När blev tåg så dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mycket riktigt gynnas man av att köpa värdekort på resor precis som på gym.

Däremot är det inte SJ, som någon skrev, som skall subventionera priserna utan det är våra politiker.
Mer eller mindre alla partier påstår sig vara ett miljöparti, men att stimulera resenärer att åka kollektivt
verkar inte vara lika intressant som att sänka skatter.

Kan bara hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Vidare hade SJ AB en vinstmarginal om knappt 6% på sin senaste årsredovisning, intressant information för vissa.

SJ bokslut 2010:

Ekonomi
Omsättning ▼ 8,627 miljarder SEK
Rörelseresultat ▼ 439 miljoner SEK
Vinst efter skatt ▼ 294 miljoner SEK
Tillgångar ▼ 9,276 miljarder SEK
Eget kapital ▲ 4,486 miljarder SEK

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Flyga från Kalmar till Östersund ligger på 3 000 och uppåt, tur och retur.

Källa: http://www.flygresor.se/

När jag söker Kalmar Östersund under den tidsperioden så hittar den konstigt nog inga resor alls

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av MooD:

Ska man vara petig är det snarare 40-50 kronor, beroende på bil och gasfot givetvis. Bara extremt små bilar kostar 20 kronor milen med allt inräknat

Det har att göra med åldern på bilen också, obv. 20 kr tror jag är för lågt nästan oavsett hur gammal, billig bil du har. Lär nog vara 25-30 kr iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo men nu är det ju en engångsresa med bilen. Samma sätt räknar man väl med tåg? Han kan säkert få den där resan att kosta mycket mindre med ett årskort hos SJ..

Pratade du inte om SL? Okej fel av mig...

Skrivet av zillio:

Och varför ska jag räkna med bilens slitage? Det är snålhet att tänka på bromsbeläggen 4 månader framöver enligt mig, JA.
Ingenting på den sträckan kommer påverka bilens slitage så att det märks på den månadslönen.

Milkostnad är det som är intressant vid köp/användning av bil.

Skrivet av zillio:

Jag har två bilar. Volvo 244 -88 och en Audi S4 -07. Varför vill du veta det för?

Om kostnaden av värdeminskning, verkstadsbesök, osv inte spelar dig någon roll, varför har du då inte betydligt nyare och framförallt bättre bilar? Är du snål eller?

Väldigt dåliga kunskaper i ekonomi många i denna tråd har. Mycket tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Det har att göra med åldern på bilen också, obv. 20 kr tror jag är för lågt nästan oavsett hur gammal, billig bil du har. Lär nog vara 25-30 kr iaf.

Ja det är många faktorer som: Vilken biltyp, ålder, skick, hur långt du kör, beninskostnad, var du reperar bilen osv...
Enligt vi bilägare är den billigast bilen sett till mil nissan micra ~00 med 75 hk, 18 kronor per mil om den körs 1500 per år.

Permalänk
Medlem

Men räknar man på vad bilen kostar på just den månadslönen så blir det inga 50kr per mil. 11,20kr per mil i bensin, försäkringen är billig och ska om det är rättvist räknas på månadskostnaden på försäkringen /30 dagar x 2 dagar = nästan ingenting. Slitage kan man inte räkna på då det är något som kanske kommer många månader senare och påverkar alltså inte alls min reskostnad i maj.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Om kostnaden av värdeminskning, verkstadsbesök, osv inte spelar dig någon roll, varför har du då inte betydligt nyare och framförallt bättre bilar? Är du snål eller?

Väldigt dåliga kunskaper i ekonomi många i denna tråd har. Mycket tråkigt.

Han har ju en 07, det hade varit rena lyxen för mig Själv har jag en Saab Turbo från -95 som jag betalade 14 000kr för, för 2-3 år sedan. Rullar dock fint och hyffsat billigt. Kör jag jämn hastighet i 110km/h så drar den 0.7

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Han har ju en 07, det hade varit rena lyxen för mig Själv har jag en Saab Turbo från -95 som jag betalade 14 000kr för, för 2-3 år sedan. Rullar dock fint och hyffsat billigt. Kör jag jämn hastighet i 110km/h så drar den 0.7

Jo men om allt förutom bensin är gratis förstår jag inte varför han inte skulle köpa en betydligt hälftigare bil? Jag hade iallafall köpt något roligare än en skrutten audi från 07 om jag bara betalade bensinen...

