Gamla butiker, vilka var era favoriter?

Permalänk
Rekordmedlem

Inet var roliga när de öppnade, men sedan gick det utför och de var hemska sista tiden innan de kurssade, sedan ryckte de upp sig rejält och är i nuvarande form mycket trevliga.
Jag handlade även en del på westium och kungälvs datacenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Westium Data (grundat '83 och fortfarande aktivt, grattis!). Där köptes det mycket 3,5" disketter i limpor till Amigan.

De var väldigt bra på Commodore.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

"Games and Comics" som låg i Sundsvall. Har för mig dom hade 2 butiker ett tag. En i stan och en utanför i Birsta. Var som hetast i mitten på 90 tror jag. Sålde och köpte tvspel och serietidningar. Rätt lyckad mix. Annordnade också mycket "jippon" med giveaways och sånt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bajenvraket:

Minns lappower som drevs av nån tuttlisa själv var man väl runt 12 bast när dom slog upp dörrarna på sveavägen i Sthlm köpte man 50pack med 3,5 tums disketter de var tider då när man tyckte sin 286 med CGA skärm ägde hela världen

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker på "skandalerna" hon gjorde och all kritik lappower fick för att de hade modeller i sin reklam och att det sedan kom fram att det inte var nån modell utan företagets vd som satt lättklädd i anonnserna ?

http://web.comhem.se/ewarudling/bilder/stars/HelenWellton.jpg klicka själv på den...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Digistore, dock lite tidigare 2000 tal, och spel butik!

Tror det fanns en butik i Norrköping som hette det, dock luddigt minne... Detta var dock ca 2005-2006.

Om nån är intresserad så var det vid apoteket emellan spiralen eller nått av dem där husen.(Som aldrig går att hålla reda på vilket som är vilket -_-)

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

Minns lappower som drevs av nån tuttlisa själv var man väl runt 12 bast när dom slog upp dörrarna på sveavägen i Sthlm köpte man 50pack med 3,5 tums disketter de var tider då när man tyckte sin 286 med CGA skärm ägde hela världen

Skickades från m.sweclockers.com

Haha minns dem, stod i kö för att få ett gratis 14k modem ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Stygga Pojken / Optimistic Solutions i Malmö

Permalänk
Medlem

Skribofont..där man fick prislistan på diskett..har en kvar från 980706..inte var det billigt då..
Vad sägs om :
4640612 HD Fujitsu 4GB 2,5" NORMALPRIS: 3478:- 3%RABATT: 3374:- 5%RABATT: 3304:-
2032 Beställningsvara eller tillfälligt slut
Dom höll till i en liten skrubb på Kungsholmen (tror jag)..innan dom flytta ned på stan..

Visa signatur

Dyrt skit med skit framför tangentbordet.

Permalänk
Medlem

TV-spels Kompaniet (Göteborg, bakom Sheraton) - Spenderade många timmar att glo på SNES spel jag ville ha
TV-spelsbörsen (Göteborg, Femmanhuset) - Handlade tonvis med Doomtrooper, METGC (fick "The One Ring" kortet där) och konsoll samt PC spel där
Gamla Inet (Göteborg, Parkgatan) - Köpte min första riktiga dator där inkl SoundBlaster AWE32 kortet som nästan var en armlängd långt
Okänd butik (Göteborg, Västra hamngatan) - De sålde brädspel, kortspel och massa annat. Handlade stora mängder Doomtropper & METCG där med

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad hette den nördiga prissökningssajten som "alla" sweccare använde innan prisjakt (ej pricerunner eller dylikt)

Minns även den här http://www.sweclockers.com/nyhet/7870-shgbiz-nara-konkurs

Permalänk
Medlem

Den där bilden (och några till) togs till tidningen Z, då det begav sig. Nummer 17, 1991 ifall någon undrar. Jag sparade undan den och några andra från farsans dödsbo när han gått bort.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbodjur:

Finns kvar men vet inte om det ligger på samma ställe, ligger nu ganska gömt nära centralen. typ bakom det ''fina'' hotellet, Radison tror jag det heter

Det är samma hotel, det hette sheraton förut så förmodligen så ligger den spel butiken kvar på samma ställe.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Tror det fanns en butik i Norrköping som hette det, dock luddigt minne... Detta var dock ca 2005-2006.

