är nog en av de viktigare sakerna i ditt läge.

Har inte de flesta ultrabooks 1366x768?
MBA har 1440x900, visserligen inte lika bra som Asus med 1600x900.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag ser framför mig hur ultrabooks bara är ett försök till att sälja bra med ett nytt namn, vi är i en tid där laptops är och bör vara så som dom kallar ultrabooks, vilket bara är en vanlig laptop med annat namn.. Se på Macbook Air som är 4år gammal idag, och kostar runt 10k, så det är ju inget nytt i datorvärlden om jag får säga det själv!

Se till att köpa en med bättre batteri, prestanda och design/funktion vs motsvarande MacBook Air så lär du bli nöjd, prismässigt också givetvis.. Fast titta inte bort där heller, skärmarna hos Apple är oerhört fina och touchpaden är i en liga för sig själv, batteritiden brukar också vara riktigt fin.. Så jag rekommenderar dig att titta noga på vad du väljer, oavsett om det är PC eller Mac.. Kom ihåg att det är du som skall vara nöjd med vad du har sedan!

Efter att själv endast hatat/ignorerat apple i 15år så har jag faktiskt "förstått" saken med deras produkter nu för tiden, innan var man en storhatare och tittade inte på deras produkter just för att andra hatade apple också, vilket jag faktiskt inte förstår idag, då deras produkter håller hög kvalite och känslan är inte sig lik vad gäller PC-baserade laptops t.ex.. Jag själv märker i alla fall varför de oftast kostar mer, men idag är det ju inte så farligt stor prisskillnad.. Bästa är att man kan köra windows på dom!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Börja inte i den här tråden också; det kan vara så att de helt enkelt inte är så dåliga som vissa gärna vill intala sig.

Tror inte att många påstår att Apple produkter är dåliga, de är bara överprisade och görs av ett företag som inte förtjänar monetärt stöd.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headphonehalo:

Tror inte att många påstår att Apple produkter är dåliga, de är bara överprisade och görs av ett företag som inte förtjänar monetärt stöd.

Köp dem inte då. Att börja tramsa om att de som tycker annorlunda måste rättfärdiga sig (eller varför inte det där vanliga om status, märken och liknande) är dock mindre givande.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Köp dem inte då. Att börja tramsa om att de som tycker annorlunda måste rättfärdiga sig (eller varför inte det där vanliga om status, märken och liknande) är dock mindre givande.

Haha, det gör jag inte. Jag ser inget fel med att kritisera Apple även om jag inte har några planer att köpa deras produkter.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headphonehalo:

Haha, det gör jag inte. Jag ser inget fel med att kritisera Apple även om jag inte har några planer att köpa deras produkter.

Nu var det ju inte heller dig jag citerade. Och ja, det går bra att tala om olika produkters för- och nackdelar men om man av någon outgrundlig anledning bara vill gnälla över apple finns det en egen tråd för sådant.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu var det ju inte heller dig jag citerade. Och ja, det går bra att tala om olika produkters för- och nackdelar men om man av någon outgrundlig anledning bara vill gnälla över apple finns det en egen tråd för sådant.

Nej, inte från början.

Finns det verkligen en tråd som är till för att gnälla om Apple? Haha. Det vore ganska fånigt.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headphonehalo:

Finns det verkligen en tråd som är till för att gnälla om Apple? Haha. Det vore ganska fånigt.

Jag syftade på den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphonehalo:

Nej, inte från början.

Finns det verkligen en tråd som är till för att gnälla om Apple? Haha. Det vore ganska fånigt.

Det finns mycket man kan tycka är fånigt

Din signatur är fånig t.ex för du förstår inte varför folk listar sina saker i signaturen, hade du haft förståelse för denna enkla sak så hade du inte tyckt att det var fånigt, men snarare tvärtom..

Förövrigt så är det fånigt att kritisera något man inte har någon erfarenhet av (läs apple), så att du kritiserar apple får du ju göra hur mycket du vill, men frågan är väl om du har någon vetskap bakom dessa kritiseringar!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphonehalo:

Ojojoj, någon som nyss har lärt sig om subjektivitet!

.. eller inte. =(

Oroa dig inte, alla lär sig förr eller senare.

Ja, som att t.ex kritisera våldtäkt och mord. Lär dig att resonera ordentligt om du ska hålla på med dina söta små smileys, haha.

Dock så har jag erfarenhet av Apple produkter, men det har inte så mycket med Apple som företag att göra. Som jag sa ovan så är produkterna (oftast) välbyggda, även om de kostar för mycket för vad man får, och även om OSX är dåligt. Problemet ligger mest i hur Apple ofta ljuger och beter sig oetiskt.

Jag tror inte jag behöver utveckla mig om ditt sätt att kritisera saker eftersom du drar en jämförelse med våldtäckt och mord som en paralell.
Smileys är bara en av många saker för att inte bygga en dålig stämning, vilket är onödigt när man skall diskutera saker, jag föredrar om alla är glada och kan respektera varandras åsikter när begrund finns för detta.

Ful marknadsföring håller alla på med, apple är bara bättre än andra på det i det mesta, det kan jag hålla med om, men se bara på dessa "ultrabooks" - vanliga laptops som bara blivit tunnare som vilket annat elektronikrelaterat blivit genom åren, alltså bara ett sätt att försöka få det att låta speciellt så kunderna skall köpa in sig i det mer.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Moderator
Moderator

*ett inlägg raderat*

Tänk på tonen när ni argumenterar, §1.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Jag tror inte jag behöver utveckla mig om ditt sätt att kritisera saker eftersom du drar en jämförelse med våldtäckt och mord som en paralell.

Du behöver självklart inte göra något alls, men det är samma princip.

Citat:

Ful marknadsföring håller alla på med, apple är bara bättre än andra på det i det mesta, det kan jag hålla med om, men se bara på dessa "ultrabooks" - vanliga laptops som bara blivit tunnare som vilket annat elektronikrelaterat blivit genom åren, alltså bara ett sätt att försöka få det att låta speciellt så kunderna skall köpa in sig i det mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.