Vad behöver ett MMO för att vara bra och fortsätta ge något över flera år?

Permalänk

Vilka MMOs tycker ni har riktigt bra quest system? Let's be honest, WoW och dess kloner är inte så värst roliga att questa i. Det är knappt någon variation eller tankekrävande.

De MMOs som imponerat mig mest på denna front är två stycken lite ökända MMOs, Tibia och Runescape då dom båda inte har (eller hade, har inte spelat dom på ett tag) konventionella questanden som går ut på att döda tio björnar till exempel. I dem behövde man tänka till då och då, detta kunde man speciellt se i Tibia där man behövde prata med NPCs, få fram nyckelord, läsa i böcker, utforska och sådant. Även om resten av spelet inte var speciellt skoj så var denna aspekt riktigt grym. Nu mera kollar väl de flesta upp quest guider på Tibiawikin men för tio år sen så fanns det massor med sällsynta saker; vapen, utrustningar, böcker, dekorationer med mera. Det var schysst för det var väldigt rewarding för folk som gillade att utforska och lösa quests. Det sägs att det finns än idag en hel del olösta quests men sist jag såg Tibia så hade det blivit väldigt streamlineat med att automatiserad questlog och sånt. Intressant läsning om en känd gammal Tibia spelare: http://www.tibiacity.org/p/39/mulf_antica_rare_collector/

Jag vet inte hur det var i Ultima Online men jag antar att det var något liknande med tanke på att Tibia var baserat på Ultima 7.

Som sagt så tycket jag att ett ordentligt och givande questing system är en otroligt viktig grundpelare i ett MMO, även om det är fokuserat på PvP, som till exempel Mortal Online. Under sen beta och launch fast det ju inte så mycket att göra förutom att crafta, kriga och pka. Det saknades något för den som gillade att utforska och questa vilket var den enda anledning jag blev hypead för spelet.

Angående GW2 så är jag själv inte så värst taggad för det då det ser ut att bli bara ett ytterligare themepark MMO. Kommer däremot bli intressant att utforska världen de första veckorna men jag tror att jag lär bli less gode snabbt.

Skrivet av Tjodd:

Det andra, som är den bärande väggen för ett bra MMO i mina ögon är en levande och dynamisk ekenomi. Det skall grundas på resurssamlande och produktion, förbättring, reparering osv av ALLT som du har användning av, och kontrolleras av spelarna. Alltså att efter hand uppfinns nya prylar och behov, och uppdrag/sysselsättning bör åtminstone delvis hanteras av spelarna osv. Att ha möjlighet att bygga hela städer och samhällen med politik, handel, krigsföring (allt med konsekvenser) osv skulle kunna krydda till världen enormt.
Ingen XP, inga tvinganden till att välja yrken, klass osv.

Helt enkelt en sandlåda där spelreglerna bestäms av spelarna (inom vissa parametrar såklart).

Håller med. Hade gärna sett ett MMO utan XP och sånt. Ett där man är fritt att göra vad man vill redan från man gjort sin gubbe och loggar in för första gången, det ska inte finnas något som håller en tillbaka. Detta är ett problem man har nu stött på även i FPS genren med alla unlocks, exp, ranking up och sån skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scuzzlebutt:

Vilka MMOs tycker ni har riktigt bra quest system? Let's be honest, WoW och dess kloner är inte så värst roliga att questa i. Det är knappt någon variation eller tankekrävande.

De MMOs som imponerat mig mest på denna front är två stycken lite ökända MMOs, Tibia och Runescape då dom båda inte har (eller hade, har inte spelat dom på ett tag) konventionella questanden som går ut på att döda tio björnar till exempel. I dem behövde man tänka till då och då, detta kunde man speciellt se i Tibia där man behövde prata med NPCs, få fram nyckelord, läsa i böcker, utforska och sådant. Även om resten av spelet inte var speciellt skoj så var denna aspekt riktigt grym. Nu mera kollar väl de flesta upp quest guider på Tibiawikin men för tio år sen så fanns det massor med sällsynta saker; vapen, utrustningar, böcker, dekorationer med mera. Det var schysst för det var väldigt rewarding för folk som gillade att utforska och lösa quests. Det sägs att det finns än idag en hel del olösta quests men sist jag såg Tibia så hade det blivit väldigt streamlineat med att automatiserad questlog och sånt. Intressant läsning om en känd gammal Tibia spelare: http://www.tibiacity.org/p/39/mulf_antica_rare_collector/

Jag vet inte hur det var i Ultima Online men jag antar att det var något liknande med tanke på att Tibia var baserat på Ultima 7.

