När blev tåg så dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Varför ens åka tåg överhuvudtaget? Dem kommer aldrig i tid och det tar en evighet att åka med dem och dem är svindyr. Åk bil istället är mitt förslag kan ju iofs bero på att ja håller på och tar körkort o älskar köra bil xD

Tummen upp! Dyrare än flyg ibland, tar i det här fallet minst 13, timmar istället för 3,5 med flyg osv...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tummen upp! Dyrare än flyg ibland, tar i det här fallet minst 13, timmar istället för 3,5 med flyg osv...

Ja precis och åker man med bil går de till och med fortare än tåget haha farsan åkte ju Sandviken - Luleå med bilen = 70-80mil och de klara han ju på 5-6 timmar som mest så 100mil borde man ju ta på iaf 9-10max.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ja precis och åker man med bil går de till och med fortare än tåget haha farsan åkte ju Sandviken - Luleå med bilen = 70-80mil och de klara han ju på 5-6 timmar som mest så 100mil borde man ju ta på iaf 9-10max.

Beror väl på hur fort man kör. Själv körde jag när jag var ung och dum en sträcka på 20 mil på 1tim och 15min, snitthastigheten blev då typ 160km/h. Könrde typ allt vad som gick, men det fanns ju en del 50 sträckor också och jag körde ju 230hm/h när det var möjligt, så jag är nöjd Idag vet jag inte om jag skulle göra om det dock. Är ganska farligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på billjetter till UFC Sweden som går av stapeln i Stockholm i April. Och när gänget som skulle åka kollade upp resan t/r så blev det så att flyget var billigast. 1500kr upp och ner mellan Halmstad och Stockholm tycker jag är helt ok pris. Då är det direkt-flyg och resan tar en knapp timma.
Bil hade kanske blivit billigare iom att vi var ett gäng som skulle åka, men absolut inte smidigare. Och man vill ju öla när man är iväg över helgen, inte hålla igen för att man ska köra dan efter.

Tåget-priset var inte i närheten är flyget.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Beror väl på hur fort man kör. Själv körde jag när jag var ung och dum en sträcka på 20 mil på 1tim och 15min, snitthastigheten blev då typ 160km/h. Könrde typ allt vad som gick, men det fanns ju en del 50 sträckor också och jag körde ju 230hm/h när det var möjligt, så jag är nöjd Idag vet jag inte om jag skulle göra om det dock. Är ganska farligt

Haha gött

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag anser att Konsumentverkets sätt att räkna är bristfällig. De räknar varje mil som lika värdeminskande och lika slitande. Detta är dock missvisande. Det som sliter mest på bilar är körningar där inte allt blir ordentligt uppvärmt och med mycket inbromsningar och accelerationer. Stadskörning helt enkelt. Så 200 mil under en månads stadskörning kommer kosta betydligt mer än 200 mil landsväg under en och samma körning. Dagens moderna bilar slits inte mycket om de är väl uppvärmda och körs i en jämn hastighet på landsväg.

Vad gäller värdeminskning så gäller det väl främst bilar nyare än 10 år. Efter det så är det främst skicket som avgör priset. En bil som gått 20000 mil men som är välservad och välskött kan vara värd mer än en som gått 10000 mil men som inte är lika bra skött.

I detta fallet då det rör sig om en 95'a så tror jag inte 200 mil minskar på värdet knappt alls.

Slutsats, en bilresa kan vara billigare än tåget!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ni som yrar om att köra tåg kostar inget i Sverige kan läsa på i SJ's årsredovisningar som finns på nätet.

Under 2010 hade SJ 2 471 miljkr i personalkostnader och 5 132 miljkr i underhålls-, el, och ban- och övriga avgifter.

Sj säger sig ha kört 12 534 miljoner platskilometer, men hade en belägging på 54% och har bara kört 6 774 miljoner personkm. Totalt har tåget rullat 59 000 000 tågkm.

