Megaupload nere efter FBI-tillslag, Anonymous slår tillbaka

Permalänk
Medlem

När blir det kontroll på varje hem som har haft en vhs spelare, dvd recorder eller digitalbox som kan spela in?

Vi måste ju prata om 100 tals miljarder som går till spillo där?

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan hate'a Anonymous! Är själv ett stort fan, och ni som säger att dom inte åstadkommer ett skit, dom får förhoppningsvis regeringen att tänka om, så som det ser ut nu så leder ju Anon över regeringen. Så ni som säger att dom åker fast/hoppas att dom åker fast, kan sluta hoppas för det lär inte hända en på ett tag. Anonymous gör inga tabbar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX, INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ, CORSAIR AX 750W Gold 80+ Modular, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE, WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/600 64MB, SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, Windows 7 Home Premium 64-bit SWE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Vilken oerhört enerverande snubbe, klara inte mer än 2 minuter.

Nä vad mer kan man begära...om han e trög så...ja fatta resten

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Skrivet av iProtocol:

Självklart utvecklas samhället, tack vare av att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, det vill säga det finns en belöning för de som lyckas ta fram en produkt för vilket det finns en marknad. Detta handlar om utbud och efterfrågan, ditt scenario med mjölk är ett tafatt försök till att förstå marknadsekonomi. Om mjölken är för dyr i Stockholm ser någon annan en marknad för att sälja dansk mjölk i Stockholm för 10kr litern och så vidare. Kontentan är att man inte tar lagen i egna händer och rånar ICA handlaren.

Joo tack jag tror jag förstår marknadsekonomi, är nämligen utbildad ekonom. Du verkar ju tro att du förstår ekonomi, så då känner du kanske till att det finns sätt att manipulera marknadsekonomi, någonsin hört talas om att staten går in sätter minimilöner? Kan upplysa att det är ett sätt att manipulera marknadsekonomi. Tror du att bensinmarknaden beter sig efter fri konkurrens? Men det är som sagt lite svårare att agera mot oljebolagen men jag kan lova att folk skulle göra det om dem kunde. Som i fallet film och musik industrin så är det få stora aktörer som dominerar marknaden ( AKA: priskartell eller imperfekt konkurrens) och marknaden agerar således inte enligt perfekt marknadsekonomi. Anledningen till att de kan göra på detta sätt är för att de sysslar med lobbyverksamhet (AKA: Mutar/hotar politiker) till att stifta lagar som gynnar dem, som i fallet med CopySwede.

Låt mig också upplysa dig hur man i Sverige ska stifta lagar, jag citerar Anne Ramberg från Advokatsamfundet "Det är heller inte bra att ha en lagstiftning som inte omfattas av den allmänna moraluppfattningen i landet. Man kan se lagstiftningen som ett uttryck för gällande etik. När det gäller fildelningslagstiftningen finns det stora grupper som inte ser den så" Enda anledningen till dem stiftar lagar som dessa är pga av lobbyverksamhet och påtryckningar från exempelvis USA. Man tar således inte lagar i egna händer när man utför en gärning utav samhällets uppfattning inte anses som en kriminell handling. Annars kan vi börja ha lagar som säger ingen får bära färgen röd i samhället för att nån organisation sysslat med lobbyverksamhet så politiker stiftar lagar som gynnar lobbyverksamhetens finansiärer.

Snälla gå inte runt med ögonbindel och tro att samhället vi lever är nån slags utopi, det är korrupt och smutsigt till nivåer många människor inte ens kan föreställa sig, mycket kan vi dock inte göra nått åt så ställer oss i ledet. Men i detta fall är miljoner människor världens över eniga mot några få giriga som sitter på toppen. Men du kanske är en av dem som profitar från strängare upphovsregler?

Permalänk
Medlem

Kan till viss del hålla med att fildelning är fel,men när det har givits lägen från första början (ni som var med då fattar) så är nått helt galet nu när man ska vända på pannkakan å komma på att "fan det va bra i början när inte så många hade tillgång men nu ser det illa ut".

