När blev tåg så dyrt?

Permalänk
Medlem

När blev tåg så dyrt?

Jag skulle vilja åka och hälsa på min morsa i Östersund i maj och försöker hitta billigaste alternativet, men alla alternativ är svindyra.
Själv bor jag i nybro och det är ca 100mil bilvägen. Att köra bil är inte ett alternativ när det är så långt. Jag flyttade ner hit för några månader sedan och flyttade då 80mil. Jag körde det flyttlasset i ett sträck utan avlösning och det var sjuk jobbigt och tog hela dagen och en bit in på natten så att göra samma sak fast 20 mil till gör jag inte om.

Har kollat på flyg som vore bekvämast, men det blir lite väl dyrt då jag måste byta flyg och då dubblas direkt kostnaden, annars hade jag nog flugit.

Så då är det väl bara tåg kvar? Har kollat vad det kostar att åka tur och retur nybro-östersund och även om man sitter i andra klass så blir det runt 4000kr och kommer ta sjukt lång tid. Man kan pressa ner priset något om man tycker det är ok att resa i 17 timmar enkelresa, men det är för lång tid. Kortaste restiden jag sett är 11 timmar, men då kostar det 2300kr enkelresa om jag minns rätt. Sen när blev det så dyrt med tåg?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag skulle vilja åka och hälsa på min morsa i Östersund i maj och försöker hitta billigaste alternativet, men alla alternativ är svindyra.
Själv bor jag i nybro och det är ca 100mil bilvägen. Att köra bil är inte ett alternativ när det är så långt. Jag flyttade ner hit för några månader sedan och flyttade då 80mil. Jag körde det flyttlasset i ett sträck utan avlösning och det var sjuk jobbigt och tog hela dagen och en bit in på natten så att göra samma sak fast 20 mil till gör jag inte om.

Har kollat på flyg som vore bekvämast, men det blir lite väl dyrt då jag måste byta flyg och då dubblas direkt kostnaden, annars hade jag nog flugit.

Så då är det väl bara tåg kvar? Har kollat vad det kostar att åka tur och retur nybro-östersund och även om man sitter i andra klass så blir det runt 4000kr och kommer ta sjukt lång tid. Man kan pressa ner priset något om man tycker det är ok att resa i 17 timmar enkelresa, men det är för lång tid. Kortaste restiden jag sett är 11 timmar, men då kostar det 2300kr enkelresa om jag minns rätt. Sen när blev det så dyrt med tåg?

kollade just på SJ. Enkel resa från nybro till Östersund kostade ~900kr. 13-15 timmar.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Att ta bilen är ju inte mycket billigare typ (20kr milen brukar la milersättningen vara om man kör ärenden via komun osv)och då får du inte lyxen att kunna sova eller så på vägen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Natttåg med avgång 16:34 den förste maj kostar 1678 kr för liggplats. Då åker du ju över natten och tiden det tar borde inte spela så stor roll. Ankommer 0600 efter 13.5 timmes resa.

Taget från veolia transport. Dock kollade jag kustpilen från kalmar. Vet inte exakta stopp du behöver.

Permalänk
Medlem

Flyg annars?
Om du tar bilen till Stockholm så kan du flyga t/r till Östersund för ca 1200 kr

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag skulle vilja åka och hälsa på min morsa i Östersund i maj och försöker hitta billigaste alternativet, men alla alternativ är svindyra.
Själv bor jag i nybro och det är ca 100mil bilvägen. Att köra bil är inte ett alternativ när det är så långt. Jag flyttade ner hit för några månader sedan och flyttade då 80mil. Jag körde det flyttlasset i ett sträck utan avlösning och det var sjuk jobbigt och tog hela dagen och en bit in på natten så att göra samma sak fast 20 mil till gör jag inte om.

Har kollat på flyg som vore bekvämast, men det blir lite väl dyrt då jag måste byta flyg och då dubblas direkt kostnaden, annars hade jag nog flugit.

Så då är det väl bara tåg kvar? Har kollat vad det kostar att åka tur och retur nybro-östersund och även om man sitter i andra klass så blir det runt 4000kr och kommer ta sjukt lång tid. Man kan pressa ner priset något om man tycker det är ok att resa i 17 timmar enkelresa, men det är för lång tid. Kortaste restiden jag sett är 11 timmar, men då kostar det 2300kr enkelresa om jag minns rätt. Sen när blev det så dyrt med tåg?

Kollade själv nu och typ de enda platserna över 2000kr är i förstaklass.. 2-klass ligger från 763kr enkel resa. Men sen är det ju också om du vill ha omboknings/återbetalningsskydd.. då kostar det ju lite mera. Speciellt återbetalningsskyddet..

