Vinn nätagg från Seasonic

Mic till datorn som funkar för sång.

Permalänk
Medlem

En stormembrans kondensatormick är väl en rätt bra alltiallomick, vad jag hört, och ofta det som rekommenderas till någon som som ska ta de första stegen vad gäller inspelning av musik, då den funkar till det mesta. Tal och sång är ju nästan samma sak, eg. Sång består av ett bredare spektrum av tonlägen och är ofta lite starkare, såklart, men det är i grund och botten samma.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morpiha:

En fråga.
En mic gjord för sång (t.ex den jag funderade på att köpa) funkar den även för inspelning av prat bara?
Det är nämligen så att jag har börjat göra lite spel och film recensioner och då hade det ju varit trevligt om micen funkade bra till det också

Jadå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av dumbo:

En stormembrans kondensatormick är väl en rätt bra alltiallomick, vad jag hört, och ofta det som rekommenderas till någon som som ska ta de första stegen vad gäller inspelning av musik, då den funkar till det mesta. Tal och sång är ju nästan samma sak, eg. Sång består av ett bredare spektrum av tonlägen och är ofta lite starkare, såklart, men det är i grund och botten samma.

Det är väl den sämsta allroundmicen man kan tänka sig faktisk.

fakta

nackdelar
1 den är askänslig för störljudljud. Sån skit du inte vill ha med, membranet är 3 mikrometer tjockt oftast.
2 den kommer få ett vanligt rum att verka som en förstärkare av allehanda ljud som man verkligen inte vill ha med, ALLT runtomkrig kommer komma med, bilar på gatan, torktumlaren, grannen 2 kvarter bort, listan kan göras lång, det är en studiomic och inget annat. För en tyst studio.
3 känslig för fukt, stötar, allmänt ömtålig o s v. Brusar och kortsluter när det kommer fukt på den, kapseln drivs av 48V DC och är egentligen en kondensator som man mäter förändring av kapacitansen på, den förändras med avståndet från frontplattan till bakplattan, kan bli spännande.
4 lägger du inte 15-20000 så har du garanterat en skrikig och jävlig mic, som låter ganska onaturligt, ja plus att du får med torktumlarn och lite andra störljud oavsett vad du gör
5 kan vara kinkig med rätt fantommatning, det ska vara 48V. Även bra ljudkort ger ofta inte rätt V.

fördelar
1 den har hög output, typiskt 15-25mV/Pa
2 ljudkort som är skit, och även bra ljudkort kan oftast bara driva en sån mic utan brus p g a dess höga output. Du kan ofta inte driva en bandmic eller dynamisk utan att dra upp volymen till max och då jävlar brusar det (ofta(st)).
3 ganska billig för outputen
4 det spelar inte så stor roll om du köper en billig för kanske 1000kr, den låter till 99% likadant som en för 5000 det hör till liksom.
5 du kan snacka på lite längre avstånd men då får du verkligen räkna med att den suger upp annat.

Fördelar med en dynamisk mikrofon jämfört med en stormembrans kondensator. Det lär bli en lång lista men jag ska bra dra dom viktigaste fördelarna...

1 den suger inte åt sig störljud
2 du kan pissa på den, gräva ner den i djungeln, och dra den efter en traktor genom hela sibirien på vintern och den kommer fortfarande fungera, och låta bra
3 billig och bra
4 låter ca 7000% naturligare på något sätt till röster oavsett vad frekvenskurvorna visar, oavsett märke, oavsett modell.
5 du kan säkert döda mindre djur, kanske upp till 20 kg i nödsituationer med den och sen använda den utan försämring (you never know..)

Det enda jag kan rekommendera är Sennheisers dynamiska högoutput micar (2,7mV). Varför? Ganska billiga, kanske kostar upp till 1500, totalt överlägsna alla kondensatormicar för tal upp till kanske 5-7000 (så är det). Bra resistens (extremt bra jämfört med kondensator) mot vibrationer i bord och sånt, även handhållet. Resistent mot folk som inte kan tala i micar (blåsljud rakt på membranet e t c, P, T, S-ljud missköter sig inte även med amatörer). Du har den närmre p g a mindre output så mer av det du säger kommer med och mindre av omvärlden. Oftast extremt överlägsna vad gäller att inte få med bilar, torktumlare, knullande grannar, ja allt).