Som sagt så tycket jag att ett ordentligt och givande questing system är en otroligt viktig grundpelare i ett MMO, även om det är fokuserat på PvP, som till exempel Mortal Online. Under sen beta och launch fast det ju inte så mycket att göra förutom att crafta, kriga och pka. Det saknades något för den som gillade att utforska och questa vilket var den enda anledning jag blev hypead för spelet.

Angående GW2 så är jag själv inte så värst taggad för det då det ser ut att bli bara ett ytterligare themepark MMO. Kommer däremot bli intressant att utforska världen de första veckorna men jag tror att jag lär bli less gode snabbt.

Håller med. Hade gärna sett ett MMO utan XP och sånt. Ett där man är fritt att göra vad man vill redan från man gjort sin gubbe och loggar in för första gången, det ska inte finnas något som håller en tillbaka. Detta är ett problem man har nu stött på även i FPS genren med alla unlocks, exp, ranking up och sån skit.

Dold text

Jag tycker personligen att quests är av ondo om det inte är för en hel grupp och det inte bara är något man "måste" göra utan för att det är svårt och verkligen utmanande för alla.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt frågat mig själv samma fråga som OP om vad ett MMO behöver för att vara bra och fortsätta ge år efter år och min slutsats är att de som skrev på MMO i början av 2000-talet var helt enkelt villigare att ta risker än vad de är idag med allt vad det innebär.

Jag ska gå t.om. så långt som att påstå att alla MMO som släpptes efter 2004 helt enkelt saknar djup. Spelen är nöjesfält med fiskedammar överallt och du som spelare leds runt från damm till damm av spelet, för att pröva din lycka och har du tur så får du en stor påse med godis men häng inte läpp ifall du inte fick en stor godispåse för i dessa spel så finns det inga riktiga förlorare så det är bara hoppas på att din fiskelycka är större nästa vecka!

Det känns lite som att många utvecklare är antingen livrädda för att ta risker, särskilt om de ingår i någon aktörs portfölj som har ögonen på tronen som WoW sitter på, eller så är de så fullkomligt uppslukna av sin egna hybris som i fallet med Blizzard.

Jag började spela EVE 2003 och trots att jag har spelat andra MMO:n där ute (SWTOR senast) så återvänder jag alltid till EVE för där finns det alltid nåt som jag inte har provat på och även om jag har en viss hatkärlek till CCP så känns ändå tryggt att veta att CCP vågar ta riskerna och leva med konsekvenserna, även om det påverkar dem negativt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

En sak som EVE är ganska ensamma om som jag tror skulle uppskattas i alla MMOs är möjligheten att få något gjort i spelet medan man är offline. I EVE kan man levla skills tror jag (har bara testat snabbt) medan man är offline. Det behöver inte vara just skills men något som gör att man kan känna att man inte hamnar sjukt mycket efter om man är för upptagen för att spela en period.

Permalänk
Skrivet av Svbg:

När vi ända pratar om WoW. Endgame PvE och PvP i all ära, men dom bästa minnena och den roligaste tiden jag hade med WoW var när jag levlade upp mina första gubbar. När allt kändes som ett äventyr, när man kunde dö om man inte var försiktig när man dödade mobs, när world pvp existerade. Det tog LÅNG tid att nå maxlevel, och jag älskade varje sekund av det. Jag kommer ihåg en gång när jag var runt level 30 på min warrior, så blev jag gankad av ett gäng horde i högre level i Hillsbrad Foothills. Dom attackerade senare Southshore, så jag flög till Stormwind för att säga till folket där att hjälpa mig, då samlades en brokig skara alliance för att slå tillbaka, vi var alla möjliga levlar, pvp kungar blandat med låglevlade som mig. Där stod vi hela dagen och krigade fram och tillbaka mellan Southshore och Tarren Mill! Det fanns inget epicgear att hämta, utan man gjorde det för underhållning.

Jag säger en sak... VANILLA de va de bästa och första som har hänt me wow!
Nu har de uteslutit WOW's historia helt och hållet vet inte alls vad som händer "in-game" det är så tragiskt WOTLK fällde WOW påvägen mot mållinjen men reste sig upp och cata fällde wow ännu en gång och WOW RESER SIG INTE IGEN.