Sen kanske det är någon speciell dag du har valt att åka..? Kan vara lite dyrare vissa dagar..

Edit.. Såg nu att det var i maj. Kollade lite och de har inte lagt in några turer ännu. Står ju finns ej på varenda tur förutom i den kolumnen som man väljer för biljett som kan återbetalas.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Har för mig att priserna på tågbiljetter är som billigast 3 månader innan avgång, innan dess är de svindyra ^-^

Permalänk
Entusiast

Svaret på frågan är 2001 då järnvägen avreglerades.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Natttåg med avgång 16:34 den förste maj kostar 1678 kr för liggplats. Då åker du ju över natten och tiden det tar borde inte spela så stor roll. Ankommer 0600 efter 13.5 timmes resa.

Taget från veolia transport. Dock kollade jag kustpilen från kalmar. Vet inte exakta stopp du behöver.

sj har ett liknande för 1429kr, 3 byten varav det sista är 22:50 till liggplats också 13,5h.

Permalänk
Medlem

Tradera auktioner is the shit! Har åkt hem till Göteborg för 1 krona, var dyrare o ta sig till Lund C o från Göteborg C hem än att åka från Lund till Göteborg

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

kollade just på SJ. Enkel resa från nybro till Östersund kostade ~900kr. 13-15 timmar.

Jag kollade på datumen runt 9-10maj till östersund och 12-13 hem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Flyg annars?
Om du tar bilen till Stockholm så kan du flyga t/r till Östersund för ca 1200 kr

Fan det har jag inte tänkt på. Det är ju faktiskt inte omöjligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att ta bilen är ju inte mycket billigare typ (20kr milen brukar la milersättningen vara om man kör ärenden via komun osv)och då får du inte lyxen att kunna sova eller så på vägen.

Bilen behöver inte bli dyrare om man inte räknar på 20 kr milen vilket inte blir en faktiskt kostnad.

Räknar man istället att min bil drar ca 0,8 liter/mil *14kr = 11,2kr/mil. Ta det sedan x 200mil = 2240kr. Släng på 60kr spolarvätska så blir det 2300kr tur och retur. Jag kommer inte behöva fylla på olja, skicka den på service eller liknande under min resa. (helt omöjligt är det inte, men långt ifrån troligt), så högst troligt så kostar min resa inte mer än 2300kr. Tåget kostar alltså bortåt 4000kr vilket är rena rånet.

Åker man buss, tåg eller liknande där flera personer delar på totalkostnaden så ska det inte vara så sjukt dyrt som det är. Det ska absolut inte löna sig att åka bil helt ensam i 200 mil, för då är absolut tågpriserna för dyra. Åker man dessutom fler i bilen och delar på bensin så blir det mycket billigare än tåg och hur många personer kan sitta på tåget? Väldigt många iaf.

Inte undra på att folk tar bilen många ggr istället för att åka buss och tåg, för tjänar man inget på att åka flera så gör man ju inte det såklart.
I det här fallet så är det dock så att 100 mil enkel resa är för långt att köra, annars hade jag tagit bil istället för t.ex. tåg som är dyrare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kollade själv nu och typ de enda platserna över 2000kr är i förstaklass.. 2-klass ligger från 763kr enkel resa. Men sen är det ju också om du vill ha omboknings/återbetalningsskydd.. då kostar det ju lite mera. Speciellt återbetalningsskyddet..

Sen kanske det är någon speciell dag du har valt att åka..? Kan vara lite dyrare vissa dagar..

Edit.. Såg nu att det var i maj. Kollade lite och de har inte lagt in några turer ännu. Står ju finns ej på varenda tur förutom i den kolumnen som man väljer för biljett som kan återbetalas.

Precis, så jag är då tvingad att välja en dyrare biljett. Borde vara billigare att boka i förtid, men det är det alltså inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Bilen behöver inte bli dyrare om man inte räknar på 20 kr milen vilket inte blir en faktiskt kostnad.

Räknar man istället att min bil drar ca 0,8 liter/mil *14kr = 11,2kr/mil. Ta det sedan x 200mil = 2240kr. Släng på 60kr spolarvätska så blir det 2300kr tur och retur. Jag kommer inte behöva fylla på olja, skicka den på service eller liknande under min resa. (helt omöjligt är det inte, men långt ifrån troligt), så högst troligt så kostar min resa inte mer än 2300kr. Tåget kostar alltså bortåt 4000kr vilket är rena rånet.

Åker man buss, tåg eller liknande där flera personer delar på totalkostnaden så ska det inte vara så sjukt dyrt som det är. Det ska absolut inte löna sig att åka bil helt ensam i 200 mil, för då är absolut tågpriserna för dyra. Åker man dessutom fler i bilen och delar på bensin så blir det mycket billigare än tåg och hur många personer kan sitta på tåget? Väldigt många iaf.

Inte undra på att folk tar bilen många ggr istället för att åka buss och tåg, för tjänar man inget på att åka flera så gör man ju inte det såklart.
I det här fallet så är det dock så att 100 mil enkel resa är för långt att köra, annars hade jag tagit bil istället för t.ex. tåg som är dyrare.

Slitaget på bilen och däcken mm är ju anledningen till att dom räknar det så högt som 18-20kr mil tror inte dom vill betala så högt om det inte finns anledningar till det Fast får du nya bromsar däck mm gratis när de behöver bytas så ska du självklart inte räkna in det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Annars har jag tagit bussen från kalmar till stockholm vilket kostade mig 300 enkel resa och sedan kan man ta flyg eller liknande därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Slitaget på bilen och däcken mm är ju anledningen till att dom räknar det så högt som 18-20kr mil tror inte dom vill betala så högt om det inte finns anledningar till det Fast får du nya bromsar däck mm gratis när de behöver bytas så ska du självklart inte räkna in det.

Mina däck är så pass slitna att de ska bytas ut oavsett om jag kör 200mil i maj eller inte så det blir ingen extra kostnad. Olja och andra vätskor är ok förutom spåolvätska som köps. Slitage på bromsar, fjädring etc är försumbart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det är ju billigare nu än innan. Kostnaden beror på hur många som åker just den turen. Väljer du en udda tid då inte så många åker så blir det klart billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Mina däck är så pass slitna att de ska bytas ut oavsett om jag kör 200mil i maj eller inte så det blir ingen extra kostnad. Olja och andra vätskor är ok förutom spåolvätska som köps. Slitage på bromsar, fjädring etc är försumbart.

Okej tänker inte försöka vända din syn på bilägande. Men jag tycker fortfarande inte tåg är så farligt mycket dyrare än bil när du dessutom inte tycker om att köra långa sträckor i sträck.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej tänker inte försöka vända din syn på bilägande. Men jag tycker fortfarande inte tåg är så farligt mycket dyrare än bil när du dessutom inte tycker om att köra långa sträckor i sträck.

Det jag irriterar mig mest på är HUR det kan vara dyrare än bil när det är så många som åker samtidigt. Elkostnaden för eltågen är dessutom lägre än vad vanligt bränsle är och värst många anställda per tåg är det ju inte, så om det är t.ex. 200 pers som åker på tåget och alla skulle betala, låt oss säga 500kr så skulle det alltså dra in 100 000kr för den resan. Borde inte det räcka? Om de istället tar 2000kr av varje person så blir det alltså 400 000kr som de drar in.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det jag irriterar mig mest på är HUR det kan vara dyrare än bil när det är så många som åker samtidigt. Elkostnaden för eltågen är dessutom lägre än vad vanligt bränsle är och värst många anställda per tåg är det ju inte, så om det är t.ex. 200 pers som åker på tåget och alla skulle betala, låt oss säga 500kr så skulle det alltså dra in 100 000kr för den resan. Borde inte det räcka? Om de istället tar 2000kr av varje person så blir det alltså 400 000kr som de drar in.

Men även tåget har ju saker som slits. Dom måste även hyra tågbanan har jag för mig. Sen kommer ju underhåll av allt, ex vintrarna nu senast har ju varit svindyra för dom att hålla igång allt. + att dom gärna vill gå med vinst.
(obs jag bara gissar och antar har inget som stärker detta )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men även tåget har ju saker som slits. Dom måste även hyra tågbanan har jag för mig. Sen kommer ju underhåll av allt, ex vintrarna nu senast har ju varit svindyra för dom att hålla igång allt. + att dom gärna vill gå med vinst.
(obs jag bara gissar och antar har inget som stärker detta )

Jag tror knappast tågbolaget har hand om underhåll av järnvägen, det har nog trafikverket hand om. Men givetvis får de betala för slitage på tågen precis som jag får betala för slitage på min bil. Jag tycker ändå att det är sjuka överpriser de tar även efter att man räknar in allt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag själv brukar boka flyg ett par dagar innan avresa. Från gbg till sthlm ~600kr.
Värt att vänta in i det sista tycker jag

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Jag själv brukar boka flyg ett par dagar innan avresa. Från gbg till sthlm ~600kr.
Värt att vänta in i det sista tycker jag

Ja det kan man göra om man bara ska åka ett flyg, men gör jag så och så tar jag mig till Arlanda, men sen inte vidare från Arlanda till Östersund så är det ju illa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det jag irriterar mig mest på är HUR det kan vara dyrare än bil när det är så många som åker samtidigt. Elkostnaden för eltågen är dessutom lägre än vad vanligt bränsle är och värst många anställda per tåg är det ju inte, så om det är t.ex. 200 pers som åker på tåget och alla skulle betala, låt oss säga 500kr så skulle det alltså dra in 100 000kr för den resan. Borde inte det räcka? Om de istället tar 2000kr av varje person så blir det alltså 400 000kr som de drar in.

Jo för det är gratis att äga en bil också Du betalar vägskatt, försäkringar mm. Men det räknar du kanske inte in?
Tåg är bra mycket billigare än att äga och köra en bil.

Permalänk

Tycker inte tågresor är speciellt dyra Betalar 145 för en enkel resa till Katrineholm från Stockholm med X2000, då det är sista minuten biljett (finns typ alltid om man åker på dagen). Tar ca 1 timme. Skulle jag åka regionaltåg som inte är sista minuten kostar det ca 124 kr (student) och resan är på 1 timme och en kvart. Finns ju många bra erbjudanden man kan kolla efter, tradera är ju ett ställe.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Att åka kollektivt är dyrt...tyvärr......

Jag åker tåg/buss in till stan, ca 5 minuter för 30:-...jepp 30 fucking kronor för ca 8km.

Detta sker mellan hålan Glumslöv och Landskrona (eller åt andra hållet Helsingborg), Skånetrafiken är ena jävla as rent ut sagt. De tar betalt per Zon.

Jag kan i princip åka från ena sidan av Malmö till andra sidan av Malmö för 2 tredjedelar av det priset ( alltså 21:-) och det är säkerligen 6 ggr längre reseväg och tid. Ganska orimliga priser där jag bor om man frågar mig.

Här är deras äckliga Zonkarta, för intresserade:
http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Tidtabeller/Z...
Tycker tamejfan att Zonerna/priserna är för de som bor vid mellersta västra sidan av Skåne är orimliga iallafall..

Permalänk
Hedersmedlem

Marknadsekonomi är vad det är, take it or leave it. Det är kanske inte mördande konkurrens på resor till/från Norrland (försöker inte trashtalka, bara en objektiv observation), alla tågen är nog inte fullsatta. Att hålla i ordning tågen i sig och 100 mil järnvägsspår är nog inte gratis (även om de inte äger spåren själva får de betala för underhåll). Ej heller att betala personal på tågen, med den logistik som krävs för att personal ska kunna gå på och av tåget under resan och helst landa där de bor.

Utan en mer djuplodande analys så är det omöjligt att säga om det är billigt eller dyrt. Klart är att det trots allt är konkurrenskraftigt så till vida att man faktiskt ser folk på tågen.

Ett billigare alternativ brukar vara att hitta bussar (typ Swebus Express), men vet inte hur det ser ut med linjer till Östersund.

Som du säger så är det inte party att köra bil så länge. Och givetvis blir det slitage av diverse delar av att köra så långt.

Visst hade det varit en fin värld om tågpriser och annan kommunikation hade varit reglerad för att komma allmänheten till mest nytta och fungera som en samhällstjänst, men i den världen lever vi inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Åk mer tåg säger dom tänk på miljön. Ja men va fan i helvetes är de så dyrt för då? SJ är ett skit företag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jo för det är gratis att äga en bil också Du betalar vägskatt, försäkringar mm. Men det räknar du kanske inte in?
Tåg är bra mycket billigare än att äga och köra en bil.

Jodå, men jag räknar inte in skatten och försäkringen i min beräkning för kostnaden för resan till Östersund. Varför? Jo därför det är något jag redan har betalat och måste betala för oavsett om jag tar den resan eller inte.

Ett exempel. Jag betalar för ett månadskort för tågresor som kostar 1000kr (pendlarkort) För det priset får jag åka obegränsat mellan punkt A och punkt B, men ingen annanstans. Jag åker två ggr per dag varje vardag.

Om jag då vill åka samma sträcka på en lördag t.ex. och jag hävdar att det är gratis, så påstår du att nej det är det inte, för månadskortet kostar ju. Ja visst har du rätt i det, men det kortet har jag betalat sedan tidigare och måste betala för varje månad i alla fall, oavsett om jag åker på lördagar eller inte, så det blir ingen merkostnad för mig att ta en extra resa på en lördag. OK?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580