Enkel matematik visar att det kostar SJ 1,12 kr att köra en person 1 kilometer, hade beläggningen varit 100% hade det varit hälften.

Så du som gnäller om att det är dyrt att åka 100 mil enkelresa = ja det kostar 1120 kr för SJ att frakta dig dit, och sedan ska staten ha sin vinst på det. SJ gjorde en vinst på runt 400 - 500 Mkr vilket är hel ok, på en 8 miljarders omsättning.

Hade man haft annan prismodell, där det inte finns 1 kronorsbiljeter och alla betalade pris baserad på faktiska kostnader, skulle du betala mindre och de andra i tråden som berättade hur de tre månader innan köpt billiga biljetter på tradera skulle betala mycket mer.

Nu får du betala deras del, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ett tips till dig och alla andra som tror att det är så billigt att köra bil bara för att det nästan bara är bensinen man betalar direkt, medan alla andra kostnader kommer senare; Gå in på konsumentverkets förvisso gamla men ändå gällande bilkalkyl och gör en beräkning: http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/Bilkalkylen/Bilkalkyle...

Ett exempel med en fyra år gammal V70 gav vid handen en milkostnad om 51 kr. Det skiljer såklart väldigt mycket beroende på en hel drös med faktorer, men jag fyllde i vad jag tror är ganska genomsnittligt för Sveriges vanligaste bil.

Så i detta exempel blir det inga 2300 kr, utan snarare 10000 kr för en 200-milsresa. Tänk då på att när man räknar så här får man den faktiska kostnaden för just dessa mil inkl. allt, vilket innebär att till exempel försäkringen blir billigare på dina övriga mil om man räknar ärligt med totalkostnad. Det går ju även att räkna hur mycket MER kostar det att köra bilen just denna resa jämfört med att låta den stå, men då lurar man bara sig själv. Möjligen om man är flera som skall dela på en resa att man enligt mig bör räkna de rörliga kostnader och utelämna de fasta.

Vidare hade SJ AB en vinstmarginal om knappt 6% på sin senaste årsredovisning, intressant information för vissa.

Den där kalkylen funkar inget bra i det här fallet om TS redan har en bil. Då måste du lägga på kostnaden för bilen även på tågbiljetten för att få en rättvis jämförelse. Bilen kommer ju kosta honom en massa pengar även i tågalternativet.

Jag tycker SJ är sjukt dyrt. För något år sen bokade jag en flygstol till Thailand för 5000:-(ja en sista minuten flygstol). Tror t.o.m. det var strax under. Sen skulle jag boka en tågbiljett från Karlskrona till Stockholm eftersom det var därifrån flyget gick. SJ ville ha typ 1200:- för enkel resa. Helt sjuka summor. Det fick bli Swebuss upp för knappt 400:-.
Miljövän som man är så vill jag åka tåg men knappast för dom priserna SJ vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja, självklart finns det mer kostnader är bara bensinen, det är nog alla med på. Vad många av er inte är med på dock är vårt resonemang att det inte kostar mer än bensinen och spolarvätska på just den månadslönen. Försäkring visst, men den ska betalas ändå oavsett om man åker eller inte, så det blir ingen merkostnad för just den resan. Slitage av däck, visst, men det är ingen merkostnad på just den lönen. Värdeminskning, visst, men det är inget som påverkar min ekonomi på den lönen heller. Skillnaden är om man räknar den långsiktiga eller kortsiktiga kostnaden. I det här fallet räknar jag på den kortsiktiga då det oftast är så jag lever mitt liv.

Om jag ska börja räkna på vad allt i mitt liv kommer kosta mig på kronan om 4mån, 8mån eller om flera år så kommer jag bli helt tokig. Servar man redan sin bil med jämna mellanrum så har man ändå planerat in en viss servicekostnad för bilen, men att börja räkna ut vad den servicekostnaden som jag ska ha om säg 4mån kommer kosta mig fördelat på de eventuella 200mil jag ska köra är absolut inget jag gör och är för mig totalt ointressant.

Skrivet av Bejje:

Som sagt har jag redan förklarat hur jag tänker längre upp. Som sagt vet jag så klart att det kostar mer om man tänker på lång sikt. Nu är det dock inte kostnaden på lång sikt jag är ute efter utan vad resan kostar under den månaden jag åker. D.v.s. hur mycket går åt av min lön den månad. OK?

Om du nu tänker så, och bara bryr dig om kortsiktiga kostnader, varför inte ta ett smslån eller något och betala flyg/tågresan nån/några månader senare? Det blir ju jättebilligt! Eller?

Allvarligt talat, det är väldigt många bilägare som blundar för totaltkostnaden. Tex en kollega till mig som hade det lite kärvt med sin ekonomi sålde, efter lite övertalande, sin 5 år gamla Volvo för nåra månader sedan och började åka buss istället. Då fick han plötsligt 8000kr över per månad. Själv har jag inte haft någon bil på många år nu och har sparat ihop så mycket att jag skulle kunna köpa en ny Porsche kontant om jag ville. Men det finns roligare saker att lägga pengar på än biljävlar..

Permalänk
Medlem

+1. Att äga och köra bil är bland det dyraste nöje man kan ha. Jag sparar massor på att åka tåg/buss istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

+1. Att äga och köra bil är bland det dyraste nöje man kan ha. Jag sparar massor på att åka tåg/buss istället.

Tyvärr är ju många beroende av bil av diverse anledningar. Oftast de som har familj och barn, men även andra som behöver ta sig till ställen där buss och tåg inte går. Hade gärna haft en elbil så hade man sparat massor av pengar, dels för att miljöbilar får parkera gratis på många ställen och även gratis laddning på många ställen. Dessutom är det väl gratis vägskatt de första åren på en sådan också? Kvar blir väl endast service på bilen om man har tur.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bejje:

Kvar blir väl endast service på bilen om man har tur.

Och nya batterier var tredje-femte år efter att nybilsgarantin gått ut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Och nya batterier var tredje-femte år efter att nybilsgarantin gått ut.

Ja batterier lär det gå åt och de lär inte vara billiga. Kolla bara på vad ett laptopbatteri kostar och sen tänk hur litet det är och hur gigantiska batterierna i en elbil är. Man lär nog gråta blod varenda gång de ska bytas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan väll göra mitt tillägg till debatten jag med. hittills är det två som varit inne på det men som ingen verkar uppmärksamma... SJs prismodell var och antagligen är den att biljetter 90 dagar innan börjar billiga runt 100-150:- beroende på rabatter etc. vill du boka säg 180 dagar innan så är det fullpris som gäller dvs dom där 1100:- eller nått per sträcka. sen släpps inte biljetter på tradera för ens nån vecka innan avgången och auktionen avslutas nån dag innan sist jag kollade.

har du detta i åtanke så kolla biljetterna 90dagar framåt och boka när det närmat sig istället för att boka sommarbiljetterna nu. känns ju jävligt idiotiskt om man vet att sj tar ut fullpris för det.

sen kan man åka bil gratis med lite tur, med t.ex hertzfreerider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tyvärr är ju många beroende av bil av diverse anledningar. Oftast de som har familj och barn, men även andra som behöver ta sig till ställen där buss och tåg inte går. Hade gärna haft en elbil så hade man sparat massor av pengar, dels för att miljöbilar får parkera gratis på många ställen och även gratis laddning på många ställen. Dessutom är det väl gratis vägskatt de första åren på en sådan också? Kvar blir väl endast service på bilen om man har tur.

En mycket stor del av Sveriges befolkning bor faktiskt inom cykelavstånd till sitt arbete och skola, samt det är väldigt få som bor någonstans där det inte finns kollektivtrafik. Att barnfamiljer gör sig beroende av bil beror mest på bekvämlighet och lathet, de skulle lika gärna kunna cykla eller åka buss eller tåg egentligen.
Själv cyklar jag så mycket jag kan, det är både väldigt billigt och dessutom får man "gratis" motion och frisk luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerous:

Så du som gnäller om att det är dyrt att åka 100 mil enkelresa = ja det kostar 1120 kr för SJ att frakta dig dit, och sedan ska staten ha sin vinst på det. .