Visa signatur

I7 2600k | KFA2 GTX 570 SLI | MSI Z68A-GD55 G3 | 16 GB 1600Mhz VENGEANCE | Corsair GT 120g, 2TB Barracuda Green | Corsair TX 850W | CoolerMaster HAF 712 | Razer Deathadder | Razer Lycosa | Steelseries Siberia v2

Permalänk
Medlem

Jag håller med om kriterierna i det första inlägget. Finns dock säkert fler variabler att ta hänsyn till.

Jag brukar testa de flesta MMOs. De flesta lägger jag ner ganska fort. Och det ända spel jag återkommer till är EvE. Det är det ända spelet som för mig uppfyller alla kriterier. Dock är det sjukt långsamt ibland. Man kan inte bara hoppa in och lira lite arena/scenarios eller vad motsvarande pvp heter i valfritt spel. Tålamod och planering är ledstjärnor, vilket kan tilltala lite äldre spelare men sällan de yngre. Vilket jag iof tycker är rätt skönt eftersom man slipper p12orna.

PS:
Kom på ytterligare en punkt: server balansering

Detta är mycket svårt att fixa då en sida oftast blir mer populär än den andra och man kan inte tvinga spelare att spela på ena eller andra sidan. WAR hade i de flesta fallen väldigt bra pvp, men det var inte så kul att i stort sätt alltid möta 2-3ggr så många motståndare i RvR, som dessutom hade mycket bättre gear pga att de jämt vann.

Ända sättet att få kontroll på detta är att helt enkelt inte ha sidor att välja mellan vilket i praktiken innebär alla vs alla servrar. De finns ju ett antal spel som testat detta men det är nog bara EvE som fortfarande "lever".

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Är det bara jag som tycker Dynamic Events i RIFT , dvs riftsen som kom upp på kartan med auto grouping och looten du fick var marks penagr och bags (bags hade en % chans för item av rätt lvl i förhållande till bossen) var EXTREMT bra?

Det var kul ett litet tag, sen blev det bara någonting man gjorde för lite extra exp då questerna inte räckte till. Raid riftsen var riktigt tråkiga också, alldeles för lätta. Klarade två månader med RIFT, klarade det som fanns att göra sedan blev jag less. Var ett välgjort spel men fanns inget "extra" som höll en kvar efter raids.

Permalänk
Medlem

Knight Online hade allt jag ville ha i ett MMORPG i stort sett. Älskade det spelet något så fruktansvärt mycket ända fram till att det blev helt övertaget av turkar. Ingen kunde engelska och de kodade om hela hemsidan till turkiska till slut dessutom. Galet!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tycker problemet är inställningen att man måste nå cap level så fort som möjligt för att ha kul är det största problemet, och inte vägen dit.

Här har vi svaret. Problemet är inte att alla spel nu för tiden är skitkassa. Problemet är att de är riktade till fel personer. Majoriteten av de som testar MMOs lirar bara i 1-2 månader. Tredje månaden så är det bara de som gillar spelet som är kvar. Problemet är att utvecklarna är ju intresserade av de som gav sig av. Så de gör förändringar och patchar för att få tillbaks dem. Men de kommer aldrig tillbaks, för förändringarna kommer aldrig vara tillräckliga. Varför? Jo, för att de som gav sig av hade fel inställning. MMOs blir vad man gör dem till. Gör man dem till en snabb grind till maxlevel i jakt på endgame så blir de inte mer än så. För "endgame" finns liksom aldrig. Spelarna måste skapa sitt eget endgame. Har man attityden att man lirar MMOs för att det är skoj att latja med polarna så har man säkert mycket roligare än om man bara jagade det perfekta "endgame:et".

Själv ska jag testa WAR igen, blev rätt besviken på Lineage 2 truly free, där har de sumpat det bästa med hela spelet, PK-systemet. Vem den förändringen var till för vet jag inte riktigt. Men det förstörde hela tjusningen med spelet för min del.