Nu när det är en uppsjö med fildelare och många av dom FAKTISKT köper orginalspelet efter dom laddat ner den ( vilket för mig kan bara ses som en jävla bra gratis reklam) och då ska det räknas på förluster som dom igentligen inte gjort.

Dom har gjort vinst men inte tillräckligt stor....å då brakar helvetet löst.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

Säg att rent hypotetiskt att alla fildelar siter går ner...för evigt å ingen säger någonting.
Kommer folk köpa mer av deras vara utan att ha fått testa hela...nu behöver inte nån smartröv komma med att " ö kaviar e gott jag vill testa men fan va den smaka illa".
Vem vet...vi som sitter här å läser kan med stor sannolikhet se en stor förändring i vad som idag är torrents till vad DC va då.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

För någon vecka sedan visade SF Filmkanalen och Sjuan de 5 första jönssonligan filmerna varje kväll parallellt med varandra.

Undrar hur svensk filmindustri har råd med detta?

Sen jag fick SF filmkanalen har jag sett 20-talet svenska filmer jag aldrig tänkt köpa aldrig kommer att köpa

Undrar hur mycket SF får i ersättning från mig per film? 1 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

För någon vecka sedan visade SF Filmkanalen och Sjuan de 5 första jönssonligan filmerna varje kväll parallellt med varandra.

Undrar hur svensk filmindustri har råd med detta?

Sen jag fick SF filmkanalen har jag sett 20-talet svenska filmer jag aldrig tänkt köpa aldrig kommer att köpa

Undrar hur mycket SF får i ersättning från mig per film? 1 kr?

Jönssonligan är väll en klassiker? Tror ärligt dom vet att dom inte kan sälja det ens för fem öre (är för uttjatat):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Joo tack jag tror jag förstår marknadsekonomi, är nämligen utbildad ekonom. Du verkar ju tro att du förstår ekonomi, så då känner du kanske till att det finns sätt att manipulera marknadsekonomi, någonsin hört talas om att staten går in sätter minimilöner? Kan upplysa att det är ett sätt att manipulera marknadsekonomi. Tror du att bensinmarknaden beter sig efter fri konkurrens? Men det är som sagt lite svårare att agera mot oljebolagen men jag kan lova att folk skulle göra det om dem kunde. Som i fallet film och musik industrin så är det få stora aktörer som dominerar marknaden ( AKA: priskartell eller imperfekt konkurrens) och marknaden agerar således inte enligt perfekt marknadsekonomi. Anledningen till att de kan göra på detta sätt är för att de sysslar med lobbyverksamhet (AKA: Mutar/hotar politiker) till att stifta lagar som gynnar dem, som i fallet med CopySwede.

Låt mig också upplysa dig hur man i Sverige ska stifta lagar, jag citerar Anne Ramberg från Advokatsamfundet "Det är heller inte bra att ha en lagstiftning som inte omfattas av den allmänna moraluppfattningen i landet. Man kan se lagstiftningen som ett uttryck för gällande etik. När det gäller fildelningslagstiftningen finns det stora grupper som inte ser den så" Enda anledningen till dem stiftar lagar som dessa är pga av lobbyverksamhet och påtryckningar från exempelvis USA. Man tar således inte lagar i egna händer när man utför en gärning utav samhällets uppfattning inte anses som en kriminell handling. Annars kan vi börja ha lagar som säger ingen får bära färgen röd i samhället för att nån organisation sysslat med lobbyverksamhet så politiker stiftar lagar som gynnar lobbyverksamhetens finansiärer.

Snälla gå inte runt med ögonbindel och tro att samhället vi lever är nån slags utopi, det är korrupt och smutsigt till nivåer många människor inte ens kan föreställa sig, mycket kan vi dock inte göra nått åt så ställer oss i ledet. Men i detta fall är miljoner människor världens över eniga mot några få giriga som sitter på toppen. Men du kanske är en av dem som profitar från strängare upphovsregler?

trots just den bildning och arbetet samt avtagen ögonbindel lyckas du ändå helt missa att staten inte alls anger några minimilöner.

marknadsekonomi inte bara godtar utan kräver både lagar, reglerare och förhandlare, om de sen är externa eller direktpart ändrar ingenting.