Det är ingen naturlag som säger att det måste bli dyrt och dåligt bara för att det är (delvis) privatiserat. Det bara blir så i Sverige...

Antagligen har det att göra med att ingen någonsin är ansvarig för någonting i Sverige, inga tjänstemän och inga andra heller. Det är alltid någon annans fel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

En mycket stor del av Sveriges befolkning bor faktiskt inom cykelavstånd till sitt arbete och skola, samt det är väldigt få som bor någonstans där det inte finns kollektivtrafik. Att barnfamiljer gör sig beroende av bil beror mest på bekvämlighet och lathet, de skulle lika gärna kunna cykla eller åka buss eller tåg egentligen.
Själv cyklar jag så mycket jag kan, det är både väldigt billigt och dessutom får man "gratis" motion och frisk luft.

Det har också till stor del med tidsbrist att göra. Jobbar man långa dagar och pendlar och ska sedan hinna med att hämta ungarna, åka och handla mat, köpa nåt annat i en butik så skulle det ta en evighet att åka buss. Man måste först åka buss hem, vilket i mitt fall tar 45min (tar 30 med bil). Sen kanske man måste byta till en annan buss som går om 15min, så väntetid där plus själva turen att åka, sen tillbaka hem och sen kanske ta ytterligare en buss för att ta sig till en viss butik, även den bussen kanske inte går omeddelbart osv.

Det som kanske tar 60+min med bil kanske tar flera timmar om man ska passa in och åka med buss. Tid är värt väldigt mycket pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det har också till stor del med tidsbrist att göra. Jobbar man långa dagar och pendlar och ska sedan hinna med att hämta ungarna, åka och handla mat, köpa nåt annat i en butik så skulle det ta en evighet att åka buss. Man måste först åka buss hem, vilket i mitt fall tar 45min (tar 30 med bil). Sen kanske man måste byta till en annan buss som går om 15min, så väntetid där plus själva turen att åka, sen tillbaka hem och sen kanske ta ytterligare en buss för att ta sig till en viss butik, även den bussen kanske inte går omeddelbart osv.

Det som kanske tar 60+min med bil kanske tar flera timmar om man ska passa in och åka med buss. Tid är värt väldigt mycket pengar.

Ja men så bor du ju i en liten by. Han skrev "en stor del av befolknignen" och syftade säkert också på storstadsbor. Ex i den relativt lilla staden jag bor är det gångavstånd till dagis var man än bor.

Vidare kan du åka från malmö till kiruna liggvagn/första klass för 495 kronor, det tycker jag är billigt och skulle vara kul att se en bil slå det i pris. http://helasverige.sj.client.nu/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

Det är ingen naturlag som säger att det måste bli dyrt och dåligt bara för att det är (delvis) privatiserat. Det bara blir så i Sverige...

Antagligen har det att göra med att ingen någonsin är ansvarig för någonting i Sverige, inga tjänstemän och inga andra heller. Det är alltid någon annans fel.

Det förs samma diskussion i England om den privatiserade tågtrafiken så det är tydligen bara i Sverige och England det blev så. Tittar man på andra branscher kan man se liknande problematik. Ett exempel som ofta lyfts är ju sjukvården i USA som är rekordyr och inte ett dugg bättre. Det finns tydligen ingen naturlag som säger att det måste bli billigt och bra på en fri marknad heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Åk till stockholm sovdär en natt på ett billigt motell sen åk vidare nästa dag

Permalänk
Medlem

SJs prismodell baseras på att fylla tågen med resenärer. Du betalar normalpris fram till att det är kort tid kvar då sänker man priserna för att fylla tågen. Charterbolagen har jobbat enligt samma princip i årtionden. Bra system som fungerar fint. Man kan spara mycket pengar om man kan åka på udda tider när det är färre resenärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det förs samma diskussion i England om den privatiserade tågtrafiken så det är tydligen bara i Sverige och England det blev så. Tittar man på andra branscher kan man se liknande problematik. Ett exempel som ofta lyfts är ju sjukvården i USA som är rekordyr och inte ett dugg bättre. Det finns tydligen ingen naturlag som säger att det måste bli billigt och bra på en fri marknad heller.

Nu är väl inte England ett föredöme inom så många områden alls, men i Japan fungerar det mycket bra.

Skrivet av ozo64:

SJs prismodell baseras på att fylla tågen med resenärer. Du betalar normalpris fram till att det är kort tid kvar då sänker man priserna för att fylla tågen. Charterbolagen har jobbat enligt samma princip i årtionden. Bra system som fungerar fint. Man kan spara mycket pengar om man kan åka på udda tider när det är färre resenärer.

Folk vill ju inte åka pga det usla biljettsystemet, alltså fungerar det inte fint. För folk som inte är studenter eller går på a-kassa duger det inte med en tradera-auktion som går ut 6 timmar innan avfärd.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jodå det funkar bra. SJ har ökat antalet resenärer med det nya systemet.
Om man inte vill vänta och chansa med priset så får man köpa biljetten till normalpris. Inget konstigt med det. Igen så kan man jämföra med charterresor. De som bokar tidigt får betala mer än de som tar en sk restresa.

Det är alltså inte dyrare än normalt att köpa biljett tidigt vilket en del fått för sig. Man kan ju dock spara en hacka om man chansar lite och köper biljetten sent. Risken finns dock att man inte får ngn resa alls istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jodå det funkar bra. SJ har ökat antalet resenärer med det nya systemet.
Om man inte vill vänta och chansa med priset så får man köpa biljetten till normalpris. Inget konstigt med det. Igen så kan man jämföra med charterresor. De som bokar tidigt får betala mer än de som tar en sk restresa.

Det är alltså inte dyrare än normalt att köpa biljett tidigt vilket en del fått för sig. Man kan ju dock spara en hacka om man chansar lite och köper biljetten sent. Risken finns dock att man inte får ngn resa alls istället.

Tror inte precis de tagit kunder från flyget, det är nog stackare som ändå måste åka med SJ. Sen kan man ju undra om det är ett självändamål att fylla tågen, SJ förlorar ju bara på kunder med 1kr-biljetter.

Men tur jag inte åker varken charter eller SJ då. Enda anledningen att de kan göra så här är för att det inte finns någon konkurrens. På de flyg jag bokar blir det dyrare ju närmare avgång man kommer, skulle någon vara dyra för att sedan bli billigare skulle tappa alla tidiga resenärer som skulle boka med något annat bolag (eftersom det finns konkurrens till skillnad från i den svenska tågtrafiken).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lol? satan vad dyrt.. en polare åker från malmö till stockholm för 100 kr :S och det är cirka halva vägen?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Miljöterroristernas propaganda om miljön är sinnessjukt. Det var 27 kronor billigare för mitt att välja flyget (1:10 åktid, kan åka i princip när jag ville) medans om jag väljer miljöterroristernas variant tar det 4:39 timmar, 27 kronor dyrare och jag anländer 20.55 i Stockholm.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Miljöterroristernas propaganda om miljön är sinnessjukt. Det var 27 kronor billigare för mitt att välja flyget (1:10 åktid, kan åka i princip när jag ville) medans om jag väljer miljöterroristernas variant tar det 4:39 timmar, 27 kronor dyrare och jag anländer 20.55 i Stockholm.

Ja det är ju sjukt att flyget kan vara billigare med tanke på bensinpriserna och flygbränsle lär ju inte direkt vara billigare + att ett plan drar väldigt mycket bränsle.

Visa signatur