Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

i5 2500K idle på 30-35c, load på 82c -- Normalt ?

Permalänk
Medlem

i5 2500K idle på 30-35c, load på 82c -- Normalt ?

Min i5 2500K idlar på runt 30-35 (enligt ASUS AI Suite II, HWiNFO rapporterar ca 44 c per core) och när jag spelar BF3 ligger CPU Package på runt 80-83c.

Är detta normala temperaturer för denna processor? Kör med stock cooler.

Permalänk
Medlem

ASUS AI Suite visar runt 70 under load, vet ej vad man ska tro

Permalänk

Ja alltså stock cooler är ju inte bra. Du kan ju prova montera om med bättre kylpasta. Har du överklockat?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Ganska normalt för en std kylare.
Vad som egentligen är det enda intressanta värdet man får är ju skillnaden mellan idle och load.
De exakta temperaturerna är ju egentligen väldans opålitliga, många får t.ex en idle temp som ligger runt rumstemperatur vilket är omöjligt =).
Men helt klart är iaf att även om standardkylaren räcker för att förhindra skador och/eller throttling av CPU'n (med vettig chassiventilation) så är i princip vilken eftermarknadsvariant som hellst betydligt bättre.
Vad gäller program för avläsning av värden så skulle jag lite mer på tillverkarens variant.

Permalänk
Avstängd

Vad ni underskattar stock-kylaren.

Överklockad min 2500K till 4.2Ghz med den kylaren och legat som högst på 75 grader. Så dålig är den inte.

Testa och montera om den, dock med ny kylpasta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

TJ är på 99*c (då den börjar klocka ned sig)

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem

Den är inte överklockad bör jag tillägga