men tack för alla "upplysningar"..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Att kalla det fildelningssida är löjligt det är sjukt mycket legitima grejor som ligger där men det är ju politiker och juridiker både för dumma och för okunniga för att begripa.
Nästa sida att åka Google, där jag hittar allt jag laddar hem lagligt som olagligt!
I övrigt lagar som inte används avskaffas, lagar och författningar görs av staten för att styra folks beteende inget annat.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

trots just den bildning och arbetet samt avtagen ögonbindel lyckas du ändå helt missa att staten inte alls anger några minimilöner.

marknadsekonomi inte bara godtar utan kräver både lagar, reglerare och förhandlare, om de sen är externa eller direktpart ändrar ingenting.

men tack för alla "upplysningar"..

Jasså? Så du menar att den federala minimilönen i USA på 7,25$ är satt av tomten eller?

Men tack för att du "försökte" upplysa mig...

Gå köp en bok i grundläggande ekonomi innan du kommer här skriver saker igen, du skämmer bara ut dig själv.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är det en piratsida så ska den ner.

Men jag gillar Anon Gillar att de är lite rebelliska o cowboys o vilda västern på nätet ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Har läst tråden jag med, och jag måste säga, jag arbetar på att utveckla ett spel (indie) och jag har inget emot fildelning. Alla vettiga människor inser att de flesta som tankar gör det i saknad av bra kvalité. Vafan, om man får en bättre produkt när man tankar än när man betalar 600:- så är det jävligt uppenbart vad man gör.

Helt korrekt... Jag har alltid köpt de spel jag varit intresserad av. Sedan förutsatte spelbolagen att jag var en skurk och gjorde det hopplöst för mig att starta spelen med diverse exktrakontroller/registreringar/inloggningar för single player och att jag var tvungen att ha internetanslutning inte bara vid dessa steg utan även vid spelandet! Jag fortsatte då köpa spelen och sedan tanka hem cracken... Nu har jag skippat ett av oavstående och måste säga att hade inte spelbranschen varit så kontraproduktiva i sin jakt på fildelare så hade det nog behållit mig som kund.

Permalänk

Problemet har inte varit enbart att de har tillgängligjort en plattform för olagliga filer, de har tjänat runt 175 miljoner på annonser och intäkter från medlemmar. Tittar man på SOPA så är det detta som de vill komma åt i första hand. Sen var det ganska korkat att MU dissade snut och myndighet med sina numerplåter på sina bilar ^^ kanske inte så genomtänkt nu i efterhand.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmstrands:

Problemet har inte varit enbart att de har tillgängligjort en plattform för olagliga filer, de har tjänat runt 175 miljoner på annonser och intäkter från medlemmar. Tittar man på SOPA så är det detta som de vill komma åt i första hand. Sen var det ganska korkat att MU dissade snut och myndighet med sina numerplåter på sina bilar ^^ kanske inte så genomtänkt nu i efterhand.

Trickquestion

De som inte tjänar då?

Permalänk
Medlem

Synd brukar använda sidor som megaupload.com när jag laddar ner plugins och addons till photoshop och liknande.

Söker dock aldrig där själv utan blir snarare dit skickad av en länk från en annan sida där jag hittar informationen.

Att lägga till är väll att jag oftast irreterar mig på att behöva vänta en minut eller liknande på att få starta nerladdningen.

Visa signatur
Permalänk

Tycker det är skön logik när man sätter grundläggande rättigheter som integritet och yttrandefrihet ur spel för att en 14-åring inte skall kunna se senaste avsnittet av The Simpsons.

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem

Här en en video av en något enerverande snubbe, men om bara hälften av det han påstår är sant så kan det bli väldigt otäckt väldigt snabbt.

Vad tror ni kan det här kan leda till? Kan man göra någonting alls för att stoppa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedyn:

Här en en video av en något enerverande snubbe, men om bara hälften av det han påstår är sant så kan det bli väldigt otäckt väldigt snabbt.

http://www.youtube.com/watch?v=-tD1yaE0GfQ

Vad tror ni kan det här kan leda till? Kan man göra någonting alls för att stoppa det?

