Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det kallas bil.

ehm vafan åkte från stockholm till sundsvall till helsingland det är ca 30 mil och tillbaka på typ 3/4 av en tank + att jag åkte runt där i en vecka. Har man en ganska ny bil så borde det inte kosta 750-1000 spän ?

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Åk mer tåg säger dom tänk på miljön. Ja men va fan i helvetes är de så dyrt för då? SJ är ett skit företag.

Fast nu är det nog inte sj o co som sätter banavgifter m.m(skatt).
Lär inte bli billigare heller ser det ut som http://www.greencargo.com/sv/Pressrum/Nyheter/Ovriga-nyheter/...

Permalänk
Medlem

Får bara tipsa också om SJ´s tidtabell, brukar vara förseningar,fel och allt annat dom kommer på.
Därav jag nu tar bilen Borås - Örebro pga slippa tänka "måste passa tid" eller "kommer jag fram så jag hinner med bussen sen"

Skulle vart flyg före tåg om man hade möjlighet.
Antar du inte kommer flyga varje vecka så då kan man lika gärna unna sig det.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Nja, tänkte mer att 1 miljon borde räcka gott och väl att gå med vinst, så kan de sänka priserna

Då hade det varit sannolikt att de lämnat branschen och vi hade inte haft några tågresor alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbah:

vad har du för miljö förstörare ?

En skruttig audi och den drar 0,7l/mil men om du har läst tråden så är det precis som jag sagt mycket mer än bensin som man ska räkna in. Och mina 20 kr var till och med rätt lågt räknat tydligen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Då hade det varit sannolikt att de lämnat branschen och vi hade inte haft några tågresor alls.

Låter osannorlikt att dom skulle lägga av bara för att dom har ett dåligt år. Vissa branscher går hundratals miljoner back i flera år i väntan på att det till slut vänder. Det håller ju inte hur länge som helst förståss och det gäller att man har ett stort kapital, men visst kan man gå back några år.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Låter osannorlikt att dom skulle lägga av bara för att dom har ett dåligt år. Vissa branscher går hundratals miljoner back i flera år i väntan på att det till slut vänder. Det håller ju inte hur länge som helst förståss och det gäller att man har ett stort kapital, men visst kan man gå back några år.

ja det är för att de hoppas gå med vinst en dag, men om de är förbjudna till detta kan de göra annat med sina pengar och tid.

Permalänk
Skrivet av MooD:

ja det är för att de hoppas gå med vinst en dag, men om de är förbjudna till detta kan de göra annat med sina pengar och tid.

Vadå, så 1 miljon i vinst är inte tillräckligt?

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Nej inte om du kan göra 200 miljoner vinst någon annanstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

1 milj i vinst innebär inte bra vinst.
Företag räknar ofta vinst i %.

och där vill dom ha högre siffror pga ha pengar till utveckling m.m annan crap som olika företag lägger pengar på

Edit var något företag som gick 80 mil eller vad det nu var.
Ändå sparkade dom massa pga det var ändå inte tillräckigt

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

nu vet jag inte direkt hur många resenärer SJ har per år men om dom "bara" går i vinst med 200 miljoner tror jag inte det skulle bli många kronor man sparar

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk

Det har definitivt blivit dyrare. I somras (sommaren 2011) åkte jag från Västerås till Kiruna, 260 mil totalt, för 1.400kr. Tur och retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det har definitivt blivit dyrare. I somras (sommaren 2011) åkte jag från Västerås till Kiruna, 260 mil totalt, för 1.400kr. Tur och retur.

...

Citat:

Banavgiftshöjningarna slår olika mot järnvägstrafiken och godstrafiken belastas hårt. De generella banavgiftshöjningarna var 10 procent 2010, 32 procent 2011 och de blir 5 procent 2012 och 25 procent 2013 enligt nu gällande beslut. För Green Cargos godstrafik blev dock höjningarna hela 23 procent 2010 och 69 procent 2011, relativt 2009. Till 2021 räknar Trafikverket med att fyrfaldiga banavgifterna.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Tack, dock så har jag redan läst det där om banavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbah:

ehm vafan åkte från stockholm till sundsvall till helsingland det är ca 30 mil och tillbaka på typ 3/4 av en tank + att jag åkte runt där i en vecka. Har man en ganska ny bil så borde det inte kosta 750-1000 spän ?