För att vi ska få "det perfekta MMO:t" så behöver utvecklarna sansa sig precis som spelarna behöver. Om utvecklarna fixar en värld med alla verktyg och förutsättningar för en bra community och politik så krävs det bara spelare med rätt inställning för att lyckas. Och att lyckas är ju en relativ term. Nöjer man sig med en målgrupp på 400k istället för WOWs 10 miljoner så kommer det nog gå vägen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Om ni skall vara ärliga mot varandra så är det väldigt enkelt. Det bästa MMORPG man spelat är oftast det första man spelat. Alla andra spel efter det blir bara en upprepning och ger inga överaskningar. Började lira WoW vanilla 2005... har testat massor med MMORPGs efter det och inga har givit mig några som helst liknande episka upplevelser som WoW gjorde. Det beror inte som sagt på att WoW var bättre utan för att jag upplevde dom för första gången med WoW.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Om ni skall vara ärliga mot varandra så är det väldigt enkelt. Det bästa MMORPG man spelat är oftast det första man spelat. Alla andra spel efter det blir bara en upprepning och ger inga överaskningar. Började lira WoW vanilla 2005... har testat massor med MMORPGs efter det och inga har givit mig några som helst liknande episka upplevelser som WoW gjorde. Det beror inte som sagt på att WoW var bättre utan för att jag upplevde dom för första gången med WoW.

Vi som lirade UO-EQ osv och sedan DAoC och fick en sjukt bra upplevelse i alla tre spelen då? Det är WoW som har förstört dig, inte alla andra spel.

Permalänk
Medlem

Meh, läst igenom tre sidor nu och Everquest har knappt nämnts?! Jag började lira The Realm, vilket var nog det första MMO'et som någonsin skapades, UO kom ut ungefär samtidigt (vet inte 100% vilken av dom som var först ut). The Realm var helt i 2D och hade ungefär 1500 spelare online samtidigt. Det häftiga är att det faktiskt "lever" fortfarande... www.realmserver.com Jag brukar faktiskt testa det var femte år bara för att vara lite nostalgisk.

Everquest... fyyy fan va jag har spelet det spelet... Älskade verkligen att allt var så ofantligt stort, man kunde gå vartsomhelst, var hela tiden livrädd att man skulle dö, och under de första åren så fanns det inte ens kartor. Dog man kunde man behöva springa runt och jaga sitt lik i flera timmar. Men höjdpunken i spelet var nog att det verkligen behövdes i stort sätt en hel grupp för att kunna levla, och att varje level kändes som en prestation. Det "dingande" ljudet var en fröjd att höra, och det tog verkligen månader att levla.

För mig så ska ett onlinespel vara:
SVÅRT!
Quests ska fan betyda något, sluta fjanta runt med att ge 10% av en level för att lämna in lite pälsar.
Fokus ska ligga på att folk ska spela tillsammans och inte soloa hela vägen.
Om man dör ska det svida! I wow så är man aldrig "rädd" för att dö, eftersom det inte gör något alls. 5 mins corpserun och ingen som helst penalty är bara fånigt.

Jag spelade Everquest i 9 år, och sen hoppade jag på WoW i 1 år. Tog mig 1.5 vecka att levla till max level i WoW, och hade sen fullt epic gear efter 1 månad, jippi....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra

Kan hålla med om detta till 100%. Inget spel i efterhand kommer ge den där känslan igen som man hade första gången man spelade [insert random MMO here].

Permalänk
Medlem

Inget kommer ngnsin slå Ultima online. Där spelade man inte för gear utan för communityn. Inga lvls på spelare heller utan man levlade sina skills genom att använda dem och kunde ha max 100 i max 7 skills eller 700 poäng totalt över alla skills (om jag inye minns fel). Vansinnigt bra system. När man dog förlorade man precis allting och vem som helst kunde loota ens kropp Rollspela tjuv i UO var kul som fan också. Man kunde sno grejjer av vem som helst.

Permalänk
Medlem

Skrev en lång post men lyckades byta sida och blev av med den. Så mycket förkortat:
Segt att levla men med quest som tar ett par timmar och ger rikligt med exp för att göra, gärna grupp.
Sociala biten, kan man inte spela med andra blir man inte heller långvarig. ett gäng zombies som alla grindar sina egna mobs... :-/
PVP, Ja oavsett om man gillar det eller inte. Finns det ingen pvp där klasser har svagheter som man kan utnyttja (även som lägre level) Så kommer känns spelet "platt". Riktigt tråkigt är det när man inte alls kan döda andra. "fri" pvp i den bemärkelse att om en spelare dödat någon kan man sätta bounties på honom/henne. och detta ger en extra dimension till spelet. OBS Ganking är inte pvp det får man styra med penalties. Linage 2 hade ett ganska så trevligt PVP system i min mening. Döda vem du vill men "pay the price" om du kör killing sprea. I så fall är det bättre med typ siege points, dessa har tillhörande områden och alla som går in i området kan fritt dödas av de som äger basen den siege omgången.