Det allra mesta kan var och en bekräfta själv, det är inga hemligheter.

Vad som behövs nu är opinionsbildning. För många människor inbillar sig att dom inte behöver bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det allra mesta kan var och en bekräfta själv, det är inga hemligheter.

Vad som behövs nu är opinionsbildning. För många människor inbillar sig att dom inte behöver bry sig.

Definitivt är det så, tyvärr så vill de flesta inte se sådant här, en majoritet av mina kompisar jag har försökt få en diskussion om påstår att det bara är konspirationsteorier och inget man behöver bry sig om.. Om alla tänker så är vi dömda :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedyn:

Definitivt är det så, tyvärr så vill de flesta inte se sådant här, en majoritet av mina kompisar jag har försökt få en diskussion om påstår att det bara är konspirationsteorier och inget man behöver bry sig om.. Om alla tänker så är vi dömda :/

Det finns gott om konspirationsteorier, OK. Men dom involverar ofta påståenden som inte går att bekräfta.

Hur många på swec har inte laddat ned ngn form av fildelningsverktyg från cnet eller download.com förr om åren?

Det krävs liksom ingen esoterisk kunskap för att lägga ihop ett och ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det finns gott om konspirationsteorier, OK. Men dom involverar ofta påståenden som inte går att bekräfta.

Hur många på swec har inte laddat ned ngn form av fildelningsverktyg från cnet eller download.com förr om åren?

Det krävs liksom ingen esoterisk kunskap för att lägga ihop ett och ett.

Så sant så sant. Men även med bevis så är folk ointresserade.

Finns det någon inom svensk politik som har ett särskilt intresse av de här ärenden? Och på vilken sida de olika partierna står?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reedyn:

Så sant så sant. Men även med bevis så är folk ointresserade.

Finns det någon inom svensk politik som har ett särskilt intresse av de här ärenden? Och på vilken sida de olika partierna står?

Relaterade frågor borde uppmärksammas mer. Det är väl typ bara Piratpartiet som tar i det här.

Permalänk
Skrivet av foreveryang:

Joo tack jag tror jag förstår marknadsekonomi, är nämligen utbildad ekonom. Du verkar ju tro att du förstår ekonomi, så då känner du kanske till att det finns sätt att manipulera marknadsekonomi, någonsin hört talas om att staten går in sätter minimilöner? Kan upplysa att det är ett sätt att manipulera marknadsekonomi. Tror du att bensinmarknaden beter sig efter fri konkurrens? Men det är som sagt lite svårare att agera mot oljebolagen men jag kan lova att folk skulle göra det om dem kunde. Som i fallet film och musik industrin så är det få stora aktörer som dominerar marknaden ( AKA: priskartell eller imperfekt konkurrens) och marknaden agerar således inte enligt perfekt marknadsekonomi. Anledningen till att de kan göra på detta sätt är för att de sysslar med lobbyverksamhet (AKA: Mutar/hotar politiker) till att stifta lagar som gynnar dem, som i fallet med CopySwede.

Låt mig också upplysa dig hur man i Sverige ska stifta lagar, jag citerar Anne Ramberg från Advokatsamfundet "Det är heller inte bra att ha en lagstiftning som inte omfattas av den allmänna moraluppfattningen i landet. Man kan se lagstiftningen som ett uttryck för gällande etik. När det gäller fildelningslagstiftningen finns det stora grupper som inte ser den så" Enda anledningen till dem stiftar lagar som dessa är pga av lobbyverksamhet och påtryckningar från exempelvis USA. Man tar således inte lagar i egna händer när man utför en gärning utav samhällets uppfattning inte anses som en kriminell handling. Annars kan vi börja ha lagar som säger ingen får bära färgen röd i samhället för att nån organisation sysslat med lobbyverksamhet så politiker stiftar lagar som gynnar lobbyverksamhetens finansiärer.