Nej det stämmer, det kostar betydligt mer i verklig kostnad.
Ju nyare och dyrare bil du har, desto dyrare blir det.

På en ny bil räcker inte 10kr mil i bara värdeminskning, sen har du kapitalkostnader också.

Hade det varit så enkelt att bara räkna bränslekostnaden så hade bil varit BILLIGT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

2. ju fler hästkrafter bilen har desto dyrare försäkring.

Hum var väll lite väll förenklat och stämer inte.. dem går nästan uteslutande på sin egen statistik om den specifika bil modellen vilket får roliga effekter om man har en lite udda bil då den kan bli jätte billig eller jätte dyr beroende på det försäkringsbolagets statistik.. det är iaf min egna erfarenhet efter o ha kört en Supra ett tag som var "billig" om räknar kr/hk, den kostade till o med mindre än min volvo :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endi:

Hum var väll lite väll förenklat och stämer inte.. dem går nästan uteslutande på sin egen statistik om den specifika bil modellen vilket får roliga effekter om man har en lite udda bil då den kan bli jätte billig eller jätte dyr beroende på det försäkringsbolagets statistik.. det är iaf min egna erfarenhet efter o ha kört en Supra ett tag som var "billig" om räknar kr/hk, den kostade till o med mindre än min volvo :/

OK, jag går bara efter egen erfarenhet. De bilar jag har haft och de bilar jag har kollat upp (utan att köpa) har alltid varit snordyra i försäkring om de haft många hk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo men nu är det ju en engångsresa med bilen. Samma sätt räknar man väl med tåg? Han kan säkert få den där resan att kosta mycket mindre med ett årskort hos SJ.. Men det hör inte hit Läs själv: http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Korta-el...

Och varför ska jag räkna med bilens slitage? Det är snålhet att tänka på bromsbeläggen 4 månader framöver enligt mig, JA.
Ingenting på den sträckan kommer påverka bilens slitage så att det märks på den månadslönen.

Jag har två bilar. Volvo 244 -88 och en Audi S4 -07. Varför vill du veta det för?

men LOL! Fattar du inte vad en S4 kostar per mil i faktiskt kostnad tycker jag att du har förverkat rätten att äga en så fin bil; vänligen donera till mig snarast möjligt! På en sån bil har du dessutom säkert lån med ränta att betala.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

men LOL! Fattar du inte vad en S4 kostar per mil i faktiskt kostnad tycker jag att du har förverkat rätten att äga en så fin bil; vänligen donera till mig snarast möjligt! På en sån bil har du dessutom säkert lån med ränta att betala.

Ja, självklart finns det mer kostnader är bara bensinen, det är nog alla med på. Vad många av er inte är med på dock är vårt resonemang att det inte kostar mer än bensinen och spolarvätska på just den månadslönen. Försäkring visst, men den ska betalas ändå oavsett om man åker eller inte, så det blir ingen merkostnad för just den resan. Slitage av däck, visst, men det är ingen merkostnad på just den lönen. Värdeminskning, visst, men det är inget som påverkar min ekonomi på den lönen heller. Skillnaden är om man räknar den långsiktiga eller kortsiktiga kostnaden. I det här fallet räknar jag på den kortsiktiga då det oftast är så jag lever mitt liv.

Om jag ska börja räkna på vad allt i mitt liv kommer kosta mig på kronan om 4mån, 8mån eller om flera år så kommer jag bli helt tokig. Servar man redan sin bil med jämna mellanrum så har man ändå planerat in en viss servicekostnad för bilen, men att börja räkna ut vad den servicekostnaden som jag ska ha om säg 4mån kommer kosta mig fördelat på de eventuella 200mil jag ska köra är absolut inget jag gör och är för mig totalt ointressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bil är ju klart dyrast.

tänk bara på vad du ska ge dig själv för timlön för att sitta och köra bil.. ...orka...