Om nån är intresserad så var det vid apoteket emellan spiralen eller nått av dem där husen.(Som aldrig går att hålla reda på vilket som är vilket -_-)

Bor i NKPG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Den där bilden (och några till) togs till tidningen Z, då det begav sig. Nummer 17, 1991 ifall någon undrar. Jag sparade undan den och några andra från farsans dödsbo när han gått bort.

Och det var förstås av datornostalgiska anledningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GalneGunnar's :DDD

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Stygga Pojken i Malmö...

Jag håller med.

Permalänk
Medlem

http://www.skribofont.net/

För de som jobbade där, en del man känner igen sen den tiden

Permalänk

hitta en bild från utsidan av butiken när den fanns

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Vad hette den nördiga prissökningssajten som "alla" sweccare använde innan prisjakt (ej pricerunner eller dylikt)

Minns även den här http://www.sweclockers.com/nyhet/7870-shgbiz-nara-konkurs

buggy.nu? kollade man flitigt på när man gick på Universitetet '98-99 någon gång

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Bor i NKPG

Jahaja
Det låg väll där apoteket är nu, vid spiralen?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Proffsmoddare

Gtek och Kylning.com var ju favoritsidorna.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Rekordmedlem

jo saknar också gtek och allt de hade är mycket dyrare numera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

buggy.nu? kollade man flitigt på när man gick på Universitetet '98-99 någon gång

tbg.nu också va?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

JME för jättelänge sen och sen stygga pojken, sista var en riktigt trevlig butik med vettiga priser

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Specitek.se - De enda som hade LVD-kablage med aktiv terminator till rimligt pris i början av 2000-talet.
Itbutikken.dk - bäst pris på min gamla Athlon XP 1800+ Thoroughbred-B!
Samt, gamla datorbutiken.com naturligtvis. Först i Sverige med Athlon 550!

Äldre hårdvara handlade jag oftast lokalt (JME) alternativt via distrubitörer (A-comp/Argolis Computer samt Office1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Gtek och Kylning.com var ju favoritsidorna.

amen.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

"Games and Comics" som låg i Sundsvall. Har för mig dom hade 2 butiker ett tag. En i stan och en utanför i Birsta. Var som hetast i mitten på 90 tror jag. Sålde och köpte tvspel och serietidningar. Rätt lyckad mix. Annordnade också mycket "jippon" med giveaways och sånt.

Härliga tider, minns inte butiken i stan, men den som fanns i dåvarande IKEA-huset blev väldigt välbesökt. Hade några tävlingar i Mario 64 på konsolen dom hade precis utanför butiken. Sen hade vi DataCentrum som fanns i cupolen mitt emot IKEA-huset, där det fanns dels färdiga datorer men även en hel del komponenter. Brukade lira lite Unreal på deras "värstingdator" som var uppställd där inne. Lappower var en annan butik som fanns i Sundsvall där vår 233 köptes.

På nätet var det nog Datorbutiken.com Dustin och Itbutikken.dk som gällde. Höjden av glädje var när jag hade beställt en 40gigare från itbutikken, och posten hade lämnat den i postlådan utan krav på betalaning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tänker på "skandalerna" hon gjorde och all kritik lappower fick för att de hade modeller i sin reklam och att det sedan kom fram att det inte var nån modell utan företagets vd som satt lättklädd i anonnserna ?

Var hon inte VD:ns fru?

Skrivet av FobbanN:

Lap power låg väl här (men de kanske bytte namn senare)?

Permalänk
Medlem

I göteborg var det Diavolo, tror dom låg på achbergsgatan när det begav sig och pc-fixarna på chalmersgatan... Gick man runt och köpte sina datordelar på sent 90-tal

Även datorbutiken.com om man skulle beställa över nätet.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Alla spel beställdes från C.B.I. (Computer Boss International) på Amiga- och C64-tiden.
Sen när PC inskaffades så köptes delar etc från pyttemjuk och diavolo.