Skrivet av Bejje:

Men räknar man på vad bilen kostar på just den månadslönen så blir det inga 50kr per mil. 11,20kr per mil i bensin, försäkringen är billig och ska om det är rättvist räknas på månadskostnaden på försäkringen /30 dagar x 2 dagar = nästan ingenting. Slitage kan man inte räkna på då det är något som kanske kommer många månader senare och påverkar alltså inte alls min reskostnad i maj.

Nu har jag såklart ingen aning om hur din ekonomi är men det är generellt sånt tänk som leder till dålig ekonomi, "det där betalar jag sen", "ääh tar det på kredit och får betala sen", "men jag måste ju ha *DET DÄR*, man kanske kan ta på faktura och betala en månad försent?"
Men oftast blir det inte ens en frågeställning utan mer "ja, ja, det löser sig".

Självklart bör man förstå att det inte bara är bensin som kostar även om bilen inte behöver byta bromsar mitt under färden eller att värdeminskningen består av att hundralappar lossnar ifrån lacken (bildligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jo men om allt förutom bensin är gratis förstår jag inte varför han inte skulle köpa en betydligt hälftigare bil? Jag hade iallafall köpt något roligare än en skrutten audi från 07 om jag bara betalade bensinen...

Kanske därför att 1. en nyare bil är mycket mycket dyrare att köpa och 2. ju fler hästkrafter bilen har desto dyrare försäkring. 3. Har man en sådan gammal bil som jag har som köptes för lite pengar så är det ingen ide att ha något annat än trafikförsäkring = jättebillig försäkring och behöver nästan inte räknas in i ekonomin ens. Kvaddar jag den så köper jag en ny helt enkelt och har inte förlorat så mycket pengar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kanske därför att 1. en nyare bil är mycket mycket dyrare att köpa

Om värdeminskningen = 0 så spelar inte inköpspriset någon roll (så länge du inte lånar till din bil eller om vi ska komplicera till det med alternativkostnader). Om värdeminskningen är 0 så säljer du din använda bil för samma pris som du köpt den.

Skrivet av Bejje:

ju fler hästkrafter bilen har desto dyrare försäkring.

Ja men om försäkringen också är noll? Vad spelar det för roll!

Skrivet av Bejje:

3. Har man en sådan gammal bil som jag har som köptes för lite pengar så är det ingen ide att ha något annat än trafikförsäkring = jättebillig försäkring och behöver nästan inte räknas in i ekonomin ens. Kvaddar jag den så köper jag en ny helt enkelt och har inte förlorat så mycket pengar.

Enligt vibilägare kostar din bil (saab 9000 -98) ~26 kronor per mil med en värdeminskning på omkring 3000 kronor per år...

Permalänk
Medlem

En tanke som kanske redan har nämnts, men SJ planerar inte sina resor så alldeles långt fram i tiden så de enda resor du kan boka just nu för sommar är de som kan återbetalas ifall de inte skulle inträffa. Det blir nog lite billigare lite närmare sommaren.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare i tråden så verkar det som om sj har väldigt högt pris på biljetterna innan tre månader före avgång. Annars är resan betydligt billigare och går på runt 2000kr tur och retur. Jag skulle välja tåget framför bilen en sådan lång resa, man får så mycket bättre och roligare saker uträttade. Att man får gott samvete för att man väljer ett miljövänligt alternativ är bara en trevlig bonus.

Permalänk

Det är sjukt att tåg är så jädra dyrt, onödigt av dem att gå med vinst över 100 miljoner varje år..