En annan aspekt jag hade velat se är att dom som tex äger fort/slott m.m får tillgång till spelets bra upp till näst bästa raid platser(dock ej uteslutande). Detta ger mer anledning om att bry sig om både guilder och pvpn.

Kan säkert skriva hur mycket mer som helst, och det verkade som jag snöade in på PVP delen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Många här skriver att ni gillar full loot pvp. Inga lvls allt beror på skills som du drar upp istället. Har ni testat spelet mortal online? Spelet är baserat på UO. För er som testade det förut kan jag säga att dev teamet har ryckt upp sig. Det är inte alls som det brukade vara. Spelet har inga speciella classer utan du lvlar upp det du själv vill ha. Det är inge target base. Förutom magic som du måste sikta på fienden innan du släpper. Om ni är en liten grupp med skillade spelare så kan ni ta ner en större grupp med lägre skillade personer lätt. Crafting systemet är inte redan gjorda recept. Utan du kan göra sjukt många olika kombinationer på vapen och armors. Du har ett alchemy system med över 5 miljoner recept. Vissa av dom har speciella förmågor som nästan ingen har hittat något av än. Samma gäller mat i spelet. Det finns en 14 dagars trials ni kan testa. Just nu håller dom på med sin andra expansion. När du väl har köpt spelet så får du alla expansioner med på köpet också. Så det blir ingen kostnad för varje expansion heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Knight Online hade allt jag ville ha i ett MMORPG i stort sett. Älskade det spelet något så fruktansvärt mycket ända fram till att det blev helt övertaget av turkar. Ingen kunde engelska och de kodade om hela hemsidan till turkiska till slut dessutom. Galet!

Håller helt med dig, är överlägset det bästa mmorpg som jag lagt ner tid och själ i.

Permalänk
Medlem

Är det kanske så att det första MMO man spelar är det man hankar tillbaka till? Vilket blir att det flesta vill tillbaka till original WoW.

Startade med Everquest och spelade i 9 år. EQs största problem var att det var svårt att få nytt folk att prova på spelet. Som Grants sade ovan så behövde man en grupp för att klara sig. Loot och xp var svårt att komma åt utan en. Gradvis så utvecklades spelet så att det blev enklare att komma upp i nivå solo, men det hjälpte inte mycket utan spelet dog gradvis. Det var för svårt att ta sig upp till den nivån av spelet som alla var på, där det normalt var riktigt kul att spela.

Provade WoW nyligen, men det var svårt att komma in i när mer eller mindre alla på servern var högsta nivå. Man måste nästan spela solo till högsta nivå och det är inte så attraktivt. Som fix för det så har Blizzard gjort det enkelt att gå upp i nivå, vilket för mig gjorde att WoW kändes för lätt, men det var fortfarande en massa nivå harvande ensam, vilket är tråkigt.

I SWTOR så finns det ett trevligt quest spel för den som börjar en ny toon, jag undrar om det gör att man kan få in nya spelare under en längre tid och inte bara alla som börjar från början. Kanske det gör att spelet blir långlivat.

Intressant nog har MMO spel blivit mer som film på bio. Man måste ha en “hit” under första veckan, annars så tar man inte in publiken och filmen förlorar pengar. WoW tog flera år att bygga upp den värld som finns idag, men många kräver att ett nytt spel, som Rift eller SWTOR har “allt nu”, vilket inte är ekonomiskt möjligt.

Nåja, nästa riktiga hit är säkert något otippat, bara för att man får till rätt formel. Lite som att få skulle ha tippat Minecraft som en hit när man först såg det.

Visa signatur

Mac Pro, MacBook Air, IPad soffasurfare, blandat Mac och Linux servrar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

En sak som EVE är ganska ensamma om som jag tror skulle uppskattas i alla MMOs är möjligheten att få något gjort i spelet medan man är offline. I EVE kan man levla skills tror jag (har bara testat snabbt) medan man är offline. Det behöver inte vara just skills men något som gör att man kan känna att man inte hamnar sjukt mycket efter om man är för upptagen för att spela en period.

Finns ett grymt spel som liknar EVE, brukar ofta liknas vid EVE men med robotar. Det har även ett liknande system, där du får "extension points" oavsett om du är online eller inte, som sedan kan investeras i olika skills.
http://www.perpetuum-online.com/

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Anarchy Online har gjort det mesta rätt efter min smak. Spelardriven ekonomi och pvp. Stor statisk sandlådevärld plus instanced missions. Otroligt många items och avancerad character och gear customization. Att bygga en karaktär skall involvera mängder excel-kalkyler och mycket tänkande och optimerande. Fantasy-expansionen kunde de skippat, original-AO håller jag som måttstocken mot alla andra MMOs.

Jag misstänker att det aldrig kommer komma något liknande. Men om nån utvecklare är sugen så är jag sugen på att slänga pengar i ansiktet på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

*Customisation
Livet har nästan oändliga möjligheter, det bör ett spel ha också. Detta otyg med att det finns Items som är bäst är sterilt och löjligt, ju mer man kan styra sina egna stats och abilities desto mer finns det att göra vilket också bidrar till end game.

Hur har du tänkt dig att det ska fungera om det inte ska finnas någon item som är bäst? Ska alla vara lika bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

för att ett mmo skall lyckas/få en framtid krävs ambitionen att sätta stopp. Släpp det som är klart och flyter. Låt spelarna veta att mera content kommer och var i det består.

Alla olika spelare måste inkluderas. De som craftar, pvpar, raidar osv.

Levlande är skoj, det är dock trevligt om man får lite roliga förmågor tidigt. Samma sak med talents.

Sjukt svår sak att lista faktiskt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Personligen tycker jag att ett mmo ska vara svårt. Man SKA få kämpa, det SKA ta tid.
Allt från lvl, gear till quest och raids. Det Tar tid att ta sig från punkt A till B.
Allt detta gjorde att det man gjorde och skapade var värt nånting.
Själv kommer jag från Everquest 1.

Jag tyckte det var jättekonstigt att andra mmo's raider inte kunde vara upp till 60 pers. Att man inte förlora exp när man klanta sig. Att ens corpse grejer ruttnade bort om man inte letade upp den alt lät en monk/rouge corpse dra den åt en.
Att raider kunde ta 2-4 timmar lätt OM man inte wipade.
Det var Pve.

Sedan testade jag pvp i Eve-online.
Fasen vad spännande, man kunde ganka och bli gankad. Man kunde stjäla folks grejer och förlorade man ett skepp så var isken man tjänat in borta.

Inga gnällande bortskämnda typer i communityn, de hade smittit hem där de kom ifrån innan de kommit förbi inlärningskurvan. Så SKÖNT.
Nackdelen i dagens mmo är att allt ska vara så enkelt. Det tar inte 1-3 månader att komma upp i lvl 60 eller vad max nu kan vara det tar 1 vecka i vissa spel 3!!!! dagar? Jag menar vad är meningen om man har nått högsta punkten efter en halv vecka?.
Det är som att spela singeldelen av shooters (ca 6 timmar) och sedan klaga på att innehållet inte utökas när man lirar sedan online.

Dock tror jag nästan inget av det här påverkar utgången av en nylansering.
Det som dödar alla nya spel är en minoretet av gnällspikar som överröstar de som gillar ett nytt spel.
De härjar loss på forum efter forum och reklamerer att det ena och andra spelet är dödsdömnt innan första release dagen är till ände. Och skriker sig hesa om att nerfa den ena eller den andra klassen. Att spelen är broken obalanserade och att alla buggar ska vara fixade, helst innan de är hittade.
De kallar folk fanbois och de som är positiva skriker fjortis woware tillbaks.

Jag såg en positiv grej på guild wars 2 eller Terras forum.
Om mna inte gav konstruktiv kritik låstes tråden. Det gav till följd av att man pratar i positiva ordalag eller kritiserar mjukt.
Communityn var därför positiv och det haters förbliv en tyst minoritet. Fy fasen vad skönst säger jag bara.

Sen får ju spelet gärna vara bra med

meningsfel
Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Skrivet av betongborr:

Just det där med fighter runt tarren mill kommer man ihåg. Spontana horde vs alliance slag och man fick passa sig när man körde sina quests där för helt plötsligt kunde man springa rätt in i en stor grupp och bli söndergankad. Sen när battlegrounds kom försvann spontan-pvpandet och folk ville sen bara riada för sina epic gear. Det var ungefär då jag tröttnade och raider med för stora grupper sög.

Det roligaste är när saker och ting inte är så uppstyrda och reglerade och när spelarna själva får uppfinna och testa sig fram. Spontanitet. Oftast är spelen roligast innan utvecklarna reglerar sönder dem och lyssnar för mycket på de som skriker högst.

