Intel erbjuder extra garanti för överklockare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har faktiskt inte träffat på ett fall där processorn gått sönder på många år så jag vet inte om detta är något mer än ett sätt att få in mer pengar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det enda denna försäkring skulle vara bra för är eventuellt att få käft på ryktena om att 1.35-1.4V skulle vara maxspänningen innan din Intel-processor sprängs i tusen bitar. Jag är så less på folk som påstår att SB inte under några omständigheter kan klara att köras på ~1.5V.

Permalänk
Medlem

Eh, lätt sätt att tjäna lite extra pengar låter det som.

Har aldrig klockat sönder en cpu...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaLo:

Jag har faktiskt inte träffat på ett fall där processorn gått sönder på många år så jag vet inte om detta är något mer än ett sätt att få in mer pengar.

Samma här.

Känns som folk som köper försäkringar på siba skriver i tråden.

Typ "å sån låter bra att ha"

Intel använder redan stor marginal så de kan leverera processorer som aldrig går sönder. Det är deras rykte och anseende som tillverkare. Om de vore ett annat företag som sålde processorer som gick sönder lätt, typ ACE kvalitet, så skulle en sån här försäkring vara bra att tillämpa pga dålig kvalitet.

Men nu har inte intel dålig kvalitet på sina processorer.

Fy.

Är väl bara att inse att intresset för datorer och teknik blir mer bredd hos folkmassan men mindre djupt. Känns som kommentarerna på idg har mer kunskap.

Känns som aftonbladets teknik kommentarer det här. Men är väl bara att acceptera läget.

Edit: Frågelåda om detta ämne. Jag skulle bli besviken om folk började gå på sånt här.

Permalänk
Medlem

För de flesta är det ju onödigt, men vissa som inte har erfarenhet av överklockning vågar ju sig inte på det ifall att de på något sätt ändå råkar bränna den. För sådana personer så kan det här vara ett mycket bra alternativ. 150-200:- på en enda processor som ger den försäkring som krävs för att många oerfarna ska våga sig in på att börja klocka låser ju både upp den extra prestandan för alla som inte vågat tidigare, och ger dessutom extra vinster för Intel som säkert kommer tjäna pengar både på garantin (om exempelvis 1 av 10 försäkrade i5 går sönder så går de ungefär jämnt upp) och att de verkligen kan marknadsföra sig som mycket överklockningsvänliga. De som inte vågar klocka i nu läget bryr ju sig inte om överklockningspotentialen.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Man kan köpa det ett år efter att man har köpt processorn. Betyder inte det att man bara kan köpa till en sån försäkring efter att man har klockat sönder processorn? Btw, har de något sätt att kolla om processorn har varit överklockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Burns:

Sa jag det?

Tror du att Intel sätter igång det här för att vara snälla?
Dom gör det av samma anledning som SIBA när dom erbjuder försäkring,att tjäna ett par extra buck på en redan klar affär helt enkelt...
Det är inget fel i att köpa en tilläggsförsäkring om man känner sej tryggare av det,men har inte prollen brunnit upp första året så är risken minimal att den gör det senare (om man inte EXTREEEMKLOCKAR)
Och seriöst OM den brinner upp efter 3-4 år vill man ha en likadan då?...ändå dags att köpa nytt
Har inge lust att bråka om det här,men det är ointressant för mej i varjefall.

Grejen är väl den att vanliga garantin inte täcker upp skada vid OC.
Och enda anledning att inte ta en extra skitförsäkring på 1-1500kr på siba är att den täcker upp exakt samma som hemförsäkringen (där av mitt inlägg)
Visst det intel erbjuder är en form av försäkring men oavsett vad så är förlängd och mer omfattande garanti för endast 130ish kr helt klart värt det i mina ögon.
Skulle du av ren vimsighet fläska på med volt till ram eller liknande och skada processorn så får du stå ditt kast.
Känner flera som normalt vet vad dom gör men någon gång har någon av dom yrkat på tillfällig sinnesförvirring då dom råkat bränna skiter urnågot.

Hur som så tycker jag det är kanon att intel har gjort detta men om man nu känner sig så säker när man tänker tillbaks på hur många processorer man INTE har bränt så behöver man ju inte köpa tilläget. Historien hindrar dig dock inte från att begå en dumt misstag någon gång.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SteveK:

För de flesta är det ju onödigt, men vissa som inte har erfarenhet av överklockning vågar ju sig inte på det ifall att de på något sätt ändå råkar bränna den. För sådana personer så kan det här vara ett mycket bra alternativ. 150-200:- på en enda processor som ger den försäkring som krävs för att många oerfarna ska våga sig in på att börja klocka låser ju både upp den extra prestandan för alla som inte vågat tidigare, och ger dessutom extra vinster för Intel som säkert kommer tjäna pengar både på garantin (om exempelvis 1 av 10 försäkrade i5 går sönder så går de ungefär jämnt upp) och att de verkligen kan marknadsföra sig som mycket överklockningsvänliga. De som inte vågar klocka i nu läget bryr ju sig inte om överklockningspotentialen.