Snälla gå inte runt med ögonbindel och tro att samhället vi lever är nån slags utopi, det är korrupt och smutsigt till nivåer många människor inte ens kan föreställa sig, mycket kan vi dock inte göra nått åt så ställer oss i ledet. Men i detta fall är miljoner människor världens över eniga mot några få giriga som sitter på toppen. Men du kanske är en av dem som profitar från strängare upphovsregler?

Välskrivet!

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ha! Fint skrivet.

(fast det kanske är kriminellt att direktlänka)

Permalänk

Man kan ju börja fundera på om usa verkligen gör det för att stoppa piratkopiering eller för att jävlas?!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Fattar inte en jävel av USAs regering varför man ens laddar ned?
"anklagas för att ha orsakat förluster på över 500 miljoner dollar för rättighetsinnehavare"

Där stämmer inte på långa vägar. Om man laddar ned någonting olagligt är det oftast för att man inte har råd, inte har tillgång till det någon annan stans eller att du bara vill testa det. Dem hade gått lika mycket "back" som de gör nu även om de inte hade laddat ned eftersom folk bara hade ointresserade av det då istället.

Också vad många inte inser är att illegal nedladdning är ett av de bästa sätten att marknadsföra. Jag hade t.ex. aldrig köpt Minecraft om jag inte hade laddat ned det först och testat. Jag fick även 2 polare att köpa Skyrim efter att de hade laddat ned det och testat.

Vill de där företagen (syftar på musikindustrin) sluta gå back kanske de borde sluta ge alla sina Artister så jävla mycket pengar så de blir bortskämda och ett gäng knarknollor.

USA är fan världens mest kommunistiska land efter Nordkorea och Kina. Att alla jävla egoister i kongressen som inte ens bryr sig ska få bestämma över beslut som kan beröra hela världen är ju fan helt efterblivet. Obama borde ju fan ta tag i dem och starta en folkomröstning angående SOPA och PIPA istället för att de här snorungarna ska få ens prata om saker de inte förstår helheten av eller dess konsekvenser.

Sjukt bra skrivet!

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna länk är postad tidigare i tråden, för trött för att läsa igenom allt

http://www.autoevolution.com/news/megaupload-founder-kim-schm...

Visa signatur
Permalänk

Det är helt skruvat då varenda alternativ idag ska mosas med reklam tills hjärnan blöder. Ex; Alla tv kanaler utom svt. Spotify (även om du betalar får du lyssna på gammal skit av artister man gillar och man måste liktförbannat köpa cd:n) Facebook jaja köpta av microsoft för att lansera smartphones är snart fullt av massa reklamskit, tvitter.. Inte för man bryr sig men snart reklam där också. Youtube reklam vid varje jävla klipp. Voddler, för att inte nämna denna totalflop som mer än gärna vill hjärntvätta varenda en med att mottot att reklam är bara bra. Viasat som erbjuder 1000 "gammla skitfilmer" som gått på repeat på tv1000 i 511 veckor.

Internet är ett totalt skithål idag, för att lyckas måste man vara köpt av nån skitfirma som vill sälja sina skabbiga produkter till folk som inte förstår bättre.

Det finns idag ingen vettig tjänst för oss som gillar film! Bara långa fängelsestraff eller ett överliggande hot om att bli övervakad. Rättsövergrepp tycker jag.

Telefonförsäljare får idag ringa hem till dig och via diverse "genvägar" beroende på hur du svarar kan du bli skyldig till att motsatt dig köp och därefter bli betalningsskyldig. Detta är helt lagligt. Ingen som bryr sig.

Lönedumpning, socialt utanförskap, sänkt a-kassa, segregering och sänkt sjukförsäkring. Detta är småpotatis när vi snackar om olaglig fildelning, vilket verkar vara ett av Sveriges största problem för att inte säga världens största problem.

Efter 10 år finns det idag voddler och iTunes där en film är dyrare än i butik, jag säger bara wow alltså, ladda på och rensa utorrent starta om routern emellanåt och kolla så ni inte har samma ip efter reset. Håll er ifrån vpn tunnlar och annan skit då detta bara gör er mer intressanta. Sen gör som moi köp en cd eller en film om den är nice dels för man vill supporta gruppen och för det är gött och ha i bokhyllan hehe