Jag spelade ett MMO som hette Vanguard en gång i tiden. Det hade sina brister(buggigt, ingen pvp och avsaknad av endgame), men det roliga med det spelet var att det fanns 3 olika sätt att levla upp på. Vanlig PVE-exp, crafting exp och diplomati exp. Man kunde även köra en del exploration och harvesting. Det fanns även guildquests där alla i guildet skulle hjälpas åt med att skaffa en guildhall. Det fanns så många olika alternativ att välja på hur man ville spela, men alla kunde ändå vara inne i samma värld och köra sin grej. Det fanns många bra ideer i det spelet och synd att Sony fuckade upp det och tvingade fram en för tidig release.

Vanguard hade jag kul i i tre månader. Älskade att det fanns äntligen ett kul spel med cc klass i. Häftigt men alla klasser man kunnde välja på och hybridklasser var något nytt för mig.
Vad jag minns så körde jag pvp där.

Visa signatur

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Lite om mig personligen och vart jag "kommer" ifrån i spelväg.

Ett MMO-spel behöver detta enligt mig för att lyckas

Allt utvecklarna kan göra för att göra det

*Risk vs Reward

I dagens spel är det för lätt, för säkert. Om du misslyckas eller blir dödad skall det finnas konsekvenser, men det finns och möjligheter till storhet. Detta leder till en ständigt närvarande spänning för spelaren, som liknelse kan vi använda att spela poker utan riktigt pengar.

Håller inte med, då jag har spelat under EQ's sjuka döds sytem med XP förlust och till och med riska att förlora allt sitt gear system till Star Trek Online obefintliga. Det skall vara utmaningen i det man gör som skall spela roll inte att man är rädd för att dö.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Ja, mindre handhållning i spel tack. Barn som vill spela bergodalbanespel på easymode har redan ett smörgåsbord att välja bland.

Fri värld, fri pvp, hårda death penalties och spelardriven ekonomi!

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Ja, mindre handhållning i spel tack. Barn som vill spela bergodalbanespel på easymode har redan ett smörgåsbord att välja bland.

Fri värld, fri pvp, hårda death penalties och spelardriven ekonomi!

Håller med. Eve online är det senaste jag spelat som har det mesta jag gillar. Vet inte vilka fler spel som håller måttet.

Swtor testar jag nu. Efter dag 1 och förnuvarande (30 dagars spel) så känns det som singleplayer rpg med rymndstrids arkad inslag.
Visst det finns lite svårare quests som kan kräva eller kräver grp. Men annars är man en enmanna grp då ens pet tål Stryk från en heroic mobb.
Allt är lätt, tillockmed jättelätt.

Känns som Eve är det naturliga att falla tillbaka på tills Guild wars 2 kommer och man får testa om det håller för en granskning. I underhållning och kvalite.

Visa signatur

Ifåne 4s

Permalänk
Skrivet av Heligsomfan:

Håller med. Eve online är det senaste jag spelat som har det mesta jag gillar. Vet inte vilka fler spel som håller måttet.

Swtor testar jag nu. Efter dag 1 och förnuvarande (30 dagars spel) så känns det som singleplayer rpg med rymndstrids arkad inslag.
Visst det finns lite svårare quests som kan kräva eller kräver grp. Men annars är man en enmanna grp då ens pet tål Stryk från en heroic mobb.

Känns som Eve är det naturliga att falla tillbaka på tills Guild wars 2 kommer och man får testa om det håller för en granskning. I underhållning och kvalite.

Ja, EVE är väldigt lyckat MMO! Kul att såpass många ändå spelar det med tanke på att det krävs en hel del tålamod att sätta sig in i. Jag skulle vilja säga att Anarchy Online är det närmaste "standard MMO" rent design..öh..filosofiskt. Man är väldigt fri att spela som man vill, lone wolf pve eller i massiva pvp-raider, spela marknaden etc. PvP som verkligen betyder något, du slåss om teritorium som behövs för att bygga konstruktioner som ger hela din corporation faktiska viktiga bonusar (Som kanske är helt nödvändiga för att ens kunna equippa vissa föremål, som i sin tur leder till att du kan equippa ännu fler). Luddig jämförelse kanske, men båda spelen kräver en hel del research och planering för att ha riktigt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

går inte. isf måste man höja lvl cap och nya områden 3-4 gånger om året. jag är redan less på swtor

Räcker med att dom släpper ny content som bygger vidare på samma level. Därför vanilla WoW gick så bra så länge för alla började i ZG / MC innan dom kunde göra BWL. Höjer man level cap som i WoW så blir gamla raids och instanser helt värdelösa vilket leder till att äldre content försvinner och bara ersätts med ny.
Ett annat problem med WoW är att det nu finns PVP gear som är lätt att få tag på. Därför blir det lättare att grinda BGs och få full PVP gear som är bättre än gear man får från heroics inför raids.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heligsomfan:

Håller med till fullo.