Seriöst. Nej.

Man ändrar från ca 33 till ca 42 i en setting i bios så är det klart. Eller så trycker man på "1-click-oc" och så är det klart. Det finns inga risker med vanlig 2500k eller 2600k överklockning.

Är du orolig för att du skall sätta volten på 2? Det är samma sak som att du är orolig att du skall hälla ett glas vatten i rakt på moderkortet när datorn är igång.

Detta är på så låg nivå:

Permalänk
Medlem

Intel har skapat ett behov av något som egentligen inte behövs. Snacka om att trolla fram pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defecto:

Intel har skapat ett behov av något som egentligen inte behövs. Snacka om att trolla fram pengar

Detta är ju liknande fula stil som de har då man kan köpa en unlock till sin processor i efterhand till vissa modeller så man får lite mer mhz. Dvs att processorn är så pass underklockad, dvs har så stora säkerhetsmarignaler att de har tagit i för mycket så de kan sälja bort lite säkerhetsmarginal i utbyte mot mer prestanda som redan finns där. De skulle ju aldrig sälja unlock mhz om det skulle innebär att processorn skulle bli skadad. Deras rykte som ultrastabil processortillverkare kommer de inte tumma på.

Permalänk
Medlem

min prolle blir inte änns varm på 4,8ghz.. har aldrig sett den gå över 60'c mer än när man stresstestat den i prime95

Permalänk

Låter riktigt bra!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R1 | Intel i5-2500k 3.3ghz | Corsair Hydro H100 | MSI GTX 980 Gaming 4GB | Asus P8P67 (REV 3.1) | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Corsair Force GT 120GB | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750w 80+ Gold | Windows 7

Permalänk
Medlem

Låter riktigt onödigt. Köper man en upplåst modell så gör man det med avsikt för att överklocka och dessa modeller är redan dyrare och därför bör en garanti ingå i priset som redan är satt. Onödigt ur det avseendet att dom aldrig kan bevisa att en processor som gått sönder varit överklockad heller. Bara ett sätt att mjölka ovetande konsumenter på pengar enligt min mening.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaLo:

Samma här, det händer liksom inte.

Skrivet av Ganymede:

Men hur ser Intel att proppen har pajat av just överklockning, läser man villkoren står det ju att "problems with electrical power, abnormal electrical conditions" och inte minst "usage not in accordance with product instructions" inte täcks in av försäkringen.

Det gör de inte, den byts ut av butiken efter att de konstaterat att den inte fungerar och att den inte har några synliga tecken på misshandel, sen slängs den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Låter riktigt onödigt. Köper man en upplåst modell så gör man det med avsikt för att överklocka och dessa modeller är redan dyrare och därför bör en garanti ingå i priset som redan är satt. Onödigt ur det avseendet att dom aldrig kan bevisa att en processor som gått sönder varit överklockad heller. Bara ett sätt att mjölka ovetande konsumenter på pengar enligt min mening.

Har du någon källa på att de inte kan veta om den varit överklockad? Det jag har hört är at dom kan göra just detta.

Permalänk
Medlem

Aja ifall det nu skulle hända så finns det ju nu då bra bra *vilket inte lär hända*
lite under 200spänn för en ny prolle som annars hade kostat runt 2500 är helt okej i mina ögon:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Aja ifall det nu skulle hända så finns det ju nu då bra bra *vilket inte lär hända*
lite under 200spänn för en ny prolle som annars hade kostat runt 2500 är helt okej i mina ögon:P

En ny prolle kostar 0kr på garanti för tillfället vilket även den är 3 år. Jag är mest orolig för att denna extra garanti ska förstöra för folk som inte valt att köpa den då de faktiskt inte har någon möjlighet överhuvudtaget att se om processorn varit överklockad eller om det beror på ett tillverkningsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har du någon källa på att de inte kan veta om den varit överklockad? Det jag har hört är at dom kan göra just detta.

Har du någon källa på detta?

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senth:

Självklart inte efter som det inte är möjligt så länge du inte bränt den vilket kan hända även om den inte varit överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

En ny prolle kostar 0kr på garanti för tillfället vilket även den är 3 år. Jag är mest orolig för att denna extra garanti ska förstöra för folk som inte valt att köpa den då de faktiskt inte har någon möjlighet överhuvudtaget att se om processorn varit överklockad eller om det beror på ett tillverkningsfel.

Jag förstår inte vad du menar. Hur skulle den förstöra för dom dom inte köpt den?

Permalänk
Medlem

Om man är helt ny på överklockning och orolig så ser jag det som ett billigt sätt att lugna nerverna på, men någon egentligen fördel ger det ju inte då det är i princip omöjligt att se vad en CPU pajade av så länge den inte brunnit upp.