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem

WOW! Någon tipsade om flyg via www.flygresor.se och det blir ju tokbilligt faktiskt. Flyg som har så höga kostnader och ända kan de hålla lägre priser än tåget och då byter jag dessuom flyg. Då är saken avklarad Flyg blir det och fort går det

http://bayimg.com/mAmCNaadD hmm att länka in bilder här verkar inte funka, jag ser den inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Som nämnts tidigare i tråden så verkar det som om sj har väldigt högt pris på biljetterna innan tre månader före avgång. Annars är resan betydligt billigare och går på runt 2000kr tur och retur. Jag skulle välja tåget framför bilen en sådan lång resa, man får så mycket bättre och roligare saker uträttade. Att man får gott samvete för att man väljer ett miljövänligt alternativ är bara en trevlig bonus.

Alla biljetter man köper som är mera än 90dagar in i tiden är per automatik dom 'återbetalningsbara' biljettera. Icke ombokningsbara biljetter samt ombokningsbara biljetter släpps 90dagar innan avresa.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Det är sjukt att tåg är så jädra dyrt, onödigt av dem att gå med vinst över 100 miljoner varje år..

Ptja om de gått breakeven istället hade priserna varit 8 kronor lägre, mycket grovt räknat. Då hade vi gått miste om de många fördelar som finns med att företaget går med vinst.

Men ändå, vettetusan om 8 kronor hade påverkar särskilt i TS fall?!

Permalänk
Inaktiv

Direktbuss?

Permalänk

"Om kostnaden av värdeminskning, verkstadsbesök, osv inte spelar dig någon roll, varför har du då inte betydligt nyare och framförallt bättre bilar? Är du snål eller?"

Vilken fråga att fråga en snålänning ^^

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Det är sjukt att tåg är så jädra dyrt, onödigt av dem att gå med vinst över 100 miljoner varje år..

Det är rätt dålig vinst för ett företag som omsätter 9miljarder.

Om de inte gör vinst, hur har du tänkt dig att de skall betala för nya tåg, med bananer?

Permalänk
Skrivet av wrong-hole:

Det är sjukt att tåg är så jädra dyrt, onödigt av dem att gå med vinst över 100 miljoner varje år..

Det är ett företag som ska gå med vinst, precis som alla andra företag. Sj är ju också tvungen investera i dyr utrustning sen, är det så konstigt?
Biljettpriserna styrs helt av efterfrågan, eller snarare sagt hur många biljetter som finns kvar för tillfället vilket jag inte heller tycker är så konstigt (om du nu tycker det är för dyrt).

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av MooD:

Ptja om de gått breakeven istället hade priserna varit 8 kronor lägre, mycket grovt räknat. Då hade vi gått miste om de många fördelar som finns med att företaget går med vinst.

Men ändå, vettetusan om 8 kronor hade påverkar särskilt i TS fall?!

Nja, tänkte mer att 1 miljon borde räcka gott och väl att gå med vinst, så kan de sänka priserna

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är rätt dålig vinst för ett företag som omsätter 9miljarder.

Om de inte gör vinst, hur har du tänkt dig att de skall betala för nya tåg, med bananer?

300 Miljoner i vinst var det, inte 100

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Det är väl bara att sätta dig i bilen och åka om det blir billigare då, 100mil är inte så farligt om du planerar så att du slipper en massa onödiga stopp och åker i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

300 Miljoner i vinst var det, inte 100

Det är 6% vinst.

Nya SJ3000 kostar 100 miljoner styck.
Sen har de nog lite mer kostnader.

Men som sagt, SJ är och skall fungera som ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att ta bilen är ju inte mycket billigare typ (20kr milen brukar la milersättningen vara om man kör ärenden via komun osv)och då får du inte lyxen att kunna sova eller så på vägen.

vad har du för miljö förstörare ?

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbah:

vad har du för miljö förstörare ?

Det kallas bil.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det kallas bil.

Monsterbil om den drar 20l/milen ^^

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det är 6% vinst.

Nya SJ3000 kostar 100 miljoner styck.
Sen har de nog lite mer kostnader.

Men som sagt, SJ är och skall fungera som ett företag.

Vinst betyder att det är pengar som är över efter allt är betalt.

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem

Jag fick inte med bilden riktigt tidigare, men här ser man hur billigt det tydligen blir med flyg, tur och retur. Tåg blir minst 1000kr dyrare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580