Spelade inte ens hela min frimånad i SWTOR. Helt ok single player spel pga bra storyline. De moment som krävde samarbete med andra var få och korta. Rymdstriderna tyckte jag var underbart roliga, tills man klarat dem en eller två gånger. Kände aldrig att något krävde en ansträngning av mig som spelare eller speciellt mycket skill. PvP är möjligtvis undantaget och delen som kunde räddat spelet men tyvärr led av en hel del brister, bland annat sjukt dålig variation.

Nu är det EvE som gäller för mig igen, och där finns det så mycket variation att svårigheten ligger i att välja vad man ska testa först (fortfarande). Ska nog också ge guildwars ett spin sen, samt D3 (ja jag vet, inget MMO, men det kommer säkert kräva mer samarbete än SWTOR).

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Vill ha ett mmo?

Trött på WoW och alla klonerna som följer exact samma konecept om och om igen?

Vill ni ha ett äkta mmofps? Nej.. inga jäkla instanser med 64 v 64 spelare som ALLA gör. Ett äkta fullscale war mellan 3 emperium med battlefield 3 grafik?

Var med om strider back in day 2003 med 399 spelare som krigade med eller utan fordon av alla sorter. Och nej, inte nått MAG fusk med ridår. Detta var ett öppet sandbox game på olika kontinenter. Mest episka som hänt spel världen. Var med en reaver outfit, vi flög väl 20-30 Reavers "typ jetflyg" i formationer och sköt ner allt som rörde på sig. Inget skrämmer skiten ur motståndaren som när massa vanguards rullade in på slagfältet på rad.

2 ord.

PLANET-SIDE 1 & 2

Läs på om det.
Så förstår du varför man ska vara hypade för 2an som kommer snart, Betan börjar i mars.

Om du undrar varför du inte hört så mycket om 1an så ska jag säga dig att, när det kom så var folk fortfarande ovana med subscription based games. Spelet var så LÅNGT före sin tid. Folk satt på adsl och 56k modem och folk hade inte hårdvaran till att spela det.

Det enda spelet med äkta fullscale war fps i mmo format.
Och det enda spelet med äkta COOP på gigantisk skala. Tänk dig att vara hög commander rank och kunna vara med och diskutera på den seperata commander kanalen, Att kunna ha inflytande var striderna ska utspelas och vad ditt emperiums nästa steg är och vilken bas ni ska ta över här näst.

Ni samlar ihop 3 galaxy skepp med 12-15 passagerar i varje. En drös pansarvagnar, en Advanced Mobile Station, några mosqitos för air cover. Redan där är ni uppe i runt 70 personer. "EXEMPEL http://www.reactiontime.co.uk/wp-content/uploads/2011/06/Plan...
Sen rör ni er från er main bas, förflyttar er till ett kontinent och börjar kriga för baserna som ger bonusar till ditt emperium. "baserna är era till någon attackerar och erövrar dom"

Du lvlar upp din battlerank som ger dig certifikat så du kan köra olika typer av fordon eller använda olika vapen, kunna vara en hacker och sno fordon och hacka baser i en osynlig dräkt bakom linjerna? En fortification engineer som kan placera ut olika minor, 3 olika torn, sensorer och en jävla massa annat. Medic m.m. Vill du köra en Mechsuit med miniguns, Så kallade MAX suits. Yup, finns certifikat för det också för.

http://wiki.planetsidesyndicate.com/index.php?title=Certifica...

En film på planetside 1 som följer 1 mindre outfit "klan" så man kan få en liten hymn om skalan, väldigt organiserade, Dom krigar även så här, inte bara uppvisning.
http://www.youtube.com/watch?v=UhQ86yOIrDo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eU9wUFu5Q7s&feature=related

För bra för att vara sant? Det var det.

LÅÅÅÅÅNGT före sin tid.

Du kommer få höra tonvis om 2an dom närmaste månaderna. Snacket kommer spridas.

LONG LIVE THE NEW CONGLOMERATE!

\ Gabe

PS. 10 sidor med Planetside 2 bilder

http://www.planetside-universe.com/media/index.php?cat_id=121...

Och såklart, Trailern.

http://www.youtube.com/watch?v=XBCp_rgAkfc

Enjoy!.