Jag kommer iaf inte köpa den, men så har jag bara lyckats paja en enda CPU under 15 års klockande.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte vad du menar. Hur skulle den förstöra för dom dom inte köpt den?

Genom att bli striktare på garantin på processorer som inte har tillägget. Som jag även skrev är det helt omöjligt för dem att se om processorn varit överklockad eller inte, det ända de kan gå efter är att vissa skador ofta beror på överklockning. Slutar de ersätta dessa skador för folk utan tillägget blir det helt enkelt sämre garantier för oss utan det.

Jag skulle aldrig betala extra för något jag redan får i dagsläget i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Läs inlägget en gång till så ser du vad han är orolig över.
Han syftar på dom som inte köpt den förlängda garantin emot dom som köpt den i samma typ av garantiärende.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51600:

Detta är ju liknande fula stil som de har då man kan köpa en unlock till sin processor i efterhand till vissa modeller så man får lite mer mhz. Dvs att processorn är så pass underklockad, dvs har så stora säkerhetsmarignaler att de har tagit i för mycket så de kan sälja bort lite säkerhetsmarginal i utbyte mot mer prestanda som redan finns där. De skulle ju aldrig sälja unlock mhz om det skulle innebär att processorn skulle bli skadad. Deras rykte som ultrastabil processortillverkare kommer de inte tumma på.

Håller med. Fula fiskar är de.

Permalänk
Medlem

Det är ju frivilligt att teckna denna s.k. försäkring och det ser jag inget fel på. Dessutom för den lilla summan.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Genom att bli striktare på garantin på processorer som inte har tillägget. Som jag även skrev är det helt omöjligt för dem att se om processorn varit överklockad eller inte, det ända de kan gå efter är att vissa skador ofta beror på överklockning. Slutar de ersätta dessa skador för folk utan tillägget blir det helt enkelt sämre garantier för oss utan det.

Jag skulle aldrig betala extra för något jag redan får i dagsläget i alla fall!

"By purchasing this Plan and meeting the Plan’s criteria, the user can receive a one-time replacement processor if the user’s over-voltaging or over-clocking causes the original processor to fail. This pilot Plan in no way expands, changes or extends the original three year standard warranty and is simply a Plan the user may want to purchase for over-clocking or over-voltaging."

Du menar alltså att den är värdelös.

Om man inte kan se att en CPU har fått för hög spänning så kan jag förstå det tankesättet. Men det betyder samtidigt att ingen utan PTPP behöver oroa sig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senth:

Skrivet av lanbonden:

Självklart inte efter som det inte är möjligt så länge du inte bränt den vilket kan hända även om den inte varit överklockad.

Nej det har jag inte det var dörför jag skrev "vad jag har hört". Men skulle vill fortfarande ha en källa på att det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Burns:

Undviker det här av samma anleding jag undviker att köpa extra försäkring på Tvn eller kylskåpet.....

Det är inte riktigt samma sak. Om man ska klocka så finns det en risk att man pajjar proppen. Så länge du inte trimmar kompressorn i kylskåpet så går det inte att jämföra.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag behöver ingen källa. Har du någon? Hur skulle dom i efterhand kunna mäta hur hög spänning som passerat? Och hur skulle dom kunna bevisa att detta skulle va en medveten handling från konsumentens sida?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

"By purchasing this Plan and meeting the Plan’s criteria, the user can receive a one-time replacement processor if the user’s over-voltaging or over-clocking causes the original processor to fail. This pilot Plan in no way expands, changes or extends the original three year standard warranty and is simply a Plan the user may want to purchase for over-clocking or over-voltaging."

Du menar alltså att den är värdelös.

Om man inte kan se att en CPU har fått för hög spänning så kan jag förstå det tankesättet. Men det betyder samtidigt att ingen utan PTPP behöver oroa sig heller.

Jag har läst texten och förstår precis vad där står. Det jag är orolig för är att den kommer ändra policyn på hur de bedömer om det ska gå under garanti eller inte till det striktare för de som inte har garantin, att garanti villkoren är de samma betyder inte att policyn för vad som ska ersättas är samma.

I dagsläget får du inget extra skydd för de 25$ du betalar för tillägget om du inte håller på med extremöverklockning med tyngre grejer än vattenkylning vilket gör tillägget värdelöst för 99.9% av de som köper en K eller X processor.

Skrivet av Manneh:

Det är inte riktigt samma sak. Om man ska klocka så finns det en risk att man pajjar proppen. Så länge du inte trimmar kompressorn i kylskåpet så går det inte att jämföra.

Dock har han en poäng eftersom de ALDRIG kan bevisa att processorn varit överklockad och att det är därför det hänt på samma sätt att de inte kan bevisa att kylskåpet gick sönder pga att du montera det dåligt så kompressorn blev överhettad. Båda fallen täcks av den ordinarie garantin och tillägget är bara ett sätt att få in mer cash.