dessutom
glöm inte att kalkylera in riskerna för att du åker fast för att du drack filmjölk till frukost samt använde munskölj innan du stannas av farbror blå..
och sist men inte minst om du motorbromsar för lite i en nedförsbacke och åker dit för fortkörning också..

det är saker som kan påverka din månadslön.

ps. jag skulle tagit bilen .ds

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att har man en bil som redan är påställd, besiktad, skattad & försäkrad så blir kalkylen ändå skev, tåg & buss är förbannat dyrt idag mot var det var för 10 år sedan, för min egen del lönar det sig nästan alltid att ta bilen, oavsett hur mycket slitage jag räknar med. Detta för en ensam person, hur fan är det tänkt att folk ska åka mer tåg & buss?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Skit i miljön och allt vad det heter kommer ändå inte leva i 100 år, ska du ändå punga ut med ca. 2000kr så kan du resa på kortare tid med flyg. Gjorde en testsökning på kelkoo och det går att få flygbiljett från Kalmar till Östersund för 2200 kr.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Skit i miljön och allt vad det heter kommer ändå inte leva i 100 år, ska du ändå punga ut med ca. 2000kr så kan du resa på kortare tid med flyg. Gjorde en testsökning på kelkoo och det går att få flygbiljett från Kalmar till Östersund för 2200 kr.

Om du kollar ett tidigare inlägg jag gjorde så enligt flygresor.se så flyger man tur OCH retur för strac över 2000kr. Visst, dåligt som fan för miljön, men hällre reser jag på 3,5 timme inkl. väntetiden på arlanda än att åka i 13 timmar med tåg för ett mycket högre pris. Finns liksom inga bra argument alls varför man skulle vilja åka tåg då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Numbah:

Bara Stockholm till Sundsvall är 44 mil, åkte du runt i en lupo diesel för att lyckas köra den sträckan fram och tillbaka på 3/4 tank?

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Bilen behöver inte bli dyrare om man inte räknar på 20 kr milen vilket inte blir en faktiskt kostnad.

Räknar man istället att min bil drar ca 0,8 liter/mil *14kr = 11,2kr/mil. Ta det sedan x 200mil = 2240kr. Släng på 60kr spolarvätska så blir det 2300kr tur och retur. Jag kommer inte behöva fylla på olja, skicka den på service eller liknande under min resa. (helt omöjligt är det inte, men långt ifrån troligt), så högst troligt så kostar min resa inte mer än 2300kr. Tåget kostar alltså bortåt 4000kr vilket är rena rånet.

Åker man buss, tåg eller liknande där flera personer delar på totalkostnaden så ska det inte vara så sjukt dyrt som det är. Det ska absolut inte löna sig att åka bil helt ensam i 200 mil, för då är absolut tågpriserna för dyra. Åker man dessutom fler i bilen och delar på bensin så blir det mycket billigare än tåg och hur många personer kan sitta på tåget? Väldigt många iaf.

Inte undra på att folk tar bilen många ggr istället för att åka buss och tåg, för tjänar man inget på att åka flera så gör man ju inte det såklart.
I det här fallet så är det dock så att 100 mil enkel resa är för långt att köra, annars hade jag tagit bil istället för t.ex. tåg som är dyrare.

Sådär kan du ju inte tänka. Du har delar i bilen som slits och måste bytas, detta byte kommer du närmare för varje mil du åker. Kostnaden för bytet ska då slås ut på antalet mil du åkt för att slita ut det.
Sedan lär du också räkna in värdeminskningen på bilen, för varje mil du åker blir bilen lite mindre värd vid en försäljning. Här är värdeminskningen självklart mycket större på en nyare bil jämfört med en äldre.
Så att räkna på enbart bensinkostnaden är att lura sig själv.
Jag sitter inte här och säger att man inte ska våga åka bil för att det kostar, men att säga annat än att en resa bara kostar bensin är att drömma sig bort.