Enda nackdelen är låg output, oftast 1,8mV så du får brus från skitljudkort när du vrider upp volymen, men det finns bättre nu, Sennheiser har 2,7mV. Och då försvinner nästan det påroblemet helt.G
Men den största fördelen är att dynamiska micar låter mer naturligt, mycket mer naturligt, det är fan skrämmande alltså. Glöm det här med kondesatormicar i lägenhet, det funkar inte, det är skit. Och det låter skit också.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Det är väl den sämsta allroundmicen man kan tänka sig faktisk.

1 den är askänslig för störljudljud. Sån skit du inte vill ha med, membranet är 3 mikrometer tjockt oftast.
2 den kommer få ett vanligt rum att verka som en förstärkare av allehanda ljud som man verkligen inte vill ha med, ALLT runtomkrig kommer komma med, bilar på gatan, torktumlaren, grannen 2 kvarter bort, listan kan göras lång, det är en studiomic och inget annat. För en tyst studio.
4 lägger du inte 15-20000 så har du garanterat en skrikig och jävlig mic, som låter ganska onaturligt, ja plus att du får med torktumlarn och lite andra störljud oavsett vad du gör

Jag är ingen expert på inspelning/inspelningsteknik, men stormembrans kondensatormick är det som typ "alla" på olika studioforum brukar rekommendera som "startmick" då den funkar till allt från närmickning av sång/instrument till rumsmickning. Att man lätt får med kringljud stämmer, men beror såklart lite på vilken riktiningkaratäristik mikrofonen har (på en del kan man välja det). Jag förutsätter dock att man inte tänkt vara i tvättstungan om man avser att spelar in saker.
Ang. vad som låter naturligt eller inte så varierar det mer bereonde på vilken MODELL än vilken TYP av mick man använder, IME. Många dynamiska mickar låter väldigt "PA", vilket inte är naturligt för fem öre. Sen är det en fråga om tycke och smak vad man gillar och ska man riktigt finlira så handlar det ju om att hitta en mick som passar ens röst.

Kan du påvisa någon inspelning som låter sådär "skrikigt" som du beskriver?

Permalänk
Citat:

Kan du påvisa någon inspelning som låter sådär "skrikigt" som du beskriver?

Ja det kan jag. ALLA dessa micar http://recordinghacks.com/2011/12/22/best-200-podcasting-cond...

Och endast en av dessa låter dåligt, men den har typ +10db respons i toppen (Heil 40), men den har ändå en viss kvalitet i ljudet som ingen av kondensatormicarna har tycker jag. http://recordinghacks.com/2011/06/02/ultimate-podcast-mic-sho...

Alla kondensatormicar i det testet har olika frekvensrespons, alla dynamiska också, men den största skillnaden är ändå skiölnaden mellan dynamisk/kondensator tycker jag. Du behöver slutna lurar för att höra skräpet kondensatorerna gräver upp från omgivningen, men det är ganska tydligt. Jag hör nästan ingen skillnad alls med öppna lurar (p g a för mycket störljud), men med slutna är det som natt och dag både vad gäller störljud från som grävs fram från omgivningen och den trista karaktären.

En anledning, kanske den enda anledningen till att alla ganska billiga (och dyra) kondensatormicar har samma trista karaktär (som inte är relaterad till responsen på pappret) är denna som följer.

En kondansatormic kan aldrig ha mindre än ca 13db egenbrus, men detta mäts och anges oftast efter A-kurvan här över som motsvarar vår hörsel.
I ett desperat försök att få ner egenbruset på pappret (så det ser bra ut tekniskt och säljer mer) så tillverkar man helt enkelt kapslar som är mycket mindre känsliga i där A vägningen mäts (bergodalbana-respons alltså), för finns det ingen output där så kan det ju omöjligtvis finnas något brus där, sen fejkar man till responsen med hjälp av elektroniska filter och förstärkaren som är inbygg i micken så det blir rakt igen.

Resultatet blir att mickens membran inte är skyldig till hela frekvensåtergivningen, resten har man bara trollat fram elektriskt, det finns inte där från början. Och jag tror att det är det som ger den här tråkiga karaktären, jag är nästan säker på det. Man eq:ar helt enkelt fram en rak respons, och ni kan ju testa att eq: 10db lite här och där på dåliga lurar så dom motsvarar ett par erkänt bra lurar i frekvensrespons (t e x AKG 701). Det kommer låta skit ändå kan jag meddela.

Jag hör inte den denna allmänna trista karaktären på dyra kondensatormicar, troligtvis för att dom inte är eq:ade för att trolla bort bruset, dom är korrekt byggda för lågt brus från början, t e x vissa Schoeps, och vissa Neumann. Men dessa micar är inte billiga! Och har lite högre brus (på pappret).

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Själv har jag en sE Electronics X1 som jag är sjukt nöjd med. Ljudkortet jag har är ett Presonus Firestudio Mobile.
Micken rekommenderas verkligen för priset!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Då är vi åter igen där med tycke och smak. Jag tycker inte att den dynamiska mick han slängde in där för referens låter naturligt. Den har alldeles för mycket botten och låter mer som tagen från en reklamfilm på TV än naturligt, dvs som en röst låter "öga mot öga". Några av kondesatormickarna låter dock , utan EQ en smula tunt istället.
Den största skillnaden är eg att kondensatormickarna plockar upp mer "munljud". Vad man tycker om det är ju åxå en smaksak. Blir det för mycket blir det störande, men annars tenderar jag att gilla det, eftersom upplevelsen, för mig, blir att det finns mer detaljer och att det låter mer "öppet". Och det är definitivt en stor fördel om micken skulle användas för annat än röster (i framtiden).

Hur som helst så påtalar han ju, i testen, åxå vikten av att välja mick som passar ens röst och rum (och att det inte alls är något synd att EQ:a).

I det andra testet du länkar till hör man väldigt tydligt att placeringen av micken påverkar betydligt mer än vilken mick man väljer.

Permalänk
Inaktiv

Det börjar närma sig tiden då jag kommer köpa en mic och därför vill jag försäkra mig om vilken som man kan använda till:
Growl.
Tala (för reviews)
Kanske spela in något instrument.

Permalänk

Det beror på som sagt. Vad har du för ljudkort t e x? Vad vill du lägga på allt (inklusive kringutrustning)? Ska det bli bra så räkna med ett par tusen. Minst 1000 för ett ljudkort, och 1000 för en billig kondensator plus vibrationsdämpare, puffskydd och sånt.

Eller så köper du en dynamisk, men då behöver du dyrare och mycket bättre förstärkning. Räkna med 3-4000 för en ok rigg med en dynamisk. Där själva micen kanske kostar 1000-1500. Riktigt bra micar är Beyerdynamic, M88 och M69. Kanske lite dyra. Sennheiser är bra också. Ta en med hög output.

Vad fan är growl? Alla micar kan användas till allt, om man vill, och vet hur man använder dom.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Det beror på som sagt. Vad har du för ljudkort t e x? Vad vill du lägga på allt (inklusive kringutrustning)? Ska det bli bra så räkna med ett par tusen. Minst 1000 för ett ljudkort, och 1000 för en billig kondensator plus vibrationsdämpare, puffskydd och sånt.

Eller så köper du en dynamisk, men då behöver du dyrare och mycket bättre förstärkning. Räkna med 3-4000 för en ok rigg med en dynamisk. Där själva micen kanske kostar 1000-1500. Riktigt bra micar är Beyerdynamic, M88 och M69. Kanske lite dyra. Sennheiser är bra också. Ta en med hög output.

Vad fan är growl? Alla micar kan användas till allt, om man vill, och vet hur man använder dom.

ALLA mickar kan verkligen inte användas till growl, mickarna vi har i skolan (sm58) är rätt ok på att få growls att låta... bra? men t.ex. min kompis mick (osäker på modell+märke) låter skit. det bästa är att du drar till en musikaffär och ber om att få prova på olika mickar, det är det enda sättet egentligen.

F.Ö. så rekommenderar jag SM58or för growls.

EDIT: detta är growls

det tog mig ca 10sekunder att söka fram. inte några bra band but it's still growls.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

Låter för j****** tycker jag, men jag tar av hatten för dom som kan sjunga så! verkligen imponerande!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cat_fish_1:

Låter för j****** tycker jag, men jag tar av hatten för dom som kan sjunga så! verkligen imponerande!

Haha därför jag vill spela in det ju
Och glädja världen med min fagra stämma.

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

och jag tycker att det låter gött! men smaken är som baken, delad!

OT: har du råd så tycker jag du ska köra på SM58 (en dynamisk mikrofon alltså) då kondensator-mickar inte fångar upp det "lilla extra" som man gormar ut med growls.

EDIT&OfT: duktiga guttural-sångare kan få ut helt andra känslor än "vanliga" sångare kan få, just fyi

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hoffipoff:

ALLA mickar kan verkligen inte användas till growl, mickarna vi har i skolan (sm58) är rätt ok på att få growls att låta... bra? men t.ex. min kompis mick (osäker på modell+märke) låter skit. det bästa är att du drar till en musikaffär och ber om att få prova på olika mickar, det är det enda sättet egentligen.

F.Ö. så rekommenderar jag SM58or för growls.

EDIT: detta är growlshttp://www.youtube.com/watch?v=oVflR3TwYDY

det tog mig ca 10sekunder att söka fram. inte några bra band but it's still growls.

SM58 är alltid ett säkert köp om man vill ha en dynamisk mikrofon. Den är ju mer eller mindre standard på scen.
Risken finns att din kompis har en billig dynamisk mikrofon och de låter skit hela högen tyvärr, oavsett sångstil.

Nackdelen med SM58 är att ett standard extern ljudkort inte orkar driva den så man behöver en preamp för att det ska bli bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

SM58 är alltid ett säkert köp om man vill ha en dynamisk mikrofon. Den är ju mer eller mindre standard på scen.
Risken finns att din kompis har en billig dynamisk mikrofon och de låter skit hela högen tyvärr, oavsett sångstil.

Nackdelen med SM58 är att ett standard extern ljudkort inte orkar driva den så man behöver en preamp för att det ska bli bra.

glömde lägga till att det var en kondensator-mick, T-Bone står det rakt över den. och ja SM58 är ett riktigt säkert köp och det finns ju en anledning
tänkte inte på att den är rätt tungdriven.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag lägger mig i lite här. Köpte idag ett Roland Quad-capture (UA-55) externt USB-ljudkort. Borde det vara OK för SM58?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gonkypete:

Jag lägger mig i lite här. Köpte idag ett Roland Quad-capture (UA-55) externt USB-ljudkort. Borde det vara OK för SM58?

Vet inte men generellt har externa ljudkort för klena preamps för att driva den ordentligt. Testa och om det inte fungerar får du köpa en lös preamp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av gonkypete:

Skrivet av Zotamedu:

Vet inte men generellt har externa ljudkort för klena preamps för att driva den ordentligt. Testa och om det inte fungerar får du köpa en lös preamp.

Kollade med en försäljare på Andreassons studioavdelning (Gbg) idag och han menar att exempelvis ua-55 har mer än tillräcklig mic-preamp för att driva SM58. Så det lär ju gälla såväl andra vanliga dynamiska mickar, som de lite mer påkostade externa USB-ljudkorten.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gonkypete:

Kollade med en försäljare på Andreassons studioavdelning (Gbg) idag och han menar att exempelvis ua-55 har mer än tillräcklig mic-preamp för att driva SM58. Så det lär ju gälla såväl andra vanliga dynamiska mickar, som de lite mer påkostade externa USB-ljudkorten.

Jag vet att många har haft problem med att driva SM58 med USB-kort i 1500 kr klassen.

Visa signatur

Permalänk

Den här micken kanske kan vara nåt för growl och annat man inte vill förstöra bra mickar på. Den är gjord för beatboxing.
http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,1219,pid,1219,...

Annars kanske en Sm57 kan vara nåt? Det är exakt samma mic som en 58 men du får ner den ganska långt i halsen för den inte har sin lilla skyddsboll. Ja man kanske får ner den ända till lungorna eller nån tarm med lite vilja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är en just SM58, men det ser ju ut som att det skulle funka även med en sån om man kollar nedanstående klipp...
http://www.youtube.com/watch?v=e2UWXw2TMdI

Permalänk
Medlem

Vet inte om problemet är löst men kommer in med lite information ändå

En kondensator mick, självklart! Du vill komma åt ett större frekvens omfång!
Olika mikrofoner har olika upptagnings områden, du bör köra på en njure för jag antar att du kommer hålla i mikrofonen. (Detta för att slippa ljud som studsar mot väggar etc.)

Ett litet mixerbord med fantommatning (48v, eftersom att du använder en kondensator mick som behöver ström). Med mixerbordet kan du gaina ordentligt ifrån mixer bordet in i dator med ett billigt ljudkort.

Alt. Att du köper ett dyrare ljudkort. Eftersom att du inte kommer spela in på flera kanaler så vet jag inte om det är någon idé :/

Edit:
Vet att Mitch lucker, suicide silence, använder sig av en NT-1a. Själv tycker jag att det är overkill om du bara ska ha hemma för hobby syfte. Skulle rekommendera en SEX1

Edit2: Läste att det var mycket snack om USB-ljudkort, jag tycker du ska goolga upp recenssioner av dessa, då mina erfarenheter av USB-ljudkort har bara varit dåligt (brusigt ljud).

edit3: Såg att simonwellander redan nämnt sEX1 micken, gud jag måste börja läsa igenom allt XD

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 19KeVVa93:

Vet inte om problemet är löst men kommer in med lite information ändå

En kondensator mick, självklart! Du vill komma åt ett större frekvens omfång!
Olika mikrofoner har olika upptagnings områden, du bör köra på en njure för jag antar att du kommer hålla i mikrofonen. (Detta för att slippa ljud som studsar mot väggar etc.)

Ett litet mixerbord med fantommatning (48v, eftersom att du använder en kondensator mick som behöver ström). Med mixerbordet kan du gaina ordentligt ifrån mixer bordet in i dator med ett billigt ljudkort.

Alt. Att du köper ett dyrare ljudkort. Eftersom att du inte kommer spela in på flera kanaler så vet jag inte om det är någon idé :/

Edit:
Vet att Mitch lucker, suicide silence, använder sig av en NT-1a. Själv tycker jag att det är overkill om du bara ska ha hemma för hobby syfte. Skulle rekommendera en SEX1

Edit2: Läste att det var mycket snack om USB-ljudkort, jag tycker du ska goolga upp recenssioner av dessa, då mina erfarenheter av USB-ljudkort har bara varit dåligt (brusigt ljud).

edit3: Såg att simonwellander redan nämnt sEX1 micken, gud jag måste börja läsa igenom allt XD

Fast vet inte om det är så mycket överkurs med NT1a med tanke på att man kan köpa den med shockmount, puffskydd och kabel för typ 2000 kr. Till de andra billiga måste du köpa till puffskydd och shockmount själv. Åtminstonde puffskydd är ett måste. Det är ren idioti att använda en kondensatormik till sång utan puffskydd. Shockmount är också väldigt trevligt så man slipper ta upp så mycket ljud gemon stativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast vet inte om det är så mycket överkurs med NT1a med tanke på att man kan köpa den med shockmount, puffskydd och kabel för typ 2000 kr. Till de andra billiga måste du köpa till puffskydd och shockmount själv. Åtminstonde puffskydd är ett måste. Det är ren idioti att använda en kondensatormik till sång utan puffskydd. Shockmount är också väldigt trevligt så man slipper ta upp så mycket ljud gemon stativet.

Där har du en poäng! Tänkte inte på det!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 19KeVVa93:

Där har du en poäng! Tänkte inte på det!

När jag räknade på det skiljde det ett par hundralappar så då tyckte jag det var värt att köpa den bättre mikrofonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När jag räknade på det skiljde det ett par hundralappar så då tyckte jag det var värt att köpa den bättre mikrofonen.

En Studio Projects B1 kostar strax under tusenlappen inkl. shockmount. Puffskydd kostar typ 150kr och en kabel går väl på något liknande, så lite mer än ett par hundralappar blir det ju. Sen kanske NT1a är värd merkostnaden. Det kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbo:

En Studio Projects B1 kostar strax under tusenlappen inkl. shockmount. Puffskydd kostar typ 150kr och en kabel går väl på något liknande, så lite mer än ett par hundralappar blir det ju. Sen kanske NT1a är värd merkostnaden. Det kan jag inte uttala mig om.

Fast nu var det en sE X1 det handlade om, den kostar en tusenlapp utan shockmount.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag inbillade mig att tråden handlade om bra/prisvärda mikrofoner till någon som har en budget på typ 2500kr (eller lite drygt så) att lägga på mikrofon och eventuellt ljudkort, men jag kan ju ha missförstått den ursprungliga frågan, förstås...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbo:

Jag inbillade mig att tråden handlade om bra/prisvärda mikrofoner till någon som har en budget på typ 2500kr (eller lite drygt så) att lägga på mikrofon och eventuellt ljudkort, men jag kan ju ha missförstått den ursprungliga frågan, förstås...

Jag ville bara påpeka att prisskillnaden mellan Rode NT-1a och sE X1 inte är så stor som den först verkar om man tittar på de tillbehör man behöver köpa till.

Visa signatur