För övrigt har ju någon redan nämnt att resorna blir dyra ifall du beställer de 3 månader innan avgång, kanske är därför din resa blir såpass dyr? Vänta ett tag och se ifall du kan få den billigare.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Sådär kan du ju inte tänka. Du har delar i bilen som slits och måste bytas, detta byte kommer du närmare för varje mil du åker. Kostnaden för bytet ska då slås ut på antalet mil du åkt för att slita ut det.
Sedan lär du också räkna in värdeminskningen på bilen, för varje mil du åker blir bilen lite mindre värd vid en försäljning. Här är värdeminskningen självklart mycket större på en nyare bil jämfört med en äldre.
Så att räkna på enbart bensinkostnaden är att lura sig själv.
Jag sitter inte här och säger att man inte ska våga åka bil för att det kostar, men att säga annat än att en resa bara kostar bensin är att drömma sig bort.

För övrigt har ju någon redan nämnt att resorna blir dyra ifall du beställer de 3 månader innan avgång, kanske är därför din resa blir såpass dyr? Vänta ett tag och se ifall du kan få den billigare.

Som sagt har jag redan förklarat hur jag tänker längre upp. Som sagt vet jag så klart att det kostar mer om man tänker på lång sikt. Nu är det dock inte kostnaden på lång sikt jag är ute efter utan vad resan kostar under den månaden jag åker. D.v.s. hur mycket går åt av min lön den månad. OK?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Annars har jag tagit bussen från kalmar till stockholm vilket kostade mig 300 enkel resa och sedan kan man ta flyg eller liknande därifrån

Helt klart ett bra alternativ med tanke på att flyg till och från just Kalmar brukar vara dyrt. Är i princip alltid dubbla priset mot andra sträckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Helt klart ett bra alternativ med tanke på att flyg till och från just Kalmar brukar vara dyrt. Är i princip alltid dubbla priset mot andra sträckor.

Nackdelen är om bussen är försenad, då får man själv hosta upp en ny flygbiljett. Alt, vara där i riktigt god tid/sova över i sthlm en dag.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Om du kollar ett tidigare inlägg jag gjorde så enligt flygresor.se så flyger man tur OCH retur för strac över 2000kr. Visst, dåligt som fan för miljön, men hällre reser jag på 3,5 timme inkl. väntetiden på arlanda än att åka i 13 timmar med tåg för ett mycket högre pris. Finns liksom inga bra argument alls varför man skulle vilja åka tåg då.

Skulle åka sträckan Östersund - Stockholm i somras, och valde flyg då också av samma anledning. Flyg var klart billigare och en restid på 50 min istället för 8 timmar eller vad det var. Jag tycker det är rätt sjukt att flyg gång på gång är billigare än tåg.

Folk som nämner att SJ är jättebilliga och sista minuten är jättebra osv. Förhållandena är helt annorlunda på olika sträckor, vissa sträckor åker man väldigt billigt på och andra är det knepigare. Min kusin pluggar i Växjö-sthlm och en billig resa för han var strax under tusenlappen, oftast över. Medan andra sträckor som är aningen kortare kan hamna på nästan en tiondel av det priset (Eller längre resor som är billigare). Detta pga av SJ's system är uppbyggt på det sättet, om det är bra eller inte låter jag vara osagt. Att hylla SJ för deras priser endast på sin sträcka man oftast åker är så trångsynt så jag inte finner ord.

Om jag bara får inflika en liten tanke i bildiskussionen. Om man äger en bil, behöver en bil till jobb eller liknande. Det är då självklart dyrt att äga bilen med alla avgifter och så. Men om man då ska jämföra en enstaka långresa med bilen och t ex tåg så tycker jag att man bara kan räkna med vad just den resan kostar, visst blir det lite slitage och delar kan gå sönder men att slå ut alla kostnader på bilen per mil blir bara konstigt. För att alla de kostnaderna hade ju funnits än då (de flesta, så stor skillnad gör inte 200 mil), i och med att man redan använder bilen. Jämförelse tåg vs. bil överlag är en helt annan grej, min tanke är bara angående en liknande resa TS vill göra och vad just den resan hade kostat att göra med sin bil. Nej jag har inte bil eller körkort, men jag är inte dum i huvudet för det.

Permalänk
Medlem

Varför ens åka tåg överhuvudtaget? Dem kommer aldrig i tid och det tar en evighet att åka med dem och dem är svindyr. Åk bil istället är mitt förslag kan ju iofs bero på att ja håller på och tar körkort o älskar köra bil xD

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB